symbol | jezyk |
4/3153 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Założenia i cele przedmiotu:
- Zapoznanie się z historią powstania notacji muzycznej oraz jej rozwojem w dziejach muzyki
- Próba określenia zasad funkcjonowania grafiki muzycznej
- Zapoznanie się z literaturą muzyczną, reprezentującą nurty muzyki XX w. – aleatoryzm, sonoryzm
- Próba usystematyzowania niektórych znaków graficznych, odpowiadających określonym zjawiskom muzycznym w muzyce XX w.
- Nabycie umiejętności samodzielnego analizowania partytur, zawierających niekonwencjonalne środki zapisu, dla nowatorskich zjawisk brzmieniowych w muzyce XX w.
- Zdobycie umiejętności, pozwalających na wprowadzanie do repertuaru chórów, utworów posługujących się nowymi środkami notacji muzycznej
- Zetknięcie się z problemami dyrygenckimi, związanymi z kierowaniem zespołem muzycznym, wykonującym utwory aleatoryczne
- Pobudzanie wyobraźni brzmieniowej, poprzez zetknięcie się z niekonwencjonalnymi sposobami traktowania materiału dźwiękowego w utworach sonorystycznych
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- podstawowe wiadomości z historii muzyki
- umiejętność analizy form muzycznych
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- Współczesne techniki kompozytorskie
|
bibliografia podstawowa |
- Drobner M., Historia teorii muzyki i pisowni muzycznej w zarysie, PWSM w Krakowie, Kraków 1978
- Kolanek M., Paszkowska E., Paleografia muzyczna, Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 1986
- Habela J., Zagadnienie reformy tradycyjnej notacji muzyczne, PWSM w Katowicach, Katowice 1963
- Michniewski W., Próba określenia zasad funkcjonowania zapisu grafiki muzycznej, Res Facta 8, PWM, Kraków 1977
- Schaffer B., Muzyka graficzna, Forum Musicum 3, PWM, Kraków 1968
|
bibliografia uzupełniająca |
- Schafer M., Poznaj dźwięk- 100 ćwiczeń w słuchaniu i tworzeniu dźwięków, Wydawnictwo Muzyczne Brevis, Poznań 1995
- Schaffer B., Nowa muzyka, problemy współczesnej techniki kompozytorskiej, PWM, Kraków 1969
- Wozaczyńska M., Muzyka średniowiecza, Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Gdańsku, Gdańsk 1998
- Dalhaus C., Notacja współczesna, przeł. A. Buchner, Res Facta 4, PWM, Kraków1970
- Michael Edward Edgerton. ,The 21st Century Voice: Contemporary and Traditional Extra-Normal Voice
|
efekty kształcenia - wiedza |
Posiada wiedzę dotyczącą historii notacji oraz jej rozwoju w dziejach muzyki. Zna wybraną literaturę dotyczącą zagadnień muzyki współczesnej, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki chóralnej. Posiada szczegółową wiedzę dotyczącą repertuaru reprezentującego nurty muzyki XXw. Posiada znajomość niekonwencjonalnych środków wykonawczych, charakterystycznych dla współczesnych kompozycji chóralnych. Posiada podstawowe wiadomości w zakresie praktycznego zastosowania wiedzy o współczesnych technikach kompozytorskich. Posiada wiedzę na temat współczesnej notacji muzycznej, ze szczególnym uwzględnieniem grafiki muzycznej i aleatoryzmu w repertuarze chóralnym a cappella. Zna metody i środki improwizacyjne w chóralnej muzyce współczesnej Posiada podstawową wiedzę na temat wybranych twórców posługujących sie współczesnym językiem muzycznym. |
efekty kształcenia - umiejętności |
Posiada umiejętność swobodnego kształtowania muzyki w sposób umożliwiający odejście od zapisu nutowego. Posiada umiejętność improwizowania na bazie swobodnego zapisu utworu. Potrafi przekazać zespołowi treści muzyczne zawarte w chóralnych kompozycjach współczesnych oraz wskazać różnorodne możliwości ich wykonania. Posiada zdolność analizowania pod kątem wykonawstwa repertuaru chóralnego. Dysponuje umiejętnościami samodzielnego wykonywania efektów sonorystycznych znajdujących się w analizowanych kompozycjach oraz współtworzyć brzmienia sonorystyczne w zespole muzycznym. Posiada zdolność poszukiwań rozwiązań w odczytywaniu współczesnej notacji. Posiada umiejętność pobudzania własnej wyobraźni oraz inspirowania wykonawców w zespole do wykonywania grafiki muzycznej, fragmentów aleatorycznych oraz efektów sonorystycznych. Posiada umiejętnośc doboru repertuaru współczesnego do odpowiedniego aparatu wykonawczego Posiada rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych. |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
Potrafi współpracować w grupie współtworząc z zespołem brzmienia wynikające z wrażliwości barwowej dźwięku. Potrafi inspirować prowadzony przez siebie chór do swobodnego tworzenia muzyki na bazie niekonwencjonalnego zapisu muzycznego oraz improwizacji |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
4 | 15.00 | 1.0 | wykład | kolokwium | dr hab. Anna Wilczewska, | 4/3153/8802 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
1. Analiza utworów muzycznych zawierających nowe sposoby notacji muzycznej:
Przykładowe kompozycje:
- Frey M., Mettke B., Suttner K., Chor aktuell, Gustav Bosse Verlag Regensburg, Heft 1983 – wybrane kompozycje
- Schafer M., Miniwnka, The moments of Water, Universal Edition, Toronto 1973
- Schafer M., Epitaph for Moonlight, Brandol Music Limited, Scarborouth, Ontario 1969
- Czyżewski H., Musica Nordica
- Venturini A., Maternitas tua, Feniarco edizioni musicali 2007
- Schaffer B. – wybrane kompozycje
- Maierhofer L., The vocal Wasching Machine, Ridiculous
- Freytag M., Beat Streat
|
metody dydaktyczne |
- wykład
- analiza partytur na zajęciach
- dyskusja
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- Obecność i aktywny udział w zajęciach
- Przygotowanie samodzielnej analizy wybranych fragmentów utworów i zaprezentowanie jej na zajęciach
|