Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Akompaniament liturgiczny
symbol | jezyk |
4/3089 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Zarówno harmonia praktyczna,
akompaniament liturgiczny, jak i realizacja bc.zawierają się w
szeroko pojętej improwizacji i mają na celu zbudowanie podstaw do
szerszego rozwijania tej sztuki w ramach właściwego
przedmiotu o tej nazwie. Celem tego przedmiotu jest przygotowanie do wykonywania
harmonizacji melodii chorału gregoriańskiego oraz polskich śpiewów liturgicznych opartych na
melodyce chorału gregoriańskiego. |
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
Gra na organach, harmonia praktyczna, podstawy harmonii i kontrapunktu, liturgika. |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
Chorał gregoriański - teoria i praktyka, śpiew liturgiczny, muzyka przestrzeni sakralnej. |
bibliografia podstawowa |
Ks. Jan Siedlecki, Śpiewnik kościelny,
The Liber usualis, Boston, USA, śpiewniki polskich śpiewów kościelnych,
K. Mrowiec, Polska pieśń kościelna w opracowaniu kompozytorów XIX wieku,
W. Lewkowicz: Harmonia gregoriańska,
Ks. prof. I. Pawlak, Muzyka liturgiczna po Soborze Watykańskim II w świetle dokumentów Kościoła. |
bibliografia uzupełniająca |
Misica Sacra, cz I - VI, Akademia Muzyczna w Gdańsku, podręczniki do harmonii i kontrapunktu. |
efekty kształcenia - wiedza |
posiada znajomość stylów muzycznych posiada znajomość tradycji wykonawczych w obrębie repertuaru specjalności "muzyka kościelna" posiada podstawowe wiadomości w zakresie praktycznego zastosowania wiedzy o harmonii posiada podstawowe wiadomości w zakresie praktycznego zastosowania wiedzy o kontrapunkcie orientuje się w dziedzinie organoznawstwa posiada znajomość podstawowych wzorców leżących u podstaw improwizacji i aranżacji |
efekty kształcenia - umiejętności |
posiada umiejętność prawidłowej interpretacji skali melodii chorałowej posiada umiejętność rozróżnienia form muzyki liturgicznej posiada umiejętność akompaniowania uczestnikom liturgii posiada umiejętność akompaniowania chórom i solistom w różnych formach zespołowych potrafi samodzielnie opracować od podstaw do prezentacji publicznej utwór na zespół wokalny a’capella lub z organami posiada podstawowe umiejętności kształtowania i tworzenia muzyki w sposób umożliwiający odejście od zapisanego tekstu nutowego |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
wykazuje kreatywność podczas kształtowania obrazu muzycznego w liturgii posiada umiejętność współpracy w różnych zespołach odnosnie estetyki zachowuje powściągliwość w wyrażaniu opinii, ale precyzyjnie potrafi sformułować swoje zdanie z drugiej strony wykazuje otwartość na inne opinie zachowując jednocześnie umiejętność krytycznej analizy oraz oceny posiada zdolność do kierowania różnymi zespołami wykazuje odpowiedzialność za jakość ostatecznego efektu pracy jest wrażliwy na piękno i dąży do dzielenia się nim |
Semestry
Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Muzyka kościelna (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
5 | 15.00 | 0.5 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. dr hab. Bogusław Grabowski, | 4/3089/8671 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Zdobycie umiejętności dobierania w odpowiednim stylu akompaniamentu do:
1. wszystkich śpiewów liturgicznych mszy św. i nabożeństw,
2. polskich śpiewów opartych na melodyce chorału gregoriańskiego.
|
metody dydaktyczne |
Wykłady, prezentacje przy instrumencie, ćwiczenia indywidualne w grupach do 2 os. |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Kolokwium z zadaniem wykonania harmonizacji wybranych przykładów spośród listy co najmniej 10 przygotowanych melodii. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
6 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. dr hab. Bogusław Grabowski, | 4/3089/8681 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Zdobycie umiejętności dobierania w odpowiednim stylu akompaniamentu do:
1. polskich śpiewów opartych na melodyce chorału gregoriańskiego
2. wszystkich śpiewów liturgicznych mszy św. i nabożeństw.
Wprowadzenie do harmonizacji melodii różnych form chorału gregoriańskiego |
metody dydaktyczne |
Wykłady, prezentacje przy instrumencie, ćwiczenia indywidualne w grupach do 2 os. |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Kolokwium z zadaniem wykonania harmonizacji wybranych przykładów spośród listy co najmniej 10 przygotowanych melodii. |