Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Rytmika

symboljezyk
4/3053
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  • rozwijanie ekspresji muzyczno-ruchowej studentów
  • doskonalenie praktycznych umiejętności oraz pogłębianie i poszerzanie wiadomości z zakresu Rytmiki E. Jaques-Dalcroze'a
  • kształcenie umiejętności koncentracji, samokontroli i szybkiej reakcji w zakresie działań muzyczno-ruchowych
  • rozwijanie świadomej i twórczej postawy w rozwiązywaniu zadań muzyczno-ruchowych
  • rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej studentów
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • opanowanie materiału przerobionego na zajęciach Rytmiki w I i II semestrze (I rok studiów licencjackich)
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • wszelkie formy ruchu - warsztaty taneczne, teatralne
  • konferencje, sesje naukowe, metodyczne i warsztatowe oraz seminaria poświęcone zagadnieniom z dziedziny rytmiki
  • zajęcia związane z ruchem - technika ruchu, taniec ludowy, taniec współczesny, zespoły rytmiki
  • przedmioty ogólno-muzyczne takie jak: analiza dzieła muzycznego, historia muzyki, historia sztuki, kształcenie słuchu, harmonia, literatura muzyczna
bibliografia podstawowa
  1. Brzozowska-Kuczkiewicz M., Emil Jaques-Dalcroze i jego rytmika, WSiP, Warszawa 1991.
  2. Jaques-Dalcroze E., Pisma wybrane, WSiP, Warszawa, 1992.

  3. Ławrowska R., Muzyka i ruch, WSiP, Warszawa 1991.

  4. Skazińska M., Rytmika i problem jej wykorzystania w procesie wychowania dzieci i młodzieży [w:] Muzyka  środkiem uspołecznienia młodych, Pro Sinfonika, 1979.

  5. Skazińska M., Rola rytmiki w przygotowaniu dzieci i młodzieży w percepcji sztuki [w:] Sztuka i dorastanie dziecka, PWN, Warszawa, Poznań 1981.

  6. Skowrońska-Lebecka E., Dźwięk i gest, Wyd. "Żak", Warszawa 1995. 

bibliografia uzupełniająca
  1. Górecki L., Teoria i metodyka ćwiczeń ruchowych aktora, COMUK, Warszawa 1985.
  2. Materiały informacyjno-dyskusyjne, COPSA, Warszawa ( wybrane pozycje).

  3. Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji - materiały z ogólnopolskich sesji naukowych, Akademia Muzyczna w Łodzi (wybrane pozycje).

  4. Stadnicki A., Logorytmika i choreorytmika, Poradnik metodyczny, WSiP, Warszawa 1987.

  5. Stanisławski S., Praca aktora nad rolą, PIW, Warszawa 1953.

  6. Stanisławski S., Praca aktora nad sobą, część I, PIW, Warszawa 1953.

  7. Stanisławski S., Praca aktora nad sobą, część II, PIW, Warszawa 1954.

  8. Szczuka W., Gest sceniczny, CPARA, Warszawa 1970. 

  9. Turska I., Krótki zarys tańca i baletu, PWM, Kraków 1983.

  10. Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej w Łodzi (wybrane pozycje).
  11. Sztuka - Kultura - Edukacja - Rocznik naukowy Akademii Muzycznej w Gdańsku (wybrane pozycje), Gdańsk 2010.
efekty kształcenia - wiedza

• student definiuje elementy dzieła muzycznego i ilustruje je w ruchu;
• student różnicuje budowę formalną utworów muzycznych ;
• student rozpoznaje struktury rytmiczne i metro - rytmiczne;
• student w oparciu o podstawy teorii muzyki rozpoznaje procesy dotyczące dzieła muzycznego;
• student rozróżnia style muzyczne w obrębie repertuaru specjalności „rytmika”;
student rozpoznaje i definiuje wzajemne relacje zachodzące pomiędzy teorią a praktyką.

efekty kształcenia - umiejętności

• student potrafi wykorzystać swoją intuicję, emocjonalność i wyobraźnię w realizacji zadań muzyczno-ruchowych;
• student porządkuje wiedzę teoretyczną i świadomie wykorzystuje ją w realizacji zadań metro – rytmicznych;
• student potrafi świadomie panować nad własnym ciałem;
• student potrafi reagować ruchem ciała na wszelkie zmiany metro-rytmiczne;
• student potrafi odzwierciedlić w ruchu zagadnienia wynikające z realizacji treści programowych;
• student potrafi wyrazić w ruchu ekspresję muzyki;
• student potrafi radzić sobie ze stresem podczas indywidualnych realizacji zadań przedmiotowych.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

• student pracuje samodzielnie, a w razie potrzeby kieruje pracą grupy;
• student współpracuje w zespole;
• student wykazuje kreatywność w indywidualnych realizacjach zadań przedmiotowych;
• student wykazuje kreatywność w realizacji zadań grupowych;
• student podejmuje działania integrujące pracę mniejszych grup zespołów przy realizacji zadań przedmiotowych ;

