symbol | jezyk |
---|---|
4/3102 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem przedmiotu jest przyswojenie sobie zasad instrumentowania oraz przenoszenia utworu na dany zespół instrumentalny lub wokalno-instrumentalny. Podczas zajęć student zapozna się z budową instrumentów, ich właściwościami brzmieniowymi, sposobami wydobycia dźwięku, techniką gry, z poprawną notacją (zapis w kluczach, zastosowanie transpozycji, właściwe oznaczenia techniczne i artykulacyjne), a także z rozwojem instrumentów i historią orkiestry. W ramach zajęć zostaną przeprowadzone ćwiczenia w zakresie przekształcania faktury muzycznej do odpowiedniego instrumentarium w zależności od potrzeb i zainteresowań studenta.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Znajomość zasad muzyki, harmonii. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Czytanie partytur ze szczególnym uwzględnieniem kluczy, kontrapunkt. | |
bibliografia podstawowa | |
M. Drobner, Instrumentoznawstwo i akustyka, Kraków 1980 W. Kotoński, Instrumenty perkusyjne we współczesnej orkiestrze, Kraków 1981 J. Pawłowski, Podstawy instrumentacji, t. 1-2, Kraków 1980 K. Guzowski, Podstawowe zagadnienia instrumentacji, AM Gdańsk, 1986 K. Sikorski, Instrumentoznawstwo, PWM Kraków 1950 M. A. Rimski-Korsakow, Zasady instrumentacji, Kraków 1953 Zbiory nutowe biblioteki Akademii Muzycznej w Gdańsku
| |
bibliografia uzupełniająca | |
J. M. Chomiński, Formy muzyczne t. 1 Małe formy instrumentalne, Kraków 1983 T. A. Zieliński, Style, kierunki i twórcy XX wieku, Warszawa 1980 B. Schaeffer, Kompozytorzy XX wieku, Warszawa 1980
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
- student rozpoznaje i definiuje procesy dotyczące dzieła muzycznego, | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
- dzięki znajomości właściwości brzmieniowych poszczególnych instrumentów potrafi osiągnąć poszukiwane barwy i treści wyrazowe, | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
- w sposób zorganizowany podchodzi do rozwiązywania problemów dotyczących podjętych prac instrumentacyjnych, |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Beata Wróblewska, | 4/3102/8710 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Metody nauczania oparte są na wykładach, ćwiczeniach, analizach utworów (analiza nagrań utworów orkiestrowych, wokalnych i wokalno-instrumentalnych pod kątem łączenia instrumentów i sposobu wykorzystania głosu ludzkiego, analiza nagrań utworów przeznaczonych na instrument solo przy jednoczesnej obserwacji cech brzmieniowych, technicznych i wyrazowych w poszczególnych rejestrach, analiza partytur utworów orkiestrowych przy fortepianie), dyskusji, prezentacjach multimedialnych. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia kursu jest kolokwium oraz realizacja wcześniej uzgodnionych z pedagogiem zadań polegających na instrumentacji utworów. Na ocenę mają także wpływ jakość i poprawność notacji muzycznej oraz frekwencja na zajęciach.
|