Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Pedagogika muzyki

symboljezyk
4/3129polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

1. CELE PRZEDMIOTU

 

Zajęcia z pedagogiki muzyki sprzyjają pogłębionej refleksji nad uczniem, nauczycielem i funkcjonującą w czasach współczesnych szkołą muzyczną. Celem jest poznanie wybranych nurtów refleksji pedagogicznej i czołowych postaci z dziedziny pedagogiki muzyki, ukazanie wpływu współczesnej kultury na pedagogikę i procesy oświatowe, podkreślenie roli rodziny i jej wpływu na rozwój muzyczny ucznia, a także poznanie literatury i dorobku naukowego głównych przedstawicieli pedagogiki muzyki. Przedmiot ten zachęca do refleksji krytyczno-hermeneutycznej.

 

2. ZAŁOŻENIA PRZEDMIOTU

 

- Student poznaje i doskonali wiedzę z zakresu pedagogiki muzyki.

- Student poznaje źródła specyfiki pedagogiki muzyki.

- Student klasyfikuje pedagogikę muzyki w systemie nauk.

- Student rozróżnia cezury ewolucji ustroju szkolnictwa muzycznego w Polsce.

- Student zna ideały i cele wychowanie w kształceniu muzycznym.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Od studenta wymagana jest umiejętność krytycznego myślenia i podejścia do problemów przedstawianych podczas zajęć oraz umiejętność dokonywania porównań między zróżnicowanymi koncepcjami edukacji muzycznej.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Brak.

bibliografia podstawowa

- Adorno T. W., Filozofia nowej muzyki, Warszawa 1974.

- Baumann Z., Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa 2000.

- Beylin P., P muzyce i wokół muzyki, Kraków 1975.

- Burowska Z., Głowacka E., Psychodydaktyka muzyczna. Zarys problematyki, Kraków 1988, Akademia Muzyczna w Krakowie.

- Camus A., Artysta i jego epoka, [w:] Eseje, Warszawa 1977.

- Debesse M., Etapy wychowania, Warszawa 1988.

- Dobrołowicz W., Psychodydaktyka kreatywności, Warszawa 1996.

- Gabryś J., Polskie szkolnictwo muzyczne w latach 1945-1970, Warszawa 1999.

- Jankowski W., Zemła A., Kształcenie nauczycieli muzyki w wybranych krajach Europy i USA, Warszawa 199.

- Kiereś H., Pedagogika i sztuka, "Człowiek w kulturze" 1994 nr 3.

- Konaszkiewicz Z., Szkice z pedagogiki muzycznej, Warszawa 2001.

- Konaszkiewicz Z., Wychowawcza funkcja odbioru muzyki, "Kultura i społeczeństwo" 1975, nr 1.

- Konaszkiewicz Z., Muzyka w codziennym życiu słuchaczy, Warszawa 1993.

- Kotarska H., Manturzewska M., Rozwój metod badania zdolności muzycznych, COPSA, Warszawa 1969.

- Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa 1972.

- Kwieciński Z., Śliwerski B., (red. nauk.), Pedagogika (podręcznik akademicki), Warszawa 2003, t. I.

- Lasocki J., Zarys historii wychowania muzycznego, Kraków 1976.

- Lissa Z., O specyfice muzyki, Warszawa 1953.

- Markiewicz L., Wybrane zagadnienia pedagogiki muzycznej, Katowice 2000.

- Michalski A., Wyższe szkolnictwo muzyczne w Polsce w latach 1945-1964. Założenia organizacyjno-programowe i wybrane elementy rzeczywistości, Bydgoszcz 2009.

- Mikolon M., Suświłło M., Pedagogiczne i teoretyczne aspekty kształcenia nauczycieli wychowania muzycznego, Olsztyn 1999.

- Odpowiedzialność pedagoga muzyka, re. Z. Konaszkiewicz, Warszawa 2000.

- Przychodzińska M., Wychowanie muzyczne - idee, treści, kierunki rozwoju, Warszawa 1989.

- Przycjodzińska-Kaciczak M., Polskie koncepcje powszechnego wychowania muzycznego: tradycje, współczesność, Warszawa 1987.

- Supicic I., Wstęp do socjologii muzyki.

- Szuman S., O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa 1975.

- Szymanowski K., Wychowawcza rola kultury muzycznej, Kraków 1949.

