Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Metodyka kształcenia słuchu

symboljezyk
4/3134
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  • przygotowanie studentów do pracy pedagogicznej w zakresie nauczania przedmiotu ksztalcenie słuchu w szkole muzycznej I stopnia
  • poznanie aktualnych trendów w nauczniu przemiotu
  • poznanie teoretycznych podstaw nauczania przedmiotu
  • poznanie różnych rodzajów ćwiczeń stymulujących rozwoj zdolności muzycznych
  • konstruowanie scenriuszy lekcyjnych
  • poznanie narzędzi sprawdzjących umiejętności muzyczne ucznia zgodnych z podstawę programową
  • konstruowanie scenariuszy lekcyjnych
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  •  zaliczenie przedmiotu ksztalcenie słuchu - studialicencjacke  
  •  znajomość literatury muzycznej przydatnej do dyktand
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • zaliczone kursy: (zasady muzyki, harmonia,ćwiczenia harmoniczne, historia z literaturą muzyczną, emisja głosu
  • znajomość podstawowych zagadnień z psychologii rozwoju zdolności muycznych
  • znajomość podstawowych zagadnień z dydaktyki ogólnej
bibliografia podstawowa
  •  Ćwiklińska -Rogoźińska M.,Dyktanda ekementarne I -VI,  Wydawnictwo  Triangiel Warszawa 2009
  •  Dbrowolska Marucha D., Dyktanda Muzyczne PWM, Kraków 2003
  •  Kowalska - Pińczak A., Kształcenie słyszenia   linearnego  od tonalności do atonalności Akademia Muzyczna Gdańsk 2006
  • Przestrzenie wyobraźni muzycznej, zbiór 1 -4, Akademia Muzyczna Gdańsk 2011
  • Kozłowska - Lewna A., Innowacyjna strategia kształcenia słuchu muzycznego u dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Akademia Muzyczna Gdańsk 2006
  • Stachurska E., Zagadnienie rytmu w kształceniu słuchu, Akademia Muzyczna, Warszawa 2003
  • Targońska I., Podstawy korekty błędów: cz. I - podręcznik dla nauczyciela, cz. II - podręcznik dla ucznia, Akademia Muzyczna, Warszawa 1998
  • Targońska I.,Ksztalcenie pamięci muzycznej, C.E.A., Warszawa 1999
  • Z zagadnień nauczania kształcenia słuchu w szkole muzycznej I stopnia Akademia Muzyczna, Warszawa 2006
  • Wacholc M., Czytanie nut głosem cz. I. PWM Kraków 1992
  • Wacholc M,. Solfeż elementarny. Podręczniki dla klas: I - VI szkoły muzycznej I stopnia, Wydawnictwo Triangiel Warszawa 2006w klasach I -VI
  • Wacholc M. Program nauczania przedmiotu Kształcenie słuchu w klasach I - VI szkół muzycznych I sttopnia i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia, Triangiel, Warszawa 2006
bibliografia uzupełniająca
  • Kruszewski K. Sztuka nauczania Czynności nauczania Wyd. PWN Warszawa 2005
  • M.Manturzewska Kotarska H., Wybrane zagadnienia z psychologii muzki Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Warszawa 1990
  • Wilk A., Metody kształcenia słuchu muzycznego dzieci w wieku szkolnym, Wydawnictwo WSP, Kraków 1985

 

efekty kształcenia - wiedza

* posiada wiedzę dotyczącą podstawowych koncepcji pedagogicznych i ich praktycznego zastosowania wynikającego z kierunku studiów czyli do prowadzenia przedmiotu kształcenie słuchu * zna rozporządzenia Ministra Kultury w sprawie podstaw progoramowych kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego w części dotyczącej przedmiotu kształcenie słuchu
* posiada wiedzę dotyczącą literatury przedmiotu ( podręczniki do kształcenia słuchu dla klas I -VI, daktanda, nagrania, płyty CD, mareriały nutowe oraz inne pomoce dydaktyczne
* posiada wiedzę z zakresu psychologii muzyki dotyczącą stymulacji zdolności muzycznych
* posiada wiedzę z zakresu psychologii muzyki dotyczącą stymulacji zdolności muzycznych
* zna różne rodzaje ćwiczeń słuchowych, słuchowo - głosowych, dyktand oraz sposoby
* wie w jaki sposób dobrać i wykorzystać materiał dźwiękowy piosenek, literatury muzycznej, muzyki filmowej i rozrywkowej na lekcjach kształcenia słuchu w klasach IV - VI szkoły muzycznej I stopnia l
*konstruuje wzorcowe scenariusze
* zna narzędzia spradzające wiedzę i umiejętności ucznia zakresu kształcenia słuchu w szkole muzycznej I stopnia

efekty kształcenia - umiejętności

* posiada kwalifikacje do nauczania przedmiotu kształcenie słuchu w szkole muzycznej I stopnia
* potrafi dokonać analizy programu nauczania oraz zaplanować treści nauczania dla poszczególnych klas
* potrafi wykorzystać pomoce dydaktyczne w tym multimedia
* potrafi zastosować ćwiczenia do konretnego problemu mając na uwadze zdolności muzyczne i intelektualne ucznia
* stosuje na lekcji kstałcenia słuchu różne formy i metody aktywizujące
opracowuje narzędzia sprawdzające wiedzę i umiejętności ucznia
* potrafi ocenić pracę ucznia i jego osiągnięcia

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

* odznacza się odpowiedzialnością i profesjonalizmem w działaniu
* jest w pełni kompetentnym i samodzielnym pedagogiem zdolnym do świadomego integrowania zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu metodyki nauczania kształcenia słuchu w szkole muzycznej I stopnia
* posiada podstawową wiedzę i umiejętności w zakresie technik informatycznych wykorzystując w działalności pedagogicznej

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Animacja kultury z elementami arteterapii (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.002.0wykładkolokwiummgr Maria Datta, 4/3134/8772
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • zapoznanie z podstawą programową naucznia przedmiotu kształcenie słuchu oraz rozkładem kateriału w klasach IV - Vi szkoły muzycznej I stopnia
  • zaznajomienie z literaturą przedmiotu oraz z podręcznikami do kształcenia słuchu
  • rodzaje ćwiczeń słuchowych, sluchowo -głosowych, dyktand
  • kryteria doboru oraz sposoby realizacji
  • opracowanie przykladów rozwiązań metodycznych
  • piosenka,literatura muzyczna. muzyka filmowa i rozrywkowa jako materiał
  • Test Umiejętności Muzycznych jako źrodło metodyczne ćiwczeń na lekcjach kształcenia słuchu
  • konstrukcja scenariusza zajęć
metody dydaktyczne
  •  wykład
  •  wykład zprezentacją 
  •  dyskusja  metody
  •  praktyczne i eksponujące
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  •  przgotowanie zaleconych ćwiczeń
  •  przygotowania scenariusza zajęć
wykonanie: www.ansta.pl