Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Kompozycje ruchowe utworów muzycznych

symboljezyk
4/3045
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  • Rozbudzanie twórczych poszukiwań rozwiązań muzyczno-ruchowych w kompozycjach ruchowych utworów muzycznych
  • Kształtowanie plastyki ruchu
  • Kształtowanie poczucia estetyki ruchu
  • Kształtowanie koordynacji ruchowej, słuchowo-ruchowej oraz wzrokowo-ruchowej
  • Kształtowanie pamięci muzyczno-ruchowej i przestrzenno-ruchowej
  • Kształcenie umiejętności tworzenia i komponowania form ruchu w przestrzeni
  • Rozwijanie wyobraźni i kreatywności w tworzeniu interpretacji ruchowych muzyki w różnych stylach
  • Rozbudzanie zainteresowań innymi dziedzinami sztuki
  • Wyrabianie dyscypliny wykonawczej w realizowaniu kompozycji ruchowych utworów muzycznych
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • Podstawowa znajomość metody Emila Jaques-Dalcroze’a i zasad komponowania ruchu wg jego założeń
  • Sprawność ruchowa oraz koordynacja ruchowa
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • wszelkie formy ruchu -warsztaty taneczne, teatralne
  • przedmioty kierunkowe związane z ruchem - rytmika, technika ruchu, taniec ludowy, taniec historyczny, zespoły rytmiki
  • przedmioty inne takie jak: analiza dzieła muzycznego, historia muzyki, historia sztuki, kształcenie słuchu, formy muzyczne
bibliografia podstawowa
  1. Brzozowska-Kuczkiewicz M., Emil Jaques-Dalcroze i jego rytmika, WSiP, Warszawa 1991.J
  2. Jaques-Dalcroze E., Pisma wybrane, WSiP, Warszawa, 1992. 
  3. Górecki L., Teoria i metodyka ćwiczeń ruchowych aktora, COMUK, Warszawa 1985.
  4. Ławrowska R., Muzyka i ruch, WSiP, Warszawa 1991.
  5.  Materiały informacyjno-dyskusyjne COPSA ( wybrane pozycje).
  6. Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji - materiały z ogólnopolskich sesji naukowych, Akademia Muzyczna w Łodzi (wybrane pozycje).
  7. Skazińska M., Rola rytmiki w przygotowaniu dzieci i młodzieży w percepcji sztuki [w:] Sztuka i dorastanie dziecka, PWN, Warszawa, Poznań 1981. 11. Skazińska M.,
  8. Znaczenie interpretacji ruchowej utworów muzycznych w kształceniu nauczycieli rytmiki [w:] Zeszyt Naukowy XVIII, Akademia Muzyczna, Łódź.  
  9. Skowrońska-Lebecka E., Dźwięk i gest, Wyd. "Żak", Warszawa 1995. 
  10. Stanisławski S., Praca aktora. 
  11. Szczuka W., Gest sceniczny, CPARA, Warszawa. 
  12. Turska I., Krótki zarys tańca i baletu. 
  13. Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej w Łodzi (wybrane pozycje).
bibliografia uzupełniająca
  1. Appia A., Dzieło sztuki żywej i inne prace, Wyd. Artystyczne i filmowe, Warszawa 1974.
  2. Kandynsky W., Punkt i linia a płaszczyzna, PJW, Warszawa 1986.
  3. Skazińska M., Rytmika i problem jej wykorzystania w procesie wychowania dzieci i młodzieży [w:] Muzyka środkiem uspołecznienia młodych, Pro Sinfonika, 1979.
  4. Szuman S., O sztuce i wychowaniu estetycznym, WSiP, Warszawa 1975. 
  5. Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, PWN, Warszawa 1976.
  6. Wojnar I., Wychowanie przez sztukę, PZWS, Warszawa 1965.
efekty kształcenia - wiedza

-student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii sztuki, kultury popularnej, muzykologii
-student posiada ogólną znajomość literatury muzycznej z odpowiednim odniesieniem do epok i okresów stylistycznych historii muzyki
-student posiada znajomość podstawowego repertuaru związanego z programami edukacji muzycznej
-student posiada znajomość elementów dzieła muzycznego i wzorców budowy formalnej utworów, zwłaszcza form instrumwntalnych i wokalnych okresu renesansu, baroku, klasycyzmu, romantyzmu,
-student posiada znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych, szczególnie w obrębie repertuaru specjalności "rytmika"
-student rozpoznaje i definiuje wzajemne relacje zachodzące pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiowania, w oparciu o podstawy teorii muzyki rozpoznaje procesy dotyczące dzieła muzycznego

efekty kształcenia - umiejętności

-student jest świadomy sposobów wykorzystywania swej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w zakresie ekspresji artystycznej
-student posiada znajomość i umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru związanego ze specjalnością "rytmika", a także w zakresie gry na instrumentach
-student posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy dotyczącej podstawowych kryteriów stylistycznych wykonywanych utworów
-student posiada umiejętność odczytania zapisu muzyki instrumentalnej (fortepian, II instrument), a przede wszystkim realizacji interpretacji ruchowych muzyki wynikających z opracowywanego na bieżąco repertuaru
-student jest przygotowany do współpracy z innymi muzykami (choreografa muzyki) w różnego typu zespołach oraz w ramach innych wspólnych prac
-student dzięki występom publicznym wykazuje umiejętność radzenia sobie z różnymi stresowymi sytuacjami

