symbol | jezyk |
4/3046 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
- kształcenie praktycznych umiejętności prowadzenia rytmiki w przedszkolach,w szkołach muzycznych I st, w placówkach artystycznego ruchu amatorskiego, w szkolnictwie podstawowym
- kształtowanie twórczej, świadomej postawy w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych,
- pogłębianie zainteresowań pedagogiką muzyczną,
- wyrabianie postawy gotowości do dalszej samodzielnej pracy nad doskonaleniem umiejętności zawodowych.
UWAGI:
- "Metodyka nauczania rytmiki" powinna być teoretyczną syntezą praktycznych przedmiotów kierunkowych, jak: rytmika, kompozycja ruchowa utworów muzycznych, improwizacja fortepianowa, powinna również znajdować odniesienie w pedagogice i psychologii.
- Zestaw podstawowych środków dydaktycznych: Sala, w której prowadzi się metodykę nauczania rytmiki, powinna być wyposażona w następujące pomoce dydaktyczne: dobrze nastrojony fortepian , instrumentarium Orffa, tablicę gładką i w pięciolinię, podręczną bibliotekę: programy nauczania, śpiewniki, nuty, podręczniki itp., różnego rodzaju pomoce przedmiotowe, jak piłki, obręcze, szarfy, tarcze, linki itp.
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- Podstawowa znajomość metody Emila Jaques-Dalcroze’a
- Podstawowa znajomość zagadnień metodycznych prowadzenia rytmiki wg metody E. Jaques-Dalcroze’a (szczególnie w wieku przedszkolnym oraz w Szkole Muzycznej I st.)
- Umiejętność stosowania podstawowych zagadnień z improwizacji fortepianowej w odniesieniu do zajęć rytmiki z dziećmi
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- przedmioty teoretyczne jak: pedagogika, psychologia,
- przedmioty kierunkowe: rytmika, technika ruchu, kompozycje ruchowe utworów muzycznych, improwizacja fortepianowa, zespół rytmiki
- warsztaty i seminaria metodyczne w zakresie rytmiki, improwizacji fortepianowej, psychologii, terapii
|
bibliografia podstawowa |
- Dasiewicz-Tobiasz – Umuzykalnienie w przedszkolu. WSiP Warszawa 1977
- K. Lewandowska – Rozwój zdolności muzycznych. W-wa 19
- U. Smoczyńska-Nachtman – Kalendarz muzyczny w przedszkolu. WsiP Warszawa 1978
- U. Smoczyńska-Nachtman – Zabawy i ćwiczenia przy muzyce. COMUK Warszawa 1978
- M. Skazińska – Rytmika dalcrozowska – metoda aktywnego wprowadzania dzieci w świat muzyki. W: Oświata i Wychowanie. Nr 3 1987 r.
- Materiały Informacyjno-Dyskusyjne COPSA. Zesz. 71, 87, 111
|
bibliografia uzupełniająca |
- M. Przychodzińska – Muzyka i Wychowanie, Warszawa 1969
- H. Spionek – Zaburzenia psychoruchowego rozwoju dziecka. PWN Warszawa 1965
- A. Stadnicki – Logorytmika i choreorytmika. Poradnik metodyczny. WsiP W-wa 1987
|
efekty kształcenia - wiedza |
- spełnia wytyczne wynikające z Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do zawodu nauczyciela/ pkt 3 "szczegółowe efekty kształcenia" (rozporządzenie z dnia 17 stycznia 2012) - posiada wiedzę dotyczącą pedagogiki i psychologii w zakresie problematyki pracy z dziećmi na poziomie podstawowym edukacji muzycznej, - posiada wiedzę pedagogiczno-dydaktyczną przedmiotu specjalności głównej - ""rytmiki"" - posiada znajomość podstawowego repertuaru związanego z programami edukacji muzycznej - orientuje się w piśmiennictwie dotyczącym kierunku studiów, zarówno w aspekcie historii muzyki klasycznej i jej kontekstu pedagogicznego, jak również jej obecnej kondycji (dotyczy to także internetu i e-learningu) -posiada znajomość podstawowych wzorców leżących u podstaw improwizacji i aranżacji |
efekty kształcenia - umiejętności |
- wykazuje umiejętność praktycznego zastosowania wiedzy dotyczącej podstawowych koncepcji pedagogicznych, dającą kwalifikacje do nauczania - posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły - posiada umiejętność akompaniowania soliście (solistom) w różnych formach zespołowych, - poprzez opanowanie efektywnych technik ćwiczenia wykazuje umiejętność samodzielnego doskonalenia własnego warsztatu technicznego w specjalności rytmika, ale także jako metodyk prowadzonych zajęć rytmiki i kształcenia słuchu w klasach I-III - posiada umiejętność swobodnej ustnej i pisemnej wypowiedzi na temat interpretowania, tworzenia |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
-posiada kompetencje i jest przygotowany pod względem praktycznym do wykonywania zawodu nauczyciela w zakresie pedagogiki muzyki i rytmiki na pierwszym etapie edukacyjnym (przedszkole, szkoła podstawowa, szkoła muzyczna I stopnia) - spełnia wytyczne wynikające z Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do zawodu nauczyciela/ pkt 3 "szczegółowe efekty kształcenia" (rozporządzenie z dnia 17 stycznia 2012) - posiada umiejętność samooceny, jak też jest zdolny do budowania konstruktywnej krytyki w obrębie działań pedagogicznych, dydaktycznych, muzycznych, artystycznych oraz w obszarze szeroko pojmowanej kultury - umiejętnie komunikuje się w obrębie własnego środowiska i społeczności - głównie szkolnej - umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu dziedziny muzyki, pedagogiki i psychologii - jest zdolny do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów własnych i grupowych jako pedagog |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
1 | 15.00 | 1.0 | wykład | zaliczenie | prof. dr hab. Małgorzata Kupsik, | 4/3046/8542 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- Metody wychowania muzycznego: Emila Jaques-Dalcroze'a, Carla Orffa, Zolana Kadaly'a.
