symbol | jezyk |
---|---|
4/3044 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Improwizacja fortepianowa na sekcji Rytmiki stanowi jedną z integralnych części przedmiotu rytmika, obok i rytmiki i kształcenia słuchu. Improwizacja fortepianowa powinna być inspiracją do wyrażania ruchem ciała emocji wypływających z treści, które niesie muzyka. Podstawą prowadzenia rytmiki w Polsce jest metoda Emila Jaques-Dalcroze’a – muzyka, pedagoga żyjącego na początku XX wieku, który zakładał, że ciało ludzkie jest zdolne wyrażać zarówno bogactwo dźwięków jak i emocje towarzyszące słuchaniu muzyki. Z idei metody Emila Jaques-Dalcroze’a wynikają dwie grupy zagadnień, które powinny wystąpić w nauczaniu improwizacji do przedmiotu rytmika:
Tego rodzaju utwory są jednocześnie realizacją niektórych form muzycznych:
Dopełnieniem treści programowych improwizacji fortepianowej są tańce polskie i piosenki. Podstawowymi założeniami w realizacji improwizacji fortepianowej do przedmiotu rytmika jest
Obecnie, w szkolnictwie wyższym obowiązuje system boloński, który wyraża się podziałem na studia licencjackie i magisterskie. Oba etapy nauczania w zakresie improwizacji fortepianowej stanowią zamknięte cykle, które powinny obejmować wyżej wymieniona problematykę. Różnice między obu wymienionymi etapami nauczania dotyczą stopnia komplikacji wykorzystywanego tworzywa dźwiękowego: skali, struktur akordowych, stylów muzycznych i poziomu formuł dźwiękowych i rytmicznych. Studia licencjackie kończą się egzaminem praktycznym, który osoba egzaminowana realizuje, przygotowując materiał dźwiękowy do lekcji rytmiki z udziałem studentów Treści programowe z improwizacji fortepianowej na kursie licencjackim uprawniają absolwentów do pracy w szkołach muzycznych I-go stopnia, przedszkolach i placówkach pozaszkolnych.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Umiejętności wstępne wymagane od kandydatów na studia licencjackie obejmują:
Ponieważ program nauczania improwizacji fortepianowej w szkołach muzycznych II-go stopnia opiera się również na metodzie Emila Jaques-Dalcroze’a, dlatego egzamin wstępny na studia bazuje na tej problematyce. Wymagania egzaminu wstępnego:
| |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Improwizacja jazzowa, harmonia jazzowa, warsztaty jazzowe | |
bibliografia podstawowa | |
| |
bibliografia uzupełniająca | |
Brak | |
efekty kształcenia - wiedza | |
rozpoznaje struktury harmoniczne utworów z literatury muzycznej wynikające ze specjalności rytmika | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
analizuje pod względem formy i treści przykłady z literatury muzycznej i na ich podstawie wyprowadza wnioski stanowiące bazę do konstruowania własnych przebiegów muzycznych | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
pracuje samodzielnie |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | kolokwium w czasie sesji | prof. dr hab. Anna Galikowska-Gajewska, dr hab. Marzena Kamińska, dr Taida Wiśniewska, | 4/3044/8564 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Materiał dźwiękowy: tonalność
Formy: okresowe: ab, aba1 Wybrane ćwiczenia metody E. Jaques Dalcroze’a:
Nauka improwizacji fortepianowej w pierwszym semestrze ma na celu poprawne opanowanie systemu tonalnego wyrażające się w poprawności melodyczno-harmonicznej, formy okresowej, opanowanie akompaniamentu właściwego dla ćwiczeń rytmicznych i poprawne zastosowanie tego tworzywa w ćwiczeniach stosowanych na lekcji rytmiki: tematy rytmiczne, wstęp do lekcji. Tonalny materiał dźwiękowy jest także tworzywem do komponowania muzyki do ruchu przestrzennego: etiudy, miniatury oraz tańców | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Ujmując ogólnie metodą naczelną w prowadzeniu improwizacji fortepianowej jest prezentowanie uczniom określonych tematów melodyczno-harmonicznych ujętych w postaci okresu muzycznego, opracowanych pod względem harmonicznym; przekazywanie określonych połączeń harmonicznych, który to materiał dźwiękowy poddawany jest zmianom figuracyjnych, rytmicznym, tonacyjnym, oraz realizowany z różnymi formami akompaniamentu. W kolejnych semestrach materiał dźwiękowy jest coraz bogatszy i bardzie skomplikowany i stanowi podstawę do realizowania różnego rodzaju zagadnień metody Emila Jaques-Dalcroze’a które obowiązują na przedmiocie rytmika. Nauka rozpoczyna się od systemu tonalnego, który jest stopniowo rozszerzany przez