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

-student realizuje własne koncepcje i działania artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce, wynikającej z muzyki
-student posiada umiejętność samooceny, jak też jest zdolny do budowania konstruktywnej krytyki w obrębie działań pedagogicznych, dydaktycznych, muzycznych, artystycznych oraz w obszarze szeroko pojmowanej kultury
-student umiejętnie komunikuje się w obrębie własnego środowiska i społeczności - głównie szkolnej
- student posiada umiejętność współpracy i integracji podczas realizacji zespołowych zadań projektowych oraz przy pracach organizacyjnych i artystycznych związanych z różnymi przedsięwzięciami kulturalnymi
-student w sposób zorganizowany podchodzi do rozwiązywania problemów dotyczących szeroko pojętych prac projektowych, jak również własnych działań artystycznych
- student w sposób świadomy i profesjonalny umie zaprezentować działalność artystyczną realizowaną z prowadzonymi zespołami oraz indywidualnie
-student jest zdolny do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów własnych i grupowych jako pedagog

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Rytmika (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.001.0ćwiczeniazaliczenieprof. dr hab. Anna Galikowska-Gajewska, 4/3045/8541
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Wiadomości ogólne i szczegółowe zależne omawiane są na bieżąco w odniesieniu do poszczególnych zagadnień programowych:

- Ogólne wiadomości o zasadach komponowania ruchu w przestrzeni (przedmiot, treść i forma kompozycji.

- Zasady komponowania ruchu w przestrzeni.

- Ruch w przestrzeni scenicznej- podział przestrzeni scenicznej, rodzaje układów przestrzennych, zasady planowania ruchu w przestrzeni.

- Kryteria doboru utworu muzycznego do interpretacji ruchowe.

SEMESTR I - Przygotowanie i praktyczna realizacja interpretacji ruchowej wybranych miniatur muzycznych z literatury dziecięcej oraz przygotowanie dokładnego opisu kompozycji ruchowej wybranej miniatury muzycznej

metody dydaktyczne
  • werbalna -wykład, dyskusja
  • problemowa
  • waloryzująca
  • operatywna-praktyczna
  • organizowania i rozwijania działalności muzycznej ucznia
  • problemowo-twórcza
  • problemowo-analityczna
  • analityczno-percepcyjna
  • ekspozycji
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie przedmiotu polega na praktycznych umiejętnościach dotyczących przygotowania i realizacji kompozycji ruchowych utworów muzycznych omawianych w danym semestrze w oparciu o literaturę przedmiotu.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.001.0ćwiczeniazaliczenieprof. dr hab. Anna Galikowska-Gajewska, 4/3045/8569
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Wiadomości ogólne i szczegółowe zależne omawiane są na bieżąco w odniesieniu do poszczególnych zagadnień programowych:

- Ogólne wiadomości o zasadach komponowania ruchu w przestrzeni (przedmiot, treść i forma kompozycji)

- Zasady komponowania ruchu w przestrzeni

- Ruch w przestrzeni scenicznej- podział przestrzeni scenicznej, rodzaje układów przestrzennych, zasady planowania ruchu w przestrzeni

- Kryteria doboru utworu muzycznego do interpretacji ruchowej

SEMESTR II - Przygotowanie i praktyczna realizacja interpretacji ruchowej wybranych miniatur muzycznych z literatury dziecięcej wraz z przygotowaniem dokładnego opisu kompozycji ruchowej wybranej miniatury muzycznej

metody dydaktyczne
  • werbalna -wykład, dyskusja
  • problemowa
  • waloryzująca
  • operatywna-praktyczna
  • organizowania i rozwijania działalności muzycznej ucznia
  • problemowo-twórcza
  • problemowo-analityczna
  • analityczno-percepcyjna
  • ekspozycji

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie przedmiotu polega na praktycznych umiejętnościach dotyczących przygotowania i realizacji kompozycji ruchowych utworów muzycznych omawianych w danym semestrze w oparciu o literaturę przedmiotu.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.000.5ćwiczeniazaliczenieprof. dr hab. Małgorzata Kupsik, 4/3045/8573
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Wiadomości ogólne i szczegółowe zależne omawiane są na bieżąco w odniesieniu do poszczególnych zagadnień programowych:

- Ogólne wiadomości o zasadach komponowania ruchu w przestrzeni (przedmiot, treść i forma kompozycji)

- Zasady komponowania ruchu w przestrzeni

- Ruch w przestrzeni scenicznej- podział przestrzeni scenicznej, rodzaje układów przestrzennych, zasady planowania ruchu w przestrzeni

- Kryteria doboru utworu muzycznego do interpretacji ruchowej

SEMESTR III

- Zasady komponowania i planowania ruchu w interpretacjach utworów polifonicznych- kanony

