symbol | jezyk |
---|---|
4/3170 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem zajęć jest objęcie studentów muzykoterapią w formie grupy rozwoju osobistego. Studenci sami byliby odbiorcami procesu muzykoterapii grupowej. Doświadczenie na sobie działania procesu muzykoterapeutycznego daje większą możliwość zrozumienia jego mechanizmów, prowadzi też do bardziej kompetentnego zastosowania elementów muzykoterapii w przyszłej pracy. Ponadto w pracy terapeuty niezwykle istotna jest pogłębiona świadomość siebie, przeżywanych emocji oraz własne umiejętności komunikacyjne, a nabycie tych właśnie kompetencji umożliwia ów przedmiot. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Ukończenie kursu z psychologii podczas studiów licencjackich. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Trening interpersonalny. | |
bibliografia podstawowa | |
Lecourt E. (2008) Muzykoterapia, czyli jak wykorzystać siłę dźwięków. Katowice, Videograf II. | |
bibliografia uzupełniająca | |
Schneider Corey M., Corey G. (2002) Grupy. Metody grupowej pomocy psychologicznej. Warszawa, Instytut Psychologii Zdrowia, Polskie Towarzystwo Psychologiczne. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student nabywa wiedzy na temat praktycznego wykorzystania muzykoterapii w grupie | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Student obserwuje własne reakcje emocjonalne doświadczone pod wpływem muzyki | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Pracuje w grupie |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 1.5 | ćwiczenia | zaliczenie | mgr Eliza Ludkiewicz, | 4/3170/8837 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- Integracja grupy. - Jaki jestem? - Moje potrzeby. - Identyfikacja przeżywanych emocji. - Wyrażanie emocji poprzez muzykę (trzy formy ekspresji: głos, instrument, ruch). - Ja w relacjach z innymi. - Rozwój potencjału twórczego. - Zakończenie pracy grupy.
Efekty kształcenia: Nabycie umiejętności obserwacji siebie i swoich reakcji emocjonalnych, także w relacjach z innymi; pogłębienie świadomości siebie, swoich potrzeb; kształtowanie i rozwijanie twórczego potencjału; budowanie umiejętności udzielania konstruktywnych informacji zwrotnych innym, bez elementu oceny. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Ćwiczenia warsztatowe wykorzystujące dynamikę grupową, z użyciem metod i technik muzykoterapeutycznych. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Obecność na zajęciach, przygotowanie pracy zaliczeniowej. |