Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Teoria uczenia się muzyki E. E. Gordona

symboljezyk
4/3143polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem zajęć jest poznanie "Teorii uczenia się muzyki" Edwina E. Gordona i jej zastosowanie w praktyce pedagogicznej

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Wiedza z zakresu dydaktyki ogólnej i muzycznej I i II etapu edukacyjnego

Podstawy wiedzy z zakresu metodyki i teorii edukacji muzycznej

 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Praktyki pedagogiczne w szkołach ogólnokształcących oraz w muzycznych

Kursy Gordonowskie

bibliografia podstawowa

Białkowski A., Test PMMA E. E. Gordona w świetle badań empirycznych, [w:] Sposoby kierowania rozwojem muzycznym dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, red. E. Zwolińska, WSP, Bydgoszcz 1997; Gordon E. E., Sekwencje uczenia się w muzyce. Umiejętności, zawartość i motywy, Wydawnictwo Uczelniane WSP, Bydgoszcz 1999; Gordon E. E., Umuzykalnianie niemowląt i małych dzieci, Wydawnictwo „Zamiast Korepetycji”, Kraków 1997; Gordon E. E., Musical Aptitude Profile, The Riverside Publishing Company, Chicago 1988; Gordon E.E., Nowe testy badania zdolności muzycznych [w:] Psychologia muzyki. Problemy, zadania, perspektywy, praca zbiorowa pod redakcją K. Miklaszewskiego, M. Meyer-Borysewicz, Warszawa 1991; Gordon E. E., Primary Measures of Music Audiation and the Intermediate Measures of Music Audiation. Music Aptitude Tests for Kindergarten and First, Second, Third and Fourth Grade Children, GIA Publications, Chicago 1986; Gordon E. E., AUDIE a Game for Understanding and Analyzing Your Child’s Music Potential, GIA, Publications, Chicago 1989; Kamińska B., Kotarska H., Średnia miara słuchu muzycznego. Podręcznik do testu Edwina E. Gordona, AMFC, Warszawa 2000.

 

bibliografia uzupełniająca

Czasopismo dla nauczycieli „Wychowanie Muzyczne w Szkole” oraz „Wychowanie Muzyczne”; B.Bonna, Zdolności audiacyjne a umiejętności muzyczne – materiały z badań „Wychowanie Muzyczne w Szkole” 3/2004.

efekty kształcenia - wiedza

W wyniku przeprowadzonych zajęć student: posiada wiedzę dotyczącą podstawowych koncepcji pedagogicznych i ich praktycznego zastosowania wynikającą z kierunku studiów, czyli do prowadzenia przedmiotu "muzyka" wszystkich etapów edukacyjnych, a także do nauczania przedmiotów wynikających ze specjalności "animacja kultury z elementami arteterapii"
posiada podstawową wiedzę z zakresu Teorii uczenia się muzyki E.E. Gordona
pogłębia znajomość piśmiennictwa związanego ze specjalnością
samodzielnie poszerza i rozwija wiedzę dotyczącą swojej specjalności
zna zagadnienia dotyczące metodyki prowadzenia zajęć muzycznych w szkołach ogólnokształcących
posiada podstawową wiedzą z zakresu tworzenia programów autorskich

efekty kształcenia - umiejętności

W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
samodzielnie projektuje zadania twórcze w ramach problematyki przedmiotowej
doskonali umiejętność wykorzystania wiedzy dotyczącej metod nauczania muzyki
proponuje alternatywne rozwiązania
doskonali umiejętność pracy z dziećmi
dokonuje analizy podstawowej literatury przedmiotu
posiada umiejętność pracy zespołowej w realizacji zadań przedmiotowych

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
samodzielne realizuje zadania
potrafi kierować pracą zespołową
współpracuje w grupie
jest wrażliwy na relacje panujące w grupie
jest kreatywny w realizacji indywidualnych zadań przedmiotowych
wykazuje poczucie odpowiedzialności w realizacji zadań przedmiotowych

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Animacja kultury z elementami arteterapii (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.002.0wykładkolokwiumdr Gabriela Konkol, 4/3143/8782
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Edwin E. Gordon - "Teoria uczenia się muzyki" (warsztaty)

Metodyka prowadzenia zajęć muzycznych w szkołach ogólnokształcących

Tworzenie programów autorskich- koncepcja własna zajęć szkolnych

 

metody dydaktyczne

Metody problemowe: wykład problemowy; metody aktywizujące

Metody praktyczne: pokaz; ćwiczenia przedmiotowe.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Autorski projekt edukacyjny (praca pisemna)

Egzamin ustny

 

wykonanie: www.ansta.pl