Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Praktyka w zakresie nauczania rytmiki w przedszkolu

symboljezyk
4/3052
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

- Kształcenie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy z zakresu metodyki nauczania rytmiki w wieku przedszkolnym - Doskonalenie prowadzenia zajęć z dziećmi w wieku przedszkolnym - Kształcenie umiejętności realizacji zagadnień kształcenia muzycznego w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym - Rozwijanie umiejętności analizy i omówienia prowadzonych zajęć z dziećmi w wieku przedszkolnym

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Praktykanci powinni znać podstawy psychologii rozwojowej , pedagogiki, dydaktyki ogólnej i metodyki rytmiki dla dzieci w wieku przedszkolnym.

 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  1. Uczestnictwo w konferencjach, sesjach naukowych, metodycznych i warsztatowych oraz seminariach poświęconych zagadnieniom z dziedziny Rytmiki.
  2. Udział w zajęciach:
  • rytmika,
  • improwizacja fortepianowa,
  • kształcenie słuchu,

  • zasady muzyki,

  • harmonia,
  • taniec ludowy,
  • taniec historyczny.
bibliografia podstawowa

-Smoczyńska U., MUZYKA DLA DZIECI, WSiP, 1995. - Lipska E., Przychodzińska M., DROGI DO MUZYKI, WSiP, 1999. - . - Gloton R., Clero C., TWÓRCZA AKTYWNOŚĆ DZIECKA, WSiP, 1988. - Przetacznikowa M., Włodarski Z., PSYCHOLOGIA WYCHOWAWCZA, PWN, 1986. - Smoczyńska-Nachtman U., PODAJMY SOBIE RĘCE, WSiP, 1989. -  - Jaques-Dalcroze E., PISMA WYBRANE, WSiP, 1992. - Brzozowska-Kuczkiewicz M., Emil Jaques, WSiP, 1991. - Skazińska M., RYTMIKA DALCROZOWSKA METODA AKTYWNEGO WPROWADZANIA DZIECI W ŚWIAT MUZYKI, Poznań, 1981. - Skazińska M., RYTMIKA I PROBLEMY JEJ WYKORZYSTANIA W PROCESIE WYCHOWANIA DZIECI I MŁODZIEŻY, Pro Sinfonica, 1979.

bibliografia uzupełniająca

Stasińska K., INSTRUMENTARIUM ORFFA W SZKOLE, WSiP, 1986. - Ławrowska R., MUZYKA I RUCH, WSiP, 1988. - Skowrońska-Lebecka E., DŹWIĘK I GEST, WSiP, 1984. - Przychodzińska-Kaciczak M., MUZYKA I WYCHOWANIE, NK, 1969. - Rocławski B., PORADNIK FONETYCZNY DLA NAUCZYCIELI, WSiP, 1986. - Lewandowska K., MUZYKOTERAPIA DZIECIĘCA, materiały od autora. - Małek E., DZIECIĘCE HIP-HOP, MCDN, 2000. - Stadnicki A., TAŃCE DLA DZIECI, WSiP, 1994. - Moskalik I., RUCH PRZY MUZYCE, AUDITOR, 1992., Burowska Z., Karpała B., Noworol B., Wilk A., SO MI LA, WSiP, 1989, Chamski H., ŚPIEWNIK, Hejnał 1993.

efekty kształcenia - wiedza

- student posiada wiedzę dotyczącą pedagogiki i psychologii w zakresie problematyki pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym;
- student rozumie procesy rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym;
- student posiada wiedzę pedagogiczno-dydaktyczną przedmiotu specjalności głównej-rytmika;
- student dysponuje wiedzą z zakresu prowadzenia zajęć rytmiki w przedszkolach;
- student posiada znajomość podstawowego repertuaru muzycznego związanego z programem nauczania rytmiki w przedszkolu;
- student posiada wiedzę umożliwiającą docieranie do niezbędnych informacji i materiałów dydaktycznych pomocnych w prowadzeniu zajęć rytmiki z dziećmi;
- student orientuje się w piśmiennictwie dotyczącym prowadzenia zajęć rytmiki z dziećmi w wieku przedszkolnym;
- student posiada podstawową wiedzę dotyczącą zasad prawidłowej emisji głosu w mowie i śpiewie.

