Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Historia muzyki

symboljezyk
4/3064
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Założeniem przedmiotu jest poznanie i zrozumienie historii muzyki w możliwie szerokim spektrum badawczym. Celami dzięki którym można zrealizować założenia są następujące:

  • ukazanie historii epok muzycznych na tle społeczno – polityczno - gospodarczym świata;
  • przedstawienie cech charakterystycznych dla poszczególnych epok muzycznych;
  • prezentacja ewolucji myśli i form muzycznych u kompozytorów;
  • ukazanie w historii muzyki dorobku polskiej muzyki;
  • próby opisu stanu współczesnej muzyki;
  • umiejętność rozpoznawania religijnych form muzycznych;
  • zapoznanie z muzyką sakralną różnych obrządków (m.in. prawosławna, protestancka).

Przedmiot ma ukazać i wyjaśnić słuchaczom różnorodność formy, myśli i dzieł muzycznych na przestrzeni wieków.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

obecność na zajęciach, sporządzanie notatek

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

literatura muzyczna

bibliografia podstawowa
  • G. Zotto. Teologia ed estetica musicale Nel panorama stolico dell’Occidente cristiano.W: Credere. Anno XIX n.6/114.
  • E.Hinz. Nurt religijny w muzyce różnych epok. Pelplin 2003.
  • K.G. Fellerer. Geschichte der katholischen Kirchenmusik. Düsseldorf 1949.
  • Red. St. Sutkowski. Historia Muzyki Polskiej. T. II, IV, VII, IX.
  • K. Fangorowa. Zarys Historii Muzyki. Kraków 2001.
  • B.Schaeffer. Kompozytorzy XX wieku. T. I i II. Kraków 1990.
  • R. Allorto. Nova storia della musica. Milano 1999.
  • Chomiński J.,Wilkowska-Chomińska K.: Formy muzyczne. T I. Teoria formy. Małe formy instrumentalne. Kraków 1983.
  • Chomiński J.,Wilkowska-Chomińska K.: Formy muzyczne. T V. Wielkie formy wokalne. Kraków 1984.
bibliografia uzupełniająca
  • E. Hinz: Zarys historii muzyki kościelnej. Pelplin 2008.
  • V. Donella. La musica in chiesa. Bergamo 1995.
  • I. Pawlak. Muzyka Liturgiczna po soborze watykańskim II w świetle dokumentów Kościoła. Lublin  2000.
efekty kształcenia - wiedza

Wiedza na temat epok muzycznych - periodyzacja
Wiedza biograficzna kompozytorów
Wiedza na temat tendecji rozwojowych muzyki europejskiej
Wiedza o stylach i formach w charakterystycznych epokach muzycznych

efekty kształcenia - umiejętności

Umiejętność syntetycznego ujmowania epok muzycznych
Umiejętność historycznego i analitycznego podejścia do form muzycznych

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

zdolność do wykorzystania praktycznego wiedzy i umiejętności w pracy z zespołami i rozwoju osobistym

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Muzyka kościelna (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.002.0wykładkolokwiummgr Paulina Olczak, 4/3064/8610
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe przedmiotu zostały podane w formie tematów realizowanych podczas zajęć, w I semestrze tematy dotyczą epoki starożytności i średniowiecza:

  • Muzyka kultur antycznych i starożytnego świata
  • Spuścizna teoretyków świata antycznego, a szczególnie greckiego
  • Kontekst kulturowy i religijny epoki średniowiecza
  • Jednogłosowa muzyka świecka średniowiecza
  • Chorał gregoriański i inne dialekty śpiewów
  • Różne formy muzyki gregoriańskiej  
  • Charakter i cechy polskich zabytków muzyki średniowiecza
  • Chorał Gregoriański w Polsce.

