Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Praktyka zespołów oratoryjno-kantatowych

symboljezyk
4/3159
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Zapoznanie studentów z literaturą wokalno-instrumentalną  XIX i XX wieku kompozytorów polskich i obcych, poznanie wybranych dzieł wokalno-instrumentalnych kompozytorów XIX i XX wieku,  nabywanie umiejętności metodycznych związanych z przygotowaniem utworów wokalno –instrumentalnych do wykonania koncertowego ,obserwacja prób orkiestry symfonicznej Akademii Muzycznej, chóru uczelnianego Akademii, wspólnych prób zespołowych, nabycie umiejętności kierowania próbami sekcyjnymi / wokalnymi, instrumentalnymi/ jak i całościowymi, obserwacja różnorodnych form pracy/rozśpiewanie, próba, koncert/.

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

znajomość techniki dyrygowania poparta praktyką na  poprzednich latach studiów, ukończony 2 letni kurs kształcenia słuchu w wymiarze 2 godz. tygodniowo, ukończony kurs emisji głosu z metodyką śpiewu zespołowego, ukończony kurs z  w zakresie instrumentoznawstwa

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

umiejętność gry na instrumencie klawiszowym / fortepian, organy/, umiejętność czytania partytury, umiejętność czytania nut w kluczach i partii instrumentów transponujących, umiejętność wewnętrznego słyszenia partytury i wyobrażenia dźwiękowego

bibliografia podstawowa

Materiały nutowe:

Karl Jenskins - Mass for Peace, Emmanuel Sejourne- Book of Gems na chór i perkusję, John Rutter - kolędy na chór i fortepian, Gabriel Faure - Requiem

bibliografia uzupełniająca

nie dotyczy

efekty kształcenia - wiedza

posiada określoną wiedzę z teorii emisji głosu
posiada wiedzę z zakresu metodyki emisji głosu na poszczególnych etapach nauczania
posiada wiedzę na temat wykonawstwa form muzyki XIX i XX wieku
posiada wiedzę na temat strojenia i wydobycia dźwięków na instrumetach wchodzących w skład orkiestry symfonicznej

efekty kształcenia - umiejętności

posiada umiejętność uchwycenia błędów i niedoskonałości zestrojenia zespołu orkiestrowego/ instrumentalnego
umie przeprowadzić rozśpiewanie w chórze i zespole wokalnym
umie opracować i zastosować właściwą artykulację i frazowanie dla utworów muzyki XIX i XX wieku
posiada umiejętność poprowadzenia prób sekcyjnych w obrębie poszczególnych grup instrumentów orkiestry
umie zadyrygować wybranym przez pedagoga fragmentem utworu na chór i orkiestrę, chor i zespół instrumentów

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

posiada umiejętnośc organizacji pracy zespołowej
nabywa umiejętności szybkiej reakcji na błędy w wykonywanych utworach
jest świadomy sposobów wykorzystania swej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w zakresie ekspresji artystycznej
posiada umiejętność samooceny jak też jest zdolny do budowania konstruktywnej krytyki w obrębie działań artystycznych oraz w obrębie szeroko pojmowanej kultury

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Dyrygentura chóralna (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.001.0ćwiczeniazaliczenieprof. dr hab. Marcin Tomczak, 4/3159/8816
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. obserwacja pracy studenckiej orkiestry symfonicznej,chóru Uniwersytetu Gdańskiego, zespołów instrumentalnych i chóru uczelnianego

2. nauka osiągania efektów w emisji zespołowej, poznanie tajników postępowania z głosem w celu uzyskania określonych efektów brzmieniowych i intonacyjnych

3.praktyka działania w korekcie błędów emisyjnych w śpiewie zespołowym

4. nauka kszałtowania własciwych proporcji brzmieniowych w obrębie poszczególnych grup instrumentów  jak i między grupą instrumentalną  a wokalną, 

5.doskonalenie techniki manualnej dyrygowania dużym i zróżnicowanym zespołem wykonawczym

6. nabycie umiejętności budowania propocji brzmieniowych i relacji dynamicznych między poszczególnymi grupami wykonawczymi/ instrumenty, chór/ w zależności pod warunków akustycznych / sala koncertowa uczelni, kościół/.

metody dydaktyczne

Obserwacja próby /sekcyjnej, całościowej/ prowadzonej przez pedagoga, analiza realizacji poszczególnych etapów  przygotwania kompozycji- zarówno pod zwględem precyzji technicznej wykonania, kształtowania oblicza kompozycji w zekresie mikro- i makroformy, oraz ekspresji. Obserwacja próby poprzedzona jest analizą realizowanego dzieła.W czasie ich wykonywania  stałym punktem jest studiowanie partytury oraz notacja uwag pedagoga, komentarza metodycznego z ilustracją dźwiękową. Dopuszcza się formę dyskusji i pytań o szczególy techniczne związane z realizacją poszczególnych utworów czy ich określonych fragmentow. Ponadto pod kontrolą pedagoga studenci przeprowadzają rozśpiewanie chóru i korygują błedy emisyjne.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

warunkiem zaliczenia jest poziom frekwencji na zajęciach i ocena aktywności w pracy. W wymiarze procentowym student zalicza semestr jeśli jego frekwencja nie spada poniżej 50%. 

wykonanie: www.ansta.pl