Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Carillon

symboljezyk
4/3090
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Nauka podstaw gry na carillonie i wprowadzenie do gry artystycznej.

Carillon, ze względu na analogie do klawiatury organów, zapewni studentom Muzyki kościelnej szybkie opanowanie podstaw gry na tym instrumencie i pozwoli w krótkim czasie na osiągnięcie postępów technicznych i satysfakcjonujących wyników artystycznych, umożliwiających publiczne wykonywanie utworów carillonowych.

Do dyspozycji studentów jest carillon elektroniczny w Akademii Muzycznej. Studenci poznają i mają możliwość gry na jednym z 3 gdańskich carillonów (carillon w kościele św. Katarzyny, carillon na Ratuszu Głównego Miasta, carillon mobilny). Zaliczenie końcowe odbywa się na jednym z 3 gdańskich carillonów.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Umiejętność gry na organach lub/i fortepianie

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
- brak danych -
bibliografia podstawowa

Podręczniki gry na carillonie, zawierające metody gry na carillonie:

  • Leen ‘t Hart: Beiaard spelen
  • Koen Van Asche: Method of Carillon Playing With Contact Technique
  • Willem Creman: Eerste oefeningen voor beiaardspel

 

Literatura carillonowa:

  • Matthias Van den Gheyn – Preludia
  • De Gruijters Beiaardboek
  • Wydawnictwa Niderlandzkiej Szkoły Carillonowej (aranżacje i utwory oryginalne – w posiadaniu biblioteki Akademii Muzycznej)
  • Materiały własne prowadzącej kurs

 

bibliografia uzupełniająca
  • Geert D'hollander - Ludus modalis
  • Leen ‘t Hart – Romantiek I i II
  • Leen ‘t Hart – Improviseren aan de beiaard
  • Andre Lehr – The Art Of the Carillon in the Low Countries
  • Autorstwo zbiorowe – Gdańskie carillony
  • Wydawnictwa Niderlandzkiej Szkoły Carillonowej (aranżacje i utwory oryginalne – w posiadaniu biblioteki Akademii Muzycznej)
  • Wydawnictwa nutowe światowych gildii carillonowych (do wglądu w sali 413)
  • Nagrania CD (własność prowadzącej kurs)

 

efekty kształcenia - wiedza

posiada znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych, szczególnie w obrębie repertuaru specjalności "muzyka kościelna"
definiuje pojęcie "carillon", zna genezę instrumentu i jego historię
wymienia i charakteryzuje carillony w Polsce i najważniejsze na świecie
charakteryzuje różnice między typami instrumentów i klawiatur
posiada znajomość podstawowych technik gry na carillonie
potrafi przenieść prosty utwór z innego instrumentu do faktury carillonowej
potrafi zaimprowizować i sharmonizować prosty utwór

efekty kształcenia - umiejętności

dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych w zakresie gry na carillonie
jest świadomy sposobów wykorzystywania swej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w zakresie ekspresji artystycznej
wykazuje zrozumienie wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy rodzajem stosowanej w danym dziele ekspresji artystycznej a niesionym przez niego komunikatem
posiada znajomość i umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru związanego ze specjalnością "muzyka kościelna"
posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy dotyczącej podstawowych kryteriów stylistycznych wykonywanych utworów
posiada umiejętność odczytania zapisu muzyki instrumentalnej, a w szczególności muzyki carillonowej XX wieku oraz opracowań muzyki dawniejszej
posiada umiejętność właściwego odczytania tekstu nutowego, biegłego i pełnego przekazania materiału muzycznego, zawartych w utworze idei i jego formy
posiada umiejętność własnego opracowania na carillon utworu przeznaczonego na inny instrument
posiada umiejętność prostej improwizacji na podany temat, związany szczególnie z kierunkiem "muzyka kościelna"

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

wykazuje odpowiedzialność za kształt artystyczny koncertów studenckich
pracuje samodzielnie przy przygotowywaniu własnych opracowań
pracuje w zespole przy przygotowywaniu utworów na 4 ręce i ich opracowań
wykazuje kreatywność przy wyborze tematów do własnych improwizacji i ich realizacji
przestrzega poczynionych ustaleń, np. dodatkowych spotkań na cotygodniowych koncertach
jest wrażliwy na estetykę wykonania

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Muzyka kościelna (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.001.0ćwiczeniazaliczeniedr Monika Kaźmierczak, 4/3090/8672
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Poznanie instrumentu, opanowanie podstaw gry. Po pierwszym semestrze studenci powinni wykonywać utwory manuałowe o średnim stopniu trudności oraz utwory o niskim stopniu trudności z użyciem pedału.

Rozkład zajęć:

  • prezentacja jednego z gdańskich instrumentów, krótki wykład na temat historii instrumentu i techniki gry (zajęcia zbiorowe)
  • techniki gry manuałowej (3 zajęcia)
  • ćwiczenia pedałowe (3 zajęcia)
  • ćwiczenia i utwory łączące manuał i pedał (8 zajęć) 

 

metody dydaktyczne

Zajęcia prowadzone są indywidualnie w formie ćwiczeń. Studenci przygotowują zadany program i prezentują go podczas zajęć

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Wykonanie zróżnicowanego stylistycznie 20-minutowego programu wykorzystującego zdobytą technikę manuałową i pedałową. Co najmniej jeden utwór musi wykorzystywać pedał. Wymagana jest również krótka przygotowana improwizacja.

Zaliczenie odbywa się na carillonie elektronicznym Akademii Muzycznej.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.001.0ćwiczeniazaliczeniedr Monika Kaźmierczak, 4/3090/8682
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Wprowadzenie do gry artystycznej oraz aranżacji. Student powinien być w stanie wykonać utwory artystyczne z pedałem o niewysokim stopniu trudności oraz zaaranżować na carillon łatwe utwory, przeznaczone na inny instrument.

  • kontynuacja ćwiczeń manuałowo-pedałowych, wykonywanie utworów artystycznych
  • poznanie i utrwalenie zaawansowanych środków techniki gry na carillonie 
  • wprowadzenie do aranżacji utworów carillonowych na podstawie istniejących aranżacji

 

metody dydaktyczne

Zajęcia prowadzone są indywidualnie w formie ćwiczeń. Studenci przygotowują zadany program i prezentują go podczas zajęć.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Wykonanie 30-minutowego programu zawierającego własną aranżację na carillon.

Zaliczenie końcowe odbywa się na jednym z 3 gdańskich carillonów (carillon w kościele św. Katarzyny, carillon na Ratuszu Głównego Miasta, carillon mobilny).

 

wykonanie: www.ansta.pl