efekty kształcenia - umiejętności

- student wykazuje umiejętność praktycznego zastosowania wiedzy dotyczącej nauczania rytmiki;
- student jest świadomy sposobów wykorzystywania swej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w zakresie planowania i prowadzenia zajęć rytmiki z dziećmi;
- student posiada umiejętność doboru właściwej literatury muzycznej na zajęcia rytmiki z dziećmi;
- student posiada znajomość i umiejętność wykonywania na instrumencie utworów wybranych do opracowywania na zajęciach z dziećmi;
- student jest przygotowany do współpracy z innymi w ramach prac i projektów artystycznych;
- student przyswoił sobie dobre nawyki dotyczące techniki ruchu i postawy umożliwiające operowanie ciałem w sposób najbardziej wydajny i bezpieczny;
- student dzięki występom publicznym wykazuje umiejętność radzenia sobie z różnymi stresowymi sytuacjami z nich wynikającymi, także w odniesieniu do grupy, którą prowadzi.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- student posiada kompetencje i jest przygotowany pod względem praktycznym do wykonywania zawodu nauczyciela rytmiki w przedszkolu;
- student charakteryzuje się wrażliwością etyczną, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności za powierzone mu zadania;
- student realizuje własne koncepcje i działania artystyczne, mając na uwadze oddziaływanie edukacyjne;
- student umiejętnie komunikuje się w obrębie własnego środowiska i społeczności danej placówki oświatowej;
- student w sposób zorganizowany podchodzi do rozwiązywania problemów dotyczących pracy z dziećmi;
- student w sposób świadomy i profesjonalny umie zaprezentować działalność artystyczną realizowaną z dziećmi;
- student posiada umiejętność adaptowania się do nowych,zmiennych okoliczności, które mogą występować podczas wykonywania pracy pedagogicznej;
- student w sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania.

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Rytmika (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.000.5ćwiczeniazaliczeniemgr Katarzyna Kierzkowska, 4/3052/8577
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe zawarte w prowadzonych zajęciach z grupą dzieci w wieku przedszkolnym oparte są na zagadnieniach ściśle zintegrowanych z materiałami z zakresu metodyki nauczania rytmiki w wieku przedszkolnym i bezpośrednio korelują z treściami programowymi owego przedmiotu.

 

metody dydaktyczne

problemowe, pokazu, słowne, projektu, praktyczne i aktywizujące, waloryzacyjne

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie na podstawie poprowadzonych praktycznie zajęć z grupą przedszkolną w ustalonym wymiarze jednostek lekcyjnych. Wymagania egzaminacyjne: brak, stosowana jest tzw. "samochwałka" czyli ankieta samooceny.

Ankieta:

 

Imię i nazwisko…………………………………………………………………………

 

Rok szkolny, semestr…………………………………………………………………...

 

SAMOOCENA:

 

1/ Frekwencja……………………………………………………………………………

 

2/ Prowadzenie zajęć: lekcja 1/ punkty ________………………………………………

 

 

    ……………………lekcja 2/ punkty _________……………………………………...

 

    ……………………lekcja 3/ punkty _________……………………………………...

 

3/  Przygotowanie do lekcji………………………………………………………………

 

     ………………………………………………………………………………………..

 

4/ Aktywność ,umiejętność oceny prowadzonych zajęć…………………………………

 

    …………………………………………………………………………………………

 

5/ Mój kontakt z dziećmi na zajęciach .………………………………………………...

 

   …………………………………………………………………………………………

 

 

 

                                                                   OCENA………………………………………

 

 

 

 

Moje uwagi, wnioski, spostrzeżenia : ………………………………………………………………………………………………..

 

 

Moje uwagi dotyczące sposobu przeprowadzanych praktyk nauczania przedszkolnego:

 

…………………………………………………………………………………………………

 

 

wykonanie: www.ansta.pl