symbol | jezyk |
---|---|
4/3103 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Zarówno harmonia praktyczna, akompaniament liturgiczny, jak i realizacja b.c. zawierają się w szeroko pojętej improwizacji i mają na celu zbudowanie podstaw do szerszego rozwijania tej sztuki w ramach właściwego przedmiotu o tej nazwie. Celem tego przedmiotu jest przygotowanie do wykonywania harmonizacji pieśni kościelnych techniką nota contra notam w układzie 4-głosowym. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Umiejętnośc gry na fortepianie w stopniu podstawowym, znajpomośc zasad muzyki oraz podstaw harmonii i kontrapunktu. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Harmonia, kontrapunkt, gra na organach, praktyka liturgiczna. | |
bibliografia podstawowa | |
LISTA OBOWIĄZUJĄCYCH MELODII PIEŚNI KOŚCIELNYCH - wybór ze śpiewnika ks. Jana Siedleckiego, wyd. XXXVII, 1982 r. Adwent 1. Archanioł Boży Gabryjel (nr 2, mel. II) 2. Boże wieczny, Boże żywy (nr 3) 3. Hejnał wszyscy zaśpiewajmy (nr 7) 4. Oto Pan Bóg przyjdzie (nr 10) 5. Po upadku człowieka grzesznego (nr 11) 6. Spuśćcie nam na ziemskie niwy (nr 12) 7. Stworzycielu gwiazd świecących (nr 13) 8. Zdrowaś bądź Maryja (nr 16) Kolędy 9. Ach, ubogi żłobie (nr 19) 10. Anioł pasterzom mówił (nr 22) 11. Bóg się rodzi (nr 25) 12. Dzisiaj w Betlejem (nr 32) 13. Gdy się Chrystus rodzi (nr 33) 14. Nużmy wszyscy, zaśpiewajmy (nr 47) 15. O gwiazdo Betlejemska (nr 33) 16. Przybieżeli do Betlejem (nr 54) 17. Tryumfy Króla niebieskiego (nr 59) 18. W dzień Bożego Narodzenia (nr 61) 19. W żłobie leży (nr 67, mel. 1) Okres Wielkiego Postu 20. Ach mój Jezu (nr 71) 21. Dobranoc, Głowo święta (nr 72) 22. Jezu Chryste, Panie miły (nr 73) 23. Krzyżu Chrystusa, bądźże pochwalony (nr 78) 24. Krzyżu święty (nr 79) 25. Ludu, mój ludu (nr 83, mel. 1) 26. O duszo wszelka nabożna (nr 84) 27. Ogrodzie oliwny (nr 85) 28. Rozmyślajmy dziś (nr 94) 29. Stała Matka Boleściwa (nr 96) 30. Wisi na krzyżu (nr 98, mel. 2) 31. Gorzkie żale - nabożeństwo /w całości/ (nr 443 - 447) Wielkanoc 32. Chrystus Pan zmartwychwstał (nr 106) 33. Chrystus zmartwychwstał jest (nr 107) 34. Przez Twoje święte (nr 113, mel. 1) 35. Wesoły nam dzień dziś nastał (nr 115) 36. Wstał Pan Chrystus (nr 118, mel. 1) 37. Zwycięzca śmierci (nr 119) Pieśni ku czci Najśw. Sakramentu 38. Bądźże pozdrowiona (nr 135) 39. Idzie, idzie Bóg prawdziwy (nr 140) 40. Jezu, Jezu, do mnie przyjdź (nr 142, mel. 1) 41. Jezu, Królu najwdzięczniejszy (nr 143) 42. Już gościsz Jezu w sercu mym (nr 145) 43. Kłaniam się Tobie (nr 146) 44. Twoja cześć, chwała (nr 163) 45. U drzwi Twoich (nr 165) 46. Witam Cię, witam (nr 168) 47. Zróbcie Mu miejsce (nr 171, mel. 2) Pieśni ku czci Najsł. Serca Pana Jezusa 48. Kiedyś, o Jezu (nr 177) 49. Nieskończona, najśliczniejsza (nr 184) 50. Pobłogosław Jezu drogi (nr 187, mel. 1) 51. Skądże, Jezu miły (nr 190) 52. Z tej biednej ziemi (nr 194) Pieśni ku czci Najśw. Maryi Panny 53. Cześć Maryi (nr 208) 54. Dnia każdego (nr 209) 55. Dzisiaj pozdrawiamy (nr 210) 56. Gwiazdo morza, któraś Pana (nr 213) 57. Gwiazdo śliczna (nr 214) 58. Idźmy, tulmy się, jak dziatki (nr 217, mel. 2) /z Podhala/ 59. Królowo nieba (nr 220) 60. Matko Najświętsza (nr 224) 61. Matko Niebieskiego Pana (nr 225) 62. O Dziewico (nr 234) 63. O Matko miłościwa (nr 245) 64. Witaj, Gwiazdo morska (nr 268) 65. Witaj, święta i poczęta niepokalana (nr 275) 66. Zawitaj, Królowo Różańca świętego (nr 277) Pieśni przygodne 67. Będę cię wielbił, mój Panie (nr 347) 68. Boże, w dobroci (nr 352) 69. Czego chcesz od nas Panie (nr 357, mel. 1) 70. Kiedy ranne, /Wszystkie nasze/ (nr 363) 71. Kto się w opiekę (nr 364) 72. Pod Twą obronę (nr 370) Pieśni za dusze zmarłych 73. Boże, sędzio sprawiedliwy (nr 384) 74. Bądź mi litościw (nr 387) 75. Jezu, w Ogrójcu mdlejący (nr 389, mel. 1 i 2) 76. Przez czyśćcowe upalenia (nr 392, mel. 1 i 2) 77. W łaskawości niepojętej (nr 399) 78. Witaj, Królowo (str. 602) Hymny 79. Boże, coś Polskę (str. 520) 80. Z Tobą, Jezu, chcemy być (str. 531) | |
bibliografia uzupełniająca | |
"Musica Sacra" cz.I, wyd. Akademia Muzyczna w Gdańsku, Fr. Wesołowski: Zasady muzyki, W. Lewkowicz: Harmonia modalna. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
posiada znajomość stylów muzycznych | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
posiada umiejętność prawidłowej interpretacji skali melodii pieśni | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
wykazuje kreatywność podczas kształtowania alternatywnych wersji harmonizacji |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. dr hab. Bogusław Grabowski, | 4/3103/8712 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Harmonizacja w 4-gł. na manuale techniką nota contra notam polskich pieśni kościelnych na wszystkie okresy roku liturgicznego oraz na wszystkie rodzaje świąt i obrzędów. /Wykaz obowiązujących śpiewów w osobnym załączeniu/ | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wstępne wykłady, prezentacje przy instrumencie, ćwiczenia indywidualne w grupach do 2 os. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Kolokwium z zadaniem wykonania harmonizacji wybranych przykładów spośród listy co najmniej 10 przygotowanych melodii. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. dr hab. Bogusław Grabowski, | 4/3103/8716 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Harmonizacja w 4-gł. na manuale z pedałem techniką nota contra notam polskich pieśni kościelnych na wszystkie okresy roku liturgicznego oraz na wszystkie rodzaje świąt i obrzędów. /Wykaz obowiązujących śpiewów w osobnym załączeniu/ | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Prezentacje przy instrumencie, ćwiczenia indywidualne w grupach do 2 os. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Kolokwium z zadaniem: 1. wykonania harmonizacji wybranych 3 pieśni spośród listy co najmniej 10 przygotowanych melodii, 2. harmonizacja 2 pieśni bez wcześniejszego przygotowania. |