symbol | jezyk |
4/3156 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Przedmiot realizowany jest indywidualnie na trzecim roku studiów
licencjackich specjalności "dyrygentura chóralna" w wymiarze 30 godzin.
- Rozwijanie umiejętności prawidłowego posługiwania się głosem w śpiewie i mowie.
- Doskonalenie techniki wokalnej.
- Rozwijanie umiejętności metodycznego nauczania emisji głosu w pracy
w szkołach, na lekcji śpiewu i muzyki, w pracy z zespołami chóralnymi o
różnych składach, metody pracy nad techniką wokalną
- Rozwijanie i kształtowanie artystycznej wrażliwości na różnorodność i
jakość brzmienia głosu w zespole wokalnym.
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
Wymagania wstępne:
- Brak przeciwskazań foniatrycznych do pracy głosem
- Brak wad wymowy (ew. nieznaczne wady wymowy możliwe do skorygowania w trakcie kursu)
Wymagania dodatkowe:
- Podstawowe predyspozycje wokalne
- Poprawna intonacja głosu
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
Przedmiot poprzedzony jest w programach studiów zajęciami emisji głosu
indywidualnej w wymiarze 4 semestrów po 15 godzin - łącznie 60 godzin oraz 2 semestrami emisji głosu z metodyką nauczania. |
bibliografia podstawowa |
WYKAZ REPERTUARU PODSTAWOWEGO
- S.Wiechowicz - Antologia muzyki renesansu
- W. Sołtysik - Kanony - antologia
- W. Sołtysik - Przysłowia w kanonach
- L. Laprus - 16 kanonów nie kończących się
- W.A. Mozart - Kanony
- J. Haydn - Kanony
- F. Jöde - Der Kanon
- H. Jaskulsky - Das Kanonbuch
- A. Koszewski - Zaklęcia
- A. Koszewski - Barwy tęczy
- J. Lasocki - Z pieśnią
- Duety wokalne: G. B. Pergolesi, W. A. Mozart, F. Mendelssohn-Bartholdy, R. Schumann, J. Brahms, St. Moniuszko, P. Czajkowski, M. Glinka
BIBLIOGRAFIA PODSTAWOWA:
- Górski Henryk: Zbiór ćwiczeń z emisji głosu, Poznań 2001.
- Łukaszewski Leon: Pielęgnacja, kształcenie i rozwijanie głosu dziecka, Warszawa 2009.
- Martienssen-Lohmann Fr.: Kształcenie głosu śpiewaka, Kraków 1953.
- Oddychanie w śpiewie i grze na instrumentach dętych. Prace specjalne 22, Gdańsk 1980.
- Sobierajska Halina: Uczymy się śpiewać, Wa-wa 1986.
- Tarasiewicz Bogumiła: Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2005.
- Wojtyński Czesław: Emisja głosu, Wa-wa 1977.
- Zielińska Halina: Emisja głosu, Lublin 2001.
|
bibliografia uzupełniająca |
- Klajman Stanisław: Higiena głosu, Gdańsk 1990.
- Pawłowski Zygmunt: Foniatryczna diagnostyka wykonawstwa emisji głosu śpiewaczego i mówionego, Kraków 2005
- Mitrinowicz-Modrzejewska A.: Akustyka psychofizjologiczna w medycynie, Wa-wa 1974.
