Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Zespół wokalny dla praktyk studenckich Schola Cantorum II

symboljezyk
4/3110
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Utworzenie zespołu śpiewaczego mającego na celu stałe i regularne kultywowanie właściwego sposobu wykonywania muzyki kościelnej w postaci regularnych ćwiczeń, publicznych koncertów, udziału w liturgii mszy św. i nabożeństw, a także umożliwienie pola do odbywania praktyk przewidzianych programem studiów i przygotowanie studentów do podejmowania w pracy zawodowej zadań związanych z prowadzeniem zespołów wokalnych. Ponadto ćwiczenia z przedmiotu schola cantorum pozwalają:

  • Rozwijanie umiejętności czytania nut głosem
  • Kształcenie prawidłowej dykcji
  • Uwrażliwienie na ujednolicenie barwy głosu w śpiewie zespołowym
  • Zapoznanie  się  z  repertuarem  religijnej  muzyki  wokalnej,  szczególnie  z repertuarem pochodzącym z epoki średniowiecza i renesansu
  • Rozwijanie słuchu harmonicznego
  • Rozwijanie wrażliwości muzycznej
  • Kształcenie umiejętności współpracy w grupie
  • Kształcenie wrażliwości oraz poczucia odpowiedzialności za wykonywanie zadań grupowych
  • Kształcenie koncentracji i pamięci muzycznej.
  • Poznanie od strony praktycznej bogatej spuścizny śpiewów ze skarbca muzyki kościelnej w myśl Konstytucji o Liturgii Soboru Watykańskiego II
  • nauka i praktyka solistycznych i zespołowych technik śpiewaczych.

Przedmiot realizowany jest na specjalności Muzyka Kościelna na wszystkich latach studiów w wymiarze 2 godzin tygodniowo. Zajęcia są prowadzone w formie ćwiczeń.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • Podstawowe umiejętności wokalne
  • Umiejętność czytania nut głosem
  • Prawidłowa dykcja
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Zespół wokalny muzyki dawnej

bibliografia podstawowa
  • Muzyka chóralna a cappella oraz z towarzyszeniem instrumentów, mająca zastosowanie w liturgii
  • Utwory kompozytorów europejskich z okresu powstawania pierwszych kompozycji wielogłosowych
  • Utwory europejskiej polifonii wokalnej epoki Renesansu o charakterze sakralnym
  • Polska muzyka wielogłosowa okresu Renesansu - utwory wokalne oraz wokalno-instrumentalne o charakterze sakralnym powstałe po 1600 roku.

Literatura:

  • Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie, TAiWPN Universitas. Kraków 2006.
  • Wozaczyńska M., Muzyka renesansu, Akademia Muzyczna w Gdańsku 1996.
  • Poźniak G., Schola liturgiczna, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2006
  • Pawlak I., Muzyka liturgiczna po Soborze Watykańskim II w świetle dokumentów Kościoła, Polihymnia, Lublin 2001.
bibliografia uzupełniająca
  • Musica antiqua polonica - antologia PWM
  • The Oxford Book of Tudor Anthems - Oxford University Press
efekty kształcenia - wiedza

• posiada szczegółową wiedzę dotyczącą repertuaru z zakresu muzyki chóralnej i wokalno-instrumentalnej, którą można wykorzystywać podczas liturgii
• posiada wiedzę dotyczącą procesu emisji głosu w jej wymiarze funkcjonalnym i artystycznym, szczególnie w odniesieniu do pracy w zespole wokalnym śpiewającym w kościele
• posiada wiedzę dotyczącą piśmiennictwa i materiałów nutowych, odnoszących się do muzyki kościelnej
• rozróżnia muzykę sakralną zakorzenioną w różnych tradycjach liturgicznych
• posiada szczegółową wiedzę dotyczącą stylów wykonawczych muzyki sakralnej w poszczególnych epokach
• zna przepisy liturgiczne dotyczące wykorzystywania poszczególnych tekstów do czynności liturgicznych i stosowania muzyki instrumentalnej w różnych okresach liturgicznych

