Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Proseminarium metody E. Jaques-Dalcroze'a

symboljezyk
4/3047
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  • Pogłębienie przez studentki teoretycznej znajomości metody Emila Jaques-Dalcroze' a: jej genezy , założeń i celów.
  • Zapoznanie się z działalnością Dalcroze' a i jego uczniów.
  • Analiza ich wkładu w rozwój rytmiki, tańca i sztuki scenicznej.
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Praktyczne umiejętności w zakresie podstaw metrorytmiki Emila Jaques-Dalcroze' a.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Zaleca się udział w warsztatach, seminariach i konferencjach z zakresu rytmiki i tańca.

bibliografia podstawowa

1. Jaques-Dalcroze E., Pisma wybrane, WSiP, Warszawa 1992.

2. Brzozowska-Kuczkiewicz M., Emil Jagues-Dalcroze i jego Rytmika, WSiP, Warszawa 1991.

3. Wiechowiczowa W., Zasady inscenizacji rytmicznych, nakładem Spółki Akcyjnej "Ostoja". Poznań 1936.

4. Apia A., Dzieło sztuki żywej i inne prace, Wyd. Artystyczne i Filmowe, Warszawa  1974..

5.Rambert M., Żywe srebro, Czytelnik, Warszawa 1978.

6. Lange R., O istocie tańca i jego przejawach w kulturze, PWM, 1986.

7. Mieczyńska-Lewakowska J., Fakty i ludzie z mego życia, Zarząd Miasta Łodzi, Łódź 1993.

8. Kurth P., Isadora Duncan, Świat Książki, Warszawa 2003.

bibliografia uzupełniająca

1.Materiały Informacyjno-Dyskusyjne COPSA Warszawa 1963, z. 71, - Rytmika i jej twórca Emil Jaques-Dalcroze,

2. Skazińska M., Rola rytmiki w przygotowaniu dzieci i młodzieży do percepcji sztuki [w:] Sztuka i dorastanie dziecka, PWN, Warszawa 1981.

3. Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji, Materiały z Ogólnopolskiej Sesji Naukowej, Łódź 1999, Łódź 2002, Łódź 2005.

efekty kształcenia - wiedza

• student posiada wiedzę pedagogiczno-dydaktyczną przedmiotu specjalności głównej - "rytmiki" ;
• student posiada wiedzę umożliwiającą docieranie do niezbędnych informacji (książki, nagrania, materiały nutowe, Internet), ich analizowanie i interpretowanie we właściwy sposób;
• student orientuje się w piśmiennictwie dotyczącym kierunku studiów, zarówno w aspekcie historii muzyki klasycznej i jej kontekstu pedagogicznego, jak również jej obecnej kondycji (dotyczy to także internetu i e-learningu);
• student posiada znajomość podstawowych wzorców leżących u podstaw improwizacji i aranżacji.

efekty kształcenia - umiejętności

• student wykazuje umiejętność praktycznego zastosowania wiedzy dotyczącej podstawowych koncepcji pedagogicznych, dającą kwalifikacje do nauczania;
• student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje ;
• student posiada umiejętność swobodnej ustnej i pisemnej wypowiedzi na temat interpretowania, tworzenia.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

• student umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje;
• posiada umiejętność samooceny, jak też jest zdolny do budowania konstruktywnej krytyki w obrębie działań pedagogicznych, dydaktycznych, muzycznych, artystycznych oraz w obszarze szeroko pojmowanej kultury;
• student jest zdolny do definiowania własnych sądów i przemyśleń na tematy społeczne, naukowe i etyczne oraz umie je umiejscowić w obrębie własnej pracy pedagogiczno - artystycznej, ale także w procesie wychowawczym podległej grupy uczniowskiej ;
• student w sposób zorganizowany podchodzi do rozwiązywania problemów dotyczących szeroko pojętych prac projektowych, jak również własnych działań artystycznych;
• student umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu dziedziny muzyki, pedagogiki i psychologii .

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Rytmika (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.000.5wykładzaliczenieprof. dr hab. Anna Galikowska-Gajewska, 4/3047/8566
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Emil Jaques-Dalcroze - twórca rytmiki: - życie - twórczość (kompozycje, dzieła pedagogiczne i publikacje literackie)

2. Metoda E. Jaques-Dalcroze'a - geneza i rozwój: - solfeż, - rytmika, - improwizacja, - terapia

3. Poznanie teoretycznych podstaw całokształtu metody Emila Jaques-Dalcroze'a.

4. Główne założenia metody Dalcroze'a.

5. Współzależność rytmiki i plastyki dalcrozowskiej.

metody dydaktyczne

wykład i ćwiczenia

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest ocena aktywności studentów w trakcie zajęć, a także wynik kolokwium sprawdzającego poziom wiedzy.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.000.5wykładkolokwiumprof. dr hab. Anna Galikowska-Gajewska, 4/3047/8570
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

pedagog

 

1. Metoda Dalcroze'a na świecie (historia, stan obecny, perspektywy rozwoju).

2. Działalność pedagogiczna, naukowa i artystyczna polskich pedagogów rytmiki w latach 1920-2007.

3. Zarys dziejów tańca i baletu.

4. Wpływ rytmiki na rozwój tańca w XX wieku

5. Metoda Emila Jaques-Dalcroze'a jako źródło inspiracji koncepcji wychowania muzycznego w XX w.

 

 

 

metody dydaktyczne

wykład i ćwiczenia

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest ocena aktywności studentów w trakcie zajęć, a także wynik kolokwium sprawdzającego poziom wiedzy.

wykonanie: www.ansta.pl