Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Nauka akompaniamentu z czytaniem a vista

symboljezyk
4/3150polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Nabycie przez studenta umiejętności wspólnego muzykowania. Opanowanie podstaw samodzielnego tworzenia akompaniamentu do różnego repertuaru szkolnego, praktyka w pracy z solistą i zespołami. Opanowanie umiejętności czytania nut a vista w różnych tempach i o różnym stopniu trudności pianistycznych.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

indywidualnie dostosowane do umiejętności i stopnia zaawansowania studenta

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

organizowanie własnych projektów muzycznych wraz z innymi studentami, wspólne granie w zespołach kameralnych, akompaniowanie solistom, improwizowanie ze słuchu

bibliografia podstawowa

Muzyka wokalna:

1. Ćwiczenia wokalne - Vaccai, Concone

2. Arie starowłoskie / Arie Antiche / w opracowaniu Parisottiego wydawnictwo Ricordi/.

3. J. S. Bach - Geistliche Lieder / chorały /

4. Arien Album /2 tomy / - zawiera utwory na sopran, alt, tenor, bas z zachowaniem chronologii / wyd. Petersa / .

5. Chorały z kantat J. S. Bacha.

6. W. A. Mazart - Pieśni

7. L. v. Beethoven - Pieśni

8. Schumann - Pieśni

9. Schubert - Pieśni

10. St. Moniuszko - Śpiewniki domowe

11. M. Karłowicz - Zbiór pieśni

12. M. Ogiński - Romanse

13. P. Lessel - Śpiewy historyczne

14. K Szymanowski - Rymy dziecięce / łatwiejsze /

 

Utwory na skrzypce:

1. Utwory na skrzypce dawnych mistrzów włoskich

2. Heandel - Sonaty

3. J. S. Bach - Koncerty / np. d mol /

4. Mozart - Adagio, Sonaty / łatwiejsze części / , Koncerty

5. Bohm - Sarabanda, Moto perpetuo

7. Wieniawski - Legenda, Kujawiak, Obertas, Pieśń Polska, Dudziarz

8. Kreisler - Utwory

 

Utwory na instrumenty dęte:

1. Stamitz - Koncert B, Es na klarnet

2. Łatwe utwory na klarnet i fortepian w opracowaniu Wiczyńskiego

3. Weber - Concertino na klarnet

4. Vivaldi - Koncert na flet

5. Heandel - Sonaty na flet

6. J. S. Bach - Sonaty na flet / łatwiejsze /

 

Wymienione wyżej pozycje stanowią jedynie uogólniony zarys możliwej do zaproponowania literatury wokalnej i instrumentalnej.

bibliografia uzupełniająca
- brak danych -
efekty kształcenia - wiedza

Posiada podstawową znajomość literatury instrumentalnej i wokalnej na podstawie której poznaje zasady wykorzystania fortepianu jako instrumentu towarzyszącego - akompaniującego.
Posiada znajomość elementów dzieła muzycznego i wzorców budowy formalnej utworów ze szczególnym uwzględnieniem środków artystycznych tworzących partię akompaniamentu. Zna zasady aranżowania melodii w kontekście tworzenia spójnych stylistycznie struktur muzycznych.
Rozpoznaje i definiuje wzajemne relacje zachodzące pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiowania - w oparciu o teoretyczne wiadomości z zakresu historii muzyki, form, harmonii itp., dostrzega i rozpoznaje sposób organizacji materiału oraz muzyczne procesy zachodzące w partii akompaniamentu. Posiada zasób środków kompozytorskich do kreatywnego realizowania własnych koncepcji aranżacyjnych.
Posiada znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych w zakresie literatury instrumentalnej i wokalnej ze szczególnym uwzgędnieniem relacji między partią solisty a akompaniamentem.

efekty kształcenia - umiejętności

Dysponuje umiejętnościami warsztatowymi potrzebnymi do tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych - posiada odpowiedni zasób umiejętności technicznych, pozwalający swobodnie zrealizować treść muzyczną utworu wspólnie z solistą.
Jest świadomy sposobów wykorzystania swej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w zakresie ekspresji artystycznej - posiada odpowiednio ukształtowaną wrażliwość na zjawisko estetyki brzmieniowej, potrafi umiejętnie słuchać solisty i odpowiednio dobiera środki wykonawcze w kontekście określonej stylistyki i faktury muzycznej.
Posiada umiejętność właściwego odczytania tekstu nutowego, biegłego i pełnego przekazania materiału muzycznego, ze zwróceniem uwagi na zawarte w utworze idee oraz formę - właściwie interpretuje materiał nutowy wraz z zapisanymi przez kompozytora określeniami.
Posiada podstawowe umiejętność właściwego odczytania tekstu nutowego a'vista, względnie pełnego przekazania głównych elementów materiału muzycznego, ze zwróceniem uwagi na zawarte w utworze najważniejsze idee oraz formę całości.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Posiada umiejętność samooceny, jak też jest zdolny do budowania konstruktywnej krytyki w obrębie działań artystycznych - na podstawie obserwacji własnej pracy, umie ocenić walory estetyczne wykonawstwa muzycznego.
Realizuje własne koncepcje i działania artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce wynikającej z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji - wykorzystuje umiejętność akompaniowania jako wszechstronne uzupełnienie i pomoc w rozmaitych przedsięwzięciach i projektach kulturalnych, edukacyjnych itp.

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Dyrygentura chóralna (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.001.0ćwiczeniaegzaminmgr Piotr Ejsmont, mgr Halina Kordalska, mgr Monika Kułakowska, mgr Ilona Lwowska-Borkowska, mgr Barbara Miodowska-Chróściewicz, mgr Małgorzata Nanowska, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, mgr Ewa Rytel, mgr Monika Siedlewicz, mgr Joanna Trzeciak, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, mgr Iwona Zaczkowska, 4/3150/8796
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Czytanie a vista wg chronologii – muzyka wokalna, arie starowłoskie, pieśni klasyczne, romantyczne (prymkę gra pedagog)
  • Transpozycje realizowane o sekundę mała i wielką, w górę i w dół. (Ćwiczenia wokalne Concone, Vaccai)
  • Ułożenie własnego akompaniamentu do prostych melodii (np. piosenki szkolne). Akompaniament powinien być napisany przez studenta
  • metody dydaktyczne

    Rozwijanie umiejętności słuchania solisty, dialogu muzycznego i wzajemnej inspiracji. Kształcenie kreatywności poprzez samodzielne opracowywanie akompaniamentów - poszukiwanie własnych środków wyrazu muzycznego. Ćwiczenie słyszenia harmonicznego, kształtowania formy oraz faktury.

    warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

    Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są:

    - realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga

    - artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów

     

    Wymagania egzaminacyjne

    1. Czytanie a vista
    2. Zagranie wybranej wcześniej melodii z własnym, napisanym wcześniej akompaniamentem i umiejętnością wykonania jej w transpozycji – trzy dowolne tonacje.
    3. Akompaniament soliście – dowolny wybór utworu wokalnego lub instrumentalnego.

     

    wykonanie: www.ansta.pl