- Wybrane zagadnienia z dydaktyki ogólnej w odniesieniu do realizacji materiału nauczania rytmiki
: proces nauczania, zasady nauczania, metody nauczania, przygotowanie nauczyciela do lekcji, scenariusz.
- Znaczenie ruchu dla ogólnego rozwoju dziecka: właściwości rozwoju fizycznego i motorycznego dziecka w wieku przedszkolnym
, ruch jako czynnik pobudzający;ruch jako czynnik adaptacyjny; ruch jako czynnik wyrównawczy
|
metody dydaktyczne |
- podająca - werbalna: wykład, dyskusja
- waloryzująca
- problemowa
- operatywna-praktyczna
- problemowo-twórcza
- problemowo-analityczna
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu są obecności na zajęciach,odpowiedzi ustne, przygotowanie prac pisemnych w zależności od przerabianego materiału.
Studenci powinni posiadać wiedzę z zakresu:
- Znajomości metod E. Jaques-Dalcroze'a, C. Orffa, Z. Kodaly'a - różnice, podobieństwa
- Znajomości omawianych zagadnień z dydaktyki ogólnej
- Właściwości rozwoju psychofizycznego dziecka w wieku przedszkolnym
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
2 | 15.00 | 1.0 | wykład | kolokwium | prof. dr hab. Małgorzata Kupsik, | 4/3046/8545 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- Zakres materiału muzyczno-ruchowego i organizacja zajęć rytmiki w
przedszkolu: cele umuzykalniające i wychowawcze rytmiki w
przedszkolu,program zajęć rytmiki dla poszczególnych grup wiekowych
- Organizacja, czas i formy prowadzenia zajęć rytmiki w przedszkolu
- Higiena i bezpieczeństwo zajęć
- Znaczenie śpiewu w ogólnym
rozwoju dziecka: rola piosenki w zajęciach rytmiki w przedszkolu,
zdrowotne znaczenie śpiewu, doskonalenie aparatu mowy i wzbogacanie
słownictwa, rozwijanie słuchu muzycznego i pamięci muzycznej , kryteria
doboru i sposób nauki piosenki w poszczególnych grupach wiekowych.
- Zabawa jako główna forma
aktywności dziecka w wieku przedszkolnym - znaczenie, rodzaje.
- Korelacja zajęć rytmiki z Programem Wychowania w Przedszkolu
|
metody dydaktyczne |
- podająca - werbalna: wykład, dyskusja
- waloryzująca
- problemowa
- operatywna-praktyczna
- problemowo-twórcza
- problemowo-analityczna
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu są obecności na zajęciach,odpowiedzi
ustne, przygotowanie prac pisemnych w zależności od przerabianego
materiału.
Studenci powinni posiadać wiedzę z zakresu:
- Celów, organizacji i treści edukacyjnych oraz higieny pracy na zajęciach rytmiki w placówkach przedszkolnych
- Znaczenia śiewu w rozwoju dziecka, kryteriów doboru piosenki
- Zabawy jako formy aktywności
- Korelacji rytmiki z Programem Wychowania Przedszkolnego
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
3 | 15.00 | 1.0 | wykład | zaliczenie | prof. dr hab. Małgorzata Kupsik, | 4/3046/8546 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- Rytmika w placówkach artystycznego ruchu amatorskiego: cele prowadzonych zajęć , organizacja, czas i formy zajęć rytmiki w placówkach artystycznego ruchu amatorskiego,
2. Zagadnienie korelacji rytmiki i kształcenia słuchu w klasach I-III
3. Wstępny cykl lekcyjny: - ćwiczenia początkowe uwrażliwiające ucznia na zmiany w muzyce i wdrażające do podporządkowania się jej - ćwiczenia z przerwą w muzyce - ćwic.zenia porządkowe - ćwiczenia poczucia tempa - ćwiczenia poczucia metrycznego - ćwiczenia gimnastyczne usprawniające aparat ruchowy
|
metody dydaktyczne |
- podająca - werbalna: wykład, dyskusja
- waloryzująca
- problemowa
- operatywna-praktyczna
- problemowo-twórcza
- problemowo-analityczna
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu są obecności na zajęciach,odpowiedzi ustne, przygotowanie prac pisemnych w zależności od przerabianego materiału.
