symbol | jezyk |
4/3172 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
1. Charakterystyka przedmiotu:
Uczestnicy zajęć zapoznają się z możliwościami
praktycznego zastosowania wiedzy zdobytej na zajęciach z postaw
oligofrenopedagogiki, ze szczególnym uwzględnieniem zajęć muzycznych. Głównym
celem przedmiotu jest nabycie praktycznych umiejętności prowadzenia zajęć, z
wykorzystaniem materiału muzycznego, w terapii, rewalidacji i edukacji dzieci i
dorosłych z lekką, umiarkowaną i głębszą niepełnosprawnością intelektualną.
2. Założenia i cele przedmiotu:
- zapoznanie
słuchaczy z metodami muzykoterapeutycznymi stosowanymi w pracy z osobami
niepełnosprawnymi,
- zaprezentowanie
słuchaczom koncepcji edukacji muzycznej oraz możliwości ich adaptacji do
pracy z osobami upośledzonymi,
- przeniesienie
teoretycznych zasad pedagogiki specjalnej na grunt praktycznego ich
zastosowania,
- nabycie
przez słuchaczy warsztatu terapeutycznego pozwalającego na prowadzenie
zajęć muzycznych z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie.
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
Ukończenie lub równoległe uczestnictwo w zajęciach z przedmiotu Podstawy pracy z osobami niepełnosprawnymi. |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
Terapia behawioralna w arteterapii.
Praktyka terapii behawioralnej w arteterapii. |
bibliografia podstawowa |
- Bogdanowicz M, Barańska M., Jackowska E., Metoda Dobrego Startu. Od piosenki do
literki, Wydawnictwo „Harmonia”, Gdańsk 2005.
- Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M., Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu
rozwoju dziecka, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994
- Brzozowska-Kuczkiewicz M., Emil Jaques-Dalcroze i
jego Rytmika, WSiP, Warszawa 1991.
- Frołowicz E., Aktywny uczeń w świecie muzyki.
Propozycje dla nauczycieli, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2008
- Galińska
E., Diagnostyczne i terapeutyczne aspekty
stosowania muzyki w lecznictwie, „Polski Tygodnik Lekarski”, 26 (36)/1981.
- Galińska
E., Muzykoterapia jako jedna z form
terapii poprzez sztukę, „Arteterapia” Zeszyt Naukowy Akademii Muzycznej we
Wrocławiu, nr 48/1989.
- Jankowska, M., Jankowski, W. (red.), Zoltan
Kodaly i jego pedagogika muzyczna, WSiP, Warszawa1990.
- Kamińska B., Z
badań nad wpływem metody Kodalya na rozwój ogólny dzieci i młodzieży. „Wychowanie muzyczne w szkole”, 2,2003, s.
76-79.
- Lewandowska K., Muzykoterapia
dziecięca. Zbiór rozpraw z psychologii muzycznej dziecka i muzykoterapii
dziecięcej, Wydawnictwo „Optima”, Gdańsk 2001.
- Michalak B., „Orff-Schulwerk”
a muzykoterapia w Polsce, Kwartalnik Polskiej Sekcji International Society
for Music Education, Warszawa, nr 1-3, 2003, s. 109-115.
- Mrugalska K., Rytmika jako metoda
rehabilitacyjno-wychowawcza w pracy z dziećmi upośledzonymi umysłowo, Emil Jaques-Dalcroze w 100-lecie urodzin,
materiały informacyjno-dyskusyjne Centralnego Ośrodka Pedagogicznego Szkolnictwa
Artystycznego, nr 12, Warszawa 1965, s.107-112.
|
bibliografia uzupełniająca |
- Gładyszewska-Cylulko J., Zastosowanie muzyki w wybranych metodach psychoterapii dzieci,
„Muzykoterapia Polska”, nr 3-4, 2002, s.13-17.
- Portalska
H., Głos w diagnozie i terapii, „Wspólne
tematy”, 7-8/2002.
- Rakowska E., Muzykowanie
z instrumentarium orffowskim, „Wychowanie Muzyczne w Szkole”, nr 3, 2008,
s. 34-41.
- Sacher W. A., Elementy
rytmiki w szkolnej i przedszkolnej edukacji muzycznej jako forma wspomagania
procesów terapeutycznych, [w:] Rytmika
w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji, materiały z
ogólnopolskiej sesji naukowej, Zeszyt Naukowy Akademii Muzycznej im. G. i K.
