Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Aktywne słuchanie muzyki

symboljezyk
4/3142polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Przygotowanie studentów do pracy pedagogicznej w szkołach ogólnokształcących typu gimnazjalnego, muzycznych oraz zakładach kształcenia nauczycieli poprzez poznanie programów nauczania przedmiotu: „muzyka", opanowanie umiejętności celowego stosowania odpowiednich form edukacji muzycznej; opanowanie umiejętności planowania i organizacji pracy: tworzenie planów pracy oraz scenariuszy lekcji, organizowanie artystycznej działalności uczniów; zrozumienie funkcji edukacji muzycznej na tle ogólnych zadań szkoły; opanowanie różnych metod nauczania muzyki dostosowanych do pracy z uczniami w różnych grupach wiekowych; pobudzenie do twórczego myślenia w dziedzinie metodyki przedmiotu muzyka; ścisłe powiązanie celów zajęć z programem praktyk pedagogicznych w szkole ogólnokształcącej, podczas których studenci hospitują i samodzielne prowadzą lekcje.

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Wiedza z zakresu dydaktyki ogólnej i muzycznej I i II etapu edukacyjnego

Podstawy wiedzy z zakresu metodyki i teorii edukacji muzycznej

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Praktyki pedagogiczne w szkołach ogólnokształcących oraz w muzycznych

 

bibliografia podstawowa

Burowska Z., Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole, WSiP, Warszawa 1980.

Lipska E., Przychodzińska M., Drogi do muzyki. Metodyka i materiały repertuarowe, WSiP Warszawa 1999.

Lipska E., Przychodzińska M., Muzyka w nauczaniu początkowym. Metodyka, WSiP Warszawa 1991.

Sacher W.A., Słuchanie muzyki i aktywność artystyczna dzieci, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1999.

Tarczyński J., Aktywne słuchanie muzyki według Batii Strauss, Wychowanie Muzyczne w Szkole nr 2/3 2000.

bibliografia uzupełniająca

Czasopismo dla nauczycieli „Wychowanie Muzyczne w Szkole” oraz „Wychowanie Muzyczne”

efekty kształcenia - wiedza

W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
posiada wiedzę dotyczącą podstawowych koncepcji pedagogicznych i ich praktycznego zastosowania wynikającą z kierunku studiów, czyli do prowadzenia przedmiotu "muzyka" wszystkich etapów edukacyjnych, a także do nauczania przedmiotów wynikających ze specjalności "animacja kultury z elementami arteterapii"
posiada podstawową wiedzę z zakresu metody aktywnego słuchania muzyki
zna literaturę muzyczną odnoszącą się do specjalności
zna współczesne metody nauczania muzyki
samodzielnie i świadomie poszerza wiedzę związaną z poznawaną problematyką
pogłębia znajomość piśmiennictwa związanego ze specjalnością

efekty kształcenia - umiejętności

W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych
samodzielnie projektuje zadania twórcze w ramach problematyki przedmiotowej
doskonali umiejętność wykorzystania wiedzy dotyczącej metod nauczania muzyki
proponuje alternatywne rozwiązania
doskonali umiejętność pracy z dziećmi
posiada umiejętność pracy zespołowej w realizacji zadań przedmiotowych

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
pracuje samodzielnie z grupą
potrafi kierować pracą zespołową
angażuje się w działania edukacyjno-artystyczne
dąży do jak wykształcenia postaw właściwych w zawodzie nauczyciela
jest kreatywny w realizacji indywidualnych zadań przedmiotowych
wykazuje poczucie odpowiedzialności w realizacji zadań przedmiotowych

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Animacja kultury z elementami arteterapii (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.003.0wykładkolokwiumdr Gabriela Konkol, 4/3142/8781
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Metodyka prowadzenia zajęć muzycznych w szkołach ogólnokształcących: formy i metody pracy

2. Metoda aktywnego słuchania muzyki wg Batii Strauss oraz jej adaptacja na gruncie polskim; tworzenie własnych opracowań utworów muzycznych

3. Scenariusze lekcji

metody dydaktyczne

Metody problemowe: wykład problemowy

Metody praktyczne: pokaz; ćwiczenia przedmiotowe.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Opracowanie scenariuszy lekcji dla różnych grup wiekowych uczniów

Zaliczenie ze stopniem na podstawie prac semestralnych oraz kolokwium ustne

wykonanie: www.ansta.pl