Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Organy

symboljezyk
4/3094polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Praktyczne opanowanie gry na organach umożliwiające samodzielne posługiwanie się tym instrumentem podczas akompaniowania do liturgii oraz wykonywanie repertuaru co najmniej o średnim stopniu trudności. Z uwagi na przewidywane duże różnice w stopniu zaawansowania poszczególnych studentów, zakłada się indywidualne podejście do nauczania w zależności od możliwości konkretnego studenta.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Gra na fortepianie na poziomie co najmniej podstawowym, znajomość zasad muzyki i umiejętność czytania tekstu muzycznego.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Fortepian, klawesyn, kameralistyka, budowa i konserwacja organów.

bibliografia podstawowa

Repertuar organowy zgodny z tematami poszczególnych semestrów,

Klaus Beckmann, Repertorium Orgelmusik, Volume I,

 

bibliografia uzupełniająca

Prace poświęcone twórczości oraz sylwetkom poszczególnych kompozytorów, opracowania dotyczące budowy i konserwacji organów,

Willi Apel, Geschichte der Orgel und Klaviermusik bis 1700,

Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Band 10, Orgelmusik

efekty kształcenia - wiedza

posiada znajomość elementów dzieł muzyki organowej
posiada znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych, szczególnie w obrębie repertuaru organowego
posiada podstawową wiedzę dotyczącą funkcjonowania organów
posiada podstawową wiedzę dotyczącą specyfiki różnych rodzajów traktury gry
posiada podstawową wiedzę dotyczącą aplikatury
posiada podstawową wiedzę dotyczącą rejestracji

efekty kształcenia - umiejętności

dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych w zakresie gry na organach
jest świadomy sposobów wykorzystywania swej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w zakresie ekspresji artystycznej
wykazuje zrozumienie wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy rodzajem stosowanej w danym dziele ekspresji artystycznej a niesionym przez niego komunikatem
posiada znajomość i umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru organowego
posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy dotyczącej podstawowych kryteriów stylistycznych wykonywanych utworów
posiada umiejętność odczytania zapisu muzyki organowej, a w szczególności muzyki organowej do XVIII wieku
umiejętność samodzielnego doskonalenia własnego warsztatu technicznego jako organista

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

posiada umiejętność właściwego odczytania tekstu nutowego, biegłego i pełnego przekazania materiału muzycznego, zawartych w utworze idei i jego formy
wykazuje umiejętność brania pod uwagę specyficznych wymagań uczestników liturgii i publiczności
wykazuje umiejętność brania pod uwagę też innych okoliczności towarzyszących wykonaniu (jak np. reagowania na warunki akustyki kościołów i sal, zapotrzebowania repertuarowego wynikającego ze zdolności percepcyjnych, ale i ze świadomej edukacji kulturalnej dla społeczeństwa)
realizuje własne koncepcje i działania artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce, wynikającej z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji, mając na uwadze oddziaływanie edukacyjne
w sposób świadomy i profesjonalny umie zaprezentować działalność artystyczną realizowaną w grze na organach
umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu dziedziny gry na organach

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Muzyka kościelna (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.001.0ćwiczeniakolokwium w czasie sesjiprof. dr hab. Bogusław Grabowski, mgr Ewa Rytel, dr hab. Andrzej Szadejko, 4/3094/8713
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Ćwiczenia pedałowe w różnych opracowaniach, wybrane utwory manuałowe dawnych mistrzów. Wstępne opanowanie gry polifonicznej oraz na klawiaturze pedałowej. Wstępne opanowanie sztuki rejestracji organowej.

metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia przy instrumencie, wprowadzenie teoretyczne, prezentacja multimedialna.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kolokwium:

- manuałowy utwór polifoniczny

- ćwiczenia pedałowe

- utwór dowolny

Poprawne wykonanie repertuaru - ocena komisyjna.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.001.0ćwiczeniakolokwium w czasie sesjiprof. dr hab. Bogusław Grabowski, mgr Ewa Rytel, dr hab. Andrzej Szadejko, 4/3094/8717
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Ćwiczenia pedałowe w różnych opracowaniach, muzyka organowa do początku XVII w: tabulatury,  J. P. Sweelinck i jego uczniowie, wirginaliści angielscy.

metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia przy instrumencie, wprowadzenie teoretyczne, prezentacja multimedialna.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kolokwium prezentujące opanowanie materiału muzycznego dotyczącego tematu semestru;

- utwór polifoniczny

- opracowania chorałowe

- utwór dowolny.

Ocena komisyjna.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.001.0ćwiczeniakolokwium w czasie sesjiprof. dr hab. Bogusław Grabowski, mgr Ewa Rytel, dr hab. Andrzej Szadejko, 4/3094/8720
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Muzyka organowa XVII i XVIII wieku: Włochy i południowe Niemcy

metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia przy instrumencie, wprowadzenie teoretyczne, prezentacja multimedialna.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kolokwium prezentujące opanowanie materiału muzycznego dotyczącego tematu semestru;

- utwór polifoniczny

- opracowania chorałowe

- utwór dowolny.

Ocena komisyjna

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.002.0ćwiczeniakolokwium w czasie sesjiprof. dr hab. Bogusław Grabowski, mgr Ewa Rytel, dr hab. Andrzej Szadejko, 4/3094/8727
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Muzyka organowa XVII i XVIII wieku: Polska i północne Niemcy

metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia przy instrumencie, wprowadzenie teoretyczne, prezentacja multimedialna.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kolokwium prezentujące opanowanie materiału muzycznego dotyczącego tematu semestru;

- utwór polifoniczny

- opracowania chorałowe

- utwór dowolny.

Ocena komisyjna.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.002.0ćwiczeniakolokwium w czasie sesjiprof. dr hab. Bogusław Grabowski, mgr Ewa Rytel, dr hab. Andrzej Szadejko, 4/3094/8678
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Muzyka organowa XVII i XVIII wieku: Francja, Hiszpania i Portugalia

metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia przy instrumencie, wprowadzenie teoretyczne, prezentacja multimedialna.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kolokwium prezentujące opanowanie materiału muzycznego dotyczącego tematu semestru;

- utwór polifoniczny

- opracowania chorałowe

- utwór dowolny.

Ocena komisyjna.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.005.0ćwiczeniaegzaminprof. dr hab. Bogusław Grabowski, mgr Ewa Rytel, dr hab. Andrzej Szadejko, 4/3094/8687
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Twórczość organowa Johanna Sebastiana Bacha

metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia przy instrumencie, wprowadzenie teoretyczne, prezentacja multimedialna.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kolokwium prezentujące opanowanie materiału muzycznego dotyczącego tematu semestru;

- utwór polifoniczny

- opracowania chorałowe

- utwór dowolny.

Ocena komisyjna.

wykonanie: www.ansta.pl