symbol | jezyk |
---|---|
4/3095 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do podjęcia zadań wynikających z opisu absolwenta specjalności muzyka kościelna, czyli przygotowanie do szeroko zakrojonej aktywności artystycznej jako kantorów, chórmistrzów i organistów. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Gra na organach, harmonia praktyczna, podstawy harmonii i kontrapunktu, emisja głosu, podstawy dyrygentury.
| |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Organy, akompaniament liturgiczny, organoznawstwo z akustyką muzyczną, dyrygentura., chorał gregoriański, śpiew liturgiczny, liturgika, muzyka przestrzeni sakralnej. | |
bibliografia podstawowa | |
Gaudeamus. Łaciński śpiewnik mszalny. Opr. W. Kądziela. Warszawa 2005. - Liber usualis, Tournai 1956. Siedlecki J., Śpiewnik kościelny, Kraków 2001. Ks. Jan Siedlecki, Śpiewnik kościelny, The Liber usualis, Boston, USA, śpiewniki polskich śpiewów kościelnych, Czytania i Psalmy na wszystkie dni roku kościelnego, inne śpiewniki pieśni kościelnych. | |
bibliografia uzupełniająca | |
K. Mrowiec, Polska pieśń kościelna w opracowaniu kompozytorów XIX wieku, W. Lewkowicz: Harmonia gregoriańska, Ks. prof. I. Pawlak, Muzyka liturgiczna po Soborze Watykańskim II w świetle dokumentów Kościoła. "Musica Sacra" 1 - 7, Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Gdańsku. W. Lewkowicz: Harmonia modalna, podręczniki do harmonii i kontrapunktu | |
efekty kształcenia - wiedza | |
posiada znajomość stylów muzycznych | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy dotyczącej podstawowych kryteriów stylistycznych wykonywanych utworów | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
wykazuje kreatywność podczas kształtowania obrazu muzycznego w liturgii |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 0.5 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. dr hab. Bogusław Grabowski, | 4/3095/8722 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Praktyka liturgiczna jest realizowana w wybranym przez studenta kościele podczas obrzędów mszy św. lub innego nabożeństwa. Student, na początku, pod opieką prowadzącego przedmiot lub miejscowego organisty próbuje częściowo pełnić podczas liturgii funkcję organisty i kantora. Z czasem, w zależności od stopnia zaawansowania, student pełni wyżej wymienione funkcje samodzielnie. Treści programowe, dostosowane do indywidualnych możliwości studenta, są skorelowane z takim przedmiotami, jak harmonia praktyczna, akompaniament liturgiczny oraz improwizacja organowa. Semestr III - prosta harmonizacja pieśni kościelnych. Podczas całego przebiegu praktyki liturgicznej akcent jest położony na właściwy dobór śpiewów towarzyszących podczas mszy, jak i innych nabożeństw w każdym okresie roku liturgicznego. Z drugiej strony - uwaga jest skierowana na poprawne intonowanie śpiewów i prowadzenie ich z ludem. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Czynne uczestnictwo w liturgii mszy św. i nabożeństw w charakterze organisty, chórmistrza i kantora. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
1. Frekwencja 2. Indywidualna ocena umiejętności studenta. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. dr hab. Bogusław Grabowski, | 4/3095/8729 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Praktyka liturgiczna jest realizowana w wybranym przez studenta kościele podczas obrzędów mszy św. lub innego nabożeństwa. Student, na początku, pod opieką prowadzącego przedmiot lub miejscowego organisty próbuje częściowo pełnić podczas liturgii funkcję organisty i kantora. Z czasem, w zależności od stopnia zaawansowania, student pełni wyżej wymienione funkcje samodzielnie. Treści programowe, dostosowane do indywidualnych możliwości studenta, są skorelowane z takim przedmiotami, jak harmonia praktyczna, akompaniament liturgiczny oraz improwizacja organowa. Semestr IV - doskonalenie techniki nota contra notam. Podczas całego przebiegu praktyki liturgicznej akcent jest położony na właściwy dobór śpiewów towarzyszących podczas mszy, jak i innych nabożeństw w każdym okresie roku liturgicznego. Z drugiej strony - uwaga jest skierowana na poprawne intonowanie śpiewów i prowadzenie ich z ludem. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Czynne uczestnictwo w liturgii mszy św. i nabożeństw w charakterze organisty, chórmistrza i kantora. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
1. Frekwencja 2. Indywidualna ocena umiejętności studenta. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. dr hab. Bogusław Grabowski, | 4/3095/8679 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Praktyka liturgiczna jest realizowana w wybranym przez studenta kościele podczas obrzędów mszy św. lub innego nabożeństwa. Student, na początku, pod opieką prowadzącego przedmiot lub miejscowego organisty próbuje częściowo pełnić podczas liturgii funkcję organisty i kantora. Z czasem, w zależności od stopnia zaawansowania, student pełni wyżej wymienione funkcje samodzielnie. Treści programowe, dostosowane do indywidualnych możliwości studenta, są skorelowane z takim przedmiotami, jak harmonia praktyczna, akompaniament liturgiczny oraz improwizacja organowa. Semestr V - tworzenie prostych improwizacji i przygrywek (wstępów) do poszczególnych pieśni. Podczas całego przebiegu praktyki liturgicznej akcent jest położony na właściwy dobór śpiewów towarzyszących podczas mszy, jak i innych nabożeństw w każdym okresie roku liturgicznego. Z drugiej strony - uwaga jest skierowana na poprawne intonowanie śpiewów i prowadzenie ich z ludem. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Czynne uczestnictwo w liturgii mszy św. i nabożeństw w charakterze organisty, chórmistrza i kantora. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
1. Frekwencja 2. Indywidualna ocena umiejętności studenta. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. dr hab. Bogusław Grabowski, | 4/3095/8688 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Praktyka liturgiczna jest realizowana w wybranym przez studenta kościele podczas obrzędów mszy św. lub innego nabożeństwa. Student, na początku, pod opieką prowadzącego przedmiot lub miejscowego organisty próbuje częściowo pełnić podczas liturgii funkcję organisty i kantora. Z czasem, w zależności od stopnia zaawansowania, student pełni wyżej wymienione funkcje samodzielnie. Treści programowe, dostosowane do indywidualnych możliwości studenta, są skorelowane z takim przedmiotami, jak harmonia praktyczna, akompaniament liturgiczny oraz improwizacja organowa. Semestr VI - praca nad wzbogaceniem akompaniamentu w postaci m.in. prostych wariacji chorałowych. Podczas całego przebiegu praktyki liturgicznej akcent jest położony na właściwy dobór śpiewów towarzyszących podczas mszy, jak i innych nabożeństw w każdym okresie roku liturgicznego. Z drugiej strony - uwaga jest skierowana na poprawne intonowanie śpiewów i prowadzenie ich z ludem. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Czynne uczestnictwo w liturgii mszy św. i nabożeństw w charakterze organisty, chórmistrza i kantora. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
1. Frekwencja 2. Indywidualna ocena umiejętności studenta. |