Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Literatura muzyczna

symboljezyk
4/3072
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Przedmiot Literatura muzyczna jest swoistym dopowiedzeniem (ilustracją muzyczną) do treści przekazanych na kursie historia muzyki.

Słuchacze przedmiotu:

  • zapoznają się z bogatą spuścizną kompozytorską wszystkich epok muzycznych od średniowiecza po muzykę XX wieku;
  • rozpoznają i potrafią opisać różne formy muzyczne, ich styl, czas powstania, autora;
  • poznają dzieła współczesnych kompozytorów np. muzyki religijnej w Polsce.

Słuchacze przedmiotu literatura muzyczna otrzymują do treści poznanych na kursie historia muzyki ilustrację, która pozwala lepiej zapamiętać poznawane treści historyczne. 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

zajęcia w Schola Cantorum

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

udział w chórach akademickich

bibliografia podstawowa

Bibliografię przedmiotu Literatura muzyki stanowią treści wykładane na kursie historia muzyki oraz materiały muzyczne. Materiał do słuchania literatury muzycznej pochodzi ze zbiorów płytoteki Biblioteki Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku oraz własne zbiory muzyczne, m.in.:

Serie płyt CD:

  • La musique de’l Antiquite. Harmonia Mundi 2005.
  • Les Tres Riches heures du Moyec Age. Harmonia Mundi 1995.
  • Sacred Music. Harmonia Mundi 2009.
bibliografia uzupełniająca
  • A.Frączkiewicz, F.Skołyszewski. Formy muzyczne T.I i II. PWM 1988.
  • B.Muchenberg. Literatura Muzyczna. PWM 1981.
efekty kształcenia - wiedza

Wiedza na temat form charakterystycznych w poszczególnych epokach
Wiedza na temat autorów poszczególnych utworów

efekty kształcenia - umiejętności

Umiejętność rozpoznania utworów muzycznych - form i autorów umiejętność powiązania formy z epoką muzyczną

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

zdolność do wykorzystania znajomości utworów , form, wykonań w indywidualnym muzykowaniu oraz pracy zawodowej

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Muzyka kościelna (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.002.0wykładkolokwiummgr Paulina Olczak, 4/3072/8618
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe przedmiotu literatura muzyczna są ściśle powiązane z kursem historia muzyki i stanowią dopełnienie muzyczne treści historycznych. W I semestrze słuchacze poznają ilustracje muzyczne z epoki starożytności oraz średniowiecza, słuchają:

  • Muzyki greckiej
  • Muzyka czasów biblijnych
  • Śpiewów mozarabskich, galijskich
  • Chorału gregoriańskiego
  • Świeckiej muzyki jednogłosowej.

Słuchacze w efekcie rozpoznają styl i techniki uprawiane w epokach starożytności i średniowieczu.

metody dydaktyczne

- słuchanie literatury;

- dyskusje na tematy prezentowanych nagrań;

- wprowadzenie teoretyczne - wykład lub referaty przygotowane przez uczestników kursu.

- udział w koncertach muzyki średniowiecza.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

-obecność na m.in. 60 % zajęć;

-pozytywnie zaliczone kolokwium;

- oceniane zostają umiejętność kojarzenia i zapamiętania fragmentów literatury muzycznej (autora, epokę, formę).

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.002.0wykładkolokwiummgr Paulina Olczak, 4/3072/8636
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe przedmiotu literatura muzyczna są ściśle powiązane z kursem historia muzyki i stanowią dopełnienie muzyczne treści historycznych. W II semestrze słuchacze poznają ilustracje muzyczne z epoki ars antiqua, ars nowa i renesansu, słuchają:

  • Muzyka szkół burgundzkiej, flamandzkiej;
  • Motet izorytmiczny i  inne formy muzyki instrumentalnej epoki renesansu;
  • Polskiej zabytki renesansu
  • Muzyk szkoły weneckiej i rzymskiej.

Słuchacze w efekcie rozpoznają styl i techniki uprawiane w epokach ars nova i renesansie.

metody dydaktyczne

- słuchanie literatury;

- dyskusje na tematy prezentowanych nagrań;

- wprowadzenie teoretyczne - wykład lub referaty przygotowane przez uczestników kursu.

- udział w koncertach muzyki renesansowej.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

-obecność na m.in. 60 % zajęć;

-pozytywnie zaliczone kolokwium;

- oceniane zostają umiejętność kojarzenia i zapamiętania fragmentów literatury muzycznej (autora, epokę, formę).

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.002.0wykładkolokwiummgr Julia Leszczyńska, 4/3072/8651
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe przedmiotu literatura muzyczna są ściśle powiązane z kursem historia muzyki i stanowią dopełnienie muzyczne treści historycznych. W III semestrze słuchacze poznają ilustracje muzyczne z epoki baroku i klasycyzmu, słuchają:

  • Opera w baroku
  • Wielkie formy wokalno-instrumentalne (kantata, oratorium, pasja)
  • Sonata, Koncert i inne formy muzyki instrumentalnej
  • Twórczość głównych przedstawicieli epoki baroku i klasycyzmu;
  • Muzyka polskiego baroku i klasycyzmu.

Słuchacze w efekcie rozpoznają styl, formy i techniki uprawiane w epokach baroku i klasycyzmie.

metody dydaktyczne

- słuchanie literatury;

- dyskusje na tematy prezentowanych nagrań;

- wprowadzenie teoretyczne - wykład lub referaty przygotowane przez uczestników kursu.

- udział w koncertach muzyki barokowej, np. koncercie organowym.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

-obecność na m.in. 60 % zajęć;

-pozytywnie zaliczone kolokwium;

- oceniane zostają umiejętność kojarzenia i zapamiętania fragmentów literatury muzycznej (autora, epokę, formę).

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.002.0wykładkolokwiummgr Julia Leszczyńska, 4/3072/8668
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe przedmiotu literatura muzyczna są ściśle powiązane z kursem historia muzyki i stanowią dopełnienie muzyczne treści historycznych. W IV semestrze słuchacze poznają ilustracje muzyczne z epoki romantyzmu i muzyki XX wieku, słuchają:

  • Formy muzyki romantycznej – m.in. liryka wokalna, miniatury fortepianowe, poematy symfoniczne
  • Kompozytorzy romantyczni
  • Religijna muzyka XIX wieku
  • Muzyka szkół narodowych
  • Muzyka XX wieku – m.in. Mahler, Honegger, Poulenc, Szostakowicz.

Słuchacze w efekcie rozpoznają styl, formy i techniki uprawiane w epoce romantyzmu i muzyce XX wieku. 

metody dydaktyczne

- słuchanie literatury;

- dyskusje na tematy prezentowanych nagrań;

- wprowadzenie teoretyczne - wykład lub referaty przygotowane przez uczestników kursu.

- udział w koncertach muzyki romantycznej i współczesnej.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

-obecność na m.in. 60 % zajęć;

-pozytywnie zaliczone kolokwium;

- oceniane zostają umiejętność kojarzenia i zapamiętania fragmentów literatury muzycznej (autora, epokę, formę).

wykonanie: www.ansta.pl