- Opracowanie i realizacja fragmentu lub całej kompozycji ruchowej utworu polifonicznego - kanonu

metody dydaktyczne
  • werbalna-wykład, dyskusja
  • problemowa
  • waloryzująca
  • operatywna-praktyczna
  • organizowania i rozwijania działalności muzycznej ucznia
  • problemowo-twórcza
  • problemowo-analityczna
  • analityczno-percepcyjna
  • ekspozycji
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie przedmiotu polega na praktycznych umiejętnościach dotyczących przygotowania i realizacji kompozycji ruchowych utworów muzycznych omawianych w danym semestrze w oparciu o literaturę przedmiotu.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.001.0ćwiczeniazaliczenieprof. dr hab. Małgorzata Kupsik, 4/3045/8576
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Wiadomości ogólne i szczegółowe zależne omawiane są na bieżąco w odniesieniu do poszczególnych zagadnień programowych:

- Ogólne wiadomości o zasadach komponowania ruchu w przestrzeni (przedmiot, treść i forma kompozycji)

- Zasady komponowania ruchu w przestrzeni

- Ruch w przestrzeni scenicznej- podział przestrzeni scenicznej, rodzaje układów przestrzennych, zasady planowania ruchu w przestrzeni

- Kryteria doboru utworu muzycznego do interpretacji ruchowej

SEMESTR IV - Zasady komponowania i planowania ruchu w interpretacjach utworów polifonicznych-inwencje, fugi

- Opracowanie i realizacja fragmentu lub całej kompozycji ruchowej utworu polifonicznego - inwencji lub fugi

metody dydaktyczne
  • werbalna -wykład, dyskusja
  • problemowa
  • waloryzująca
  • operatywna-praktyczna
  • organizowania i rozwijania działalności muzycznej ucznia
  • problemowo-twórcza
  • problemowo-analityczna
  • analityczno-percepcyjna
  • ekspozycji
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie przedmiotu polega na praktycznych umiejętnościach dotyczących przygotowania i realizacji kompozycji ruchowych utworów muzycznych omawianych w danym semestrze w oparciu o literaturę przedmiotu.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.001.0ćwiczeniazaliczenieprof. dr hab. Małgorzata Kupsik, 4/3045/8582
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Wiadomości ogólne i szczegółowe zależne omawiane są na bieżąco w odniesieniu do poszczególnych zagadnień programowych:

- Ogólne wiadomości o zasadach komponowania ruchu w przestrzeni (przedmiot, treść i forma kompozycji)

- Zasady komponowania ruchu w przestrzeni

- Ruch w przestrzeni scenicznej- podział przestrzeni scenicznej, rodzaje układów przestrzennych, zasady planowania ruchu w przestrzeni

- Kryteria doboru utworu muzycznego do interpretacji ruchowej

SEMESTR V

- Zasady komponowania i planowania ruchu w interpretacjach ruchowych utworów klasycznych

- Opracowanie i realizacja fragmentu łub całej kompozycji ruchowej utworu klasycznego w wybranej formie

 

metody dydaktyczne
  • werbalna -wykład, dyskusja
  • problemowa
  • waloryzująca
  • operatywna-praktyczna
  • organizowania i rozwijania działalności muzycznej ucznia
  • problemowo-twórcza
  • problemowo-analityczna
  • analityczno-percepcyjna
  • ekspozycji
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie przedmiotu polega na praktycznych umiejętnościach dotyczących przygotowania i realizacji kompozycji ruchowych utworów muzycznych omawianych w danym semestrze w oparciu o literaturę przedmiotu.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.002.0ćwiczeniaegzaminprof. dr hab. Małgorzata Kupsik, 4/3045/8587
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Wiadomości ogólne i szczegółowe zależne omawiane są na bieżąco w odniesieniu do poszczególnych zagadnień programowych:

- Ogólne wiadomości o zasadach komponowania ruchu w przestrzeni (przedmiot, treść i forma kompozycji)

- Zasady komponowania ruchu w przestrzeni

- Ruch w przestrzeni scenicznej- podział przestrzeni scenicznej, rodzaje układów przestrzennych, zasady planowania ruchu w przestrzeni

- Kryteria doboru utworu muzycznego do interpretacji ruchowej

SEMESTR VI

- Zasady komponowania i planowania ruchu w interpretacjach ruchowych utworów okresu romantyzmu

-Opracowanie i realizacja fragmentu lub całej opis kompozycji ruchowej utworu okresu romantyzmu

metody dydaktyczne
  • werbalna -wykład, dyskusja
  • problemowa
  • waloryzująca
  • operatywna-praktyczna
  • organizowania i rozwijania działalności muzycznej ucznia
  • problemowo-twórcza
  • problemowo-analityczna
  • analityczno-percepcyjna
  • ekspozycji
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie przedmiotu polega na praktycznych umiejętnościach dotyczących przygotowania i realizacji kompozycji ruchowych utworów muzycznych omawianych w danym semestrze w oparciu o literaturę przedmiotu.

wykonanie: www.ansta.pl