symbol | jezyk |
---|---|
4/3107 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Podstawowym źródłem inspiracji dla sztuki sakralnej jest Pismo Święte. Zarówno księgi Starego, jak i Nowego Testamentu stanowią bowiem swoisty przekaz pamięci pokoleniowej, w którym zawarte są nie tylko treści ściśle religijne, ale także kulturowe i artystyczne. Dlatego bez uwzględnienia inspiracji biblijnej nie sposób zrozumieć dzieł sztuki tworzonych przez człowieka na przestrzeni wieków i współcześnie. Znajduje to swoje szczególne odniesienie do muzyki kościelnej, której właściwe rozumienie i rozwój byłyby niemożliwe bez odwołania się do fundamentalnych treści oraz symboliki zawartych w Biblii. Większość arcydzieł muzyki sakralnej, ale także pieśni kościelnych opartych jest bowiem na motywach zaczerpniętych z Pisma Świętego. Dlatego przedmiot „Biblijne podstawy muzyki kościelnej” ma wyjątkowe i zasadnicze znaczenie dla odpowiedniego kształcenia studentów specjalności „Muzyka Kościelna”. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi informacjami dotyczącymi Pisma Świętego, procesu jego powstawania, uwarunkowań historycznych, struktury i sposobów interpretacji. Szczególny akcent zostanie położony na zaprezentowanie znaczenia muzyki oraz jej zróżnicowanych form obecnych zarówno w kulcie Starego Testamentu, jak i w liturgii nowotestamentowej. Analiza wybranych tekstów biblijnych dotyczących muzyki pozwoli uczestnikom zajęć nie tylko zdobyć teoretyczną znajomość podstaw egzegezy, ale także kompetencję i umiejętności pozwalające im aplikować poznane treści w artystyczno-liturgicznej praktyce muzyka kościelnego. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Przedmiot ma charakter podstawowy i wprowadzający w zagadnienie. Dlatego nie ma potrzeby określania wymogów wstępnych. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
teologia muzyki | |
bibliografia podstawowa | |
- Bramorski J., Muzyka – życie sztuką i sztuka życia. Biblijne podstawy etosu artysty muzyka, w: J. Bramorski (red.), Musica sacra 5, Gdańsk 2010, s. 36-57. - Dąbek T.M., Muzyka liturgiczna w Starym i Nowym Przymierzu, „Ruch Biblijny i Liturgiczny” 40(1987) nr 3, s. 252-257. - Good E.M., Muzyka i Biblia, w: B.M. Metzger, M.D. Coogan (red.), Słownik wiedzy biblijnej, Warszawa 1999, s. 537-540. - Jelonek T., Wprowadzenie do lektury Biblii, Kraków 2007. - Mowry L., Muzyka i instrumenty muzyczne, w: B.M. Metzger, M.D. Coogan (red.), Słownik wiedzy biblijnej, Warszawa 1999, s. 540-542. - Waloszek J., Biblijne podstawy muzyki sakralnej, „Liturgia Sacra” 1(1995) nr 1-2, s. 113-122; 1(1995) nr 3-4, s. 153-162. | |
bibliografia uzupełniająca | |
- Filipiak M., Biblia jako tekst religijny i kulturowy, Lublin 1993. - Gądecki S., Muzyka według Biblii, w: M. Olczyk, P. Podeszwa (red.), Credidimus caritati, Gniezno 2010, s. 111-126. - Kanstańczak S., Biblia jako źródło inspiracji estetycznych, w: W. Słomski (red.), Biblia w kulturze europejskiej, Warszawa 2007, s. 189-204. - Ryken L., Wilhoit J.C., Langman T., Słownik symboliki biblijnej, Warszawa 2003, s. 549-551. - Wojciechowski M., Czym jest Biblia? Wprowadzenie do Pisma Świętego, Częstochowa 2010. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student posiada znajomość podstawowej literatury muzycznej inspirowanej motywami biblijnymi. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Student rozpoznaje biblijne motywy obecne w dziełach muzycznych. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Student zachowuje otwartość na kulturowe przesłanie Biblii. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | dr hab. Jacek Bramorski, | 4/3107/8726 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1) Wstęp ogólny do Pisma Świętego - Historyczny proces powstawania Biblii - Problem natchnienia - Kanon biblijny - Biblijne gatunki literackie - Interpretacja Biblii w Kościele 2) Muzyka w Starym Testamencie - Kultyczna funkcja muzyki - Cechy artysty biblijnego - Biblijne instrumenty muzyczne - Znaczenie psalmów Dawida dla muzyki sakralnej - Muzyka w pismach prorockich 3) Muzyka w Nowym Testamencie - Muzyka w przekazach ewangelicznych - Muzyka w myśli św. Pawła - Muzyka według Księgi Apokalipsy - Muzyka w liturgii pierwotnego Kościoła | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład ubogacony elementami konwersatorium i pracą nad tekstami biblijnymi. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Kolokwium na ostatnich zajęciach. |