Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Praktyka liturgiczna

symboljezyk
4/3095polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do podjęcia zadań wynikających z opisu absolwenta specjalności muzyka kościelna, czyli przygotowanie do szeroko zakrojonej aktywności artystycznej jako kantorów, chórmistrzów i organistów.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Gra na organach, harmonia praktyczna, podstawy harmonii i kontrapunktu, emisja głosu, podstawy dyrygentury.

 

 

 

 

 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Organy, akompaniament liturgiczny, organoznawstwo z akustyką muzyczną,  dyrygentura., chorał gregoriański, śpiew liturgiczny, liturgika, muzyka przestrzeni sakralnej.

bibliografia podstawowa

Gaudeamus. Łaciński śpiewnik mszalny. Opr. W. Kądziela. Warszawa 2005. - Liber usualis, Tournai 1956. 

Siedlecki J., Śpiewnik kościelny, Kraków 2001.

Ks. Jan Siedlecki, Śpiewnik kościelny,

The Liber usualis, Boston, USA, śpiewniki polskich śpiewów kościelnych,

Czytania i Psalmy na wszystkie dni roku kościelnego, inne śpiewniki pieśni kościelnych.

bibliografia uzupełniająca

K. Mrowiec, Polska pieśń kościelna w opracowaniu kompozytorów XIX wieku,

W. Lewkowicz: Harmonia gregoriańska,

Ks. prof. I. Pawlak, Muzyka liturgiczna po Soborze Watykańskim II w świetle dokumentów Kościoła.

"Musica Sacra" 1 - 7, Wydawnictwo Akademii  Muzycznej w Gdańsku.

W. Lewkowicz: Harmonia modalna,

podręczniki do harmonii i kontrapunktu

efekty kształcenia - wiedza

posiada znajomość stylów muzycznych
posiada znajomość tradycji wykonawczych w obrębie repertuaru specjalności "muzyka kościelna"
posiada podstawowe wiadomości w zakresie praktycznego zastosowania wiedzy o harmonii
posiada podstawowe wiadomości w zakresie praktycznego zastosowania wiedzy o kontrapunkcie
orientuje się w dziedzinie organoznawstwa
posiada znajomość podstawowych wzorców leżących u podstaw improwizacji i aranżacji

efekty kształcenia - umiejętności

posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy dotyczącej podstawowych kryteriów stylistycznych wykonywanych utworów
posiada umiejętność rozróżnienia form muzyki liturgicznej
posiada umiejętność akompaniowania uczestnikom liturgii
posiada umiejętność akompaniowania chórom i solistom w różnych formach zespołowych
potrafi samodzielnie opracować od podstaw do prezentacji publicznej utwór na zespół wokalny a’capella lub z organami
posiada podstawowe umiejętności kształtowania i tworzenia muzyki w sposób umożliwiający odejście od zapisanego tekstu nutowego

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

wykazuje kreatywność podczas kształtowania obrazu muzycznego w liturgii
jest przygotowany do współpracy z innymi muzykami w charakterze organisty
posiada umiejętność akompaniowania uczestnikom liturgii
odnosnie estetyki zachowuje powściągliwość w wyrażaniu opinii, ale precyzyjnie potrafi sformułować swoje zdanie
z drugiej strony wykazuje otwartość na inne opinie zachowując jednocześnie umiejętność krytycznej analizy oraz oceny
wykazuje odpowiedzialność za jakość ostatecznego efektu pracy
wykazuje świadomość edukacyjnej roli muzyka kościelnego w społeczeństwie
jest wrażliwy na piękno i dąży do dzielenia się nim

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Muzyka kościelna (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.000.5ćwiczeniazaliczenieprof. dr hab. Bogusław Grabowski, 4/3095/8722
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Praktyka liturgiczna jest realizowana w wybranym przez studenta kościele podczas obrzędów mszy św. lub innego nabożeństwa. Student, na początku, pod opieką prowadzącego przedmiot lub miejscowego organisty próbuje częściowo pełnić podczas liturgii funkcję organisty i kantora. Z czasem, w zależności od stopnia zaawansowania, student pełni wyżej wymienione funkcje samodzielnie. Treści programowe, dostosowane do indywidualnych możliwości studenta, są skorelowane z takim przedmiotami, jak harmonia praktyczna, akompaniament liturgiczny oraz improwizacja organowa. Semestr III - prosta harmonizacja pieśni kościelnych. Podczas całego przebiegu praktyki liturgicznej akcent jest położony na właściwy dobór śpiewów towarzyszących podczas mszy, jak i innych nabożeństw w każdym okresie roku liturgicznego. Z drugiej strony - uwaga jest skierowana na poprawne intonowanie śpiewów i prowadzenie ich z ludem.

