symbol | jezyk |
4/3171 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
1. Charakterystyka przedmiotu:
Przedmiot stanowi teoretyczny i praktyczny wstęp do
przedmiotu Zastosowanie zajęć muzycznych
w terapii i rewalidacji osób niepełnosprawnych.
2. Założenia i cele przedmiotu:
- zapoznanie
studentów z podstawowymi zagadnieniami teoretycznymi pedagogiki
specjalnej,
- przedstawienie
przyczyn powstawania niepełnosprawności intelektualnej,
- zapoznanie
z zasadami i metodami pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie,
- opis
metod stosowanych we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka zagrożonego
niepełnosprawnością,
- prezentacja
zasad rewalidacji dzieci i dorosłych niepełnosprawnych intelektualnie,
- wprowadzenie
studentów w tematykę społecznego funkcjonowania osób niepełnosprawnych,
- zaznajomienie
słuchaczy ze sposobami komunikowania się z osobami niepełnosprawnymi, a w
szczególności z osobami głębiej upośledzonymi,
- wprowadzanie studentów w tematykę związaną z pracą z osobami z niepełnosprawnością fizyczną.
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
Brak wymagań wstępnych |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
Zastosowanie zajęć
muzycznych w terapii i rewalidacji osób niepełnosprawnych.
Terapia behawioralna w arteterapii.
Praktyka terapii behawioralnej w arteterapii. |
bibliografia podstawowa |
- Bogdanowicz
M., Psychologia dziecka w wieku
przedszkolnym, WSiP, Warszawa 1985.
- Dykcik
W. (red.), Pedagogika specjalna, Wydawnictwo UAM, Poznań 2001.
- Klaczak
M., Majewicz P. (red.), Diagnoza i
rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
Wydawnictwo Naukowe Akademii
Pedagogicznej, Kraków 2006.
- Klaro-Celej
L., Mossakowska L., Komentarz do Programu
wychowania i nauczania dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu
umiarkowanym i znacznym, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999.
- Pilecki
J. (red.), Usprawnienie, wychowanie i
nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym, Wydawnictwo Naukowe
Akademii Pedagogicznej, Kraków 2002.
- Pomykało
W. (red.), Encyklopedia pedagogiczna,
Fundacja Innowacja, Warszawa 1997.
- Sękowska
H. (red.), Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Wyższa Szkoła Pedagogiki
Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa 1998.
|
bibliografia uzupełniająca |
- Kossewska
J. (red.), Kompleksowe wspomaganie
rozwoju uczniów z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi, Wydawnictwo Impuls,
Kraków 2009
- Serafin
T. (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju
dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
Poradnik dla organizatorów działań, dla terapeutów oraz rodziców,
Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, Warszawa 2005.
- Szafraniec
G., Stymulacja rozwoju dziecka o obniżonej sprawności psychomotorycznej,
[w:] M. Kapnik (red.), Spotkania ze sztuką. Koncepcja terapii artystycznej
dla dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania, Katowice 2005
- Tomasik
E. (red.), Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej, Wyższa Szkoła
Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa, 1997.
|
efekty kształcenia - wiedza |
student ma uporządkowaną wiedzą o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach, zwłaszcza w systemie szkolnictwa artystycznego student posiada poszerzoną wiedzę na temat kontekstu historycznego muzyki i jej związków z innymi dziedzinami współczesnego życia, zwłaszcza w jej aspektach animacji kultury, wychowania przez sztukę oraz oddziaływania terapeutycznego muzyki student wie, jakie są zasady kwalifikowania ucznia do nauczania specjalnego potrafi zdefiniować i klasyfikować niepełno sprawność intelektualną potrafi wytłumaczyć na czym polega terapia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną student charakteryzuje sposób funkcjonowania kształcenia specjalnego w polsce student zna podstawę programową dla przedmiotu muzyka dla szkolnictwa specjalnego potrafi wymienić terapeutyczne aspekty stosowania muzyki w pracy z osobami niepełnosprawnymi rozumie konieczność zindywizualizowanego planowania zajęć, w tym zajęć muzycznych, w pracy z osobami upośledzonymi. |
efekty kształcenia - umiejętności |
student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych student potrafi skonsturuować indywidualny program nauczania dla ucznia niepełnosprawnego intelektualnie potrafi wykorzystać elementy diagnostyczne w procesie planowanie edukacji ucznia upośledzonego potrafi wykryć wczesne symptomy niepełnosrpawności intelektualnej oraz innych zaburzeń rozwoju student porównuje sposoby pracy z osobami z różnym stopniem niepełnosprawności intelektualnej student poddaje krytyce historyczne i współczesne podejścia do osób upośledzonych potrafi przewidzieć trudności i znaleźć ich rozwiązania w procesie planowania zajęć muzycznych z osobami niepełnospranymi intelektualnie |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
student przestrzega zasad etycznych w pracy z osobami niepełnosprawnymi akceptuje konieczność indywidualnego traktowania uczniów upośledzonych jest wrażluwy na potrzeby osób niepełnosprawnych potrafi samodzielnie pracować nad planowaniem procesu nauczania uczniów niepełnosrpawnych intelektualnie dysutuje na temat różnych podejść do problematyki niepełnosprawności zachowuje ostrożność w wyrażaniu opinii na temat osób upośledzonych |