Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Praktyka w zakresie metodyki kształcenia słuchu

symboljezyk
4/3161polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  • zdobywanie umiejętności praktycznego prowadzenia zajęć kształcenia słuchu w szkole muzycznej Istopnia w klasach IV - VI
  • zdobywanie doświadczeń z zakresu metodycznego i merytorycznego przygotowania nauczyciela do zajęć praktycznych kształcenia słuchu
  • kształtowanie umiejętności projektowania ćwiczeń dostosowanych programowo dla danej klasy
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • znajomość podstawowych zagadnień z psychologii muzyki dotyczących stymulacji zdolności muzycznych
  • znajomośc zagadnień z dydaktyki ogólnej
  • umiejętność zaplanowania lekcji po względem merytorycznym i metodycznym
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • zaliczone kursy: (zasady muzyki, harmonia, ćwiczenia harmoniczne, z literaturą muzyczną, emisja głosu)
bibliografia podstawowa
  •             
  • Ćwiklińska - Rogoźińska M.,Dyktanda elementarne dla klas IV - VI, Wyd. Triangiel, Warszawa 2006
  • Dobrowolska Marucha D., Dyktanda Muzyczne, PWM, Kraków 2003
  • Przestrzenie wyobraźni muzycznej od tonalności po atonalność zbiór dyktand I- IV Wydawnictwo Akademia Muzyczna, Gdańsk 2011
  • Targońska I., Podstawy korekty błędów cz.I - podręcznik dla nauczyciela, cz.II - podręcznik dla ucznia, Akademia Muzyczna, Warszawa 1998
  • Targońska I., Kształcenie pamięci muzycznej, CEA, Warszawa 1999.
  • Wacholc M., Program nauczania przedmiotu kształcenie słuchu w, klasach I - VI szkoły muzycznej I stopnia, Wydawnictwo Triangiel, Warszawa 2006
  • Wacholc M., Solfeż elementarny. Podręczniki dla klas: I -VI szkoły muzycznej I stopnia, Wydawnictwo Triangiel, Warszawa 2006
bibliografia uzupełniająca
  • Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczania Wydawnictwo PWN, Warszawa 2005

 

efekty kształcenia - wiedza

* posiada wiedzę dotyczącą podstawowych koncepcji pedagogicznych i ich praktycznego zastosowania na lekcji kształceniasłuvhu w klasach IV - VI szkoły muzycznej I stopniaI
* ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą specyfiki nauczania przedmiotu kształcenia słuchu w szkolle muzycznej I stopnia
* posiada wiedzę dotyczącą swobodnego korzystania z różnorodnych mediów, książek, prezentacje multimedialne, nuty, nagrania, programy edytorskie do pisania nut

efekty kształcenia - umiejętności

* posiada kwalifikacje do nauczania przedmiotu kształcenie słuchu w szkole muzycznej I - stopnia
* potrafi praktycznie wykorzystać wiedzę dotyczącą podstawowych koncepcji pedagogicznych oraz rozwiązań metodycznych
* potrafi wykorzystać na lekcji umiejętności swobodnego korzystania z różnorodnych mediów

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

* odznacza się profesjonalizmem w działaniu oraz odpowiedzialnością
* jest w pełni kompetentnym i samodzielnym pedagogiem zdolnym do świadomego integrowania zdobytej wiedzy na lekcji kształcenia słuchu w szkole muzycznej I stopnia
* przestrzega zasad etyki zawodowej; dostrzega dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Dyrygentura chóralna (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.001.0ćwiczeniazaliczeniemgr Maria Datta, 4/3161/8818
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • prowadzenie zajęć praktycznych zgodnie z rozkładem materiału
  • przygotowanie scenariuszy prowadzonych zajęć
  • omawianie prowadzonych zajęć z opiekunem praktyk
metody dydaktyczne
  • operatywna
  • ekspozycji
  • problemowo - twórcza
  • problemowo - analityczna
  • analityczno percepcyja
  • organizowania i rozwijania działalności muzycznej ucznia
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  •     
  • uczestnictwo w zajęciach prowadzonych przez opiekuna praktyk
  • uczestnictwo w zajęciach prowadzonych przez studentów
  • opracowanie scenariuszy i przeprowadzenie 2 zajęć w semstrze
wykonanie: www.ansta.pl