Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Akompaniament liturgiczny

symboljezyk
4/3089
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Zarówno harmonia praktyczna, akompaniament liturgiczny, jak i realizacja bc.zawierają się w  szeroko pojętej improwizacji i mają na celu zbudowanie podstaw do szerszego rozwijania tej sztuki w ramach właściwego przedmiotu o tej nazwie. Celem tego przedmiotu jest przygotowanie do wykonywania harmonizacji melodii chorału gregoriańskiego oraz polskich śpiewów liturgicznych opartych na melodyce chorału gregoriańskiego.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Gra na organach, harmonia praktyczna, podstawy harmonii i kontrapunktu, liturgika.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Chorał gregoriański - teoria i praktyka, śpiew liturgiczny, muzyka przestrzeni sakralnej.

bibliografia podstawowa

Ks. Jan Siedlecki, Śpiewnik kościelny,

The Liber usualis, Boston, USA, śpiewniki polskich śpiewów kościelnych,

K. Mrowiec, Polska pieśń kościelna w opracowaniu kompozytorów XIX wieku,

W. Lewkowicz: Harmonia gregoriańska,

Ks. prof. I. Pawlak, Muzyka liturgiczna po Soborze Watykańskim II w świetle dokumentów Kościoła.

bibliografia uzupełniająca

Misica Sacra, cz I - VI, Akademia Muzyczna w Gdańsku, podręczniki do harmonii i kontrapunktu.

efekty kształcenia - wiedza

posiada znajomość stylów muzycznych
posiada znajomość tradycji wykonawczych w obrębie repertuaru specjalności "muzyka kościelna"
posiada podstawowe wiadomości w zakresie praktycznego zastosowania wiedzy o harmonii
posiada podstawowe wiadomości w zakresie praktycznego zastosowania wiedzy o kontrapunkcie
orientuje się w dziedzinie organoznawstwa
posiada znajomość podstawowych wzorców leżących u podstaw improwizacji i aranżacji

efekty kształcenia - umiejętności

posiada umiejętność prawidłowej interpretacji skali melodii chorałowej
posiada umiejętność rozróżnienia form muzyki liturgicznej
posiada umiejętność akompaniowania uczestnikom liturgii
posiada umiejętność akompaniowania chórom i solistom w różnych formach zespołowych
potrafi samodzielnie opracować od podstaw do prezentacji publicznej utwór na zespół wokalny a’capella lub z organami
posiada podstawowe umiejętności kształtowania i tworzenia muzyki w sposób umożliwiający odejście od zapisanego tekstu nutowego

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

wykazuje kreatywność podczas kształtowania obrazu muzycznego w liturgii
posiada umiejętność współpracy w różnych zespołach
odnosnie estetyki zachowuje powściągliwość w wyrażaniu opinii, ale precyzyjnie potrafi sformułować swoje zdanie
z drugiej strony wykazuje otwartość na inne opinie zachowując jednocześnie umiejętność krytycznej analizy oraz oceny
posiada zdolność do kierowania różnymi zespołami
wykazuje odpowiedzialność za jakość ostatecznego efektu pracy
jest wrażliwy na piękno i dąży do dzielenia się nim

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Muzyka kościelna (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.000.5ćwiczeniazaliczenieprof. dr hab. Bogusław Grabowski, 4/3089/8671
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zdobycie umiejętności dobierania w odpowiednim stylu akompaniamentu do:

1. wszystkich śpiewów liturgicznych mszy św. i nabożeństw,

2. polskich śpiewów opartych na melodyce chorału gregoriańskiego.

 

 

metody dydaktyczne

Wykłady, prezentacje przy instrumencie, ćwiczenia indywidualne w grupach do 2 os.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kolokwium z zadaniem wykonania harmonizacji wybranych przykładów spośród listy co najmniej 10 przygotowanych melodii.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.001.0ćwiczeniazaliczenieprof. dr hab. Bogusław Grabowski, 4/3089/8681
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zdobycie umiejętności dobierania w odpowiednim stylu akompaniamentu do:

1. polskich śpiewów opartych na melodyce chorału gregoriańskiego

2. wszystkich śpiewów liturgicznych mszy św. i nabożeństw.

Wprowadzenie do harmonizacji melodii różnych form chorału gregoriańskiego

metody dydaktyczne

Wykłady, prezentacje przy instrumencie, ćwiczenia indywidualne w grupach do 2 os.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kolokwium z zadaniem wykonania harmonizacji wybranych przykładów spośród listy co najmniej 10 przygotowanych melodii.

wykonanie: www.ansta.pl