Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Metodyka nauczania rytmiki

symboljezyk
4/3046
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  • kształcenie praktycznych umiejętności prowadzenia rytmiki w przedszkolach,w szkołach muzycznych I st,  w placówkach artystycznego ruchu amatorskiego, w szkolnictwie podstawowym
  • kształtowanie twórczej, świadomej postawy w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych,
  • pogłębianie zainteresowań pedagogiką muzyczną,
  • wyrabianie postawy gotowości do dalszej samodzielnej pracy nad doskonaleniem umiejętności zawodowych.

UWAGI:

- "Metodyka nauczania rytmiki" powinna być teoretyczną syntezą praktycznych przedmiotów kierunkowych, jak: rytmika, kompozycja ruchowa utworów muzycznych, improwizacja fortepianowa, powinna również znajdować odniesienie w pedagogice i psychologii.

- Zestaw podstawowych środków dydaktycznych: Sala, w której prowadzi się metodykę nauczania rytmiki, powinna być wyposażona w następujące pomoce dydaktyczne:  dobrze nastrojony fortepian , instrumentarium Orffa, tablicę gładką i w pięciolinię, podręczną bibliotekę: programy nauczania, śpiewniki, nuty, podręczniki itp., różnego rodzaju pomoce przedmiotowe, jak piłki, obręcze, szarfy, tarcze, linki itp.


sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • Podstawowa znajomość metody Emila Jaques-Dalcroze’a
  • Podstawowa znajomość zagadnień metodycznych prowadzenia rytmiki wg metody E. Jaques-Dalcroze’a (szczególnie w wieku przedszkolnym oraz         w Szkole Muzycznej I st.)
  • Umiejętność stosowania podstawowych zagadnień z improwizacji fortepianowej w odniesieniu do zajęć rytmiki z dziećmi
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • przedmioty teoretyczne jak: pedagogika, psychologia,
  • przedmioty kierunkowe: rytmika, technika ruchu, kompozycje ruchowe utworów muzycznych, improwizacja fortepianowa, zespół rytmiki
  • warsztaty i seminaria metodyczne w zakresie rytmiki, improwizacji fortepianowej, psychologii, terapii

 

bibliografia podstawowa
  1. Dasiewicz-Tobiasz – Umuzykalnienie w przedszkolu. WSiP Warszawa 1977
  2. K. Lewandowska – Rozwój zdolności muzycznych. W-wa 19
  3. U. Smoczyńska-Nachtman – Kalendarz muzyczny w przedszkolu. WsiP Warszawa 1978
  4. U. Smoczyńska-Nachtman – Zabawy i ćwiczenia przy muzyce. COMUK Warszawa 1978
  5. M. Skazińska – Rytmika dalcrozowska – metoda aktywnego wprowadzania dzieci w świat muzyki. W: Oświata i Wychowanie. Nr 3 1987 r.
  6. Materiały Informacyjno-Dyskusyjne COPSA. Zesz. 71, 87, 111

 

bibliografia uzupełniająca
  1. M. Przychodzińska – Muzyka i Wychowanie, Warszawa 1969
  2. H. Spionek – Zaburzenia psychoruchowego rozwoju dziecka. PWN Warszawa 1965
  3. A. Stadnicki – Logorytmika i choreorytmika. Poradnik metodyczny. WsiP W-wa 1987

 

efekty kształcenia - wiedza

- spełnia wytyczne wynikające z Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do zawodu nauczyciela/ pkt 3 "szczegółowe efekty kształcenia" (rozporządzenie z dnia 17 stycznia 2012)
- posiada wiedzę dotyczącą pedagogiki i psychologii w zakresie problematyki pracy z dziećmi na poziomie podstawowym edukacji muzycznej,
- posiada wiedzę pedagogiczno-dydaktyczną przedmiotu specjalności głównej - ""rytmiki""
- posiada znajomość podstawowego repertuaru związanego z programami edukacji muzycznej
- orientuje się w piśmiennictwie dotyczącym kierunku studiów, zarówno w aspekcie historii muzyki klasycznej i jej kontekstu pedagogicznego, jak również jej obecnej kondycji (dotyczy to także internetu i e-learningu)
-posiada znajomość podstawowych wzorców leżących u podstaw improwizacji i aranżacji

efekty kształcenia - umiejętności

- wykazuje umiejętność praktycznego zastosowania wiedzy dotyczącej podstawowych koncepcji pedagogicznych, dającą kwalifikacje do nauczania
- posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły
- posiada umiejętność akompaniowania soliście (solistom) w różnych formach zespołowych,
- poprzez opanowanie efektywnych technik ćwiczenia wykazuje umiejętność samodzielnego doskonalenia własnego warsztatu technicznego w specjalności rytmika, ale także jako metodyk prowadzonych zajęć rytmiki i kształcenia słuchu w klasach I-III
- posiada umiejętność swobodnej ustnej i pisemnej wypowiedzi na temat interpretowania, tworzenia

