Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Praktyka pedagogiczna zespołu rytmiki

symboljezyk
4/3056polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  • Przygotowanie studentek do pracy nad interpretacjami ruchowymi muzyki
  • Przygotowanie studentek do pracy w zespołach o zróżnicowanej liczbie wykonawców
  • Poznanie prac związanych z organizacją koncertów
  • Zastosowanie w sposób praktyczny wiedzy zdobywanej na innych przedmiotach (np. technika ruchu, rytmika, kompozycje ruchowe utworów muzycznych, formy muzyczne)
  • Zaznajomienie się z praca nad przygotowaniem interpretacji ruchowej utworów muzycznych zróżnicowanych pod względem stylu, charakteru, środków wykonawczych i wyrazowych oraz formy
  • Wyrabianie dyscypliny wykonawczej w realizowaniu kompozycji ruchowych utworów muzycznych
  • Kształtowanie poczucia estetyki ruchu
  • Kształtowanie koordynacji ruchowej, słuchowo-ruchowej oraz wzrokowo-ruchowej
  • Kształtowanie pamięci muzyczno-ruchowej i przestrzenno-ruchowej
  • Rozwijanie wyobraźni i kreatywności w tworzeniu interpretacji ruchowych muzyki w różnych stylach

Rozbudzanie zainteresowań innymi dziedzinami sztuki.

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • Podstawowa znajomość metody Emila Jaques-Dalcroze’a w zakresie tworzenia interpretacji ruchowej utworów muzycznych
  • Sprawność ruchowa, pamięć muzyczna i ruchowa oraz koordynacja ruchowa
  • Podstawowa umiejętność pracy w grupie w zakresie współtworzenia interpretacji ruchowej muzyki
  • Postawa twórcza.

 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • wszelkie formy ruchu -warsztaty taneczne, teatralne
  • przedmioty kierunkowe związane z ruchem - rytmika, kompozycje ruchowe utworów muzycznych, technika ruchu, taniec ludowy, taniec historyczny

Przedmioty inne takie jak: analiza dzieła muzycznego, historia muzyki,  historia sztuki, kształcenie słuchu, harmonia, współczesne techniki kompozytorskie

 

bibliografia podstawowa

Literatura podstawowa dotycząca przedmiotów kierunkowych (szczególnie: rytmiki, techniki ruchu, kompozycji ruchowych utworów muzycznych, tańca ludowego, tańca historycznego) oraz form muzycznych, historii muzyki i historii sztuki.

bibliografia uzupełniająca

Literatura uzupełniająca dotycząca przedmiotów kierunkowych (szczególnie: rytmiki, techniki ruchu, kompozycji ruchowych utworów muzycznych, tańca ludowego, tańca historycznego) oraz form muzycznych, historii muzyki i historii sztuki.

efekty kształcenia - wiedza

student zna podstawową literaturę muzyczną odnoszącą się do specjalności „rytmika”;
student definiuje elementy dzieła muzycznego i ilustruje je w ruchu;
• student w oparciu o podstawy teorii muzyki student rozpoznaje procesy dotyczące dzieła muzycznego;
• student rozróżnia style muzyczne w obrębie repertuaru specjalności „rytmika”;
student rozpoznaje i definiuje wzajemne relacje zachodzące pomiędzy teorią a praktyką;
• student posiada wiedzę umożliwiającą analizowanie i interpretowanie we właściwy sposób niezbędnych informacji (książek, nagrań, materiałów nutowych, informacji pochodzących z Internetu).

efekty kształcenia - umiejętności

• student dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych - w postaci interpretacji ruchowych muzyki;
• student potrafi wykorzystać swoją intuicję, emocjonalność i wyobraźnię w wyrażaniu ekspresji muzyczno-ruchowej;
• student potrafi dokonać wyboru odpowiedniego utworu spośród bogatego repertuaru muzycznego do kreacji interpretacji ruchowych muzyki;
• student posiada umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru związanego ze specjalnością „rytmika”;
• student potrafi radzić sobie ze stresem podczas wystąpień publicznych – koncertów;
• student analizuje i weryfikuje swoje kreacje artystyczne prezentowane publiczności podczas koncertów.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

• student pracuje samodzielnie, a w razie potrzeby kieruje pracą grupy;
• student wykazuje kreatywność w zakresie tworzenia interpretacji ruchowych utworów różnych stylistycznie;
• student współpracuje w zespole;
• student angażuje się w różne projekty artystyczne;
• student profesjonalnie i świadomie prezentuje publiczności różnorodny repertuar;
• student podejmuje działania integrujące pracę różnych zespołów przy realizacji przedsięwzięć kulturalnych

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Rytmika (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.001.0ćwiczeniazaliczenieprof. dr hab. Małgorzata Kupsik, 4/3056/8596
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- Realizacja kompozycji ruchowych utworów muzycznych przygotowywanych przez pedagogów

- Realizacja kompozycji ruchowych utworów muzycznych przygotowywanych przez dyplomantki

- Realizacja kompozycji ruchowych utworów muzycznych przygotowywanych przez studentki innych lat

UWAGI: Repertuar uzależniony jest od aktualnych potrzeb na specjalności rytmika. Program zazwyczaj przygotowywany jest przez 2 semestry i pokazywany na koncertach.

