symbol | jezyk |
---|---|
4/3094 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Praktyczne opanowanie gry na organach umożliwiające samodzielne posługiwanie się tym instrumentem podczas akompaniowania do liturgii oraz wykonywanie repertuaru co najmniej o średnim stopniu trudności. Z uwagi na przewidywane duże różnice w stopniu zaawansowania poszczególnych studentów, zakłada się indywidualne podejście do nauczania w zależności od możliwości konkretnego studenta. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Gra na fortepianie na poziomie co najmniej podstawowym, znajomość zasad muzyki i umiejętność czytania tekstu muzycznego. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Fortepian, klawesyn, kameralistyka, budowa i konserwacja organów. | |
bibliografia podstawowa | |
Repertuar organowy zgodny z tematami poszczególnych semestrów, Klaus Beckmann, Repertorium Orgelmusik, Volume I,
| |
bibliografia uzupełniająca | |
Prace poświęcone twórczości oraz sylwetkom poszczególnych kompozytorów, opracowania dotyczące budowy i konserwacji organów, Willi Apel, Geschichte der Orgel und Klaviermusik bis 1700, Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Band 10, Orgelmusik | |
efekty kształcenia - wiedza | |
posiada znajomość elementów dzieł muzyki organowej | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych w zakresie gry na organach | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
posiada umiejętność właściwego odczytania tekstu nutowego, biegłego i pełnego przekazania materiału muzycznego, zawartych w utworze idei i jego formy |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | kolokwium w czasie sesji | prof. dr hab. Bogusław Grabowski, mgr Ewa Rytel, dr hab. Andrzej Szadejko, | 4/3094/8713 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Ćwiczenia pedałowe w różnych opracowaniach, wybrane utwory manuałowe dawnych mistrzów. Wstępne opanowanie gry polifonicznej oraz na klawiaturze pedałowej. Wstępne opanowanie sztuki rejestracji organowej. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Indywidualne zajęcia przy instrumencie, wprowadzenie teoretyczne, prezentacja multimedialna. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Kolokwium: - manuałowy utwór polifoniczny - ćwiczenia pedałowe - utwór dowolny Poprawne wykonanie repertuaru - ocena komisyjna. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | kolokwium w czasie sesji | prof. dr hab. Bogusław Grabowski, mgr Ewa Rytel, dr hab. Andrzej Szadejko, | 4/3094/8717 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Ćwiczenia pedałowe w różnych opracowaniach, muzyka organowa do początku XVII w: tabulatury, J. P. Sweelinck i jego uczniowie, wirginaliści angielscy. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Indywidualne zajęcia przy instrumencie, wprowadzenie teoretyczne, prezentacja multimedialna. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Kolokwium prezentujące opanowanie materiału muzycznego dotyczącego tematu semestru; - utwór polifoniczny - opracowania chorałowe - utwór dowolny. Ocena komisyjna. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | kolokwium w czasie sesji | prof. dr hab. Bogusław Grabowski, mgr Ewa Rytel, dr hab. Andrzej Szadejko, | 4/3094/8720 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Muzyka organowa XVII i XVIII wieku: Włochy i południowe Niemcy | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Indywidualne zajęcia przy instrumencie, wprowadzenie teoretyczne, prezentacja multimedialna. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Kolokwium prezentujące opanowanie materiału muzycznego dotyczącego tematu semestru; - utwór polifoniczny - opracowania chorałowe - utwór dowolny. Ocena komisyjna |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | kolokwium w czasie sesji | prof. dr hab. Bogusław Grabowski, mgr Ewa Rytel, dr hab. Andrzej Szadejko, | 4/3094/8727 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Muzyka organowa XVII i XVIII wieku: Polska i północne Niemcy | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Indywidualne zajęcia przy instrumencie, wprowadzenie teoretyczne, prezentacja multimedialna. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Kolokwium prezentujące opanowanie materiału muzycznego dotyczącego tematu semestru; - utwór polifoniczny - opracowania chorałowe - utwór dowolny. Ocena komisyjna. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | kolokwium w czasie sesji | prof. dr hab. Bogusław Grabowski, mgr Ewa Rytel, dr hab. Andrzej Szadejko, | 4/3094/8678 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Muzyka organowa XVII i XVIII wieku: Francja, Hiszpania i Portugalia | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Indywidualne zajęcia przy instrumencie, wprowadzenie teoretyczne, prezentacja multimedialna. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Kolokwium prezentujące opanowanie materiału muzycznego dotyczącego tematu semestru; - utwór polifoniczny - opracowania chorałowe - utwór dowolny. Ocena komisyjna. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 15.00 | 5.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. dr hab. Bogusław Grabowski, mgr Ewa Rytel, dr hab. Andrzej Szadejko, | 4/3094/8687 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Twórczość organowa Johanna Sebastiana Bacha | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Indywidualne zajęcia przy instrumencie, wprowadzenie teoretyczne, prezentacja multimedialna. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Kolokwium prezentujące opanowanie materiału muzycznego dotyczącego tematu semestru; - utwór polifoniczny - opracowania chorałowe - utwór dowolny. Ocena komisyjna. |