symbol | jezyk |
---|---|
4/3054 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem nauczania przedmiotu jest przygotowanie studentów do pracy z dziećmi i młodzieżą w ramach zajęć rytmiki, a także zajęć taneczno-muzycznych. Służy temu opanowanie przez nie wybranych tańców narodowych, regionalnych i innych form zabaw tanecznych. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Student rozpoczynający naukę przedmiotu: -charakteryzuje się prawidłową budową ciała, -posiada brak przeciwwskazań lekarskich do prowadzenia zajęć w charakterze instruktora tańca i nauczyciela rytmiki -posiada słuch muzyczny, -posiada predyspozycje koordynacyjno-ruchowe. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Student może uzyskać dodatkową wiedzę w zakresie tańca podczas udziału w różnego rodzaju zajęciach doskonalących warsztat taneczny,np. technika ruchu, czy warsztaty taneczne, ale także będąc członkiem organizacji tanecznej, np. zespołu pieśni i tańca. | |
bibliografia podstawowa | |
1. Czesław Sroka "Polskie Tańce Narodowe we współczesnych zabawach, konkursach i turniejach tanecznych", C. I. O. F. F. Polska Sekcja, Warszawa 2003. 2. Grażyna Dąbrowska "Taniec w polskiej tradycji. Leksykon", MUZA SA Warszawa 2005/2006. 3. Grażyna Dąbrowska "Tańcujże dobrze. Tańce polskie", WSiP, Warszawa1991. 4. Jadwiga Hryniewicka " Pięć tańców polskich", CPARA, Warszawa 1970. 5. Janina Marcinkowa " Tańce Beskidu i Pogórza Cieszyńskiego", Centrum Animacji Kultury, Warszawa 1996. 6. Janina Marcinkowa " Pieśni, taniec i obrzędy Górnego Śląska", COMUK, Warszawa 1973. 7. Paweł Szefka "Tańce kaszubskie, zeszyt 1", Wojewódzki Dom Twórczości Ludowej, Gdańsk 1957.
| |
bibliografia uzupełniająca | |
1. Grażyna Dąbrowska " Folklor na scenie", Warszawa 2012. 2. Grażyna Dąbrowska "W kręgu polskich tańców ludowych", LSW, Warszawa 1979. 3. Oskar Kolberg " Dzieła wszystkie", t. 1-68, 1857- 1990. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student:. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Student: | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Student: |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | mgr Anna Krause, | 4/3054/8579 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Ćwiczenia i proste układy taneczne dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym na bazie polki i walczyka. 2. Tańce regionalne ze Śląska: Owczarek, Gołąbek, Rektor, Trojak, Koziorajka.
Ad.1: Student po odbyciu kursu potrafi stworzyć układ taneczno-ruchowy, wykorzystujący poznane kroki i figury, do wybranych przez siebie fragmentów muzycznych i tańców. Ad.2: Student po odbyciu kursu potrafi stworzyć choreografię do wybranych przez siebie tańców śląskich, odpowiednią dla danej grupy wiekowej, bazującą na poznanych krokach i figurach. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Metody kształcenia wykorzystane podczas prowadzenia kursu: -praktyczna: samodzielne ćwiczenie poznawanych kroków, figur i tańców, -werbalne: wykład dot. rysu historycznego i charakterystyki danych tańców, -oglądowe: pokaz kroków i figur tanecznych, -aktywizujące: samodzielna praca studentów mająca na celu sprawdzenie poziomu nabytej wiedzy i umiejętności jej wykorzystania. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą do oceny studentów jest wykazanie się wiedzą praktyczną z zakresu poznanych tańców , stworzenie układu tanecznego o określonej liczbie taktów,na bazie znanych kroków i figur oraz sposób przekazu (czytelny, prawidłowy pokaz). |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | mgr Anna Krause, | 4/3054/8594 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Tańce narodowe: polonez, krakowiak, kujawiak (rys historyczny, krok podstawowy, rodzaje trzymania, ustawienia w parze, akcenty, figury). Student po odbyciu kursu potrafi stworzyć choreografię do krakowiaka, kujawiaka i poloneza, odpowiednią dla danej grupy wiekowej, bazującą na poznanych krokach i figurach w odpowiednim ustawieniu pary lub dla większej grupy tancerzy. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Metody kształcenia wykorzystane podczas prowadzenia kursu: -praktyczna: samodzielne ćwiczenie poznawanych kroków, figur i tańców, -werbalne: wykład dot. rysu historycznego i charakterystyki danych tańców, -oglądowe: pokaz kroków i figur tanecznych, -aktywizujące: samodzielna praca studentów mająca na celu sprawdzenie poziomu nabytej wiedzy i umiejętności jej wykorzystania. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą do oceny studentów jest wykazanie się wiedzą praktyczną z zakresu poznanych tańców , stworzenie układu tanecznego o określonej liczbie taktów,na bazie znanych kroków i figur oraz sposób przekazu (czytelny, prawidłowy pokaz). |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | mgr Anna Krause, | 4/3054/8595 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Tańce kaszubskie: "Mareszka", "Kosseder", "Dżek", polka "Rus-dwa", "Welewetka", "Okrąc se wkół" Tańce narodowe: mazur, oberek (rys historyczny, krok podstawowy). Student po odbyciu kursu potrafi stworzyć choreografię odpowiednią dla danej grupy wiekowej, bazującą na poznanych krokach i figurach, w odpowiednim dla pary trzymaniu lub z udziałem większej grupy tancerzy. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Metody kształcenia wykorzystane podczas prowadzenia kursu: -praktyczna: samodzielne ćwiczenie poznawanych kroków, figur i tańców, -werbalne: wykład dot. rysu historycznego i charakterystyki danych tańców, -oglądowe: pokaz kroków i figur tanecznych, -aktywizujące: samodzielna praca studentów mająca na celu sprawdzenie poziomu nabytej wiedzy i umiejętności jej wykorzystania. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą do oceny studentów jest wykazanie się wiedzą praktyczną z zakresu poznanych tańców, stworzenie układu tanecznego o określonej liczbie taktów,na bazie znanych kroków i figur oraz sposób przekazu ( czytelny, prawidłowy pokaz). |