 

metody dydaktyczne
  • problemowa
  • waloryzująca
  • operatywna-praktyczna
  • organizowania i rozwijania działalności muzycznej studentów
  • problemowo-twórcza
  • problemowo-analityczna
  • analityczno-percepcyjna
  • ekspozycji.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Przedmiot zalicza się na podstawie obecności na zajęciach, aktywności i kreatywności studentek w procesie tworzenia interpretacji ruchowych oraz udziału w koncertach.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.001.0ćwiczeniazaliczenieprof. dr hab. Małgorzata Kupsik, 4/3056/8597
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 Realizacja kompozycji ruchowych utworów muzycznych przygotowywanych przez pedagogów

- Realizacja kompozycji ruchowych utworów muzycznych przygotowywanych przez dyplomantki

- Realizacja kompozycji ruchowych utworów muzycznych przygotowywanych przez studentki innych lat

  • UWAGI: Repertuar uzależniony jest od aktualnych potrzeb na specjalności rytmika. Program zazwyczaj przygotowywany jest przez 2 semestry i pokazywany na koncertach.

 

 

metody dydaktyczne
  • problemowa
  • waloryzująca
  • operatywna-praktyczna
  • organizowania i rozwijania działalności muzycznej studentów
  • problemowo-twórcza
  • problemowo-analityczna
  • analityczno-percepcyjna
  • ekspozycji.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Przedmiot zalicza się na podstawie obecności na zajęciach, aktywności i kreatywności studentek w procesie tworzenia interpretacji ruchowych oraz udziału w koncertach.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.001.0ćwiczeniazaliczeniemgr Beata Oryl, 4/3056/8598
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- Realizacja kompozycji ruchowych utworów muzycznych przygotowywanych przez pedagogów

- Realizacja kompozycji ruchowych utworów muzycznych przygotowywanych przez dyplomantki

- Realizacja kompozycji ruchowych utworów muzycznych przygotowywanych przez studentki innych lat

UWAGI: Repertuar uzależniony jest od aktualnych potrzeb na specjalności rytmika. Program zazwyczaj przygotowywany jest przez 2 semestry i pokazywany na koncertach.

 

metody dydaktyczne
  • problemowa
  • waloryzująca
  • operatywna-praktyczna
  • organizowania i rozwijania działalności muzycznej studentów
  • problemowo-twórcza
  • problemowo-analityczna
  • analityczno-percepcyjna
  • ekspozycji.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Przedmiot zalicza się na podstawie obecności na zajęciach, aktywności i kreatywności studentek w procesie tworzenia interpretacji ruchowych oraz udziału w koncertach.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.000.5ćwiczeniazaliczeniemgr Beata Oryl, 4/3056/8599
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- Realizacja kompozycji ruchowych utworów muzycznych przygotowywanych przez pedagogów

- Realizacja kompozycji ruchowych utworów muzycznych przygotowywanych przez dyplomantki

- Realizacja kompozycji ruchowych utworów muzycznych przygotowywanych przez studentki innych lat

 

UWAGI: Repertuar uzależniony jest od aktualnych potrzeb na specjalności rytmika. Program zazwyczaj przygotowywany jest przez 2 semestry i pokazywany na koncertach.

 

metody dydaktyczne
  • problemowa
  • waloryzująca
  • operatywna-praktyczna
  • organizowania i rozwijania działalności muzycznej studentów
  • problemowo-twórcza
  • problemowo-analityczna
  • analityczno-percepcyjna
  • ekspozycji.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Przedmiot zalicza się na podstawie obecności na zajęciach, aktywności i kreatywności studentek w procesie tworzenia interpretacji ruchowych oraz udziału w koncertach.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.001.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Marzena Kamińska, 4/3056/8600
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- Realizacja kompozycji ruchowych utworów muzycznych przygotowywanych przez pedagogów

- Realizacja kompozycji ruchowych utworów muzycznych przygotowywanych przez dyplomantki

- Realizacja kompozycji ruchowych utworów muzycznych przygotowywanych przez studentki innych lat

 

UWAGI: Repertuar uzależniony jest od aktualnych potrzeb na specjalności rytmika. Program zazwyczaj przygotowywany jest przez 2 semestry i pokazywany na koncertach.

 

metody dydaktyczne
  • problemowa
  • waloryzująca
  • operatywna-praktyczna
  • organizowania i rozwijania działalności muzycznej studentów
  • problemowo-twórcza
  • problemowo-analityczna
  • analityczno-percepcyjna
  • ekspozycji.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Przedmiot zalicza się na podstawie obecności na zajęciach, aktywności i kreatywności studentek w procesie tworzenia interpretacji ruchowych oraz udziału w koncertach.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.003.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Marzena Kamińska, 4/3056/8601
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- Realizacja kompozycji ruchowych utworów muzycznych przygotowywanych przez pedagogów

- Realizacja kompozycji ruchowych utworów muzycznych przygotowywanych przez dyplomantki

- Realizacja kompozycji ruchowych utworów muzycznych przygotowywanych przez studentki innych lat

 

UWAGI: Repertuar uzależniony jest od aktualnych potrzeb na specjalności rytmika. Program zazwyczaj przygotowywany jest przez 2 semestry i pokazywany na koncertach.

 

metody dydaktyczne
  • problemowa
  • waloryzująca
  • operatywna-praktyczna
  • organizowania i rozwijania działalności muzycznej studentów
  • problemowo-twórcza
  • problemowo-analityczna
  • analityczno-percepcyjna
  • ekspozycji.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Przedmiot zalicza się na podstawie obecności na zajęciach, aktywności i kreatywności studentek w procesie tworzenia interpretacji ruchowych oraz udziału w koncertach.

 

wykonanie: www.ansta.pl