Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Muzykoterapia - elementy procesu grupowego

symboljezyk
4/3170polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem zajęć jest objęcie studentów muzykoterapią w formie grupy rozwoju osobistego. Studenci sami byliby odbiorcami procesu muzykoterapii grupowej. Doświadczenie na sobie działania procesu muzykoterapeutycznego daje większą możliwość zrozumienia jego mechanizmów, prowadzi też do bardziej kompetentnego zastosowania elementów muzykoterapii w przyszłej pracy. Ponadto w pracy terapeuty niezwykle istotna jest pogłębiona świadomość siebie, przeżywanych emocji oraz własne umiejętności komunikacyjne, a nabycie tych właśnie kompetencji umożliwia ów przedmiot.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Ukończenie kursu z psychologii podczas studiów licencjackich.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Trening interpersonalny.

bibliografia podstawowa

Lecourt E. (2008) Muzykoterapia, czyli jak wykorzystać siłę dźwięków. Katowice, Videograf II.

bibliografia uzupełniająca

Schneider Corey M., Corey G. (2002) Grupy. Metody grupowej pomocy psychologicznej. Warszawa, Instytut Psychologii Zdrowia, Polskie Towarzystwo Psychologiczne.

efekty kształcenia - wiedza

Student nabywa wiedzy na temat praktycznego wykorzystania muzykoterapii w grupie
Rozpoznaje rodzaje muzykoterapii
Identyfikuje poszczególne metody muzykoterapeutyczne
Wymienia cele terapeutyczne realizowane podczas zajęć
Nabywa wiedzy na temat dynamiki pracy w grupie
Wyjaśnia zaobserwowane podczas zajęć procesy

efekty kształcenia - umiejętności

Student obserwuje własne reakcje emocjonalne doświadczone pod wpływem muzyki
Analizuje zachowania grupy, interpretuje i wyciąga wnioski
Uświadamia sobie swoje potrzeby
Pogłębia świadomość siebie
Kształtuje i rozwija twórczy potencjał
Buduje umiejętność komunikowania swoich sądów bez negatywnej oceny innych
Wykrywa prawidłowości dotyczące swoich działań w kontekście pracy grupy

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Pracuje w grupie
Sprawnie komunikuje swoje obserwacje i poczynione wnioski na forum grupy
Angażuje się w proponowane działania
Zachowuje otwartość na drugiego człowieka
Wnikliwie obserwuje zachowania członków grupy
Udziela konstruktywnych informacji zwrotnych

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Animacja kultury z elementami arteterapii (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.001.5ćwiczeniazaliczeniemgr Eliza Ludkiewicz, 4/3170/8837
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- Integracja grupy.

- Jaki jestem?

- Moje potrzeby.

- Identyfikacja przeżywanych emocji.

- Wyrażanie emocji poprzez muzykę (trzy formy ekspresji: głos, instrument, ruch).

- Ja w relacjach z innymi.

- Rozwój potencjału twórczego.

- Zakończenie pracy grupy.

 

Efekty kształcenia:

Nabycie umiejętności obserwacji siebie i swoich reakcji emocjonalnych, także w relacjach z innymi; pogłębienie świadomości siebie, swoich potrzeb; kształtowanie i rozwijanie twórczego potencjału; budowanie umiejętności udzielania konstruktywnych informacji zwrotnych innym, bez elementu oceny.

metody dydaktyczne

Ćwiczenia warsztatowe wykorzystujące dynamikę grupową, z użyciem metod i technik muzykoterapeutycznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Obecność na zajęciach, przygotowanie pracy zaliczeniowej.

wykonanie: www.ansta.pl