Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Muzykoterapia

symboljezyk
4/3168polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem zajęć jest przekazanie studentom wiadomości teoretycznych na temat muzykoterapii oraz nauka praktycznych umiejętności związanych z wykorzystywaniem muzyki w terapii. I semestr poświęcony będzie w większym stopniu na poznanie założeń muzykoterapii oraz podstawowych koncepcji muzykoterapeutycznych, natomiast w II semestrze studenci będą mieli możliwość poznania technik i metod muzykoterapeutycznych. Ponadto istotnym elementem przedmiotu będzie przygotowanie i poprowadzenie przez studentów zajęć muzykoterapeutycznych na grupie.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Ukończenie kursu z psychologii na studiach licencjackich.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Umiejętności komunikacyjne; trening interpersonalny.

bibliografia podstawowa

Metera A. (2002) Muzykoterapia. Muzyka w medycynie i edukacji. Leszno, Wydawnictwo Centrum Technik Nauki Metronom

Lewandowska K. (2007) Muzykoterapia dziecięca. Gdańsk, OPTIMA.

Natanson T. (1979) Wstęp do nauki o muzykoterapii. Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

bibliografia uzupełniająca

Lecourt E. (2008) Muzykoterapia, czyli jak wykorzystać siłę dźwięków. Katowice, Videograf II

efekty kształcenia - wiedza

Student definiuje, czym jest muzykoterapia
Student zna wpływ, jaki wywiera muzyka na organizm człowieka
Student rozróżnia rodzaje muzykoterapii
Student charakteryzuje koncepcje teoretyczne muzykoterapii
Student opisuje możliwość wykorzystania muzyki w terapii zaburzeń rozwojowych dziecka
Student zna możliwość wykorzystania muzykoterapii w medycynie
Student wymienia zasady doboru matariału muzycznego i metod do poszczególnych celów terapeutycznych

efekty kształcenia - umiejętności

Student projektuje zajęcia muzykoterapii
Student potrafi określić cele zajęć muzykoterapeutycznych
Student dopasowuje techniki muzykoterapeutyczne do potrzeb grupy pacjentów
Student umie odpowiednio wykorzystać metody muzykoterapeutyczne
Student potrafi dobierać muzykę do ćwiczeń
Student nabywa umiejętność zrealizowania ćwiczenia z zakresu muzykoterapii w grupie
Student analizuje zachowania grupy, interpretuje i wyciąga wnioski
Student potrafi przeprowadzić dyskusję terapeutyczną w grupie

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student pracuje w grupie
Angażuje się w proponowane działania
Zachowuje otwartość na drugiego człowieka
Wnikliwie obserwuje zachowania członków grupy
Sprawnie komunikuje swoje obserwacje i poczynione wnioski na forum grupy
Udziela konstruktywnych informacji zwrotnych

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Animacja kultury z elementami arteterapii (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.002.0ćwiczeniazaliczeniemgr Eliza Ludkiewicz, 4/3168/8834
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

(1)     Rola muzyki w terapii;

(2)     Rodzaje i kierunki muzykoterapii

(3)     Prozdrowotne i antyzdrowotne oddziaływanie muzyki

(4)     Wykorzystanie muzyki w profilaktyce

(5)     Muzykoterapia dziecięca

(6)     Muzykoterapia w medycynie

(7)     Muzykoterapia w procesie edukacji

 

 

metody dydaktyczne

Wykład z prezentacją multimedialną; dyskusja; praca w grupach

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Obecność na zajęciach; kolokwium ustne

wykonanie: www.ansta.pl