- Wierszyłowski J., Specyfika pedagogiki muzycznej, Warszawa 1978.

- Wierszyłowski J., Psychologia muzyki, Warszawa 1970.

- Wojnar I., Estetyka i wychowanie, Warszawa 1964.

- Wojnar I., Teoria wychowania estetycznego, Warszawa 1976.

 

bibliografia uzupełniająca

1. E. E. Gordon, D. G. Woods, Zanurz się w program nauczania muzyki. Działania w kolejności uczenia się (podręcznik dla nauczycieli), Bydgoszcz 1999.

2. J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Warszawa 1996.

3. M. Suświłło, Psychopedagogiczne uwarunkowania wczesnej edukacji muzycznej, Olsztyn 2001.

4. E. Kubiak-Szymborska, D. Zając, Podstawowe problemy teorii wychowania. Kontekst współczesnych przemianBydgoszcz 2006.

5. J. Izdebska, Dziecko w rodzinie u progu XXI wieku, Białystok 2000.

 

efekty kształcenia - wiedza

- Student rozpoznaje pedagogikę muzyki jako naukę.
- Student charakteryzuje cezury rozwoju myśli pedagogiki muzyki.
- Student streszcza przebieg ewolucji rozwoju ustroju szkolnictwa muzycznego.
- Student wyjaśnia i tłumaczy ideały i cele wychowania w kształceniu muzyki.
- Student opisuje źródła specyfiki pedagogiki muzyki

efekty kształcenia - umiejętności

- Student dostrzega i rozwiązuje problemy związane z metodologią badań obszarów pedagogiki muzyki.
- Student poddaje krytyce obiegowe sądy o pedagogice muzyki.
- Student porządkuje okresy rozwojowe kształcenia muzycznegow Polsce.
- Student ocenia rolę postaci mistrza-artysty.
- Student rozpoznaje przyczyny sukcesów i niepowodzen szkolnych w kształceniu muzyki.
- Student porównuje teorię pedagogiki muzyki z praktyką pedagogiczną.
- Student wyprowadza wnioski z twierdzeń teoretycznych podstaw pedagogiki muzyki.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- Student wykazuje kreatywność w propagowaniu myśli z teoretycznych podstaw pedagogiki muzyki
- Student zachowuje ostrożność w wyrażaniu opinii dotyczących sposobów kształcenia muzycznego.
- Student docenia i akceptuje treści naukowe pedagogiki muzyki.
- Student zachowuje otwartość na nowe prądy w teorii myśli pedagogiki muzyki.

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Dyrygentura chóralna (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.002.0wykładzaliczeniedr Gabriela Konkol, 4/3129/8766
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- Wprowadzenie do pedagogiki muzyki

- Człowiek - muzyka, koncepcja człowieka.

- Muzyka

- Muzyk - artysta

- Wychowanie i kształcenie muzyczne.

- Historia muzyki.

- Literatura pedagogiki muzyki.

- Problematyka pedagogiki muzyki jako przedmiot badań.

- Treść i metody badań pedagogiki muzyki.

- Pedagogika muzyki w systemie nauk.

- Kierunki badań w pedagogice muzyki.

- Rola mistrza-artysty

- Pedagog muzyki w świecie ideałów i celów wychowania.

- Wychowanie muzyczne jako integralna część wychowania ogólnego.

- System wychowania muzycznego i jego funkcje

- Ewolucja ustroju szkolnictwa muzycznego w Polsce.

- Wychowanie muzyczne i muzykoterapia w pedagogice specjalnej.

 

EFEKTY KSZTAŁCENIA: Student jest przygotowany do realizowania zadań zawodowych (wychowawczych, badań pedagogicznych i diagnoz) wynikających z roli nauczyciela. Rozumie specyfikę pedagogiki muzyki, w tym idee i cele wychowania poprzez muzykę.

metody dydaktyczne

Zajęcia mają charakter wykładów. W ramach zajęć stosowane są metody:

- Podające (wykład, objaśnienia)

- Eksponujące (pokaz, ekspozycja)

- Problemowe (metody aktywizujące, dyskusje i debaty, metody rozwijające twórcze myślenie)

- Metody stymulujące aktywność intelektualną studenta.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin ustny lub kolokwium z wykładanej oroblematyki uzupełnionej wiadomościami z podanej wcześniej literatury.

wykonanie: www.ansta.pl