Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Organoznawstwo z akustyką muzyczną

symboljezyk
4/3093polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Poznanie budowy i zasad funkcjonowania organów pod względem struktury               i właściwości brzmienia, działania wszelkich mechanizmów oraz od strony akustycznej w celu jak najlepszego wykorzystania instrumentu podczas gry, nabycia umiejętności wykonywania drobnych napraw i strojenia, dokonywania zarówno ogólnej oceny jakości całości instrumentu, jak i rzetelności prowadzonych prac organmistrzowskich  w ramach nadzoru oraz ewentualnego doradztwa przy projektowaniu i realizacji nowej inwestycji.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Gra na organach co najmniej w stopniu podstawowym.

Wiedza podstawowa z matematyki i fizyki, zasad muzyki, instrumentoznawstwa.

 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Akustyka, architektura, materiałoznawstwo

bibliografia podstawowa

Mieczysław Drobner, Akustyka muzyczna,

Jan Chwałek, Budowa organów. Wprowadzenie do inwentaryzacji i dokumentacji zabytkowych organów w Polsce,

Wolfgang Adelung, Einführung in den Orgelbau,

Jerzy Erdman, Organy. Poradnik dla użytkowników.

bibliografia uzupełniająca

Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Band 10, Orgel,

Peter Williams, The European Organ 1450-1850,

Peter Williams, A New History Of The Organ,

Werner Renkewitz/Jan Janca, Geschichte der Orgelbaukunst in Ost- und Westpreussen von 1333 bis 1944,

Marian Dorawa, Organy. Konstrukcja, ochrona, konserwacja,

Mateusz Rybnicki, Gramy na organach. Historia budowa nauka gry

Curt Sachs, Historia instrumentów muzycznych,

Winfried Ellerhorst, Handbuch der Orgelkunde,

Hans Klotz, Das Buch von der Orgel,

E.J.Hopkins and E.F.Rimbault L.L.D., The Organ its history and construction,

George Ashdown Audsley, The Art of Organ Building,

George Ashdown Audsley, Organ-Stops and their Artistic Registration

Jerzy Gołos, Zenon Kobus, Beniamin Vogel, Słownik terminologiczny zabytków. Instrumenty klawiszowe,

Gołos J., Polskie organy i muzyka organowa, Warszawa 1972,

Budowa i Konserwacja Kościołów, praca zbiorowa, wyd. Rada Prymasowska Budowy Kościołów, Warszawa 1981

efekty kształcenia - wiedza

posiada podstawową wiedzę dotyczącą podstaw akustyki
posiada podstawową wiedzę dotyczącą historii budownictwa organowego
posiada podstawową wiedzę dotyczącą różnych typów organów
posiada podstawową wiedzę dotyczącą ogólnych zasad budowy organów
posiada podstawową wiedzę dotyczącą funkcjonowania różnych rodzajów traktury
posiada podstawową wiedzę dotyczącą konserwacji i opieki nad instrumentem

efekty kształcenia - umiejętności

wykazuje umiejętność uwzględniania różnych okoliczności towarzyszących wykonaniu (jak np. akustyka kościołów i sal)
wykazuje umiejętność właściwego doboru rejestrów organowych
wykazuje umiejętność dostosowania się do różnych typów instrumentów
wykazuje umiejętność dostosowania gry do specyfiki traktury
wykazuje umiejętność dokonywania drobnych napraw i strojenia głosów języczkowych
wykazuje umiejętność prawidłowej oceny stanu technicznego instrumentu

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu organoznawstwa
uwzględnia specyficzne warunki związane z akustyką, budową organów oraz audytorium w interpretacji
wykazuje umiejętność brania pod uwagę specyficznych wymagań uczestników liturgii i publiczności
potrafi przedstawiać szerszemu społeczeństwu wiedzę na temat organów
potrafi nawiązywać kontakty z firmami organmistrzowskimi
potrafi pełnić nadzór nad pracami organmistrzowskimi

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Muzyka kościelna (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.000.5wykładkolokwiumprof. dr hab. Bogusław Grabowski, 4/3093/8677
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Zagadnienia akustyki: - Fizyczne podstawy akustyki, - Fizjologiczne podstawy akustyki, - Akustyka systemów muzycznych, - Akustyka instrumentów muzycznych, - Akustyka głosu ludzkiego, - Akustyka wnętrz. 2. Rys historyczny powstania i rozwoju organów. 3. Ogólne wiadomości o organach.

metody dydaktyczne

Wykład, seminarium.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kolokwium ustne.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.000.5wykładkolokwiumprof. dr hab. Bogusław Grabowski, 4/3093/8686
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Omówienie budowy i zasad funkcjonowania organów pod względem: - konstrukcji szafy wraz z prospektem. - funkcjonowania systemu zasilania powietrzem. - konstrukcji różnych typów stołu gry, - konstrukcji oraz funkcjonowania różnych systemów traktury, - konstrukcji oraz funkcjonowania różnych typów wiatrownic, - specyfiki źródeł dźwięku: piszczałki, głosy, dyspozycja. 2. Praktyczne zapoznawanie się z budową i zasadą funkcjonowania organów na konkretnych przykładach.

metody dydaktyczne

Wykład, seminarium, zajęcia w terenie przy konkretnych instrumentach

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kolokwium pisemne - test.

wykonanie: www.ansta.pl