metody dydaktyczne

Czynne uczestnictwo w liturgii mszy św. i nabożeństw w charakterze organisty, chórmistrza i kantora.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

1. Frekwencja

2. Indywidualna ocena umiejętności studenta.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.001.0ćwiczeniazaliczenieprof. dr hab. Bogusław Grabowski, 4/3095/8729
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Praktyka liturgiczna jest realizowana w wybranym przez studenta kościele podczas obrzędów mszy św. lub innego nabożeństwa. Student, na początku, pod opieką prowadzącego przedmiot lub miejscowego organisty próbuje częściowo pełnić podczas liturgii funkcję organisty i kantora. Z czasem, w zależności od stopnia zaawansowania, student pełni wyżej wymienione funkcje samodzielnie. Treści programowe, dostosowane do indywidualnych możliwości studenta, są skorelowane z takim przedmiotami, jak harmonia praktyczna, akompaniament liturgiczny oraz improwizacja organowa. Semestr IV - doskonalenie techniki nota contra notam. Podczas całego przebiegu praktyki liturgicznej akcent jest położony na właściwy dobór śpiewów towarzyszących podczas mszy, jak i innych nabożeństw w każdym okresie roku liturgicznego. Z drugiej strony - uwaga jest skierowana na poprawne intonowanie śpiewów i prowadzenie ich z ludem.

metody dydaktyczne

Czynne uczestnictwo w liturgii mszy św. i nabożeństw w charakterze organisty, chórmistrza i kantora.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

1. Frekwencja

2. Indywidualna ocena umiejętności studenta.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.001.0ćwiczeniazaliczenieprof. dr hab. Bogusław Grabowski, 4/3095/8679
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Praktyka liturgiczna jest realizowana w wybranym przez studenta kościele podczas obrzędów mszy św. lub innego nabożeństwa. Student, na początku, pod opieką prowadzącego przedmiot lub miejscowego organisty próbuje częściowo pełnić podczas liturgii funkcję organisty i kantora. Z czasem, w zależności od stopnia zaawansowania, student pełni wyżej wymienione funkcje samodzielnie. Treści programowe, dostosowane do indywidualnych możliwości studenta, są skorelowane z takim przedmiotami, jak harmonia praktyczna, akompaniament liturgiczny oraz improwizacja organowa. Semestr V - tworzenie prostych improwizacji i przygrywek (wstępów) do poszczególnych pieśni. Podczas całego przebiegu praktyki liturgicznej akcent jest położony na właściwy dobór śpiewów towarzyszących podczas mszy, jak i innych nabożeństw w każdym okresie roku liturgicznego. Z drugiej strony - uwaga jest skierowana na poprawne intonowanie śpiewów i prowadzenie ich z ludem.

metody dydaktyczne

Czynne uczestnictwo w liturgii mszy św. i nabożeństw w charakterze organisty, chórmistrza i kantora.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

1. Frekwencja

2. Indywidualna ocena umiejętności studenta.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.001.0ćwiczeniazaliczenieprof. dr hab. Bogusław Grabowski, 4/3095/8688
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Praktyka liturgiczna jest realizowana w wybranym przez studenta kościele podczas obrzędów mszy św. lub innego nabożeństwa. Student, na początku, pod opieką prowadzącego przedmiot lub miejscowego organisty próbuje częściowo pełnić podczas liturgii funkcję organisty i kantora. Z czasem, w zależności od stopnia zaawansowania, student pełni wyżej wymienione funkcje samodzielnie. Treści programowe, dostosowane do indywidualnych możliwości studenta, są skorelowane z takim przedmiotami, jak harmonia praktyczna, akompaniament liturgiczny oraz improwizacja organowa. Semestr VI - praca nad wzbogaceniem akompaniamentu w postaci m.in. prostych wariacji chorałowych. Podczas całego przebiegu praktyki liturgicznej akcent jest położony na właściwy dobór śpiewów towarzyszących podczas mszy, jak i innych nabożeństw w każdym okresie roku liturgicznego. Z drugiej strony - uwaga jest skierowana na poprawne intonowanie śpiewów i prowadzenie ich z ludem.

metody dydaktyczne

Czynne uczestnictwo w liturgii mszy św. i nabożeństw w charakterze organisty, chórmistrza i kantora.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

1. Frekwencja

2. Indywidualna ocena umiejętności studenta.

wykonanie: www.ansta.pl