Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Historia muzyki
symbol | jezyk |
4/3064 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Założeniem przedmiotu jest poznanie i zrozumienie historii muzyki w
możliwie szerokim spektrum badawczym. Celami dzięki którym można
zrealizować założenia są następujące:
- ukazanie historii epok muzycznych
na tle społeczno – polityczno - gospodarczym świata;
- przedstawienie cech charakterystycznych dla poszczególnych
epok muzycznych;
- prezentacja ewolucji myśli i form muzycznych u kompozytorów;
- ukazanie w historii muzyki dorobku polskiej muzyki;
- próby opisu stanu współczesnej muzyki;
- umiejętność rozpoznawania religijnych form muzycznych;
- zapoznanie z muzyką sakralną różnych obrządków (m.in.
prawosławna, protestancka).
Przedmiot ma ukazać i wyjaśnić słuchaczom różnorodność formy, myśli i dzieł muzycznych na przestrzeni wieków. |
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
obecność na zajęciach, sporządzanie notatek |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
literatura muzyczna |
bibliografia podstawowa |
- G. Zotto. Teologia ed estetica
musicale Nel panorama stolico dell’Occidente cristiano.W: Credere. Anno XIX
n.6/114.
- E.Hinz.
Nurt religijny w muzyce różnych epok. Pelplin 2003.
- K.G. Fellerer. Geschichte der
katholischen Kirchenmusik. Düsseldorf 1949.
- Red.
St. Sutkowski. Historia Muzyki Polskiej. T. II, IV,
VII, IX.
- K.
Fangorowa. Zarys Historii Muzyki. Kraków 2001.
- B.Schaeffer.
Kompozytorzy XX wieku. T. I i II. Kraków 1990.
- R. Allorto. Nova storia della musica.
Milano 1999.
- Chomiński
J.,Wilkowska-Chomińska K.: Formy muzyczne. T I. Teoria formy. Małe formy
instrumentalne. Kraków 1983.
- Chomiński
J.,Wilkowska-Chomińska K.: Formy muzyczne. T V. Wielkie formy wokalne. Kraków
1984.
|
bibliografia uzupełniająca |
- E.
Hinz: Zarys historii muzyki kościelnej. Pelplin 2008.
- V. Donella. La musica in chiesa. Bergamo 1995.
- I.
Pawlak. Muzyka Liturgiczna po soborze watykańskim II w świetle dokumentów
Kościoła. Lublin 2000.
|
efekty kształcenia - wiedza |
Wiedza na temat epok muzycznych - periodyzacja Wiedza biograficzna kompozytorów Wiedza na temat tendecji rozwojowych muzyki europejskiej Wiedza o stylach i formach w charakterystycznych epokach muzycznych |
efekty kształcenia - umiejętności |
Umiejętność syntetycznego ujmowania epok muzycznych Umiejętność historycznego i analitycznego podejścia do form muzycznych |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
zdolność do wykorzystania praktycznego wiedzy i umiejętności w pracy z zespołami i rozwoju osobistym |
Semestry
Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Muzyka kościelna (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
1 | 15.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | mgr Paulina Olczak, | 4/3064/8610 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Treści programowe przedmiotu zostały podane w formie tematów
realizowanych podczas zajęć, w I semestrze tematy dotyczą epoki
starożytności i średniowiecza:
- Muzyka
kultur antycznych i starożytnego świata
- Spuścizna
teoretyków świata antycznego, a szczególnie greckiego
- Kontekst
kulturowy i religijny epoki średniowiecza
- Jednogłosowa
muzyka świecka średniowiecza
- Chorał
gregoriański i inne dialekty śpiewów
- Różne
formy muzyki gregoriańskiej
- Charakter
i cechy polskich zabytków muzyki średniowiecza
- Chorał
Gregoriański w Polsce.
