symbol | jezyk |
---|---|
4/3105 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
- przedstawienie podstaw teoretycznych realizacji basso continuo (b.c.) w oparciu o teksty źródłowe; - opanowanie praktycznej realizacji b.c; - przedstawienie zagadnień związanych z realizacją b.c. w tzw. grupie continuo; - przedstawienie zagadnień związanych z odczytaniem tekstów źródłowych dotyczących realizacji b.c. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
- podstawowa znajomość zasad harmonii tonalnej; - podstawowa umiejętność gry na instrumentach klawiszowych | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- akompaniamenty dla wokalistów i instrumentalistów; - zespoły kameralne. | |
bibliografia podstawowa | |
- Jean-Francois Dandrieu, Principes de l'Accompagnament du Clavecin, Paris 1719. - Michel de Saint-Lambert, Noveau Traite de l'accompagnement du clavecin, de orgue et des autres instruments, Paris 1707. - Johann David Heinichen, Neu erfundene und gruendliche Anweisungen (...) zu vollkommener Erlernung des General-Basses, Hamburg 1711. - Johann Sebastian Bach, kantaty (wybór), pasje/oratoria (fragmenty), pieśni - Georg Friedrich Haendel, kantaty (wybór), szkoła - Georg Philipp Telemann, Singe-, Spiel- und Generalbassuebungen. Hamburg 1733/34. - Johann Matheson, Kleine General-Bass-Schule Hamburg 1717. - Franciszek Wesołowski, Basso Continuo. Teoria i praktyka, Akademia Muzyczna, Łódź 2002. | |
bibliografia uzupełniająca | |
- Francois Couperin, Lescon de tenebre - Carl Philipp Emanuel Bach, Versuch ueber die wahre Art das Klavier zu spielen, Berlin 1753. - Johann Matheson, Grosse General-Bass-Schule Hamburg 1731. - Johann David Heinichen, Der General-Bass in der Composition, Dresden 1728. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Posiada podstawową znajomość elementów dzieła muzycznego i wzorców budowy formalnej utworów instrumentalnych okresu baroku | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Jest świadomy sposobów wykorzystania intuicji, emocjonalności i wyobraźni w zakresie ekspresji artystycznej | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji zadań związanych z wykonywaniem zawodu muzyka kościelnego |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | kolokwium | dr hab. Andrzej Szadejko, | 4/3105/8723 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Podstawy teoretyczne: - geneza i historia realizacji b.c; - geneza i różnice znaczeniowe nazw oznaczających realizację b.c; - geneza sygnatur; - znaczenie harmoniczne sygnatur. Podstawy praktyczne: - różnice i cechy wspólne realizacji b.c. na różnych instrumentach klawiszowych; - prawidłowe odczytywanie i zasady realizacji sygnatur; - prawidłowa realizacja tzw. reguł oktawy; - realizacja schematów harmonicznych (kadencje, sekwencje, progresje itp); - realizacja b.c. w ćwiczeniach i na przykładach z podręczników teoretyków i kompozytorów francuskich i niemieckich | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
wykłady z ćwiczeniami | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia praktyczna realizacja następujących zagadnień: - reguły oktawy; - schematy harmoniczne (kadencje, sekwencje, progresje itp); - realizacja b.c. w ćwiczeniach i na przykładach z podręczników teoretyków i kompozytorów francuskich i niemieckich (M.Saint-Lambert, J.-F.Dandrieu, F.Couperin, J.S.Bach, G.F.Haendel) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | egzamin | dr hab. Andrzej Szadejko, | 4/3105/8730 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Podstawy teoretyczne: - różnice i cechy wspólne sygnatur w narodowych szkołach/stylach realizacji b.c; - szkoły/ style narodowe realizacji b.c; - realizacja b.c. ze względu na formę muzyczną i instrumentację. - realizacja b.c. w tzw. grupie continuo. Podstawy praktyczne: - realizacja b.c. w ćwiczeniach i na przykładach z podręczników teoretyków i kompozytorów niemieckich (J.D. Heinichen, J.S. + C.Ph.E. Bach, G.F. Heandel, G. Telemann); - realizacja basu cyfrowanego w różnych formach muzycznych (aria, recytatyw; formy instrumentalne) - realizacja harmoniczna w utworach bez opisanej lini basowej/ bez sygnatur; - historyczne style muzyczne w realizacji basu cyfrowanego (wprowadzenie). | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
wykłady z ćwiczeniami | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Praktyczna realizacja następujących elementów: - wybór chorałów z b.c. i c.f. w kluczu sopranowym (przygotowane z wykładowcą); - 1 aria (przygotowana z wykładowcą); - 1 recytatyw (przygotowany z wykładowcą); - 1 utwór instrumentalny (przygotowany z wykładowcą); - 1 utwór do wyboru: wokalny lub instrumentalny (samodzielnie przygotowany); - fragment muzyczny do samodzielnego przygotowania (wyznaczony na dzień przed egzaminem). Kryteria oceny: - bezbłędna realizacja sygnatur b.c., - logiczne i zgodne z zasadami łączenie akordów; - muzyczny wyraz realizacji ze względu na pozycje akordów, zarys górnej linii melodycznej oraz ukształtowanie realizacji względem innych głosów instrumentalnych i wokalnych. |