symbol | jezyk |
---|---|
4/3159 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Zapoznanie studentów z literaturą wokalno-instrumentalną XIX i XX wieku kompozytorów polskich i obcych, poznanie wybranych dzieł wokalno-instrumentalnych kompozytorów XIX i XX wieku, nabywanie umiejętności metodycznych związanych z przygotowaniem utworów wokalno –instrumentalnych do wykonania koncertowego ,obserwacja prób orkiestry symfonicznej Akademii Muzycznej, chóru uczelnianego Akademii, wspólnych prób zespołowych, nabycie umiejętności kierowania próbami sekcyjnymi / wokalnymi, instrumentalnymi/ jak i całościowymi, obserwacja różnorodnych form pracy/rozśpiewanie, próba, koncert/.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
znajomość techniki dyrygowania poparta praktyką na poprzednich latach studiów, ukończony 2 letni kurs kształcenia słuchu w wymiarze 2 godz. tygodniowo, ukończony kurs emisji głosu z metodyką śpiewu zespołowego, ukończony kurs z w zakresie instrumentoznawstwa | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
umiejętność gry na instrumencie klawiszowym / fortepian, organy/, umiejętność czytania partytury, umiejętność czytania nut w kluczach i partii instrumentów transponujących, umiejętność wewnętrznego słyszenia partytury i wyobrażenia dźwiękowego | |
bibliografia podstawowa | |
Materiały nutowe: Karl Jenskins - Mass for Peace, Emmanuel Sejourne- Book of Gems na chór i perkusję, John Rutter - kolędy na chór i fortepian, Gabriel Faure - Requiem | |
bibliografia uzupełniająca | |
nie dotyczy | |
efekty kształcenia - wiedza | |
posiada określoną wiedzę z teorii emisji głosu | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
posiada umiejętność uchwycenia błędów i niedoskonałości zestrojenia zespołu orkiestrowego/ instrumentalnego | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
posiada umiejętnośc organizacji pracy zespołowej |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. dr hab. Marcin Tomczak, | 4/3159/8816 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. obserwacja pracy studenckiej orkiestry symfonicznej,chóru Uniwersytetu Gdańskiego, zespołów instrumentalnych i chóru uczelnianego 2. nauka osiągania efektów w emisji zespołowej, poznanie tajników postępowania z głosem w celu uzyskania określonych efektów brzmieniowych i intonacyjnych 3.praktyka działania w korekcie błędów emisyjnych w śpiewie zespołowym 4. nauka kszałtowania własciwych proporcji brzmieniowych w obrębie poszczególnych grup instrumentów jak i między grupą instrumentalną a wokalną, 5.doskonalenie techniki manualnej dyrygowania dużym i zróżnicowanym zespołem wykonawczym 6. nabycie umiejętności budowania propocji brzmieniowych i relacji dynamicznych między poszczególnymi grupami wykonawczymi/ instrumenty, chór/ w zależności pod warunków akustycznych / sala koncertowa uczelni, kościół/. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Obserwacja próby /sekcyjnej, całościowej/ prowadzonej przez pedagoga, analiza realizacji poszczególnych etapów przygotwania kompozycji- zarówno pod zwględem precyzji technicznej wykonania, kształtowania oblicza kompozycji w zekresie mikro- i makroformy, oraz ekspresji. Obserwacja próby poprzedzona jest analizą realizowanego dzieła.W czasie ich wykonywania stałym punktem jest studiowanie partytury oraz notacja uwag pedagoga, komentarza metodycznego z ilustracją dźwiękową. Dopuszcza się formę dyskusji i pytań o szczególy techniczne związane z realizacją poszczególnych utworów czy ich określonych fragmentow. Ponadto pod kontrolą pedagoga studenci przeprowadzają rozśpiewanie chóru i korygują błedy emisyjne. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
warunkiem zaliczenia jest poziom frekwencji na zajęciach i ocena aktywności w pracy. W wymiarze procentowym student zalicza semestr jeśli jego frekwencja nie spada poniżej 50%. |