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

-posiada kompetencje i jest przygotowany pod względem praktycznym do wykonywania zawodu nauczyciela w zakresie pedagogiki muzyki i rytmiki na pierwszym etapie edukacyjnym (przedszkole, szkoła podstawowa, szkoła muzyczna I stopnia)
- spełnia wytyczne wynikające z Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do zawodu nauczyciela/ pkt 3 "szczegółowe efekty kształcenia" (rozporządzenie z dnia 17 stycznia 2012)
- posiada umiejętność samooceny, jak też jest zdolny do budowania konstruktywnej krytyki w obrębie działań pedagogicznych, dydaktycznych, muzycznych, artystycznych oraz w obszarze szeroko pojmowanej kultury
- umiejętnie komunikuje się w obrębie własnego środowiska i społeczności - głównie szkolnej
- umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu dziedziny muzyki, pedagogiki i psychologii
- jest zdolny do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów własnych i grupowych jako pedagog

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Rytmika (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.001.0wykładzaliczenieprof. dr hab. Małgorzata Kupsik, 4/3046/8542
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Metody wychowania muzycznego: Emila Jaques-Dalcroze'a, Carla Orffa, Zolana Kadaly'a.
  2. Wybrane zagadnienia z dydaktyki ogólnej w odniesieniu do realizacji materiału nauczania rytmiki : proces nauczania, zasady nauczania, metody nauczania, przygotowanie nauczyciela do lekcji, scenariusz.
  3. Znaczenie ruchu dla ogólnego rozwoju dziecka: właściwości rozwoju fizycznego i motorycznego dziecka w wieku przedszkolnym , ruch jako czynnik pobudzający;ruch jako czynnik adaptacyjny; ruch jako czynnik wyrównawczy
metody dydaktyczne
  • podająca - werbalna: wykład, dyskusja
  • waloryzująca
  • problemowa
  • operatywna-praktyczna
  • problemowo-twórcza
  • problemowo-analityczna
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu są obecności na zajęciach,odpowiedzi ustne, przygotowanie prac pisemnych w zależności od przerabianego materiału.

Studenci powinni posiadać wiedzę z zakresu:

  • Znajomości metod E. Jaques-Dalcroze'a, C. Orffa, Z. Kodaly'a - różnice, podobieństwa
  • Znajomości omawianych zagadnień z dydaktyki ogólnej
  • Właściwości rozwoju psychofizycznego dziecka w wieku przedszkolnym
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.001.0wykładkolokwiumprof. dr hab. Małgorzata Kupsik, 4/3046/8545
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Zakres materiału muzyczno-ruchowego i organizacja zajęć rytmiki w przedszkolu: cele umuzykalniające i wychowawcze rytmiki w przedszkolu,program zajęć rytmiki dla poszczególnych grup wiekowych
  2. Organizacja, czas i formy prowadzenia zajęć rytmiki w przedszkolu
  3. Higiena i bezpieczeństwo zajęć
  4. Znaczenie śpiewu w ogólnym rozwoju dziecka: rola piosenki w zajęciach rytmiki w przedszkolu, zdrowotne znaczenie śpiewu, doskonalenie aparatu mowy i wzbogacanie słownictwa, rozwijanie słuchu muzycznego i pamięci muzycznej , kryteria doboru i sposób nauki piosenki w poszczególnych grupach wiekowych.
  5. Zabawa jako główna forma aktywności dziecka w wieku przedszkolnym - znaczenie, rodzaje.
  6. Korelacja zajęć rytmiki z Programem Wychowania w Przedszkolu
metody dydaktyczne
  • podająca - werbalna: wykład, dyskusja
  • waloryzująca
  • problemowa
  • operatywna-praktyczna
  • problemowo-twórcza
  • problemowo-analityczna
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu są obecności na zajęciach,odpowiedzi ustne, przygotowanie prac pisemnych w zależności od przerabianego materiału.

Studenci powinni posiadać wiedzę z zakresu:

  • Celów, organizacji i treści edukacyjnych oraz higieny pracy na zajęciach  rytmiki w placówkach przedszkolnych 
  • Znaczenia śiewu w rozwoju dziecka, kryteriów doboru piosenki  
  • Zabawy jako formy aktywności
  • Korelacji rytmiki z Programem Wychowania Przedszkolnego
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.001.0wykładzaliczenieprof. dr hab. Małgorzata Kupsik, 4/3046/8546
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Rytmika w placówkach artystycznego ruchu amatorskiego: cele prowadzonych zajęć , organizacja, czas i formy zajęć rytmiki w placówkach artystycznego ruchu amatorskiego, 

    2.   Zagadnienie korelacji rytmiki i kształcenia słuchu w klasach I-III

    3.   Wstępny cykl lekcyjny: - ćwiczenia początkowe uwrażliwiające ucznia na zmiany w muzyce i wdrażające do podporządkowania się jej - ćwiczenia z przerwą w muzyce - ćwic.zenia porządkowe - ćwiczenia poczucia tempa - ćwiczenia poczucia metrycznego - ćwiczenia gimnastyczne usprawniające aparat ruchowy

 

metody dydaktyczne
  • podająca - werbalna: wykład, dyskusja
  • waloryzująca
  • problemowa
  • operatywna-praktyczna
  • problemowo-twórcza
  • problemowo-analityczna
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu są obecności na zajęciach,odpowiedzi ustne, przygotowanie prac pisemnych w zależności od przerabianego materiału.

