Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Chorał gregoriański

symboljezyk
4/3155
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Założeniem przedmiotu jest ukazanie i poznanie zapisu i tradycji chorału gregoriańskiego jako źródła śpiewu kościoła zachodniego.

Cele które pomogą zrealizować założenie przedmiotu są następujące:

  • poznanie podłoża tonalnego oraz rytmiki chorału gregoriańskiego;
  • umiejętność odczytania i wykonania chorału gregoriańskiego przez studenta;
  • ćwiczenia śpiewów chorałowych, które maja zapoznać praktycznie ze śpiewami ale i maja być formą zachęcenia do wykorzystania repertuaru chorałowego w dzisiejszej praktyce wokalnej.

Przedmiot ten ukazuje studentowi historię i tradycje śpiewu łacińskiego kościoła zachodniego i daje studentowi wiedzę i umiejętność zaczerpnięcia ze skarbca kultury muzycznej.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

obecność na zajęciach i materiał nutowy

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

zajęcia i ćwiczenia Scholi Cantorum

bibliografia podstawowa
  • E.Cardine. Semiologia gregoriańska. Kraków 2005;
  • E.Hinz. Chorał Gregoriański. Pelplin 1997;
  • J.Ścibor. Geneza struktur modalnych chorału gregoriańskiego w świetle traktatówenchiriadis. Lublin 1999;
  • Gaudeamus. Łaciński śpiewnik mszalny, Red. W. Kądziela, Warszawa 2005;
  • Graduale Triplex. Solesmes MCMLXXIX;
  • Liber usualis 1958.
bibliografia uzupełniająca

I.Siekierko.Notacja santgaleńska i metzeńska. Opole 2005.

efekty kształcenia - wiedza

wymienia elementy form śpiewów chorałowych
potrafi charakteryzować różne formy chorałowe
rozpoznaje różnice śpiewów chorałowych - sylabicznych, melizmatycznych
wyjaśnia znajomość różnych tradycji wykonawczych i stylów oraz wyciąga wnioski
wyciąga wnioski z analizowanych form
nazywa formy i grupy nut terminoglogią profesjonalną

efekty kształcenia - umiejętności

porównuje różne wykonania śpiewów i je klasyfikuje
wypowiada wnioski dotyczące repertuaru chorałowego
dyskutuje na temat zapisu i możliwej interpretacji i jest przygotowany do współpracy z innymi muzykami
poddaje krytyce zapis neumatyczny
wykrywa trudności w odczytaniu zapisu
szacuje możliwości zespołu
dyskutuje na temat zapisu neumatycznego

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

pracuje samodzielnie nad materiałem muzycznym i wykazuje kreatywność
angażuje się w dzialalność muzyczną
docenia działalność innych zespołów prezentujących chorał gregoriański
jest zorientowany w kwestii ośrodków zajmujących się chorałem gregoriańskim
zachowuje ostrożność w wyrażaniu opini o innych wykonawcach
jest wrażliwy na teologiczne podstawy śpiewów chorałowych

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Dyrygentura chóralna (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.001.0wykład/ćwiczeniazaliczeniedr hab. Sławomir Bronk, 4/3155/8804
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Wprowadzenie w historię chorału (teoretyczne): śpiewy lokalnych kościołów, działalność scholi cantorum,działalność papieża Grzegorza Wielkiego innych hierarchów, edycje chorałowe –Medicea i Vaticana, zakony w służbie chorału gregoriańskiego, zabytki choralowew Polsce, podłoże tonalne i notacje śpiewów chorałowych.

Studenci poznają obok warstwy historycznej warstwę praktyki śpiewu chorałowego. Poznają:

  • Missa Brevis XVIII/XVI, Regina caeli, Tantum ergo, O salutaris, Adoro te devote, Credo III;

Studenci na zajęciach poznają teoretyczne podstawy chorału gregoriańskiego oraz

praktyczne zastosowanie zasad i zapisu w śpiewie wspólnym oraz indywidualnym. W efekcie studenci potrafią wykonać poprawnie proste śpiewy chorału gregoriańskiego.

metody dydaktyczne
  • wykład n.t. historii chorału gregoriańskiego i zapisu chorałowego;
  • ćwiczenia ze znajomości zapisu chorałowego;
  • wspólny i indywidualny śpiew;
  • prezentacje multimedialne zapisu chorałowego;
  • słuchanie nagrań CD - profesjonalnych wykonawców chorału.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • obecność na zajęciach (min. w 60 %)
  • znajomość teorii i historii dotyczącej chorału gregoriańskiego;
  • poprawny śpiew poznanych form chorałowych.
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.001.0wykład/ćwiczeniazaliczeniedr hab. Sławomir Bronk, 4/3155/8805
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Wprowadzenie teoretyczne w warstwę rytmiki chorału, stylów i form śpiewów chorałowych, tonów psalmowych, współczesnych ośrodków chorałowych, miejsc i form obecności tych śpiewów w dzisiejszym Kościele. Ponadto studenci zapoznają się z badaniami semiologicznymi i zapisem heironomicznym.

Studenci poznają kolejne śpiewy chorałowe:

  • Missa VIII, XI, Alma Redemptoris, Ubi Caritas, Ale Maria, Ale Regina Caelorum, Requiem aeternam.

Studenci w efekcie kształcenia poznają podstawy wiedzy teoretycznej i praktycznej. Pozwala to studentowi oczytać i poprawnie wykonać zapis chorału gregoriańskiego.

metody dydaktyczne
  • wykład n.t. warstwy rytmicznej, stylów, tonów, współczesnych ośrodków chorałowych.
  • ukazanie badań semiologicznych 
  • wspólne i indywidualne ćwiczenia śpiewu gregoriańskiego
  • powtarzanie materiału muzycznego na zajęciach
  • prezentacje multimedialne zapisów najstarszych śpiewów chorałowych
  • słuchanie wykonań śpiewów gregoriańskich przez zespoły profesjonalne na CD
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

- obecność na zajęciach (min. 60%);

- opanowanie śpiewów gregoriańskich wykonywanych podczas zajęć;

- udział w próbach i wcześniej zaplanowanym publicznym występie, będącym kolokwium kończącym naukę przedmiotu.

wykonanie: www.ansta.pl