Bacewiczów, tomy V/VI, Łódź 2002, s. 271-276.
- Sacher W. A., Muzyka w terapii dziecka
autystycznego. Studium przypadku, [w:] Z. Konaszkiewicz (red.), Muzyka w
życiu osób niepełnosprawnych, Akademia Muzyczna im. F.Chopina, Warszawa
2004.
- Sacher W. A.,
Metoda Carla Orffa w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
[w:] M. Knapik (red.), Spotkania ze
sztuką. Koncepcja terapii artystycznej dla dzieci z zaburzeniami rozwoju i
zachowania, Katowice 2005.
- Sierszeńska-Lerarczyk M., Specyfika zaburzeń dyslektycznych uczniów szkół muzycznych -
rehabilitacja poprzez rytmikę [w:] Rytmika
w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji, materiały z
ogólnopolskiej sesji naukowej, Zeszyt Naukowy Akademii Muzycznej im. G. i K.
Bacewiczów, tomy V/VI, Łódź 2002, s. 284-289.
- Skawina B., Kamiński A., Terapia poprzez ruch
twórczy i rytmikę w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi umysłowo, [w:] Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów,
tancerzy i w rehabilitacji, materiały z ogólnopolskiej sesji naukowej,
Zeszyt Naukowy Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów, tomy V/VI, Łódź 2002,
s. 308-311.
- Szałek A.,
Koncepcja Carla Orffa w kreatywnych działaniach muzycznych ucznia, „Wychowanie Muzyczne w Szkole”, nr 3,
2008, s.21-26
- Tarczyński J., Próba
polskiej adaptacji metody Batii Strauss, „Wychowanie Muzyczne w Szkole”, nr
2, 2002, s.71-77.
- Walencik-Topiłko A., Wykorzystanie elementów
rytmiki w terapii logopedycznej, [w:] Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji,
materiały z ogólnopolskiej sesji naukowej, Zeszyt Naukowy Akademii Muzycznej
im. G. i K. Bacewiczów, tom IV, Łódź 2000, s. 142-146.
|
efekty kształcenia - wiedza |
student posiada poszerzoną wiedzę na temat kontekstu historycznego muzyki i jej związków z innymi dziedzinami współczesnego życia, zwłaszcza w jej aspektach animacji kultury, wychowania przez sztukę oraz oddziaływania terapeutycznego muzyki zna zasady prowadzenia zajęć muzycznych z osobami niepełnosprawnymi rozumie terapeutyczne oddziaływanie muzyki zna systemy i metody edukacji muzycznej, jakie mogą być wykorzystane w pracy z osobami niepełnosprawnymi potrafi wymienić inne metody wykorzystywane w terapii i edukacji osób niepełnosprawnych potrafi podać definicję rewalidacji i zna jej podstawowe założenia wie, w jaki sposób zastosować zajęcia muzyczne w pracy z osobami z innymi zaburzeniami rozwoju |
efekty kształcenia - umiejętności |
student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych potrafi wymienić trudności z jakimi może spotkać się nauczyciel muzyki w szkole specjalnej proponuje sposoby rozwiązania trudności powstałych podczas pracy z osobami niepełnosprawnymi potrafi ocenić przydatność systemów i metod edukacji muzycznej w pracy z osobami upośledzonymi planuje pracę z uczniami w oparciu o systemy i metody edukacji muzycznej porównuje różne propozycje stosowania muzyki w terapii i rewalidacji osób niepełnosprawnych potrafi skonstruować indywidualny program terapeutyczny dla przedmiotu muzyka |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
student zachowuje ostrożność w wyrażaniu opinii na temat możliwości intelektualnych i umiejętności osób upośledzonych umysłowo dyskutuje na temat sposobów zastosowania zajęć muzycznych w terapii i rewalidacji jest wrażliwy na potrzeby osób niepełnosprawnych akceptuje różnice w funkcjonowaniu i sposobie pracy z osobami niepełnosprawnymi i osobami w normie intelektualnej potrafi pracować w zespole nad zagadnieniami związanymi z muzyką w życiu osób niepełnosprawnych wykazuje kreatywność w przygotowaniu zajęć muzycznych w oparciu o systemy i metody edukacji muzycznej wykazuje kreatywność w dostowaniu programu zajęć muzyczych do potrzeb i możliwości uczniów niepełnosprawnych |