symbol | jezyk |
---|---|
4/3150 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Nabycie przez studenta umiejętności wspólnego muzykowania. Opanowanie podstaw samodzielnego tworzenia akompaniamentu do różnego repertuaru szkolnego, praktyka w pracy z solistą i zespołami. Opanowanie umiejętności czytania nut a vista w różnych tempach i o różnym stopniu trudności pianistycznych. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
indywidualnie dostosowane do umiejętności i stopnia zaawansowania studenta | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
organizowanie własnych projektów muzycznych wraz z innymi studentami, wspólne granie w zespołach kameralnych, akompaniowanie solistom, improwizowanie ze słuchu | |
bibliografia podstawowa | |
Muzyka wokalna: 1. Ćwiczenia wokalne - Vaccai, Concone 2. Arie starowłoskie / Arie Antiche / w opracowaniu Parisottiego wydawnictwo Ricordi/. 3. J. S. Bach - Geistliche Lieder / chorały / 4. Arien Album /2 tomy / - zawiera utwory na sopran, alt, tenor, bas z zachowaniem chronologii / wyd. Petersa / . 5. Chorały z kantat J. S. Bacha. 6. W. A. Mazart - Pieśni 7. L. v. Beethoven - Pieśni 8. Schumann - Pieśni 9. Schubert - Pieśni 10. St. Moniuszko - Śpiewniki domowe 11. M. Karłowicz - Zbiór pieśni 12. M. Ogiński - Romanse 13. P. Lessel - Śpiewy historyczne 14. K Szymanowski - Rymy dziecięce / łatwiejsze /
Utwory na skrzypce: 1. Utwory na skrzypce dawnych mistrzów włoskich 2. Heandel - Sonaty 3. J. S. Bach - Koncerty / np. d mol / 4. Mozart - Adagio, Sonaty / łatwiejsze części / , Koncerty 5. Bohm - Sarabanda, Moto perpetuo 7. Wieniawski - Legenda, Kujawiak, Obertas, Pieśń Polska, Dudziarz 8. Kreisler - Utwory
Utwory na instrumenty dęte: 1. Stamitz - Koncert B, Es na klarnet 2. Łatwe utwory na klarnet i fortepian w opracowaniu Wiczyńskiego 3. Weber - Concertino na klarnet 4. Vivaldi - Koncert na flet 5. Heandel - Sonaty na flet 6. J. S. Bach - Sonaty na flet / łatwiejsze /
Wymienione wyżej pozycje stanowią jedynie uogólniony zarys możliwej do zaproponowania literatury wokalnej i instrumentalnej. | |
bibliografia uzupełniająca | |
- brak danych - | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Posiada podstawową znajomość literatury instrumentalnej i wokalnej na podstawie której poznaje zasady wykorzystania fortepianu jako instrumentu towarzyszącego - akompaniującego. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Dysponuje umiejętnościami warsztatowymi potrzebnymi do tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych - posiada odpowiedni zasób umiejętności technicznych, pozwalający swobodnie zrealizować treść muzyczną utworu wspólnie z solistą. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Posiada umiejętność samooceny, jak też jest zdolny do budowania konstruktywnej krytyki w obrębie działań artystycznych - na podstawie obserwacji własnej pracy, umie ocenić walory estetyczne wykonawstwa muzycznego. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | egzamin | mgr Piotr Ejsmont, mgr Halina Kordalska, mgr Monika Kułakowska, mgr Ilona Lwowska-Borkowska, mgr Barbara Miodowska-Chróściewicz, mgr Małgorzata Nanowska, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, mgr Ewa Rytel, mgr Monika Siedlewicz, mgr Joanna Trzeciak, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, mgr Iwona Zaczkowska, | 4/3150/8796 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Rozwijanie umiejętności słuchania solisty, dialogu muzycznego i wzajemnej inspiracji. Kształcenie kreatywności poprzez samodzielne opracowywanie akompaniamentów - poszukiwanie własnych środków wyrazu muzycznego. Ćwiczenie słyszenia harmonicznego, kształtowania formy oraz faktury. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są: - realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga - artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów
Wymagania egzaminacyjne
|