symbol | jezyk |
---|---|
4/3129 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
1. CELE PRZEDMIOTU
Zajęcia z pedagogiki muzyki sprzyjają pogłębionej refleksji nad uczniem, nauczycielem i funkcjonującą w czasach współczesnych szkołą muzyczną. Celem jest poznanie wybranych nurtów refleksji pedagogicznej i czołowych postaci z dziedziny pedagogiki muzyki, ukazanie wpływu współczesnej kultury na pedagogikę i procesy oświatowe, podkreślenie roli rodziny i jej wpływu na rozwój muzyczny ucznia, a także poznanie literatury i dorobku naukowego głównych przedstawicieli pedagogiki muzyki. Przedmiot ten zachęca do refleksji krytyczno-hermeneutycznej.
2. ZAŁOŻENIA PRZEDMIOTU
- Student poznaje i doskonali wiedzę z zakresu pedagogiki muzyki. - Student poznaje źródła specyfiki pedagogiki muzyki. - Student klasyfikuje pedagogikę muzyki w systemie nauk. - Student rozróżnia cezury ewolucji ustroju szkolnictwa muzycznego w Polsce. - Student zna ideały i cele wychowanie w kształceniu muzycznym. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Od studenta wymagana jest umiejętność krytycznego myślenia i podejścia do problemów przedstawianych podczas zajęć oraz umiejętność dokonywania porównań między zróżnicowanymi koncepcjami edukacji muzycznej. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Brak. | |
bibliografia podstawowa | |
- Adorno T. W., Filozofia nowej muzyki, Warszawa 1974. - Baumann Z., Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa 2000. - Beylin P., P muzyce i wokół muzyki, Kraków 1975. - Burowska Z., Głowacka E., Psychodydaktyka muzyczna. Zarys problematyki, Kraków 1988, Akademia Muzyczna w Krakowie. - Camus A., Artysta i jego epoka, [w:] Eseje, Warszawa 1977. - Debesse M., Etapy wychowania, Warszawa 1988. - Dobrołowicz W., Psychodydaktyka kreatywności, Warszawa 1996. - Gabryś J., Polskie szkolnictwo muzyczne w latach 1945-1970, Warszawa 1999. - Jankowski W., Zemła A., Kształcenie nauczycieli muzyki w wybranych krajach Europy i USA, Warszawa 199. - Kiereś H., Pedagogika i sztuka, "Człowiek w kulturze" 1994 nr 3. - Konaszkiewicz Z., Szkice z pedagogiki muzycznej, Warszawa 2001. - Konaszkiewicz Z., Wychowawcza funkcja odbioru muzyki, "Kultura i społeczeństwo" 1975, nr 1. - Konaszkiewicz Z., Muzyka w codziennym życiu słuchaczy, Warszawa 1993. - Kotarska H., Manturzewska M., Rozwój metod badania zdolności muzycznych, COPSA, Warszawa 1969. - Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa 1972. - Kwieciński Z., Śliwerski B., (red. nauk.), Pedagogika (podręcznik akademicki), Warszawa 2003, t. I. - Lasocki J., Zarys historii wychowania muzycznego, Kraków 1976. - Lissa Z., O specyfice muzyki, Warszawa 1953. - Markiewicz L., Wybrane zagadnienia pedagogiki muzycznej, Katowice 2000. - Michalski A., Wyższe szkolnictwo muzyczne w Polsce w latach 1945-1964. Założenia organizacyjno-programowe i wybrane elementy rzeczywistości, Bydgoszcz 2009. - Mikolon M., Suświłło M., Pedagogiczne i teoretyczne aspekty kształcenia nauczycieli wychowania muzycznego, Olsztyn 1999. - Odpowiedzialność pedagoga muzyka, re. Z. Konaszkiewicz, Warszawa 2000. - Przychodzińska M., Wychowanie muzyczne - idee, treści, kierunki rozwoju, Warszawa 1989. - Przycjodzińska-Kaciczak M., Polskie koncepcje powszechnego wychowania muzycznego: tradycje, współczesność, Warszawa 1987. - Supicic I., Wstęp do socjologii muzyki. - Szuman S., O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa 1975. - Szymanowski K., Wychowawcza rola kultury muzycznej, Kraków 1949. - Wierszyłowski J., Specyfika pedagogiki muzycznej, Warszawa 1978. - Wierszyłowski J., Psychologia muzyki, Warszawa 1970. - Wojnar I., Estetyka i wychowanie, Warszawa 1964. - Wojnar I., Teoria wychowania estetycznego, Warszawa 1976.
| |
bibliografia uzupełniająca | |
1. E. E. Gordon, D. G. Woods, Zanurz się w program nauczania muzyki. Działania w kolejności uczenia się (podręcznik dla nauczycieli), Bydgoszcz 1999. 2. J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Warszawa 1996. 3. M. Suświłło, Psychopedagogiczne uwarunkowania wczesnej edukacji muzycznej, Olsztyn 2001. 4. E. Kubiak-Szymborska, D. Zając, Podstawowe problemy teorii wychowania. Kontekst współczesnych przemian, Bydgoszcz 2006. 5. J. Izdebska, Dziecko w rodzinie u progu XXI wieku, Białystok 2000.
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
- Student rozpoznaje pedagogikę muzyki jako naukę. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
- Student dostrzega i rozwiązuje problemy związane z metodologią badań obszarów pedagogiki muzyki. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
- Student wykazuje kreatywność w propagowaniu myśli z teoretycznych podstaw pedagogiki muzyki |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | dr Gabriela Konkol, | 4/3129/8766 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- Wprowadzenie do pedagogiki muzyki - Człowiek - muzyka, koncepcja człowieka. - Muzyka - Muzyk - artysta - Wychowanie i kształcenie muzyczne. - Historia muzyki. - Literatura pedagogiki muzyki. - Problematyka pedagogiki muzyki jako przedmiot badań. - Treść i metody badań pedagogiki muzyki. - Pedagogika muzyki w systemie nauk. - Kierunki badań w pedagogice muzyki. - Rola mistrza-artysty - Pedagog muzyki w świecie ideałów i celów wychowania. - Wychowanie muzyczne jako integralna część wychowania ogólnego. - System wychowania muzycznego i jego funkcje - Ewolucja ustroju szkolnictwa muzycznego w Polsce. - Wychowanie muzyczne i muzykoterapia w pedagogice specjalnej.
EFEKTY KSZTAŁCENIA: Student jest przygotowany do realizowania zadań zawodowych (wychowawczych, badań pedagogicznych i diagnoz) wynikających z roli nauczyciela. Rozumie specyfikę pedagogiki muzyki, w tym idee i cele wychowania poprzez muzykę. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia mają charakter wykładów. W ramach zajęć stosowane są metody: - Podające (wykład, objaśnienia) - Eksponujące (pokaz, ekspozycja) - Problemowe (metody aktywizujące, dyskusje i debaty, metody rozwijające twórcze myślenie) - Metody stymulujące aktywność intelektualną studenta. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Egzamin ustny lub kolokwium z wykładanej oroblematyki uzupełnionej wiadomościami z podanej wcześniej literatury. |