Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Metodyka audycji muzycznych

symboljezyk
4/3049
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  • kształcenie praktycznych umiejetności do prowadzenia przedmiotu audycje muzyczne w szkolnictwie muzycznym I stopnia
  • poznanie różnych form, rodzajów ćwiczeń oraz metod aktywnego słuchania literatury muzycznej
  • sposób realizacji
    zajęcia stacjonarne
    wymagania wstępne i dodatkowe
    • wiedza i umiejętności z historii muzyki i literaturu muzycznej
    • podstawowa wiedza z zakresu psychologii rowojowej dziecka
    • podstawowa wiedza z dydaktyki ogólnej
    zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
    •  zaliczone kursy: (historia muzyki, literatura muzyczna)
    bibliografia podstawowa
    •  Dudek.A., Program nauczania dla szkół muzycznych I stopnia. Wyd. Triangiel, Warszawa 2009
    • Frołowicz E., Aktywny uczeń w świecie muzyki, Propozycje dla nauczyciela Wyd. Harmonia, Gdańsk 2008
    • Frolowiczi E., Konsonanse i dysonanse wczesnoszkolnej edukacji muzycznej, Akademia Muzyczna, Gdańsk 2011
    • Stokowska M., O muzyce i muzykach: ciekawostki, wiersze, wypowiedzi, anegdoty, Warszawa 1989
    bibliografia uzupełniająca
    • Komorowska M., Zaproszenie do muzyki, WSiP Warszawa 1989
    • Kreiner - Bogdańska A., W krainie muzyki, PWM Kraków
    • słowniki, encyklopedie, programy multimedialne, materiały z muzycznych stron internetowych
    efekty kształcenia - wiedza

    * spełnia wytyczne wynikające z Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowujacego do zawodu nauczyciela prowadzącego audycje muzycznyczne w szkole muzycznej I stopnia
    * posiada wiedzę dotyczącą pedagogiki i psychologii w zakresie problematyki pracy z dziećmi w szkolnictwie artystycznym
    * posiada wiedzę pedagogiczno - dydaktyczną do prowadzenia przedmiotu audycje muzyczne w szkole muzycznej I stopnia
    * posiada znajomość podstawowych treści oraz literaturę muzyczną zwiazaną z nauczanie przedmiotu audycje muzyczne w szkole muzycznej i stopnia
    * posiada wiedzę umożliwiająca wykorzystania na lekcjach audycji muzycznych technologii informacyjnych (nagrania, materiały nutowe, prezentacje multimedialne, internet)

    efekty kształcenia - umiejętności

    * posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły muzycznej I stopnia
    *.jest przygotowany do współpracy z innymi placówkami (organizacja i prowadzenie audycji muzycznych)
    * wykazuje umiejętności samodzielnego doskonalenia własnego warsztatu poprzez dobór treści, literatury muzycznej oraz opracowania przykładów rozwiązań metodycznych

    efekty kształcenia - kompetencje społeczne

    * stosuje w praktyce i doskonali w ramach przedmiotu kompetencje wiedzy i umiejętności
    * umiejętnie komunikuje się w środowisku lokalnym i innych placówkach kulturalno - oświatowych prowadząc audycje muzyczne
    * umie posługiwać się specjalistyczną literaturą, terminologią z zakresu historii muzyki, psychologii oraz metodyki prowadzenia audycji muzycznych

    Semestry

    Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
    Rytmika (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

    semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
    415.001.0wykładzaliczeniemgr Maria Datta, 4/3049/8553
    treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
    • zapoznanie z podstawą programową nauczania przedmiotu audycje muzyczne
    • zaznajomienie się z literaturą przedmiotu oraz innymi pomocami dydaktycznymi ( podręcznikami, prezentacjami multimedialnymi, testami sprawdzającymi umiejętności)
    • kryteria doboru wiedzy z zakresu elementarnej historii muzyki
    • kryteria doboru literatury muzycznej
    • nauka słuchania muzyki i analizy utworu
    • opracowanie przykładów rozwiązań metodycznych
    • konstruowanie scenariuszy zajęć
    • opracowanie narzędzi sprawdzających wiedzę i umiejętności

     

    metody dydaktyczne
    • wykład
    • wykład z prezentacją multimedialną
    • dyskusja
    • metody aktywizujące (problemowe)
    • metody praktyczne (ćwiczenia)
    warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
    • przygotowanie ćwiczeń praktycznych
    • opracowanie zadań testowych sprawdzających wiedzę i umiejętności ucznia
    • przygotowanie scenariusza
    wykonanie: www.ansta.pl