Studenci powinni posiadać wiedzę z zakresu:

  • Prowadzenia zajeć rytmiki w placówkach ruchu amatorskiego,
  • Ćwiczeń wstępnego cyklu nauczania rytmiki.
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.001.0wykładkolokwiumprof. dr hab. Małgorzata Kupsik, 4/3046/8547
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
    1. Specyfika zajęć rytmiki dla seniorów - właściwości wieku senioralnego - możliwości zastosowania wybranych ćwiczeń muzyczno-ruchowych
    2. Kształcenie dyspozycji ruchowych z uwzględnieniem właściwości motorycznych osób w różnym wieku, kształcenie koordynacji słuchowo-ruchowej - rodzaje ćwiczeń - sposoby realizacji ćwiczeń słuchowo-ruchowych, rozwijanie ekspresji muzyczno-ruchowej , improwizowanie ruchu, komponowanie ruchu - interpretacje ruchowe utworów muzycznych
    3. Zagadnienia metrorytmiczne - wprowadzenie pojęcia taktu: taktowanie, sposób wprowadzenia, taktu, - wartości nut i pauz - sposób wprowadzenia (stopniowanie trudności, realizacja z taktowaniem i bez) - zastosowanie poznanych wartości rytmicznych w różnych rytmach - wprowadzenie grup rytmicznych - rytmy uzupełniające: ćwierćnutowe, ósemkowe i szesnastkowe. 
    metody dydaktyczne
    • podająca - werbalna: wykład, dyskusja
    • waloryzująca
    • problemowa
    • operatywna-praktyczna
    • problemowo-twórcza
    • problemowo-analityczna
    warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

    Warunkiem zaliczenia przedmiotu są obecności na zajęciach,odpowiedzi ustne, przygotowanie prac pisemnych w zależności od przerabianego materiału.

    Studenci powinni posiadać wiedzę z zakresu:

    • specyfiki prowadzenia zajęc rytmiki dla seniorów
    • zagadnień metrorytmicznych programu nauczania rytmiki w Szkole Muzycznej I st.

     

    semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
    515.002.0wykładzaliczeniedr hab. Małgorzata Malgeri, 4/3046/8548
    treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

    Dalsza realizacja treści dotyczących prowadzenia rytmiki w Szkole Muzycznej I st:

    • Zagadnienia metrorytmiczne- ćwiczenia z zakresu polirytmii - łańcuch realizacji tematów rytmicznych - synkopa - podwójna szybkość tematów rytmicznych - grupy ósemkowe w taktach ósemkowych - przedtakt - dyktanda rytmiczne
    • Interpretacje ruchowe utworów muzycznych  

              - dobór utworów muzycznych z uwzględnieniem możliwości percepcyjnych i wykonawczych ucznia,

              - kryteria wartościowania interpretacji ruchowych utworów muzycznych.

     

     

     

    metody dydaktyczne
    • podająca - werbalna: wykład, dyskusja
    • waloryzująca
    • problemowa
    • operatywna-praktyczna
    • problemowo-twórcza
    • problemowo-analityczna
    warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

    Warunkiem zaliczenia przedmiotu są obecności na zajęciach,odpowiedzi ustne, przygotowanie prac pisemnych w zależności od przerabianego materiału.

    Studenci powinni posiadać wiedzę z zakresu:

    • zagadnień metrorytmicznych dotyczących realizacji programu nauczania rytmiki  w Szkole Muzycznej I st.
    • interpretacji ruchowych utworów muzycznych w Szkole Muzycznej I st.
    semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
    630.002.0wykładegzamindr hab. Małgorzata Malgeri, 4/3046/8549
    treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

    Dalsza realizacja treści prowadzenia rytmiki w Szkole Muzycznej I st::

    1. Rytmika w szkołach muzycznych I st. - analiza programów nauczania - rozkład materiału nauczania - przygotowanie lekcji, scenariusze lekcji
    2. Przygotowanie scenariusza lekcji dyplomowej
    metody dydaktyczne
    • podająca - werbalna: wykład, dyskusja
    • waloryzująca
    • problemowa
    • operatywna-praktyczna
    • problemowo-twórcza
    • problemowo-analityczna
    warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

    Warunkiem zaliczenia przedmiotu są obecności na zajęciach,odpowiedzi ustne, przygotowanie prac pisemnych w zależności od przerabianego materiału.

    Studenci powinni posiadać wiedzę z zakresu:

    • Wprowadzania zagadnień metrorytmicznych na rytmice w Szkole Muzycznej I st.
    • Opracowania rozkładu nauczania'
    • Realizacji programu nauczania rytmik w Szkole Muzycznej I st.
    wykonanie: www.ansta.pl