efekty kształcenia - umiejętności

• posiada wysoko rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą dobór odpowiedniego repertuaru do liturgii
• samodzielnie interpretuje i wykonuje utwory muzyki sakralnej w oparciu o własne twórcze motywacje i inspiracje na wysokim poziomie profesjonalizmu, zgodnie z wymogami dotyczącymi muzyki liturgicznej
• potrafi skonstruować spójny z treściami liturgicznymi i wymogami przestrzeni sakralnej program muzyki służącej liturgii
• jest zdolny do pracy jako dyrygent i kierownik muzyczny różnych zespołów śpiewaczych, które funkcjonują w kościołach
• posiada zdolność do podjęcia wiodącej roli w różnego rodzaju zespołach i przedsięwzięciach muzycznych służących liturgii oraz posiada umiejętność współdziałania z innymi artystami
• potrafi przeprowadzić efektywną próbę z zespołem śpiewaczym

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

• odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje, rozumie swoją współodpowiedzialność za kształt liturgii
• odznacza się odpowiedzialnością wobec innych ludzi, z którymi współtworzy celebracje liturgiczne
• rozumie swoją pracę również w aspekcie odpowiedzialności za animowanie kultury w swoim środowisku
• czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać
• rozumie swoją rolę lidera w zespole wokalnym we wszystkich aspektach, zarówno muzycznych, jak i animacji życia społecznego
• czuje się odpowiedzialny za stałe uzupełnianie swojej fachowej wiedzy

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Muzyka kościelna (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.001.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Sławomir Bronk, 4/3110/8738
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Utwory z okresu powstawania pierwszych kompozycji wielogłosowych powstałe w późnym średniowieczu i na początku epoki renesansu
  2. Wielka polifonia wokalna /wg Kard. J. Ratzingera/, m.in. Szkoła Burgundzka, Flamandzka, Rzymska, a także muzyka angielska i pozostałych krajów kultury chrześcijańskiej
  3. Polska muzyka wielogłosowa okresu renesansu
  4. Sakralne utwory wokalne oraz wokalno-instrumentalne powstałe od epoki baroku po czasy współczesne
metody dydaktyczne
  • ćwiczenia śpiewów zespołowe i indywidualne
  • słuchanie nagrań w celu konfrontacji i analizy wykonawczej
  • uczestniczenie w występach publicznych.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kryterium zaliczenia będzie zarówno ocena efektów pracy całego zespołu, jak również indywidualnych predyspozycji oraz postawy poszczególnych studentów. Warunkiem zaliczenia będzie obecność na zajęciach oraz udział w publicznych produkcjach Scholi Cantorum.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.000.5ćwiczeniazaliczeniedr hab. Sławomir Bronk, 4/3110/8739
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Utwory z okresu powstawania pierwszych kompozycji wielogłosowych powstałe w późnym średniowieczu i na początku epoki renesansu
  2. Wielka polifonia wokalna /wg Kard. J. Ratzingera/, m.in. Szkoła Burgundzka, Flamandzka, Rzymska, a także muzyka angielska i pozostałych krajów kultury chrześcijańskiej
  3. Polska muzyka wielogłosowa okresu renesansu
  4. Sakralne utwory wokalne oraz wokalno-instrumentalne powstałe od epoki baroku po czasy współczesne

 

metody dydaktyczne
  • ćwiczenia śpiewów zespołowe i indywidualne
  • słuchanie nagrań w celu konfrontacji i analizy wykonawczej
  • uczestniczenie w występach publicznych.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kryterium zaliczenia będzie zarówno ocena efektów pracy całego zespołu, jak również indywidualnych predyspozycji oraz postawy poszczególnych studentów. Warunkiem zaliczenia będzie obecność na zajęciach oraz udział w publicznych produkcjach Scholi Cantorum.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.000.5ćwiczeniazaliczeniedr hab. Sławomir Bronk, 4/3110/8740
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Utwory z okresu powstawania pierwszych kompozycji wielogłosowych powstałe w późnym średniowieczu i na początku epoki renesansu
  2. Wielka polifonia wokalna /wg Kard. J. Ratzingera/, m.in. Szkoła Burgundzka, Flamandzka, Rzymska, a także muzyka angielska i pozostałych krajów kultury chrześcijańskiej
  3. Polska muzyka wielogłosowa okresu renesansu
  4. Sakralne utwory wokalne oraz wokalno-instrumentalne powstałe od epoki baroku po czasy współczesne

