Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Umiejętności terapeutyczne w arteterapii

symboljezyk
4/3167polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Przedmiot "Umiejętności terapeutyczne w arteterapii" ma za zadanie przedstawić podstawowe zagadnienia związane z arteterapią z akcentem na osobę prowadzącą grupę arteterapeutyczną. Studenci będą mieli możliwość zapoznać się z warunkami, jakie powinien spełniać prowadzący grupę i rozwijać własne kompetencje przydatne w przyszłej pracy zawodowej. Nabędą także wiedzy na temat dynamiki pracy grupowej.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Ukończenie kursu z psychologii ogólnej podczas studiów licencjackich.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Trening interpersonalny; trening asertywności.

bibliografia podstawowa

Karolak W., Kaczorowska B. red. (2011) Arteterapia. Od rozważań nad teorią do zastosowań praktycznych. Łódź, AHE.

Karolak W., Kaczorowska B. red. (2008) Arteterapia w medycynie i edukacji. Łódź, AHE.

Szulc W. (2011) Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki. Warszawa, Difin

Corey M., Corey G. (2002) Grupy. Metody grupowej pomocy psychologicznej.Warszawa, Instytut Psychologii Zdrowia

bibliografia uzupełniająca

Arteterapia - terapia sztuką w praktyce. Czasopismo: Centrum Szkoleniowo-Wydawnicze Arteer.

efekty kształcenia - wiedza

Student definiuje, czym jest arteterapia i jakie są jej cele
Posiada wiedzę na temat terapeutycznego oddziaływania sztuki na człowieka
Wie, jakimi cechami powienien charakteryzować się profesjonalny arteterapeuta
Rozróżnia poszczególne fazy procesu grupowego i zna ich charakterystyczne elementy
Zna normy etyczne dotyczące prowadzenia grupy
Nabywa wiedzy na temat własnych predyspozycji i ograniczeń do pracy z grupą

efekty kształcenia - umiejętności

Student potrafi określić cele zajęć arteterapeutycznych
Dopasowuje techniki arteterapeutyczne do potrzeb grupy pacjentów
Projektuje zajęcia arteterapii
Analizuje zachowania grupy, interpretuje i wyciąga wnioski
Potrafi przeprowadzić dyskusję terapeutyczną w grupie
Wykorzystuje i integruje wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki i psychologii w celu analizy i diagnozy problemów oraz projektowania działań praktycznych

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student pracuje w grupie
Angażuje się w proponowane działania
Zachowuje otwartość na drugiego człowieka
Wnikliwie obserwuje zachowania członków grupy
Sprawnie komunikuje swoje obserwacje i poczynione wnioski na forum grupy
Udziela konstruktywnych informacji zwrotnych
W sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania
Radzi sobie z doświadczanym stresem
Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z przyszłą pracą zwodową

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Animacja kultury z elementami arteterapii (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.002.0ćwiczeniazaliczeniemgr Eliza Ludkiewicz, 4/3167/8832
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Arteterapia - wprowadzenie.

2. Cele arteterapii.

3. Rodzaje arteterapii.

4. Techniki arteterapeutyczne.

5. Wprowadzenie do terapeutycznej pracy z grupą.

6. Prowadzący grupę arteterapeutyczną - cechy osobowości.

7. Prowadzący grupę arteterapeutyczną jako profesjonalista.

8. Model pracy ze współprowadzącym.

 

metody dydaktyczne

Wykład z prezentacją multimedialną; dyskusja; praca w grupie.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Obecność na zajęciach; kolokwium ustne.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.001.0ćwiczeniazaliczeniemgr Ilona Poćwierz-Marciniak, 4/3167/8833
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Fazy procesu grupowego.

2. Tworzenie grupy arteterapeutycznej.

3. Początek pracy grupy.

4. Grupa w stadium przejściowym.

5. Stadium konstruktywnej pracy grupy.

6. Zakończenie pracy grupy.

7. Zagadnienia etyczne w pracy z grupami.

8. Analiza własnych predyspozycji i ograniczeń do pracy z grupą.

metody dydaktyczne

Wykład z prezentacją multimedialną; dyskusja; praca w grupie.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Obecność na zajęciach; przeprowadzenie fragmentu zajęć arteterapeutycznych na grupie.

wykonanie: www.ansta.pl