symbol | jezyk |
---|---|
4/3047 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Praktyczne umiejętności w zakresie podstaw metrorytmiki Emila Jaques-Dalcroze' a. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Zaleca się udział w warsztatach, seminariach i konferencjach z zakresu rytmiki i tańca. | |
bibliografia podstawowa | |
1. Jaques-Dalcroze E., Pisma wybrane, WSiP, Warszawa 1992. 2. Brzozowska-Kuczkiewicz M., Emil Jagues-Dalcroze i jego Rytmika, WSiP, Warszawa 1991. 3. Wiechowiczowa W., Zasady inscenizacji rytmicznych, nakładem Spółki Akcyjnej "Ostoja". Poznań 1936. 4. Apia A., Dzieło sztuki żywej i inne prace, Wyd. Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1974.. 5.Rambert M., Żywe srebro, Czytelnik, Warszawa 1978. 6. Lange R., O istocie tańca i jego przejawach w kulturze, PWM, 1986. 7. Mieczyńska-Lewakowska J., Fakty i ludzie z mego życia, Zarząd Miasta Łodzi, Łódź 1993. 8. Kurth P., Isadora Duncan, Świat Książki, Warszawa 2003. | |
bibliografia uzupełniająca | |
1.Materiały Informacyjno-Dyskusyjne COPSA Warszawa 1963, z. 71, - Rytmika i jej twórca Emil Jaques-Dalcroze, 2. Skazińska M., Rola rytmiki w przygotowaniu dzieci i młodzieży do percepcji sztuki [w:] Sztuka i dorastanie dziecka, PWN, Warszawa 1981. 3. Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji, Materiały z Ogólnopolskiej Sesji Naukowej, Łódź 1999, Łódź 2002, Łódź 2005. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
• student posiada wiedzę pedagogiczno-dydaktyczną przedmiotu specjalności głównej - "rytmiki" ; | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
• student wykazuje umiejętność praktycznego zastosowania wiedzy dotyczącej podstawowych koncepcji pedagogicznych, dającą kwalifikacje do nauczania; | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
• student umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje; |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 0.5 | wykład | zaliczenie | prof. dr hab. Anna Galikowska-Gajewska, | 4/3047/8566 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Emil Jaques-Dalcroze - twórca rytmiki: - życie - twórczość (kompozycje, dzieła pedagogiczne i publikacje literackie) 2. Metoda E. Jaques-Dalcroze'a - geneza i rozwój: - solfeż, - rytmika, - improwizacja, - terapia 3. Poznanie teoretycznych podstaw całokształtu metody Emila Jaques-Dalcroze'a. 4. Główne założenia metody Dalcroze'a. 5. Współzależność rytmiki i plastyki dalcrozowskiej. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
wykład i ćwiczenia | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest ocena aktywności studentów w trakcie zajęć, a także wynik kolokwium sprawdzającego poziom wiedzy. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 0.5 | wykład | kolokwium | prof. dr hab. Anna Galikowska-Gajewska, | 4/3047/8570 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Metoda Dalcroze'a na świecie (historia, stan obecny, perspektywy rozwoju). 2. Działalność pedagogiczna, naukowa i artystyczna polskich pedagogów rytmiki w latach 1920-2007. 3. Zarys dziejów tańca i baletu. 4. Wpływ rytmiki na rozwój tańca w XX wieku 5. Metoda Emila Jaques-Dalcroze'a jako źródło inspiracji koncepcji wychowania muzycznego w XX w.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
wykład i ćwiczenia | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest ocena aktywności studentów w trakcie zajęć, a także wynik kolokwium sprawdzającego poziom wiedzy. |