Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Realizacja basso continuo

symboljezyk
4/3105
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

- przedstawienie podstaw teoretycznych realizacji basso continuo (b.c.) w oparciu o teksty źródłowe;

- opanowanie praktycznej realizacji b.c;

- przedstawienie zagadnień związanych z realizacją b.c. w tzw. grupie continuo;

- przedstawienie zagadnień związanych z odczytaniem tekstów źródłowych dotyczących realizacji b.c.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

- podstawowa znajomość zasad harmonii tonalnej;

- podstawowa umiejętność gry na instrumentach klawiszowych

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

- akompaniamenty dla wokalistów i instrumentalistów;

- zespoły kameralne.

bibliografia podstawowa

- Jean-Francois Dandrieu, Principes de l'Accompagnament du Clavecin, Paris 1719.

- Michel de Saint-Lambert, Noveau Traite de l'accompagnement du clavecin, de orgue et des autres instruments, Paris 1707.

- Johann David Heinichen, Neu erfundene und gruendliche Anweisungen (...) zu vollkommener Erlernung des General-Basses, Hamburg 1711.

- Johann Sebastian Bach, kantaty (wybór), pasje/oratoria (fragmenty), pieśni

- Georg Friedrich Haendel, kantaty (wybór), szkoła

- Georg Philipp Telemann, Singe-, Spiel- und Generalbassuebungen. Hamburg 1733/34.

- Johann Matheson, Kleine General-Bass-Schule Hamburg 1717.

- Franciszek Wesołowski, Basso Continuo. Teoria i praktyka, Akademia Muzyczna, Łódź 2002.

bibliografia uzupełniająca

- Francois Couperin, Lescon de tenebre

- Carl Philipp Emanuel Bach, Versuch ueber die wahre Art das Klavier zu spielen, Berlin 1753.

- Johann Matheson, Grosse General-Bass-Schule Hamburg 1731.

- Johann David Heinichen, Der General-Bass in der Composition, Dresden 1728.

efekty kształcenia - wiedza

Posiada podstawową znajomość elementów dzieła muzycznego i wzorców budowy formalnej utworów instrumentalnych okresu baroku
Posiada podstawową znajomość elementów dzieła muzycznego i wzorców budowy formalnej utworów wokalnych okresu baroku
Posiada podstawowe wiadomości w zakresie praktycznego zastosowania wiedzy o harmonii w muzyce barokowej
Posiada zdolności analizowania harmonii pod kątem wykonywanego repertuaru, także jako podstawa do aranżacji muzycznej w muzyce barokowej
Posiada znajomość podstawowych stylów muzycznych okresu baroku i związanych z nimi tradycji wykonawczych basso continuo
Posiada zajomość podstawowych wzorców leżących u podstaw improwizacji i aranżacji

efekty kształcenia - umiejętności

Jest świadomy sposobów wykorzystania intuicji, emocjonalności i wyobraźni w zakresie ekspresji artystycznej
Wykazuje zrozumienie wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy rodzajem stosowanej w danym dziele ekspresji artystycznej a niesionym przez niego komunikatem
Posiada znajomość i umiejetność wykonywania repertuaru z muzyki kościelnej w okresie baroku
Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy dotyczącej podstawowych kryteriów stylistycznych wykonywanych utworów
Posiada umiejętność akompaniowania uczestnikom liturgii, chórom, solistom (soliście) w róznych formach zespołowych w repertuarze barokowym a także potrafi sam opracować od podstaw do prezentacji publicznej utwór barokowy na zespół (chór lub instrumenty)
Posiada umiejętność właściwego odczytania tekstu nutowego charakterystycznego dla b.c., oraz biegłego i pełnego przekazania materiału muzycznego, zawartych w utworze idei i i jego formy

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji zadań związanych z wykonywaniem zawodu muzyka kościelnego
Realizuje własne koncepcje oparte na stylistyce baroku z wykorzystaniem wyobraźni, ekspresji i intuicji w kontekście edukacyjnym i kulturotwórczym
Posiada umiejętność współpracy i integracji podczas realizacji zespołowych zadań
w sposób świadomy i profesjonalny umie zaprezentować działalność artystyczną realizowaną zespołowo i indywidualnie
Umie posługiwać sie fachową terminologią z zakresu dziedziny muzyki dot. realizacji basso continuo

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Muzyka kościelna (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.001.0ćwiczeniakolokwiumdr hab. Andrzej Szadejko, 4/3105/8723
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Podstawy teoretyczne:

- geneza i historia realizacji b.c;

- geneza i różnice znaczeniowe nazw oznaczających realizację b.c;

- geneza sygnatur;

- znaczenie harmoniczne sygnatur.

Podstawy praktyczne:

- różnice i cechy wspólne realizacji b.c. na różnych instrumentach klawiszowych;

- prawidłowe odczytywanie i zasady realizacji sygnatur;

- prawidłowa realizacja tzw. reguł oktawy;

- realizacja schematów harmonicznych (kadencje, sekwencje, progresje itp);

- realizacja b.c. w ćwiczeniach i na przykładach z podręczników teoretyków i kompozytorów francuskich i niemieckich

metody dydaktyczne

wykłady z ćwiczeniami

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia praktyczna realizacja następujących zagadnień:

- reguły oktawy;

- schematy harmoniczne (kadencje, sekwencje, progresje itp);

- realizacja b.c. w ćwiczeniach i na przykładach z podręczników teoretyków i kompozytorów francuskich i niemieckich (M.Saint-Lambert, J.-F.Dandrieu, F.Couperin, J.S.Bach, G.F.Haendel)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.001.0ćwiczeniaegzamindr hab. Andrzej Szadejko, 4/3105/8730
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Podstawy teoretyczne:

- różnice i cechy wspólne sygnatur w narodowych szkołach/stylach realizacji b.c;

- szkoły/ style narodowe realizacji b.c;

- realizacja b.c. ze względu na formę muzyczną i instrumentację.

- realizacja b.c. w tzw. grupie continuo.

Podstawy praktyczne:

- realizacja b.c. w ćwiczeniach i na przykładach z podręczników teoretyków i kompozytorów niemieckich (J.D. Heinichen, J.S. + C.Ph.E. Bach, G.F. Heandel, G. Telemann);

- realizacja basu cyfrowanego w różnych formach muzycznych (aria, recytatyw; formy instrumentalne)

- realizacja harmoniczna w utworach bez opisanej lini basowej/ bez sygnatur;

- historyczne style muzyczne w realizacji basu cyfrowanego (wprowadzenie).

metody dydaktyczne

wykłady z ćwiczeniami

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Praktyczna realizacja następujących elementów:

- wybór chorałów z b.c. i c.f. w kluczu sopranowym (przygotowane z wykładowcą);

- 1 aria (przygotowana z wykładowcą);

- 1 recytatyw (przygotowany z wykładowcą);

- 1 utwór instrumentalny (przygotowany z wykładowcą);

- 1 utwór do wyboru: wokalny lub instrumentalny (samodzielnie przygotowany);

- fragment muzyczny do samodzielnego przygotowania (wyznaczony na dzień przed egzaminem).

Kryteria oceny:

- bezbłędna realizacja sygnatur b.c.,

- logiczne i zgodne z zasadami łączenie akordów;

- muzyczny wyraz realizacji ze względu na pozycje akordów, zarys górnej linii melodycznej oraz ukształtowanie realizacji względem innych głosów instrumentalnych i wokalnych.

wykonanie: www.ansta.pl