Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Improwizacja fortepianowa

symboljezyk
4/3165
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

1. Rozwijanie inwencji twórczej, pamięci oraz wyobraźni muzycznej.

2. Kształcenie umiejętności posługiwania się fakturą fortepianową.

3. Kształcenie umiejętności harmonizowania melodii i układania akompaniamentu do piosenek.

4. Doskonalenie słuchu wysokościowego i harmonicznego, poczucia rytmu i tempa oraz ekspresji muzycznej.

5. Kształcenie umiejętności interpretowania amerykańskiego zapisu harmonii.

6. Kształcenie świadomości współdziałania w utworze elementów dzieła muzycznego.

7. Kształcenie umiejętności optymalnego wykorzystania fortepianu przy pracy dziećmi.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

1. Umiejętność gry na fortepianie- student powinien posiadać biegłośc pozwalającą na realizację zadań improwizatorskich.

2. Dobry słuch wysokościowy i harmoniczny, poczucie rytmu.

3. Dobra znajomość zasad harmonii, biegłość w budowaniu i łączeniu akordów.

4. Umiejętnośc stosowania w praktyce podstawowych zasad kontrapunktycznych.

5. Kreatywność i ekspresja twórcza

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
- brak danych -
bibliografia podstawowa

-J. Oleszkowicz - ,,I Ty możesz improwizować", CEA Warszawa

-T. Świercz - ,,Materiały do nauki improwizacji fortepianowej", AM Gdańsk  

-T. Richards - "Exploring Jazz Piano", Schott

-D. Haerle - "Jazz Piano Voicing Skills" Jamey Aebersold Jazz, Inc.

bibliografia uzupełniająca

-A. Borys - "Improwizacja Szabolcsa Eszteny'ego"

efekty kształcenia - wiedza

poszerza poprzez indywidualną pracę wiedzę dotyczącą improwizacji
absolwent powinien dysponować szeroką wiedzą umożliwiającą swobodną improwizację w różnych kontekstach pracy pedagogicznej i artystycznej niezbędnej dla prac nauczyciela muzyki

efekty kształcenia - umiejętności

wspólnie z prowadzonymi zespołami, a także samodzielnie interpretuje i wykonuje utwory muzyczne w oparciu o własne twórcze motywacje i inspiracje na wysokim poziomie profesjonalizmu, zgodnie z wymaganiami stylistycznymi
na podstawie wiedzy o stylach muzycznych i związanych z nimi tradycjach wykonawczych wykazuje się umiejętnością konstruowania i wykonywania spójnych i właściwych z punktu widzenia sztuki wykonawczej programów artystycznych oraz audycji edukacyjnych
posiada umiejętność szybkiego odczytania i opanowania pamięciowego utworów, ze świadomym zastosowaniem różnych typów pamięci muzycznej
posiada umiejętność improwizowania na bazie wykonywanego utworu, a także zna metody i środki impowizacyjne wykorzystywane w edukacji muzycznej
posiada umiejętność transponowania przebiegów melodyczno-harmonicznych

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Animacja kultury z elementami arteterapii (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.003.0ćwiczeniazaliczeniedr Taida Wiśniewska, 4/3165/8827
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Budowanie trójdźwięków durowych, molowych, septymowych oraz ich łączenie - realizacja zadania na zasadzie improwizowanych etiud.

2. Realizacja podstawowych zwrotów kadencyjnych we wszystkich tonacjach z uwzględnieniem improwizowania fraz melodyczno-rytmicznych. Łączenie kadencji w tonacjach paralelnych.

3. Improwizowanie melodii w oparciu o podany schemat harmoniczny.

4. Interpretowanie amerykańskiego zapisu harmonii z uwzględnieniem jego kilku podstawowych odmian.

5. Improwizacja klasyczna z zastosowaniem typowych środków stylistycznych: faktury, zwrotów kadencyjnych, basu Albertiego.

6. Podstawy improwizacji jazzowej: zastosowanie rytmiki swingowej przy wykorzystaniu materiału pentatoniki

 

metody dydaktyczne

*Metody pracy lekcyjnej wynikają z ogólnie obowiązujących zasad dydaktyki, a także twórczego charakteru przedmiotu: systematyczność, konsekwencja, wyraz artystyczny, zasada stopniowania trudności.

*Dobór materiałów dydaktycznych dokonywany jest indywidualnie dla potrzeb każdego studenta.

* Materiał dydaktyczny stanowią przykłady nutowe utworów z muzyką fortepianową, zbiory piosenek, wyciągi fortepianowe utworów orkiestrowych i wokalnych.

* Podstawą dobrych wyników nauczania improwizacji jest zaangażowanie podczas zajęć oraz systematyczna praca studenta w domu.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie student uzyskuje na podstawie poziomu realizacji zadań wynikającyh z treści programowych.

 

Kryteria oceniania:

  • 25p.  -opanowanie treści programowych na wysokim poziomie artystycznym oraz realizacja zdań wykraczających poza program
  • 24-21p.  -opanowanie treści programowych na wysokim poziomie artystycznym
  • 20-16p.  -dobry poziom opanowania treści programowych
  • 15-13p.  -słabe opanowanie treści programowych
  • 12-11p.  -braki w opanowaniu treści programowych
  • 10-0p.  -brak opanowania treści programowych   

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.003.0ćwiczeniazaliczeniedr Taida Wiśniewska, 4/3165/8828
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Budowanie akordów zmniejszonych, zwiększonych, septymowych, nonowych oraz z dodaną sekstą bez przewrotu i w przewrotach.

2. Tworzenie akompaniamentu ,,ad hoc" do piosenek oraz ich transpozycja.

3. Harmonizowanie i transponowanie piosenek młodzieżowych oraz znanych tematów z muzyki poważnej i filmowej - układanie akompaniamentów w oparciu o faktury poznane w poprzednich semestrach, a także fakturę polifoniczną. 

4. Podstawy harmonii jazzowej

5. Improwizowanie połączeń harmonicznych przy wykorzystaniu rytmiki latynoskiej.

6. Improwizacja cyklu wariacji na wybrany temat z literatury muzycznej lub we własnym stylu.

 

metody dydaktyczne

Patrz semestr 2.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Patrz semestr 2.

wykonanie: www.ansta.pl