Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Ekspresja muzyczno-ruchowa dziecka

symboljezyk
4/3169polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Charakterystyka przedmiotu:

Zajęcia o charakterze warsztatowym mające na celu pobudzić kreatywność studenta w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, jak również nabyć przez studenta umiejętności pobudzania ekspresji muzyczno-ruchowej dziecka i jego twórczych możliwości na zajęciach.

Cele:

1. Inspirowanie studenta do działań twórczych.

2. Rozwijanie wrażliwości oraz ekspresji muzyczno-ruchowej studenta.

3. Wprowadzenie studenta w dziecięcy świat wyobraźni.

4. Zapoznanie studenta z możliwościami wykorzystania dramy na zajęciach.

5. Zapoznanie studenta z metodami twórczymi stosowanymi na zajęciach w placówkach edukacyjnych oraz terapeutycznych.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • rytmika J. E. Dalcroze'a
  • wychowanie muzyczne C. Orffa
  • podstawy pedagogiki i psychologii
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • gimnastyka twórcza R. Labana
  • drama 
  • instrumentarium Orffa
  • metoda opowieści ruchowej
  • elementy ruchu rozwijającego W. Sherborne
bibliografia podstawowa
  1. Gniewkowski W., „Gimnastyka rytmiczna”, w „Życiu Szkoły”, 1987r. nr11.
  2. Weronika Sherborne, "Ruch rozwijający dla dzieci", PWN 1997
  3. Marta Bogdanowicz, Bożena Kisiel, Maria Przasnyska, "Metoda W. Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka", WsiP 1996
  4. Rainka A., Taranko K. "Spotkanie z dramą", Wyd. Harmonia, Gdańsk, 2011
  5. J. Newlove, J. Dalby "Laban for all", Nick Hern Books, New York, 2003
  6. A Joyful Orff Schulwerk Experience by Charlotte Pundt Kohnhorst, 2011
  7. Smoczyńska-Nachtman U. (1992) Muzyka dla dzieci, Warszawa, WSiP




 

bibliografia uzupełniająca

Artykuły:

- "Przytul mnie , baw i dotykaj" (w)Wychowanie w Przedszkolu 6/98, s. 469
- "Czy metoda R. Labana przyjmie się w przedszkolu"(w)Wychowanie w Przedszkolu 11-12/84
- "Taniec harmonią ciała i ducha"(w)Grupa i zabawa, 1/2000
- "Metody twórcze w interpretacji R. Labana i K. Orffa"(w)Wychowanie w Przedszkolu, 5/83

Karpała B. (1987) Jak się bawić muzyką? Twórczość dziecięca w systemie Carla Orffa, Wychowanie Muzyczne nr 1

efekty kształcenia - wiedza

1. Student posiada poszerzoną wiedzę na temat wychowania oraz oddziaływania terapeutycznego.
2. Student posiada wiedzę dotyczącą podstawowych koncepcji pedagogicznych i ich praktycznego zastosowania wynikającego z kierunku studiów.
3. Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu psychologii i pedagogiki.
4. Student zna treści programowe przedszkolnego systemu edukacji.
5. Student definiuje podstawowe metody twórcze wykorzystywane na zajęciach w przedszkolu.
6. Student rozpoznaje zasady oraz strukturę pracy w grupie z dziećmi w wieku przedszkolnym.

efekty kształcenia - umiejętności

1. Student wykazuje zrozumienie wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy rodzajem stosowanej ekspresji artystycznej a niesoinym przez niego komunikatem.
2. Student potrafi przygotować widowiska sceniczne, przedstawienia muzyczno-ruchowe z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
3. Student posiada umiejętności praktycznego zastosowania pogłębionej wiedzy dotyczącej szerokich aspektów pedagogiki.
4. Student tworzy interpretację przestrzenno-ruchową do muzyki z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
5. Student potrafi rozpoznać emocje płynące z ciała.
6. Student zna sposoby i techniki motywujące prace w zespole artystycznym.
7. Student rozpoznaje zachowania dzieci i potrafi rozbudzić ich inwencję twórczą.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

1. Student realizuje własne koncepcje i działania artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce.
2. Student wykorzystuje własną wyobraźnię oraz ekspresję i intuicję mając na uwadze oddziaływanie edukacyjne.
3. Student wykazuje się dużą kreatywnością w przygotowaniu zajęć.
4. Student kieruje grupą, stwarzając przyjazną atmosferę podczas zajęć.
5. Student zachowuje ostrożność w wyrażaniu opinii, docenia starania dzieci.
6. Student przestrzega zasady etyki zawodowej.

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Animacja kultury z elementami arteterapii (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.002.0ćwiczeniazaliczeniemgr Katarzyna Kierzkowska, 4/3169/8836
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Gimnastyka twórcza R. Labana.

2. Elementy ruchu rozwijającego W. Sherborne.

3. Drama oraz opowieść ruchowa - realizacja zagadnienia.

4. Interpretacja przestrzenno-ruchowa utworów muzycznych.

5. Podstawowe wiadomości na temat metod twórczych wykorzystywanych na zajęciach w różnych placówkach oświatowych i terapeutycznych. 

metody dydaktyczne

Zajęcia o charakterze warsztatowym.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Aktywność i obecność na zajęciach.

Przeprowadzenie i przygotowanie 3 scenariuszy zajęć, wykazując się znajomością poznanego materiału.

Przygotowanie przedstawienia muzycznego dla dzieci w przedszkolu.

Forma zaliczenia: zaliczenia z oceną

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.000.5ćwiczeniazaliczeniemgr Katarzyna Kierzkowska, 4/3169/14036
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Insrtumentarium Orffa oraz możliwości tworzenia instrumentów perkusyjnych przez dzieci.

2. Ekspresja i improwizacja głosowa - tworzenie muzyki wg C. Orffa.

3. Aktywne słuchanie muzyki metodą Batii Strauss

4. Muzogramy i partytury obrazkowe.

5. Elementy dzieła muzycznego w ujęciu ćwiczeń muzyczno-ruchowych oraz pracy z rekwizytem.

 

metody dydaktyczne

Zajęcia o charakterze warsztatowym.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Aktywność i obecność na zajęciach.

Przeprowadzenie i przygotowanie 3 scenariuszy zajęć, wykazując się znajomością poznanego materiału.

Przygotowanie przedstawienia muzycznego dla dzieci w przedszkolu.

Forma zaliczenia: zaliczenia z oceną

 

wykonanie: www.ansta.pl