symbol | jezyk |
4/3055 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
- zdobywanie umiejętności praktycznego prowadzenia zajęć rytmiki w szkole muzycznej I st.
- zdobywanie doświadczeń z zakresu metodycznego i merytorycznego przygotowania nauczyciela do zajęć praktycznych
- kształtowanie umiejętności projektowania ćwiczeń praktycznych dostosowanych programowo dla danej klasy
- doskonalenie umiejętności przygotowywania scenariuszy prowadzonych zajęć praktycznych
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- znajomość podstawowych zagadnień z dydaktyki ogólnej
- praktyczne umiejętności i wiadomości z zakresu metodyki nauczania Rytmiki w klasach I-III SM I st.
- znajomość treści programowych przedmiotu Rytmika w klasach I-III SM I st.
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- Uczestnictwo
w konferencjach, sesjach naukowych, metodycznych i warsztatowych oraz
seminariach poświęconych zagadnieniom z dziedziny Rytmiki.
- Udział w zajęciach:
- rytmika
- improwizacja fortepianowa
-
kształcenie słuchu
-
zasady muzyki
- harmonia
- taniec ludowy
- taniec historyczny
|
bibliografia podstawowa |
- Brzozowska-Kuczkiewicz M., Emil Jaques-Dalcroze i jego
rytmika, WSiP, Warszawa 1991.
-
Jaques-Dalcroze E., Pisma
wybrane, WSiP, Warszawa 1992.
-
Ławrowska R., Muzyka i ruch, WSiP, Warszawa 1991.
-
Skazińska M., Rytmika i
problem jej wykorzystania w procesie wychowania dzieci i młodzieży
[w:] Muzyka środkiem uspołecznienia młodych, Pro
Sinfonika, 1979.
-
Skazińska M., Rola rytmiki w przygotowaniu dzieci i
młodzieży w percepcji sztuki [w:] Sztuka i dorastanie dziecka,
PWN, Warszawa, Poznań 1981.
- Skowrońska-Lebecka E., Dźwięk i gest, Wyd. "Żak",
Warszawa 1995.
|
bibliografia uzupełniająca |
-
Materiały informacyjno-dyskusyjne,
COPSA ( wybrane pozycje)
-
Rytmika w kształceniu muzyków,
aktorów, tancerzy i w rehabilitacji – materiały z
ogólnopolskich sesji naukowych, Akademia Muzyczna w Łodzi (wybrane
pozycje)
-
Skazińska M., Znaczenie
interpretacji ruchowej utworów muzycznych w kształceniu
nauczycieli rytmiki, [w:] Zeszyt Naukowy XVIII, Akademia Muzyczna,
Łódź
-
Red. Żebrowska M., Psychologia rozwojowa dzieci i
młodzieży, PWN, Warszawa 1966.
- Inna literatura dotycząca metodyki prowadzenia rytmiki w zakresie Szkoły Muzycznej I st.
|
efekty kształcenia - wiedza |
-student posiada wiedzę dotyczącą pedagogiki i psychologii w zakresie problematyki pracy z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym -student rozumie procesy rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym -student posiada wiedzę pedagogiczno-dydaktyczną przedmiotu specjalności głównej-rytmika -student dysponuje wiedzą z zakresu prowadzenia zajęć rytmiki w szkole muzycznej I stopnia -student posiada znajomość podstawowego repertuaru muzycznego związanego z programem nauczania rytmiki w szkole muzycznej I stopnia -student posiada wiedzę umożliwiającą docieranie do niezbędnych informacji i materiałów dydaktycznych pomocnych w prowadzeniu zajęć rytmiki w szkole muzycznej I stopnia -student orientuje się w piśmiennictwie dotyczącym prowadzenia zajęć rytmiki z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym -student posiada podstawową wiedzę dotyczącą zasad prawidłowej emisji głosu w mowie i śpiewie |
efekty kształcenia - umiejętności |
-student posiada podstawowe umiejętności w zakresie prawidłowej emisji głosu w mowie i śpiewie -student posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły -student dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do prowadzenia zajęć rytmiki -student jest świadomy sposobów wykorzystywania swej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w zakresie planowania i prowadzenia zajęć rytmiki w szkole muzycznej I stopnia -student posiada umiejętność doboru właściwej literatury muzycznej na zajęcia rytmiki z dziećmi -student posiada znajomość i umiejętność wykonywania na instrumencie utworów wybranych do opracowywania na zajęciach z dziećmi -student przyswoił sobie dobre nawyki dotyczące techniki ruchu i postawy umożliwiające operowanie ciałem w sposób najbardziej wydajny i bezpieczny -student dzięki występom publicznym wykazuje umiejętność radzenia sobie z różnymi stresowymi sytuacjami z nich wynikającymi, także w odniesieniu do grupy którą prowadzi |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
-student posiada kompetencje i jest przygotowany pod względem praktycznym do wykonywania zawodu nauczyciela w zakresie rytmiki na pierwszym etapie edukacyjnym -student charakteryzuje się wrażliwością etyczną, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności za powierzone mu zadania -student realizuje własne koncepcje i działania artystyczne, mając na uwadze oddziaływanie edukacyjne -student posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji zadań wynikających z kształtowania warsztatu pedagoga-nauczyciela -student posiada umiejętność samooceny oraz jest zdolny do budowania konstruktywnej krytyki w obrębie działań pedagogicznych, dydaktycznych, muzycznych oraz artystycznych -student umiejętnie komunikuje się w obrębie społeczności szkolnej -student w sposób świadomy i profesjonalny umie zaprezentować działalność artystyczną realizowaną z prowadzonymi dziećmi -student umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu dziedziny muzyki |