Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Pedagogika II etapu edukacyjnego i szkół ponadpodstawowych

symboljezyk
4/3135polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

CELE PRZEDMIOTU;

 

Zajęcia z pedagogiki III i IV etapu edukacyjnego sprzyjają pogłębionej refleksji nad rozwojem ucznia w gimnazjum i szkole średniej. Celem przedmiotu jest zaprezentowanie studentom problemów pedagogicznych występujących w kształceniu i wychowaniu na III i IV etapie edukacyjnym, Szczególny nacisk położony jest na znajomość rozwoju fizycznego i psychicznego ucznia, a także problemów związanych z rozwojem zainteresowań i ambicji zawodowych. Zaakcentowana jest kwestia rozwoju społeczno-emocjonalnego i moralnego. Pedagogika III i IV etapu edukacyjnego ujawnia fakty z zakresu form aktywności młodzieży, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, a także bezpieczeństwa uczniów w zkole oraz współpracy szkoły ze środowiskiem.

 

ZAŁOŻENIA PRZEDMIOTU

 

- Student poznaje sylwetkę rozwojową ucznia.

- Student poznaje specyfikę pracy pedagoga na III i IV etapie edukacyjnym.

- Student rozpoznaje różnicę pracy pedagoga na I i II etapie edukacyjnym od pracy pedagogicznej na III i IV etapie edukacyjnym.

- Student poznaje sens wysiłku nauczyciela i jego rolę w odnalezieniu przez ucznia właściwej drogi życiowej tak w swerze zawodowej, intelektualnej jak i interpersonalnej i moralnej.

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Konieczne są wiadomości z pedagogiki I i II etapu edukacyjnego.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Pedagogika, historia wychowania.

bibliografia podstawowa

- Cichoń W., Wartości - człowiek - wychowanie. Zarys problematyki aksjologiczno - wychowawczej, Kraków 1996.

- Cole R., Inteligencja moralna dzieci, Poznań 1999.

- Cudowska A., Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji, Białystok 2004.

- Czerny J., Zarys pedagogiki aksjologicznej, Katowice 1998.

- Denek K., Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej, Toruń 1999.

- Denek K., Edukacja. Dziś - jutro, Leszno - Poznań - Żary 2006.

- Denek K., Ku dobrej edukacji, Toruń - Leszno 2005.

- Denek K., Uniwersytet w perspektywie społeczeństwa wiedzy. Dydaktyka akademicka i jej efekty, Poznań 2011.

- Denek K., Wartości i cele edukacji szkolnej, Poznań - Toruń 1994.

- Frączek Z., Edukacja aksjologiczna wobec potrzeb współczesności, Rzeszów 2002.

- Furmanek W., Człowiek, społeczeństwo, wychowanie, Rzeszów 1995.

- Gajda J., Edukacja zorientowana na XXI wiek, Lublin 2000.

- Górniewicz J. (red.), Dylematy współczesnej edukacji, Toruń 2007.

- Hiszpańska B., Pomóż młodzieży znaleźć wartości - drogowskazy, Warszawa 1994.

- Homplewicz J., Etyka pedagogiczna, Warszawa 1996.

- Karpińska A., (red.), Edukacyjne tendencje XXI wieku, Białystok 2005.

- Matusewicz Cz., Psychologia wartości, Warszawa - Poznań 1975.

- Ogrodzka- Mazur E., Kompetencja aksjologiczna dzieci w młodszym wieku szkolnym. Studium porównawcze środowisk zróżnicowanych kulturowo, Katowice 2007.

- Ostrowska U., Aspekty aksjologiczne w edukacji, Olsztyn 2000.

- Ostrowska u., Doświadczenie wartości edukacyjnych w szkole wyższej, Bydgoszcz 1998.

- Piwowarski R., (red.), Dziecko, sukcesy i porażki, Warszawa 2007.

- Szymański M.J., Młodzież wobec wartości. Próba diagnozy, Warszawa 2000.