 

metody dydaktyczne
  • ćwiczenia śpiewów zespołowe i indywidualne
  • słuchanie nagrań w celu konfrontacji i analizy wykonawczej
  • uczestniczenie w występach publicznych.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kryterium zaliczenia będzie zarówno ocena efektów pracy całego zespołu, jak również indywidualnych predyspozycji oraz postawy poszczególnych studentów. Warunkiem zaliczenia będzie obecność na zajęciach oraz udział w publicznych produkcjach Scholi Cantorum.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.001.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Sławomir Bronk, 4/3110/8741
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Utwory z okresu powstawania pierwszych kompozycji wielogłosowych powstałe w późnym średniowieczu i na początku epoki renesansu
  2. Wielka polifonia wokalna /wg Kard. J. Ratzingera/, m.in. Szkoła Burgundzka, Flamandzka, Rzymska, a także muzyka angielska i pozostałych krajów kultury chrześcijańskiej
  3. Polska muzyka wielogłosowa okresu renesansu
  4. Sakralne utwory wokalne oraz wokalno-instrumentalne powstałe od epoki baroku po czasy współczesne

 

metody dydaktyczne
  • ćwiczenia śpiewów zespołowe i indywidualne
  • słuchanie nagrań w celu konfrontacji i analizy wykonawczej
  • uczestniczenie w występach publicznych.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kryterium zaliczenia będzie zarówno ocena efektów pracy całego zespołu, jak również indywidualnych predyspozycji oraz postawy poszczególnych studentów. Warunkiem zaliczenia będzie obecność na zajęciach oraz udział w publicznych produkcjach Scholi Cantorum.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.001.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Sławomir Bronk, 4/3110/8742
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Utwory z okresu powstawania pierwszych kompozycji wielogłosowych powstałe w późnym średniowieczu i na początku epoki renesansu
  2. Wielka polifonia wokalna /wg Kard. J. Ratzingera/, m.in. Szkoła Burgundzka, Flamandzka, Rzymska, a także muzyka angielska i pozostałych krajów kultury chrześcijańskiej
  3. Polska muzyka wielogłosowa okresu renesansu
  4. Sakralne utwory wokalne oraz wokalno-instrumentalne powstałe od epoki baroku po czasy współczesne

 

metody dydaktyczne
  • ćwiczenia śpiewów zespołowe i indywidualne
  • słuchanie nagrań w celu konfrontacji i analizy wykonawczej
  • uczestniczenie w występach publicznych.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kryterium zaliczenia będzie zarówno ocena efektów pracy całego zespołu, jak również indywidualnych predyspozycji oraz postawy poszczególnych studentów. Warunkiem zaliczenia będzie obecność na zajęciach oraz udział w publicznych produkcjach Scholi Cantorum.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.000.5ćwiczeniazaliczeniedr hab. Sławomir Bronk, 4/3110/8743
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Utwory z okresu powstawania pierwszych kompozycji wielogłosowych powstałe w późnym średniowieczu i na początku epoki renesansu
  2. Wielka polifonia wokalna /wg Kard. J. Ratzingera/, m.in. Szkoła Burgundzka, Flamandzka, Rzymska, a także muzyka angielska i pozostałych krajów kultury chrześcijańskiej
  3. Polska muzyka wielogłosowa okresu renesansu
  4. Sakralne utwory wokalne oraz wokalno-instrumentalne powstałe od epoki baroku po czasy współczesne

 

metody dydaktyczne
  • ćwiczenia śpiewów zespołowe i indywidualne
  • słuchanie nagrań w celu konfrontacji i analizy wykonawczej
  • uczestniczenie w występach publicznych.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kryterium zaliczenia będzie zarówno ocena efektów pracy całego zespołu, jak również indywidualnych predyspozycji oraz postawy poszczególnych studentów. Warunkiem zaliczenia będzie obecność na zajęciach oraz udział w publicznych produkcjach Scholi Cantorum.

wykonanie: www.ansta.pl