Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Schola Cantorum I

symboljezyk
4/3096
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Utworzenie zespołu śpiewaczego mającego na celu stałe i regularne kultywowanie właściwego sposobu wykonywania muzyki kościelnej w postaci regularnych ćwiczeń, publicznych koncertów, udziału w liturgii mszy św. i nabożeństw, a także umożliwienie pola do odbywania praktyk przewidzianych programem studiów. Ponadto ćwiczenia z przedmiotu schola cantorum pozwalają:

  • Rozwijanie umiejętności czytania nut głosem
  • Kształcenie prawidłowej dykcji
  • Uwrażliwienie na ujednolicenie barwy głosu w śpiewie zespołowym
  • Zapoznanie  się  z  repertuarem  religijnej  muzyki  wokalnej,  szczególnie  z repertuarem pochodzącym z epoki średniowiecza i renesans
  • Rozwijanie wrażliwości muzycznej
  • Kształcenie umiejętności współpracy w grupie
  • Kształcenie wrażliwości oraz poczucia odpowiedzialności za wykonywanie zadań grupowych
  • Kształcenie koncentracji i pamięci muzycznej.
  • Poznanie od strony praktycznej bogatej spuścizny śpiewów ze skarbca muzyki kościelnej w myśl Konstytucji o Liturgii Soboru Watykańskiego II
  • nauka i praktyka solistycznych i zespołowych technik śpiewaczych.

Przedmiot realizowany jest na specjalności Muzyka Kościelna na wszystkich latach studiów w wymiarze 2 godzin tygodniowo. Zajęcia są prowadzone w formie ćwiczeń.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • Podstawowe umiejętności wokalne
  • Umiejętność czytania nut głosem
  • Prawidłowa dykcja
  • znajomość zapisu chorału gregoriańskiego
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Zespół wokalny muzyki dawnej

bibliografia podstawowa
  • śpiewy chorału gregoriańskiego - w zapisie neumatycznym i diastematycznym
  • polskie jednogłosowe śpiewy liturgiczne

Literatura:

  • Graduale Tripex,
  • Liber Usualis,
  • Gaudeamus -śpiewnik łaciński
  • Poźniak G., Schola liturgiczna, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2006
  • Pawlak I., Muzyka liturgiczna po Soborze Watykańskim II w świetle dokumentów Kościoła, Polihymnia, Lublin 2001.
bibliografia uzupełniająca
  • Graduale novum,
efekty kształcenia - wiedza

posiada znajomość repertuaru chorałowego
definiuje budowę utworów z okresu m.in. średniowiecza i renesansu
wymienia i opisuje podstawową wiedzę dotyczącą prawidłowej emisji głosu
wyciąga proste wnioski z probelemów interpretacyjnych
rozpoznaje i dostosowuje się do różnorodności form śpiewów
rozróżnia style chorałowe

efekty kształcenia - umiejętności

umie wykonać repertuar chorałowy zarówno śpiewy sylabiczne jak i melizmatyczne
analizuje materiał pod względem kryteriów stylistycznych
organizuje i jest przygotowany do pracy z innymi muzykami, dyrygentami i organistami
opanował warsztat techniczny potrzebny do profesjonalnej prezentacji utworów
ocenia i potrafi ie samodzielnie doskonalić własny warsztat
posiada umiejętność rozumienia i kontrolowania struktur rytmicznych i metrorytmicznych w repertuarze chorałowym
wyprowadza wnioski na podstawie różnych stresowych sytuacji podczas występów poblicznych

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

angażuje się i realizuje własne działania artystyczne wpływające na poziom edukacji muzycznej
wykazuje kreatywność we współpracy w ramach przygotowania projektów i różnych zadań
zachowuje otwartość na inicjatywy promujące poznane śpiewy
pracuje w zespole i z zespołem
krytyczny i otwarty na dyskuje z innymi w kwestii interpretacji utworów
docenia zaangażowanie innych w śpiewy

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Muzyka kościelna (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.001.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Sławomir Bronk, 4/3096/8737
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Chorał gregoriański formy proste - śpiewy sylabiczne

2. Chorał gregoriański. Msze I-III

3. Polskie jednogłosowe śpiewy liturgiczne z okresu 

 