- Wilk T., Edukacja, wartości i style życia reprezentowane przez współczesną młodzież w Polsce w odmiennych regionach gospodarczych, Kraków 2003.

- Wojcieszke B., Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Warszawa 2002.

- Woronowicz W., Edukacja refleksyjna, Słupsk 2000.

Woronowicz W., Podmiotowość, dialog, wartości i refleksje w edukacji, Koszalin 1998.

 

bibliografia uzupełniająca

- Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika, t. I i II, Warszawa 2003.

- Marynowicz - Hetka E., Pedagogika społeczna, Warszawa 2006.

- Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej II RP, Warszawa 2009.

 

efekty kształcenia - wiedza

- Student posiada wiedzę na temat współczesnych teorii dotyczących wychowania, uczenia się i nauczania oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów.
- Student zna problemy głównych środowisk wychowawczych i procesów w nich zachodzących.
- Student potrafi projektować i prowadzić badania diagnostyczne w praktyce pedagogicznej.
- Student charakteryzuje specyfikę funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych..
- Student posiada wiedzę na temat bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych.
- Student projektuje ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego.
- Student wyjaśnia kwestie związane z etyką zawodu nauczyciela.

efekty kształcenia - umiejętności

- Student dobiera i wykorzystuje dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych.
- Student operuje i wykorzystać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej.
- Student planuje i kieruje procesami kształcenia i wychowania.
- Student umiejętnie współpracuje z zespołem wychowawczym, klasą, grupą uczniów.
- Student inspiruje i zachęca uczniów do realizacji życiowych zadań.
- Student wspiera samodzielność uczniów w zdobywaniu wiedzy oraz inspiruje do działań na rzecz uczenia się przez całe życie.
- Student organizuje pracę z uczniami, indywidualizuje zadania i dostosowuje metody i treści doo potrzeb i możliwości uczniów.
- Student posługuje się zasadami i normami etycznymi w wykonywanej działalności.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- Student ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych.
- Student rozumie znaczenie profesjonalizmu w wykonywanym zawodzie.
- Student docenia potrzxbę refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej.
- Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy zawodowej.
- Student jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły.

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Animacja kultury z elementami arteterapii (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.002.0wykładzaliczenieprof. dr hab. Anna Janosz, 4/3135/8773
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

TREŚCI PROGRAMOWE:

 

- Sylwetka rozwojowa ucznia w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości.

- Formy aktywności młodzieży.

- Kontakty społeczne ucznia. Grupa rówieśnicza. Pozycja społeczna ucznia w grupie

- Progi edukacyjne. Wybory edukacyjne i zawodowe. Motywacja.

- Poradnictwo edukacyjno - zawodowe. Nauczyciel jako doradca.

- Rynek edukacyjny i rynek pracy.

- Praca opiekuńczo - wychowawcza nauczyciela na III i IV etapie edukacyjnym.

- Zaburzenia funkcjonowania w okresie dorastania.

- Bezpieczeństwo uczniów w szkole i poza jej terenem.

- Współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami uczniów.

 

EFEKTY KSZTAŁCENIA:

 

- Student posiada wiedzę psychologiczną i pedagogiczną pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju ucznia, jego socjalizacji, wychowania i nauczania - uczenia się na III i IV etapie edukacyjnym. Posiada też umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły, a także doradztwa zawodowego. Student jest praktycznie przygotowany do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela.

 

 

metody dydaktyczne

Zajęcia mają charakter wykładów. W ramach zajęć stosowane są metody:

- Podające (wykład, objaśnienia)

- Eksponujące (pokaz, ekspozycja)

- Problemowe (metody aktywizujące, dyskusje i debaty, metody rozwijające twórcze myślenie)

- Metody stymulujące aktywność intelektualną studenta.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin ustny lub kolokwium z wykładanej problematyki uzupełnionej wiadomościami z podanej wcześniej literatury przedmiotu.

wykonanie: www.ansta.pl