Efektem kształcenia będzie umiejętność posługiwania się wiedzą historyczną na temat epoki starożytności i średniowiecza. |
metody dydaktyczne |
- wykład z historii starożytności i średniowiecza;
- prezentacje multimedialne dotyczące tematyki zajęć
- uczestniczenie w koncertach muzyki, szczególnie kościelnej (np. ilustracja dla muzyki średniowiecza)
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- obecność na min. 60% zajęć;
- kolokwium ustne;
- ocenianie - pamięci faktów, dat i postaci historycznych omawianego okresu muzycznego.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
2 | 15.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | mgr Paulina Olczak, | 4/3064/8627 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Treści programowe przedmiotu zostały podane w formie tematów
realizowanych podczas zajęć, w II semestrze tematy dotyczą epoki
ars antiqua, ars nova oraz renesansu:
- Kontekst
kulturowy i przemiany dokonujące się w muzyce
- Początki
polifonii, organa, szkoła Notre Dame
- Muzyka
religijna - formy Mszy i Motetów
- Świeckie
formy muzyki renesansowej
- szkoła
burgundzka, flamandzka, szkoła rzymska, wenecka
- Muzyka
instrumentalna
- Kompozytorzy
i przedstawiciele szkół
- Muzyka
polskiego renesansu
- Polskie
zabytki muzyki renesansowej.
Efektem kształcenia będzie umiejętność posługiwania się wiedzą historyczną na temat epoki przedrenesansowej i renesansowej. |
metody dydaktyczne |
- wykład z historii ars antiqua, ars nova i renesansu;
- prezentacje multimedialne dotyczące tematyki zajęć
- uczestniczenie w koncertach muzyki, szczególnie muzyki polifonii renesansowej.
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- obecność na min. 60% zajęć;
- kolokwium ustne;
- ocenianie - pamięci faktów, dat i postaci historycznych omawianego okresu muzycznego.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
3 | 15.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | mgr Julia Leszczyńska, | 4/3064/8643 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Treści programowe przedmiotu zostały podane w formie tematów
realizowanych podczas zajęć, w III semestrze tematy dotyczą epoki
baroku i klasycyzmu:
- Kontekst
kulturowy epoki baroku – integralność sztuki
- Wielkie
formy barokowe – opera, oratorium, kantata
- Formy
muzyki instrumentalnej
- Charakterystyka
form uprawianych w epoce baroku
- Twórczość
kompozytorska czołowych przedstawicieli epoki
- Polskie
zabytki muzyki epoki baroku
- Kontekst
kulturowy epoki oświecenia i klasycyzmu
- Opera
w epoce klasycyzmu
- Główne
formy epoki klasycyzmu
- Twórczość
klasyków wiedeńskich
- Polskie
zabytki muzyki oświecenia.
Efektem kształcenia będzie umiejętność posługiwania się wiedzą historyczną na temat epoki baroku i klasycyzmu. |
metody dydaktyczne |
- wykład z historii baroku i klasycyzmu;
- prezentacje multimedialne dotyczące tematyki zajęć (m.in. filmy o życiu i dziełach Mozarta i Beethovena);
- uczestniczenie w koncertach muzyki omawianego okresu.
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- obecność na min. 60% zajęć;
- kolokwium ustne;
- ocenianie - pamięci faktów, dat i postaci historycznych omawianego okresu muzycznego.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
4 | 15.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | mgr Julia Leszczyńska, | 4/3064/8660 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Treści programowe przedmiotu zostały podane w formie tematów
realizowanych podczas zajęć, w IV semestrze tematy dotyczą epoki
romantyzmu i muzyki XX wieku:
- Kontekst
kulturowy epoki romantyzmu
- Cechy
i główne formy uprawiane w epoce romantyzmu
- Kompozytorzy
epoki i ich dzieła
- Szkoły
narodowe i ich przedstawiciele
- Ruch
cecyliański w europie i w Polsce
- Muzyka
kościelna w XIX i XX wieku – z szczególnym ukazaniem polskich kompozytorów
- Wielcy
kompozytorzy XX wieku i ich dzieła
- Muzyka XX wieku we Francji, Niemczech, USA i Rosji.
Efektem kształcenia będzie umiejętność posługiwania się wiedzą historyczną na temat epoki romantyzmu i muzyki XX wieku.
|
metody dydaktyczne |
- wykład z historii romantyzmu i muzyki XX wieku;
- prezentacje multimedialne dotyczące tematyki zajęć;
- uczestniczenie w koncertach muzyki omawianego okresu.
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- obecność na min. 60% zajęć;
- kolokwium ustne;
- ocenianie - pamięci faktów, dat i postaci historycznych omawianego okresu muzycznego.
|