Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Praktyka w zakresie nauczania rytmiki klasy 0 muzycznej

symboljezyk
4/3057
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu


1. Kształcenie u studentów umiejętności prowadzenia zajęć rytmiki dla dzieci w wieku przedszkolnym poprzez:

  • rozbudzanie i rozwijanie wrażliwości muzycznej i estetycznej dziecka,
  • rozwijanie zamiłowania do muzyki, śpiewu i tańca,
  • rozwijanie dyspozycji psycho-fizycznych dzieci,
  • rozwijanie ekspresji twórczej dziecka,
  • wyrabianie umiejętności współdziałania w grupie rówieśniczej,
  • wyrabianie poczucia odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań.

2. Kształcenie u studentów umiejętności współpracy i prawidłowej komunikacji z dziećmi w wieku przedszkolnym.

Praktyki odbywać się będą w semestrze letnim podczas zajęć rytmiki dla dzieci w wieku 4-5 lat w czwartki o godz. 16.50.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Praktykanci powinni:

  • znać podstawy psychologii rozwojowej , pedagogiki i metodyki rytmiki dla dzieci w wieku przedszkolnym,
  • znać zasady prawidłowej dykcji i emisji głosu,
  • posiadać umiejętnośc gry na instrumencie klawiszowym na poziomie szkoły muzycznej II stopnia.

 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
- brak danych -
bibliografia podstawowa

Andrychowska-Biegacz J. – „Gry i zabawy rozwijające dla dzieci”, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, Rzeszów 2000 r

Malko D.  – „Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu”, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1988 r

Skazińska M. - „Rola rytmiki w przygotowaniu dzieci i młodzieży do percepcji sztuki”, Warszawa-Poznań PWN 1981r

Skazińska M. – „Rytmika dalcrozowska – metoda aktywnego wprowadzania dzieci w świat muzyki”

Smoczyńska-Nachtman U. – „Kalendarz muzyczny w przedszkolu”, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1988 r.

Smoczyńska-Nachtman U.  – „Rozśpiewane przedszkole”, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1988 r

Smoczyńska-Nachtman U. – „Zabawy i ćwiczenia przy muzyce”, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1987 r

 

bibliografia uzupełniająca

Krzyżowska T. – „Zabawy z piosenką”, Amtel, Katowice 1995 r.

Lenartowska J. – „Przedszkolaki bawią się i śpiewają”, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1990 r

Podolska B. – „Rytmika dla dzieci”, Impuls, Kraków 2008 r.

Podolska B. – „Z muzyką w przedszkolu”, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1987 r

Trawińska H. - :Zabawy rozwijające dla małych dzieci”, Państwowy Zakład wydawnictw lekarskich, Warszawa 1988 r

Wieman M. – „A czy wy tak potraficie?”, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1988 r

Wolniakowska-Majewska Z. – „Maluch w Operze”

 

efekty kształcenia - wiedza

potrafi prawidłowo zaplanować pojedyncze zajęcia rytmiki
potrafi prawidłowo zaplanować wprowadzający i utwalający cykl zajęć rytmiki
potrafi prawidłowo dobrać formy i metody pracy oraz pomoce dydaktyczne podczas zajęć

efekty kształcenia - umiejętności

samodzielnie prowadzi zajęcia rytmiki

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

potrafi nawiązać kontakt z dziećmi w wieku przedszkolnym (przekazuje w sposób przystępny i zrozumiały polecenia)
potrafi współpracować z innymi nauczycielami

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Rytmika (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.001.0ćwiczeniazaliczeniemgr Anna Fedyniak-Kołodziej, 4/3057/8602
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Śpiew i ćwiczenia słuchowo-głosowe:

  • nauka piosenek w skali c1-c2 o tematyce wiosenno-wakacyjnej, ekologicznej, regionalnej i tematycznie związanej z okolicznościowymi świętami,
  • doskonalenie aparatu mowy ( gimnastyka buzi i języka, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia intonacyjne),
  • kształcenie słuchu muzycznego i pamięci muzycznej ( powtarzanie głosem linii melodycznych, określanie kierunku linii melodycznej, rozpoznawanie po melodii znanych piosenek i odgłosów z otoczenia),
  • śpiew indywidualny i zbiorowy.

2. Zabawy muzyczno-ruchowe:

  • realizacja ruchem zmian tempa, rytmu, rejestru, dynamiki i charakteru muzyki,
  • ćwiczenia poczucie metrycznego,
  • zabawy inhibicyjno-incytacyjne,
  • realizacja rytmów na instrumentach perkusyjnych,
  • indywidualne improwizacje na instrumentach perkusyjnych i głosem,
  • zabawy rozwijające wyobraźnię i inwencję twórczą (improwizacje ruchowe, inscenizacje piosenek, nauka tańców dziecięcych).

3. Kształcenie sprawności ruchowej:

  • gimnastyka ogólnorozwojowa z elementami korekcji wad postawy ciała,
  • kształcenie koordynacji poszczególnych części ciała,
  • zabawy naśladowcze,
  • wdrażanie do utrzymywania prawidłowej postawy ciała, zwracanie uwagi na prawidłowe stawianie stóp podczas marszu, biegu, podskoków, cwału, itp.),
  • dbałość o estetykę ruchu,
  • ćwiczenia i zabawy relaksacyjne,
  • ćwiczenia zręcznościowe z piłkami, woreczkami, chustami, itp.

 

metody dydaktyczne

Problemowa, pokazu, słowna, projektu, praktyczne i aktywizujące, waloryzacyjna.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • obecność na zajęciach,
  • samodzielne przygotowanie i przeprowadzenie zajęć,
  • kreatywność i umiejętność ewaluacji prowadzonych zajęć,
  • umiejętność samooceny przeprowadzonych zajęć oraz oceny zajęć obserwowanych.

 

wykonanie: www.ansta.pl