Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Analiza form oratoryjno-kantatowych

symboljezyk
4/3154
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do samodzielnego przeprowadzenia analizy utworów należących do repertuaru oratoryjno-kantatowego. Podczas zajęć zostaną omówione sposoby kształtowania formy, faktury muzycznej, środki techniki kompozytorskiej, związek warstwy słownej z muzyczną w kontekście figur retorycznych, cechy stylu w oparciu o literaturę muzyczną. Podczas zajęć student zapozna się z podstawowymi formami jak kantata, oratorium, pasja, i msza.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Umiejętności czytania partytur, znajomość podstaw harmonii, form muzycznych.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Chór, kontrapunkt, historia muzyki.

bibliografia podstawowa

J. Chomiński, K. Wilkowska- Chomińska Wielkie formy wokalne, t. 5, Kraków 1984

M. Kowalska ABC historii muzyki, Kraków (Musica Iagellonica) 2001

K. Korpanty, Teksty religijnych kantat Jana Sebastiana Bacha i źródła ich inspiracji. Religijna poezja kantatowa Picandra.

A. Dürr, Kantaty Jana Sebastiana Bacha, Lublin 2004,

A. Schweitzer, Johann Sebastian Bach, przekł. M. Kurecka, W. Wirpsza, PWM, Kraków 1972, 1987



bibliografia uzupełniająca

red. T. Malecka, Analiza i interpretacja dzieła muzycznego. Wybór metod, Kraków 1990

N. Harnoncourt, Muzyka mową dźwięków, przekł. M. Czajka, Fundacja „Ruch Muzyczny”, Warszawa 1995

A. Kisiel, Koncepcja retoryczna «Pasji według św. Mateusza» Jana Sebastiana Bacha, Poznań 2003

K. Mrowiec, Pasje wielogłosowe w muzyce polskiej XVIII wieku, Kraków 1972

W. Lisiecki, Vademecum muzycznej «Ars Oratoria», „Canor”, 1993, nr 3 (6)

W. Lisecki, Vademecum Passionis, „Canor”, 1993, nr 2 (5)

A. Teske, Teksty kantat Jana Sebastiana Bacha, Lublin 2004

E. H. Smither, A History of the Oratorio, Chapel Hill 1977

K. G. Feller, Die Messe, Dortmund 1951



efekty kształcenia - wiedza

- student posiada gruntowną znajomość ogólnego repertuaru i związanych z nim tradycji wykonawczych form oratoryjno-kantatowych,
- posiada szczegółową wiedzę dotyczącą repertuaru wielkich form wokalno-instrumentalnych oraz posiada wiedzę dotyczącą związanego z nią piśmiennictwa,
- posiada wiedzę dotyczącą sposobów analizowania cyklicznych form i prawidłowego ich interpretowania,
- posiada poszerzoną wiedzę na temat kontekstu historycznego muzyki i jej związków w aspektach animacji kultury, wychowania przez sztukę.

efekty kształcenia - umiejętności

- posiada umiejętność tworzenia i wyrażania własnych koncepcji artystycznych wielkich form wokalno-instrumentalnych,
- w oparciu o przeprowadzoną analizę samodzielnie interpretuje dzieło w oparciu o własne twórcze motywacje i inspiracje na wysokim poziomie profesjonalizmu, zgodnie z wymaganiami stylistycznymi,
- wykazuje się umiejętnością świadomego zastosowania wiedzy dotyczącej elementów dzieła muzycznego i obowiązujących wzorców formalnych,
- na bazie doświadczeń związanych ze studiami I stopnia wykazuje się umiejętnością budowania i pogłębiania obszernego repertuaru związanego z wielkimi formami,
- na podstawie wiedzy o stylach muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych wykazuje się umiejętnością konstruowania i wykonywania spójnych i właściwych z punktu widzenia sztuki wykonawczej programów artystycznych oraz audycji edukacyjnych.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy jako interpretatora wielkich dzieł, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać,
- ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata jako jego współtwórca,
- posiada umiejętność krytycznej oceny przedsięwzięcia z zakresu kultury, sztuki i innych dziedzin działalności artystycznej,
- potrafi prezentować skomplikowane specjalistyczne zadania i projekty w przystępnej formie, w sposób zrozumiały dla osób niemających doświadczenia w pracy nad projektami artystycznymi.

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Dyrygentura chóralna (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.001.0wykład/ćwiczeniaegzaminas. mgr Beata Kotłowska, 4/3154/8803
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Rozwój wielkich form wokalno-instrumentalnych: kantata, oratorium, pasja, msza.

  2. Analiza formalna wybranych dzieł wokalno – instrumentalnych.

  3. Związki słowno-muzyczne w wielkich formach wokalno-instrumentalnych.

 

metody dydaktyczne

Metody nauczania oparte są na wykładach, ćwiczeniach, analizach utworów (analiza partytur, analiza słuchowa), dyskusji, prezentacjach multimedialnych.

Wykład problemowy, praca z tekstem nutowym, praca w grupach, prezentacje multimedialne.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest kolokwium, prace pisemne związane z analizami zadanych utworów wokalno-instrumentalnych oraz egzamin w czasie sesji egzaminacyjnej.

wykonanie: www.ansta.pl