Celem przedmiotu jest przygotowanie
studentów do samodzielnego przeprowadzenia analizy utworów
należących do repertuaru oratoryjno-kantatowego. Podczas zajęć
zostaną omówione sposoby kształtowania formy, faktury muzycznej,
środki techniki kompozytorskiej, związek warstwy słownej z
muzyczną w kontekście figur retorycznych, cechy stylu w oparciu o
literaturę muzyczną. Podczas zajęć student zapozna się z
podstawowymi formami jak kantata, oratorium, pasja, i msza.
|
J. Chomiński, K. Wilkowska- Chomińska
Wielkie formy wokalne, t. 5, Kraków 1984
M. Kowalska ABC historii muzyki, Kraków
(Musica Iagellonica) 2001
K. Korpanty, Teksty religijnych kantat
Jana Sebastiana Bacha i źródła ich inspiracji. Religijna poezja
kantatowa Picandra.
A. Dürr, Kantaty Jana Sebastiana
Bacha, Lublin 2004,
A. Schweitzer, Johann Sebastian Bach,
przekł. M. Kurecka, W. Wirpsza, PWM, Kraków 1972, 1987
|
red. T. Malecka, Analiza i
interpretacja dzieła muzycznego. Wybór metod, Kraków 1990
N. Harnoncourt, Muzyka mową dźwięków, przekł. M. Czajka,
Fundacja „Ruch Muzyczny”, Warszawa 1995
A. Kisiel, Koncepcja retoryczna «Pasji według św. Mateusza»
Jana Sebastiana Bacha, Poznań 2003
K. Mrowiec, Pasje wielogłosowe w muzyce polskiej XVIII wieku,
Kraków 1972
W. Lisiecki, Vademecum muzycznej «Ars Oratoria», „Canor”,
1993, nr 3 (6)
W. Lisecki, Vademecum Passionis, „Canor”, 1993, nr 2 (5)
A. Teske, Teksty kantat Jana Sebastiana Bacha, Lublin 2004
E. H. Smither, A History of
the Oratorio, Chapel Hill 1977
K. G. Feller, Die Messe, Dortmund 1951
|
- student posiada gruntowną znajomość ogólnego repertuaru i związanych z nim tradycji wykonawczych form oratoryjno-kantatowych, - posiada szczegółową wiedzę dotyczącą repertuaru wielkich form wokalno-instrumentalnych oraz posiada wiedzę dotyczącą związanego z nią piśmiennictwa, - posiada wiedzę dotyczącą sposobów analizowania cyklicznych form i prawidłowego ich interpretowania, - posiada poszerzoną wiedzę na temat kontekstu historycznego muzyki i jej związków w aspektach animacji kultury, wychowania przez sztukę. |
- posiada umiejętność tworzenia i wyrażania własnych koncepcji artystycznych wielkich form wokalno-instrumentalnych, - w oparciu o przeprowadzoną analizę samodzielnie interpretuje dzieło w oparciu o własne twórcze motywacje i inspiracje na wysokim poziomie profesjonalizmu, zgodnie z wymaganiami stylistycznymi, - wykazuje się umiejętnością świadomego zastosowania wiedzy dotyczącej elementów dzieła muzycznego i obowiązujących wzorców formalnych, - na bazie doświadczeń związanych ze studiami I stopnia wykazuje się umiejętnością budowania i pogłębiania obszernego repertuaru związanego z wielkimi formami, - na podstawie wiedzy o stylach muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych wykazuje się umiejętnością konstruowania i wykonywania spójnych i właściwych z punktu widzenia sztuki wykonawczej programów artystycznych oraz audycji edukacyjnych. |
- odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy jako interpretatora wielkich dzieł, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, - ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata jako jego współtwórca, - posiada umiejętność krytycznej oceny przedsięwzięcia z zakresu kultury, sztuki i innych dziedzin działalności artystycznej, - potrafi prezentować skomplikowane specjalistyczne zadania i projekty w przystępnej formie, w sposób zrozumiały dla osób niemających doświadczenia w pracy nad projektami artystycznymi. |