symbol | jezyk |
---|---|
4/3152 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
rozwijanie inwencji twórczej rozwijanie indywidualnego stylu improwizatorskiego
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
1. Umiejętność gry na fortepianie- student powinien posiadać biegłośc pozwalającą na realizację zadań improwizatorskich. 2. Dobry słuch wysokościowy i harmoniczny, poczucie rytmu. 3. Dobra znajomość zasad harmonii, biegłość w budowaniu i łączeniu akordów. 4. Umiejętnośc stosowania w praktyce podstawowych zasad kontrapunktycznych. 5. Kreatywność i ekspresja twórcza | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- brak danych - | |
bibliografia podstawowa | |
-J. Oleszkowicz - ,,I Ty możesz improwizować", CEA Warszawa -T. Świercz - ,,Materiały do nauki improwizacji fortepianowej", AM Gdańsk -T. Richards - "Exploring Jazz Piano", Schott -D. Haerle - "Jazz Piano Voicing Skills" Jamey Aebersold Jazz, Inc. | |
bibliografia uzupełniająca | |
- brak danych - | |
efekty kształcenia - wiedza | |
znajomość kilku technik improwizacji: blues, call and response, technika 1-2-3-5, improwizacja modalna, bas Albertiego | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
student powinien: | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 3.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr Taida Wiśniewska, | 4/3152/8797 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Budowanie trójdźwięków durowych, molowych, septymowych oraz ich łączenie - realizacja zadania na zasadzie improwizowanych etiud. 2. Realizacja podstawowych zwrotów kadencyjnych we wszystkich tonacjach z uwzględnieniem improwizowania fraz melodyczno-rytmicznych. Łączenie kadencji w tonacjach paralelnych. 3. Improwizowanie melodii w oparciu o podany schemat harmoniczny. 4. Interpretowanie amerykańskiego zapisu harmonii z uwzględnieniem jego kilku podstawowych odmian. 5. Improwizacja klasyczna z zastosowaniem typowych środków stylistycznych: faktury, zwrotów kadencyjnych, basu Albertiego. 6. Podstawy improwizacji jazzowej: zastosowanie rytmiki swingowej przy wykorzystaniu materiału pentatoniki
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
*Metody pracy lekcyjnej wynikają z ogólnie obowiązujących zasad dydaktyki, a także twórczego charakteru przedmiotu: systematyczność, konsekwencja, wyraz artystyczny, zasada stopniowania trudności. *Dobór materiałów dydaktycznych dokonywany jest indywidualnie dla potrzeb każdego studenta. * Materiał dydaktyczny stanowią przykłady nutowe utworów z muzyką fortepianową, zbiory piosenek, wyciągi fortepianowe utworów orkiestrowych i wokalnych. * Podstawą dobrych wyników nauczania improwizacji jest zaangażowanie podczas zajęć oraz systematyczna praca studenta w domu. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie student uzyskuje na podstawie poziomu realizacji zadań wynikającyh z treści programowych.
Kryteria oceniania:
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 3.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr Taida Wiśniewska, | 4/3152/8798 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Budowanie akordów zmniejszonych, zwiększonych, septymowych, nonowych oraz z dodaną sekstą bez przewrotu i w przewrotach. 2. Tworzenie akompaniamentu ,,ad hoc" do piosenek oraz ich transpozycja. 3. Harmonizowanie i transponowanie piosenek młodzieżowych oraz znanych tematów z muzyki poważnej i filmowej - układanie akompaniamentów w oparciu o faktury poznane w poprzednich semestrach, a także fakturę polifoniczną. 4. Podstawy harmonii jazzowej 5. Improwizowanie połączeń harmonicznych przy wykorzystaniu rytmiki latynoskiej. 6. Improwizacja cyklu wariacji na wybrany temat z literatury muzycznej lub we własnym stylu.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Patrz semestr 2. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Patrz semestr 2. |