Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Praktyka w zakresie nauczania rytmiki w SM I st. I i II etap edukacyjny

symboljezyk
4/3055
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  • zdobywanie umiejętności praktycznego prowadzenia zajęć rytmiki w szkole muzycznej I st.
  • zdobywanie doświadczeń z zakresu metodycznego i merytorycznego przygotowania nauczyciela do zajęć praktycznych
  • kształtowanie umiejętności projektowania ćwiczeń praktycznych dostosowanych programowo dla danej klasy
  • doskonalenie umiejętności przygotowywania scenariuszy prowadzonych zajęć praktycznych
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • znajomość podstawowych zagadnień z dydaktyki ogólnej
  • praktyczne umiejętności i wiadomości z zakresu metodyki nauczania Rytmiki w klasach I-III SM I st.
  • znajomość treści programowych przedmiotu Rytmika w klasach I-III SM I st.
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  1. Uczestnictwo w konferencjach, sesjach naukowych, metodycznych i warsztatowych oraz seminariach poświęconych zagadnieniom z dziedziny Rytmiki.
  2. Udział w zajęciach:
  • rytmika
  • improwizacja fortepianowa
  • kształcenie słuchu

  • zasady muzyki

  • harmonia
  • taniec ludowy
  • taniec historyczny
bibliografia podstawowa
  1. Brzozowska-Kuczkiewicz M., Emil Jaques-Dalcroze i jego rytmika, WSiP, Warszawa 1991.
  2. Jaques-Dalcroze E., Pisma wybrane, WSiP, Warszawa 1992.

  3. Ławrowska R., Muzyka i ruch, WSiP, Warszawa 1991.

  4. Skazińska M., Rytmika i problem jej wykorzystania w procesie wychowania dzieci i młodzieży [w:] Muzyka  środkiem uspołecznienia młodych, Pro Sinfonika, 1979.

  5. Skazińska M., Rola rytmiki w przygotowaniu dzieci i młodzieży w percepcji sztuki [w:] Sztuka i dorastanie dziecka, PWN, Warszawa, Poznań 1981.

  6. Skowrońska-Lebecka E., Dźwięk i gest, Wyd. "Żak", Warszawa 1995. 

 

bibliografia uzupełniająca
  1. Materiały informacyjno-dyskusyjne, COPSA ( wybrane pozycje)

  2. Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji – materiały   z ogólnopolskich sesji naukowych, Akademia Muzyczna w Łodzi (wybrane pozycje)

  3. Skazińska M., Znaczenie interpretacji ruchowej utworów muzycznych w kształceniu nauczycieli rytmiki, [w:] Zeszyt Naukowy XVIII, Akademia Muzyczna, Łódź

  4. Red. Żebrowska M., Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, PWN, Warszawa 1966.

  • Inna literatura dotycząca metodyki prowadzenia rytmiki w zakresie Szkoły Muzycznej I st.
efekty kształcenia - wiedza

-student posiada wiedzę dotyczącą pedagogiki i psychologii w zakresie problematyki pracy z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym
-student rozumie procesy rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym
-student posiada wiedzę pedagogiczno-dydaktyczną przedmiotu specjalności głównej-rytmika
-student dysponuje wiedzą z zakresu prowadzenia zajęć rytmiki w szkole muzycznej I stopnia
-student posiada znajomość podstawowego repertuaru muzycznego związanego z programem nauczania rytmiki w szkole muzycznej I stopnia
-student posiada wiedzę umożliwiającą docieranie do niezbędnych informacji i materiałów dydaktycznych pomocnych w prowadzeniu zajęć rytmiki w szkole muzycznej I stopnia
-student orientuje się w piśmiennictwie dotyczącym prowadzenia zajęć rytmiki z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym
-student posiada podstawową wiedzę dotyczącą zasad prawidłowej emisji głosu w mowie i śpiewie

efekty kształcenia - umiejętności

-student posiada podstawowe umiejętności w zakresie prawidłowej emisji głosu w mowie i śpiewie
-student posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły
-student dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do prowadzenia zajęć rytmiki
-student jest świadomy sposobów wykorzystywania swej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w zakresie planowania i prowadzenia zajęć rytmiki w szkole muzycznej I stopnia
-student posiada umiejętność doboru właściwej literatury muzycznej na zajęcia rytmiki z dziećmi
-student posiada znajomość i umiejętność wykonywania na instrumencie utworów wybranych do opracowywania na zajęciach z dziećmi
-student przyswoił sobie dobre nawyki dotyczące techniki ruchu i postawy umożliwiające operowanie ciałem w sposób najbardziej wydajny i bezpieczny
-student dzięki występom publicznym wykazuje umiejętność radzenia sobie z różnymi stresowymi sytuacjami z nich wynikającymi, także w odniesieniu do grupy którą prowadzi

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

-student posiada kompetencje i jest przygotowany pod względem praktycznym do wykonywania zawodu nauczyciela w zakresie rytmiki na pierwszym etapie edukacyjnym
-student charakteryzuje się wrażliwością etyczną, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności za powierzone mu zadania
-student realizuje własne koncepcje i działania artystyczne, mając na uwadze oddziaływanie edukacyjne
-student posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji zadań wynikających z kształtowania warsztatu pedagoga-nauczyciela
-student posiada umiejętność samooceny oraz jest zdolny do budowania konstruktywnej krytyki w obrębie działań pedagogicznych, dydaktycznych, muzycznych oraz artystycznych
-student umiejętnie komunikuje się w obrębie społeczności szkolnej
-student w sposób świadomy i profesjonalny umie zaprezentować działalność artystyczną realizowaną z prowadzonymi dziećmi
-student umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu dziedziny muzyki

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Rytmika (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.001.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Małgorzata Malgeri, 4/3055/8583
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Praktyczna realizacja zagadnień omawianych na metodyce prowadzenia rytmiki w zakresie SM I st. w klasach I-III
  • Prowadzenie zajęć praktycznych (zgodnie z rozkładem materiału wynikającym z programu nauczania rytmiki w kl. I-III SM I st.)
  • Projektowanie ćwiczeń praktycznych dostosowanych programowo dla danej klasy
  • Przygotowanie scenariuszy prowadzonych zajęć
  • Omawianie prowadzonych zajęć z opiekunem praktyk
metody dydaktyczne
  • problemowa
  • pokazu
  • werbalna
  • praktyczna
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie przedmiotu odbywa się poprzez uczestnictwo w zajęciach prowadzonych przez innych oraz przygotowanie i przeprowadzenie co najmniej 2 zajęć w semestrze. Zajęcia praktyczne oceniane są na bieżąco, ocena końcowa jest średnią wynikającą z ocen za poszczególne zajęcia.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.001.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Małgorzata Malgeri, 4/3055/8588
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Dalsze doskonalenie praktycznych umiejętności prowadzenia zajęć rytmiki w klasach I-III SM I st.
  • Prowadzenie zajęć zgodnie z rozkładem materiału wynikającym z programu nauczania rytmiki w kl. I-III SM I st.
  • Projektowanie ćwiczeń praktycznych dostosowanych programowo dla danej klasy
  • Przygotowanie scenariuszy prowadzonych zajęć
  • Omawianie prowadzonych zajęć z opiekunem praktyk
metody dydaktyczne
  • problemowa
  • pokazu
  • werbalna
  • praktyczna
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uczestnictwo w zajęciach prowadzonych przez innych, przygotowanie i przeprowadzenie co najmniej 2 zajęć w semestrze oraz poprowadzenie lekcji dyplomowej.

wykonanie: www.ansta.pl