symbol | jezyk |
4/3161 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
- zdobywanie umiejętności praktycznego prowadzenia zajęć kształcenia słuchu w szkole muzycznej Istopnia w klasach IV - VI
- zdobywanie doświadczeń z zakresu metodycznego i merytorycznego przygotowania nauczyciela do zajęć praktycznych kształcenia słuchu
- kształtowanie umiejętności projektowania ćwiczeń dostosowanych programowo dla danej klasy
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- znajomość podstawowych zagadnień z psychologii muzyki dotyczących stymulacji zdolności muzycznych
- znajomośc zagadnień z dydaktyki ogólnej
- umiejętność zaplanowania lekcji po względem merytorycznym i metodycznym
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- zaliczone kursy: (zasady muzyki, harmonia, ćwiczenia harmoniczne, z literaturą muzyczną, emisja głosu)
|
bibliografia podstawowa |
-
- Ćwiklińska - Rogoźińska M.,Dyktanda elementarne dla klas IV - VI, Wyd. Triangiel, Warszawa 2006
- Dobrowolska Marucha D., Dyktanda Muzyczne, PWM, Kraków 2003
- Przestrzenie wyobraźni muzycznej od tonalności po atonalność zbiór dyktand I- IV Wydawnictwo Akademia Muzyczna, Gdańsk 2011
- Targońska I., Podstawy korekty błędów cz.I - podręcznik dla nauczyciela, cz.II - podręcznik dla ucznia, Akademia Muzyczna, Warszawa 1998
- Targońska I., Kształcenie pamięci muzycznej, CEA, Warszawa 1999.
- Wacholc M., Program nauczania przedmiotu kształcenie słuchu w, klasach I - VI szkoły muzycznej I stopnia, Wydawnictwo Triangiel, Warszawa 2006
- Wacholc M., Solfeż elementarny. Podręczniki dla klas: I -VI szkoły muzycznej I stopnia, Wydawnictwo Triangiel, Warszawa 2006
|
bibliografia uzupełniająca |
- Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczania Wydawnictwo PWN, Warszawa 2005
|
efekty kształcenia - wiedza |
* posiada wiedzę dotyczącą podstawowych koncepcji pedagogicznych i ich praktycznego zastosowania na lekcji kształceniasłuvhu w klasach IV - VI szkoły muzycznej I stopniaI * ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą specyfiki nauczania przedmiotu kształcenia słuchu w szkolle muzycznej I stopnia * posiada wiedzę dotyczącą swobodnego korzystania z różnorodnych mediów, książek, prezentacje multimedialne, nuty, nagrania, programy edytorskie do pisania nut |
efekty kształcenia - umiejętności |
* posiada kwalifikacje do nauczania przedmiotu kształcenie słuchu w szkole muzycznej I - stopnia * potrafi praktycznie wykorzystać wiedzę dotyczącą podstawowych koncepcji pedagogicznych oraz rozwiązań metodycznych * potrafi wykorzystać na lekcji umiejętności swobodnego korzystania z różnorodnych mediów |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
* odznacza się profesjonalizmem w działaniu oraz odpowiedzialnością * jest w pełni kompetentnym i samodzielnym pedagogiem zdolnym do świadomego integrowania zdobytej wiedzy na lekcji kształcenia słuchu w szkole muzycznej I stopnia * przestrzega zasad etyki zawodowej; dostrzega dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą |