symbol | jezyk |
---|---|
4/3155 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Założeniem przedmiotu jest ukazanie i poznanie zapisu i tradycji chorału gregoriańskiego jako źródła śpiewu kościoła zachodniego. Cele które pomogą zrealizować założenie przedmiotu są następujące:
Przedmiot ten ukazuje studentowi historię i tradycje śpiewu łacińskiego kościoła zachodniego i daje studentowi wiedzę i umiejętność zaczerpnięcia ze skarbca kultury muzycznej. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
obecność na zajęciach i materiał nutowy | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
zajęcia i ćwiczenia Scholi Cantorum | |
bibliografia podstawowa | |
| |
bibliografia uzupełniająca | |
I.Siekierko.Notacja santgaleńska i metzeńska. Opole 2005. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
wymienia elementy form śpiewów chorałowych | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
porównuje różne wykonania śpiewów i je klasyfikuje | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
pracuje samodzielnie nad materiałem muzycznym i wykazuje kreatywność |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 1.0 | wykład/ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Sławomir Bronk, | 4/3155/8804 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Wprowadzenie w historię chorału (teoretyczne): śpiewy lokalnych kościołów, działalność scholi cantorum,działalność papieża Grzegorza Wielkiego innych hierarchów, edycje chorałowe –Medicea i Vaticana, zakony w służbie chorału gregoriańskiego, zabytki choralowew Polsce, podłoże tonalne i notacje śpiewów chorałowych. Studenci poznają obok warstwy historycznej warstwę praktyki śpiewu chorałowego. Poznają:
Studenci na zajęciach poznają teoretyczne podstawy chorału gregoriańskiego oraz praktyczne zastosowanie zasad i zapisu w śpiewie wspólnym oraz indywidualnym. W efekcie studenci potrafią wykonać poprawnie proste śpiewy chorału gregoriańskiego. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 1.0 | wykład/ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Sławomir Bronk, | 4/3155/8805 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Wprowadzenie teoretyczne w warstwę rytmiki chorału, stylów i form śpiewów chorałowych, tonów psalmowych, współczesnych ośrodków chorałowych, miejsc i form obecności tych śpiewów w dzisiejszym Kościele. Ponadto studenci zapoznają się z badaniami semiologicznymi i zapisem heironomicznym. Studenci poznają kolejne śpiewy chorałowe:
Studenci w efekcie kształcenia poznają podstawy wiedzy teoretycznej i praktycznej. Pozwala to studentowi oczytać i poprawnie wykonać zapis chorału gregoriańskiego. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- obecność na zajęciach (min. 60%); - opanowanie śpiewów gregoriańskich wykonywanych podczas zajęć; - udział w próbach i wcześniej zaplanowanym publicznym występie, będącym kolokwium kończącym naukę przedmiotu. |