 

metody dydaktyczne
  • ćwiczenia śpiewów zespołowe i indywidualne
  • słuchanie nagrań w celu konfrontacji i analizy wykonawczej
  • uczestniczenie w występach publicznych.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kryterium zaliczenia będzie zarówno ocena efektów pracy całego zespołu, jak również indywidualnych predyspozycji oraz postawy poszczególnych studentów. Warunkiem zaliczenia będzie obecność na zajęciach oraz udział w publicznych produkcjach Scholi Cantorum.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.001.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Sławomir Bronk, 4/3096/8719
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Chorał gregoriański- śpiewy sylabiczne i melizmatyczne

2. Chorał gregoriański - Msze IV-VI

3. Chorał gregoriański - introity i communio

3. Polskie jednogłosowe śpiewy liturgiczne

metody dydaktyczne
  • ćwiczenia śpiewów zespołowe i indywidualne
  • słuchanie nagrań w celu konfrontacji i analizy wykonawczej
  • uczestniczenie w występach publicznych.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kryterium zaliczenia będzie zarówno ocena efektów pracy całego zespołu, jak również indywidualnych predyspozycji oraz postawy poszczególnych studentów. Warunkiem zaliczenia będzie obecność na zajęciach oraz udział w publicznych produkcjach Scholi Cantorum.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.001.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Sławomir Bronk, 4/3096/8724
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Chorał gregoriański - formy z zapisu neumatycznego

2. Chorał gregoirański - Msze VII-IX

2. Polskie jednogłosowe śpiewy liturgiczne

metody dydaktyczne
  • ćwiczenia śpiewów zespołowe i indywidualne
  • słuchanie nagrań w celu konfrontacji i analizy wykonawczej
  • uczestniczenie w występach publicznych.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kryterium zaliczenia będzie zarówno ocena efektów pracy całego zespołu, jak również indywidualnych predyspozycji oraz postawy poszczególnych studentów. Warunkiem zaliczenia będzie obecność na zajęciach oraz udział w publicznych produkcjach Scholi Cantorum.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.001.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Sławomir Bronk, 4/3096/8731
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Chorał gregoriański - śpiewy antyfonalne i psalmowe

2. Chorał gregoirański - Msze X-XII

2. Polskie jednogłosowe śpiewy liturgiczne

metody dydaktyczne
  • ćwiczenia śpiewów zespołowe i indywidualne
  • słuchanie nagrań w celu konfrontacji i analizy wykonawczej
  • uczestniczenie w występach publicznych.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kryterium zaliczenia będzie zarówno ocena efektów pracy całego zespołu, jak również indywidualnych predyspozycji oraz postawy poszczególnych studentów. Warunkiem zaliczenia będzie obecność na zajęciach oraz udział w publicznych produkcjach Scholi Cantorum.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.000.5ćwiczeniazaliczeniedr hab. Sławomir Bronk, 4/3096/8733
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Chorał gregoriański - części offertorium oraz graduały 

2. chorał gregoirański - Msze XIII-XV

2. Polskie jednogłosowe śpiewy liturgiczne

metody dydaktyczne
  • ćwiczenia śpiewów zespołowe i indywidualne
  • słuchanie nagrań w celu konfrontacji i analizy wykonawczej
  • uczestniczenie w występach publicznych.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kryterium zaliczenia będzie zarówno ocena efektów pracy całego zespołu, jak również indywidualnych predyspozycji oraz postawy poszczególnych studentów. Warunkiem zaliczenia będzie obecność na zajęciach oraz udział w publicznych produkcjach Scholi Cantorum.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.001.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Sławomir Bronk, 4/3096/8689
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Chorał gregoriański - śpiewy wielkiego tygodnia

2. Chorał gregoriański - Msze XVI-XVIII

2. Polskie jednogłosowe śpiewy liturgiczne

 

metody dydaktyczne
  • ćwiczenia śpiewów zespołowe i indywidualne
  • słuchanie nagrań w celu konfrontacji i analizy wykonawczej
  • uczestniczenie w występach publicznych.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kryterium zaliczenia będzie zarówno ocena efektów pracy całego zespołu, jak również indywidualnych predyspozycji oraz postawy poszczególnych studentów. Warunkiem zaliczenia będzie obecność na zajęciach oraz udział w publicznych produkcjach Scholi Cantorum.

wykonanie: www.ansta.pl