symbol | jezyk |
---|---|
4/3142 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Przygotowanie studentów do pracy pedagogicznej w szkołach ogólnokształcących typu gimnazjalnego, muzycznych oraz zakładach kształcenia nauczycieli poprzez poznanie programów nauczania przedmiotu: „muzyka", opanowanie umiejętności celowego stosowania odpowiednich form edukacji muzycznej; opanowanie umiejętności planowania i organizacji pracy: tworzenie planów pracy oraz scenariuszy lekcji, organizowanie artystycznej działalności uczniów; zrozumienie funkcji edukacji muzycznej na tle ogólnych zadań szkoły; opanowanie różnych metod nauczania muzyki dostosowanych do pracy z uczniami w różnych grupach wiekowych; pobudzenie do twórczego myślenia w dziedzinie metodyki przedmiotu muzyka; ścisłe powiązanie celów zajęć z programem praktyk pedagogicznych w szkole ogólnokształcącej, podczas których studenci hospitują i samodzielne prowadzą lekcje.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Wiedza z zakresu dydaktyki ogólnej i muzycznej I i II etapu edukacyjnego Podstawy wiedzy z zakresu metodyki i teorii edukacji muzycznej | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Praktyki pedagogiczne w szkołach ogólnokształcących oraz w muzycznych
| |
bibliografia podstawowa | |
Burowska Z., Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole, WSiP, Warszawa 1980. Lipska E., Przychodzińska M., Drogi do muzyki. Metodyka i materiały repertuarowe, WSiP Warszawa 1999. Lipska E., Przychodzińska M., Muzyka w nauczaniu początkowym. Metodyka, WSiP Warszawa 1991. Sacher W.A., Słuchanie muzyki i aktywność artystyczna dzieci, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1999. Tarczyński J., Aktywne słuchanie muzyki według Batii Strauss, Wychowanie Muzyczne w Szkole nr 2/3 2000. | |
bibliografia uzupełniająca | |
Czasopismo dla nauczycieli „Wychowanie Muzyczne w Szkole” oraz „Wychowanie Muzyczne” | |
efekty kształcenia - wiedza | |
W wyniku przeprowadzonych zajęć student: | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
W wyniku przeprowadzonych zajęć student: | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
W wyniku przeprowadzonych zajęć student: |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 3.0 | wykład | kolokwium | dr Gabriela Konkol, | 4/3142/8781 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Metodyka prowadzenia zajęć muzycznych w szkołach ogólnokształcących: formy i metody pracy 2. Metoda aktywnego słuchania muzyki wg Batii Strauss oraz jej adaptacja na gruncie polskim; tworzenie własnych opracowań utworów muzycznych 3. Scenariusze lekcji | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Metody problemowe: wykład problemowy Metody praktyczne: pokaz; ćwiczenia przedmiotowe.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Opracowanie scenariuszy lekcji dla różnych grup wiekowych uczniów Zaliczenie ze stopniem na podstawie prac semestralnych oraz kolokwium ustne |