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Rytmika (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.001.0ćwiczeniakolokwium w czasie sesjidr hab. Marzena Kamińska, 4/3053/8591
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • systematyka dalcrozowskich ćwiczeń słuchowo-ruchowych oraz ich praktyczna realizacja
  • relacje między dźwiękiem, ruchem, czasem i przestrzenią (muzyczne wyznaczniki czasu trwania ruchu, czas trwania ruchu a przestrzeń)
  • takty o ćwierćnutowej jednostce miary (metrum stałe i zmienne)
  • wartości rytmiczne nut i pauz oraz ich wzajemne zależności czasowe
  • grupowanie i realizacja ruchowa różnymi sposobami wartości rytmicznych w układach jedno i dwugłosowych w taktach ćwierćnutowych
  • różne sposoby wykonania łańcucha realizacji w taktach ćwierćnutowych (2/4 - 4/4)

 

metody dydaktyczne
  • analityczno - percepcyjna
  • problemowo - analityczna
  • problemowo - odtwórcza
  • problemowo – twórcza

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Praktyczna umiejętność realizacji zadań z zakresu omawianych w semestrze problemów.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.001.0ćwiczeniakolokwium w czasie sesjidr hab. Marzena Kamińska, 4/3053/8592
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • doskonalenie wcześniej zdobytych umiejętności oraz stopniowe zwiększanie tempa i trudności wykonywanych zadań rytmicznych i ćwiczeń
  • technika budowy przebiegów rytmicznych i ich realizacja ruchowa
  • polimetria sukcesywna i symultatywna
  • różne sposoby wykonania łańcucha realizacji w taktach ćwierćnutowych (2/4 - 5/4)
  • tworzenie odpowiedników ruchowych takich struktur muzycznych jak: motyw, fraza, zdanie

 

metody dydaktyczne
  • analityczno - percepcyjna
  • problemowo - analityczna
  • problemowo - odtwórcza
  • problemowo – twórcza

 

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Praktyczna umiejętność realizacji zadań z zakresu omawianych w semestrze problemów.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.001.0ćwiczeniakolokwium w czasie sesjidr hab. Małgorzata Malgeri, 4/3053/8593
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • różne sposoby realizacji rytmu muzycznego (takty 2/4 - 7/4)
  • rytmy uzupełniające (kontrapunkt) - krótkie kompozycje ruchowe oparte na realizacji schematu rytmicznego i jego uzupełnienia - polirytmia
  • różne sposoby opracowania kanonu
  • równoczesna realizacja grup rytmicznych podziału regularnego i nieregularnego
  • łańcuch realizacji rytmicznej - różne sposoby wykonania

 

metody dydaktyczne
  • analityczno - percepcyjna
  • problemowo - analityczna
  • problemowo - odtwórcza
  • problemowo – twórcza

 

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Praktyczna umiejętność realizacji zadań z zakresu omawianych w semestrze problemów.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.001.0ćwiczeniakolokwium w czasie sesjidr hab. Małgorzata Malgeri, 4/3053/8578
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • doskonalenie wcześniej zdobytych umiejętności oraz stopniowe zwiększanie tempa i trudności wykonywanych zadań rytmicznych i ćwiczeń
  • augmentacja i diminucja tematów rytmicznych
  • techniczne podstawy ruchu ekspresyjnego (relacje między przebiegiem napięć w muzyce, a napięciem mięśni)
  • forma muzyczna - odzwierciedlenie w ruchu struktur formalnych realizowanych zadań rytmicznych (forma AB, ABA, rondo)
metody dydaktyczne
  • analityczno - percepcyjna
  • problemowo - analityczna
  • problemowo - odtwórcza
  • problemowo – twórcza
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Praktyczna umiejętność realizacji zadań z zakresu omawianych w semestrze problemów.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.003.0ćwiczeniakolokwium w czasie sesjiprof. dr hab. Anna Galikowska-Gajewska, 4/3053/8584
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • doskonalenie wcześniej zdobytych umiejętności
  • takty o ósemkowej jednostce miary (odpowiednie taktowanie oraz grupowanie wartości rytmicznych)
  • rytmy w taktach 3/8 - 12/8 (różne sposoby realizacji)
  • łańcuch rytmiczny w taktach o ósemkowej jednostce miary
metody dydaktyczne
  • analityczno - percepcyjna
  • problemowo - analityczna
  • problemowo - odtwórcza
  • problemowo – twórcza
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Praktyczna umiejętność realizacji zadań z zakresu omawianych w semestrze problemów.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.004.0ćwiczeniaegzaminprof. dr hab. Anna Galikowska-Gajewska, 4/3053/8589
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • doskonalenie wcześniej zdobytych umiejętności oraz stopniowe zwiększanie tempa i trudności wykonywanych zadań i ćwiczeń rytmicznych
  • uzupełnienie ósemkowe, szesnastkowe oraz mieszane tematów rytmicznych w taktach ósemkowych
  • odzwierciedlenie w ruchu formy muzycznej realizowanych ćwiczeń
  • improwizowanie i komponowanie ruchu do tworzonych tematów rytmicznych w metrum ósemkowym
metody dydaktyczne
  • analityczno - percepcyjna
  • problemowo - analityczna
  • problemowo - odtwórcza
  • problemowo – twórcza
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Praktyczna umiejętność realizacji zadań z zakresu omawianych w semestrze problemów.

wykonanie: www.ansta.pl