Studenci powinni posiadać wiedzę z zakresu:
- Prowadzenia zajeć rytmiki w placówkach ruchu amatorskiego,
- Ćwiczeń wstępnego cyklu nauczania rytmiki.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
4 | 15.00 | 1.0 | wykład | kolokwium | prof. dr hab. Małgorzata Kupsik, | 4/3046/8547 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- Specyfika zajęć rytmiki dla seniorów - właściwości wieku senioralnego - możliwości zastosowania wybranych ćwiczeń muzyczno-ruchowych
- Kształcenie dyspozycji ruchowych z uwzględnieniem właściwości motorycznych osób w różnym wieku, kształcenie koordynacji słuchowo-ruchowej - rodzaje ćwiczeń - sposoby realizacji ćwiczeń słuchowo-ruchowych, rozwijanie ekspresji muzyczno-ruchowej , improwizowanie ruchu, komponowanie ruchu - interpretacje ruchowe utworów muzycznych
- Zagadnienia metrorytmiczne - wprowadzenie pojęcia taktu: taktowanie, sposób wprowadzenia, taktu, - wartości nut i pauz - sposób wprowadzenia (stopniowanie trudności, realizacja z taktowaniem i bez) - zastosowanie poznanych wartości rytmicznych w różnych rytmach - wprowadzenie grup rytmicznych - rytmy uzupełniające: ćwierćnutowe, ósemkowe i szesnastkowe.
|
metody dydaktyczne |
- podająca - werbalna: wykład, dyskusja
- waloryzująca
- problemowa
- operatywna-praktyczna
- problemowo-twórcza
- problemowo-analityczna
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu są obecności na zajęciach,odpowiedzi ustne, przygotowanie prac pisemnych w zależności od przerabianego materiału.
Studenci powinni posiadać wiedzę z zakresu:
- specyfiki prowadzenia zajęc rytmiki dla seniorów
- zagadnień metrorytmicznych programu nauczania rytmiki w Szkole Muzycznej I st.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
5 | 15.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | dr hab. Małgorzata Malgeri, | 4/3046/8548 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Dalsza realizacja treści dotyczących prowadzenia rytmiki w Szkole Muzycznej I st:
- Zagadnienia metrorytmiczne- ćwiczenia z zakresu polirytmii - łańcuch realizacji tematów rytmicznych - synkopa - podwójna szybkość tematów rytmicznych - grupy ósemkowe w taktach ósemkowych - przedtakt - dyktanda rytmiczne
- Interpretacje ruchowe utworów muzycznych
- dobór utworów muzycznych z uwzględnieniem możliwości percepcyjnych i wykonawczych ucznia,
- kryteria wartościowania interpretacji ruchowych utworów muzycznych.
|
metody dydaktyczne |
- podająca - werbalna: wykład, dyskusja
- waloryzująca
- problemowa
- operatywna-praktyczna
- problemowo-twórcza
- problemowo-analityczna
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu są obecności na zajęciach,odpowiedzi ustne, przygotowanie prac pisemnych w zależności od przerabianego materiału.
Studenci powinni posiadać wiedzę z zakresu:
- zagadnień metrorytmicznych dotyczących realizacji programu nauczania rytmiki w Szkole Muzycznej I st.
- interpretacji ruchowych utworów muzycznych w Szkole Muzycznej I st.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
6 | 30.00 | 2.0 | wykład | egzamin | dr hab. Małgorzata Malgeri, | 4/3046/8549 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Dalsza realizacja treści prowadzenia rytmiki w Szkole Muzycznej I st::
- Rytmika w szkołach muzycznych I st. - analiza programów nauczania - rozkład materiału nauczania - przygotowanie lekcji, scenariusze lekcji
- Przygotowanie scenariusza lekcji dyplomowej
|
metody dydaktyczne |
- podająca - werbalna: wykład, dyskusja
- waloryzująca
- problemowa
- operatywna-praktyczna
- problemowo-twórcza
- problemowo-analityczna
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu są obecności na zajęciach,odpowiedzi ustne, przygotowanie prac pisemnych w zależności od przerabianego materiału.
Studenci powinni posiadać wiedzę z zakresu:
- Wprowadzania zagadnień metrorytmicznych na rytmice w Szkole Muzycznej I st.
- Opracowania rozkładu nauczania'
- Realizacji programu nauczania rytmik w Szkole Muzycznej I st.
|