- Pruszewicz A. (red.): Foniatria kliniczna, Wa-wa 1992
|
efekty kształcenia - wiedza |
student posiada wiedzę związaną z funkcjonowaniem aparatu głosowego i oddechowego student zna wzorcową literaturę wokalną dotyczącą problematyki emisji głosu, w tym szczególnie literaturę form wielogłosowych zgodnie z realizowaną specjalnością zna specyfikę zapisu partii wokalnej (śpiew sylabiczny, melizmatyczny, ozdobniki) student zna prawidłowości zachowania higieny głosu w mowie i śpiewie student zna przykładową literaturę wokalną (duety, tercety, kwartety, małe formy wokalno-instrumentalne) student zna specyfikę prowadzenia zespołu wokalnego |
efekty kształcenia - umiejętności |
student potrafi określić rodzaj głosu u siebie i innych (określenie zakresu skali, progów głosowych, rejestrów) student potrafi skutecznie przeprowdzić rozgrzewkę wokalną w oparciu o prawidłową pracę narządów biorących udział w fonacji (indywidualnie i w grupie - zespole śpiewaczym) student potrafi rozczytać materiał nutowy prawidłowo pod względem elementów melodyki, rytmiki, artykulacji i frazowania, także w układzie wielogłosowym ze świadomością zachowania intonacji, proporcji i barwy brzmienia student potrafi, po nauczeniu realizowanego utworu, przeprowadzić własną, przemyślaną koncepcję artystyczną, także współdziałając w formach wieloogłosowych student potrafi świadomie kontrolować właściwy kierunek rozwoju swego głosu w oparciu o opracowywane utwory, a także ćwiczenia rozwiązujące określone problemy wykonawcze u siebie i u osób w ewentualnych prowadzonych zespołach student potrafi przygotować i zaprezentować publiczny koncert w oparciu o opracowany repertuar wokalny, także z ewentualnym prowadzonym zespołem student posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy dotyczącej podstawowych kryteriów stylistycznych wykonywanych utworów student opanował warsztat techniczny potrzebny do profesjonalnej prezentacji muzycznej jako członek zespołu wokalnego i jest świadomy problemów specyficznych dla swojej specjalności (emisja głosu, intonacja, artykulacja, proporcja itp.) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
student zna wagę właściwego posługiwania sie głosem w mowie i śpiewie jako głównej dyspozycji społecznej w komunikowaniu się z otoczeniem student uczy się oceniać, analizować i rozwiązywać problemy występujące na polu emisji głosu, szczególnie w odniesieniu do profilaktyki narządów mowy i słuchu student wypracowuje własną wizję/misję pracy jako świadomy nauczyciel odpowiedzialny za propagowanie kultury słowa w mowie i różnych formach artystycznych |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
1 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. dr hab. Monika Fedyk-Klimaszewska, dr hab. Liliana Górska, dr Teresa Pabjańczyk, | 4/3156/8806 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Ćwiczenia rozwijające prawidłowe działanie
narządu głosu w mowie i śpiewie; oddychanie - ćwiczenia oddechowe; fonacja - ćwiczenia
fonacyjne; artykulacja - ćwiczenia artykulacyjne; rezonans - ćwiczenia prowadzące do wyrównania rejestrów głosu; metody pracy nad techniką
wokalną solową i zespołową; higiena głosu; problematyka patologii głosu;ćwiczenia emisji głosu w zespole wokalnym - duety, tercety, kwartety, ćwiczenia wokalne kształtujące wyrównanie brzmienia dźwięku w kameralnym zespole wokalnym, uwrażliwienie studenta na jakość barwy i estetykę brzmienia głosu w śpiewie zespołowym - ćwiczenia. |
metody dydaktyczne |
Ćwiczenia, prezentacja, konwersatorium, koncert |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Zaliczenie na ocenę przez pedagoga prowadzącego na podstawie frekwencji oraz stopnia realizacji treści programowych. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
2 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. dr hab. Monika Fedyk-Klimaszewska, dr hab. Liliana Górska, dr Teresa Pabjańczyk, | 4/3156/8807 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Kontynuacja ćwiczeń rozwijających prawidłowe działanie narządu głosu w mowie i śpiewie; oddychanie - ćwiczenia oddechowe; fonacja - ćwiczenia fonacyjne; artykulacja - ćwiczenia artykulacyjne; rezonans - ćwiczenia prowadzące do wyrównania rejestrów głosu; poszerzanie skali głosu, poszerzanie wiedzy na temat metodyki pracy nad techniką wokalną solową i zespołową z zachowaniem higieny głosu; ćwiczenia emisji głosu w zespole wokalnym - duety, tercety, kwartety, ćwiczenia wokalne kształtujące wyrównanie brzmienia dźwięku w kameralnym zespole wokalnym, uwrażliwienie studenta na jakość barwy i estetykę brzmienia głosu w śpiewie zespołowym - ćwiczenia. |
metody dydaktyczne |
Ćwiczenia, prezentacja, konwersatorium, koncert |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Prezentacja przed pedagogiem prowadzącym kanonu wykonanego zespołowo lub duetu, tercetu, kwartetu, bądź fragmentu utworu chóralnego (w kameralnej obsadzie), w zależności od możliwości doboru składu zespołu wokalnego. |