Efektem kształcenia będzie umiejętność posługiwania się wiedzą historyczną na temat  epoki starożytności i średniowiecza.

metody dydaktyczne
  • wykład z historii starożytności i średniowiecza;
  • prezentacje multimedialne dotyczące tematyki zajęć
  • uczestniczenie w koncertach muzyki, szczególnie kościelnej (np. ilustracja dla muzyki średniowiecza)   
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • obecność na min. 60% zajęć;
  • kolokwium ustne;
  • ocenianie - pamięci faktów, dat i postaci historycznych omawianego okresu muzycznego.
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.002.0wykładkolokwiummgr Paulina Olczak, 4/3064/8627
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe przedmiotu zostały podane w formie tematów realizowanych podczas zajęć, w II semestrze tematy dotyczą epoki ars antiqua, ars nova oraz renesansu:

  • Kontekst kulturowy i przemiany dokonujące się w muzyce
  • Początki polifonii, organa, szkoła Notre Dame 
  • Muzyka religijna - formy Mszy i Motetów
  • Świeckie formy muzyki renesansowej
  • szkoła burgundzka, flamandzka, szkoła rzymska, wenecka
  • Muzyka instrumentalna
  • Kompozytorzy i przedstawiciele szkół
  • Muzyka polskiego renesansu
  • Polskie zabytki muzyki renesansowej.

Efektem kształcenia będzie umiejętność posługiwania się wiedzą historyczną na temat  epoki przedrenesansowej i renesansowej.

metody dydaktyczne
  • wykład z historii ars antiqua, ars nova i renesansu;
  • prezentacje multimedialne dotyczące tematyki zajęć
  • uczestniczenie w koncertach muzyki, szczególnie muzyki polifonii renesansowej.  
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • obecność na min. 60% zajęć;
  • kolokwium ustne;
  • ocenianie - pamięci faktów, dat i postaci historycznych omawianego okresu muzycznego.
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.002.0wykładkolokwiummgr Julia Leszczyńska, 4/3064/8643
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe przedmiotu zostały podane w formie tematów realizowanych podczas zajęć, w III semestrze tematy dotyczą epoki baroku i klasycyzmu:

  • Kontekst kulturowy epoki baroku – integralność sztuki
  • Wielkie formy barokowe – opera, oratorium, kantata
  • Formy muzyki instrumentalnej
  • Charakterystyka form uprawianych w epoce baroku
  • Twórczość kompozytorska czołowych przedstawicieli epoki
  • Polskie zabytki muzyki epoki baroku
  • Kontekst kulturowy epoki oświecenia i klasycyzmu
  • Opera w epoce klasycyzmu
  • Główne formy epoki klasycyzmu
  • Twórczość klasyków wiedeńskich
  • Polskie zabytki muzyki oświecenia.

Efektem kształcenia będzie umiejętność posługiwania się wiedzą historyczną na temat  epoki baroku i klasycyzmu.

metody dydaktyczne
  • wykład z historii baroku i klasycyzmu;
  • prezentacje multimedialne dotyczące tematyki zajęć (m.in. filmy o życiu i dziełach Mozarta i Beethovena);
  • uczestniczenie w koncertach muzyki omawianego okresu.  
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • obecność na min. 60% zajęć;
  • kolokwium ustne;
  • ocenianie - pamięci faktów, dat i postaci historycznych omawianego okresu muzycznego.
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.002.0wykładkolokwiummgr Julia Leszczyńska, 4/3064/8660
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe przedmiotu zostały podane w formie tematów realizowanych podczas zajęć, w IV semestrze tematy dotyczą epoki romantyzmu i muzyki XX wieku:

  • Kontekst kulturowy epoki romantyzmu
  • Cechy i główne formy uprawiane w epoce romantyzmu
  • Kompozytorzy epoki i ich dzieła
  • Szkoły narodowe i ich przedstawiciele
  • Ruch cecyliański w europie i w Polsce
  • Muzyka kościelna w XIX i XX wieku – z szczególnym ukazaniem polskich kompozytorów
  • Wielcy kompozytorzy XX wieku i ich dzieła
  • Muzyka XX wieku we Francji, Niemczech, USA i Rosji.

Efektem kształcenia będzie umiejętność posługiwania się wiedzą historyczną na temat  epoki romantyzmu i muzyki XX wieku.

 

metody dydaktyczne
  • wykład z historii romantyzmu i muzyki XX wieku;
  • prezentacje multimedialne dotyczące tematyki zajęć;
  • uczestniczenie w koncertach muzyki omawianego okresu.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • obecność na min. 60% zajęć;
  • kolokwium ustne;
  • ocenianie - pamięci faktów, dat i postaci historycznych omawianego okresu muzycznego.
wykonanie: www.ansta.pl