wprowadzenie akordów septymowych na poszczególnych stopniach gamy, czterodźwięku septymowego oraz czterodźwięku zmniejszonego jako samodzielne tworzywo formotwórcze, co prezentuje tonalność rozszerzoną, aż do wykorzystania niestandardowych struktur akordowych wyrażających atonalność. Tego rodzaju gradacja stopnia trudności materiału dźwiękowego wsparta jest ćwiczeniami szczegółowymi polegającymi na opanowaniu niektórych połączeń akordowych, stosowaniu różnych tonacji i stanowi materiał dźwiękowy na bazie którego realizowane są problemy metro rytmiczne metody Emila Jaques-Dalcroze’a, oraz konkretne formy muzyczne. Obok ćwiczeń metody dalcrozowskiej studenci tworzą tańce polskie oraz muzykę do wyrażania ekspresji ruchowej (etiudy, miniatury) i muzykę ilustracyjną. Ćwiczenia stosowane w I semestrze nauki:
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie kolokwium na zakończenie semestru obejmuje prezentację wstępu do lekcji, tematów rytmicznych, polki etiudy, miniatury oraz kompozycji do określonej tematycznie zabawy ruchowej. Ocena z kolokwium uwzględnia obecności i pracę studenta na lekcjach. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | kolokwium w czasie sesji | prof. dr hab. Anna Galikowska-Gajewska, dr hab. Marzena Kamińska, dr Taida Wiśniewska, | 4/3044/8568 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Materiał dźwiękowy: tonalność, tonalność
rozszerzona, pentatonika
Semestr II jest kontynuacją i utrwaleniem tonalności z elementami tonalności rozszerzonej. Ćwiczeniami obowiązującymi jest transponowanie i figuracja zaproponowanych przez studenta materiałów dźwiękowych. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Ćwiczeniem obowiązującym jest transponowanie i figuracja zaproponowanych przez studenta materiałów dźwiękowych wyrażonych w postaci tematów i łańcucha realizacji. Wprowadzona pentatonika powinna służyć głównie jako materiał do zabaw ilustracyjnych.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium kończącym semestr. Obejmuje ono: tematy rytmiczne w metrum do 7/4, temat – echo, łańcuch realizacji, prezentację krakowiaka, etiudy, miniatury oraz kompozycję do określonej tematycznie zabawy ruchowej. Ocena uwzględnia pracę i obecność na lekcjach.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | kolokwium w czasie sesji | prof. dr hab. Anna Galikowska-Gajewska, dr hab. Marzena Kamińska, dr Taida Wiśniewska, | 4/3044/8572 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Materiał dźwiękowy: tonalność rozszerzona – do 4 znaków chromatycznych, Formy: aba1, rondo Wybrane zagadnienia metody E. Jaques Dalcroze’a:
Wprowadzony do programu czterodźwięk septymowy na poszczególnych stopniach gamy durowej rozszerza zasób środków harmonicznych, a sposób używania tych akordów: przesuwanie wprowadza do repertuaru studentów nowe jakości brzmieniowe Metody
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Progresyjne powtarzanie jednotaktowych motywów wykorzystujących czterodźwięki septymowe; progresyjne powtarzanie w.w formuł z tradycyjnymi zakończeniami kadencyjnymi. Tego rodzaju materiał dźwiękowy jest tworzywem do konstruowania wstępu do lekcji i tematów rytmicznych w metrum 6/8 i dyminucji w metrum 4/4. Zaproponowany materiał dźwiękowy może służyć również do konstruowania miniatur, etiud i muzyki do zabaw ruchowych.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia semestru III jest uzyskanie pozytywnej oceny na kolokwium końcowym. Ocena uwzględnia obecności i pracę na lekcjach. Kolokwium obejmuje przedstawienie wstępu do lekcji (czterodźwięk septymowy), tematu rytmicznego (czterodźwięk septymowy), dyminucji, prezentację ronda i kompozycję do zabaw ruchowych.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | kolokwium w czasie sesji | prof. dr hab. Anna Galikowska-Gajewska, dr hab. Marzena Kamińska, dr Taida Wiśniewska, | 4/3044/8575 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Materiał dźwiękowy: tonalność rozszerzona, czterodźwięk zmniejszony Wybrane zagadnienia metody E. Jaques Dalcroze’a:
Wprowadzony w IV semestrze nauki czterodźwięk zmniejszony (dominanta nonowa bez prymy z noną małą) jako samodzielne tworzywo formotwórcze stanowi kolejny krok we wzbogaceniu materiału dźwiękowego jakim powinien się posługiwać posiadacz licencjatu na specjalności rytmika. Opanowanie tego rodzaju materiału zakończone użyciem lokalnych kadencji i może służyć do ćwiczeń stricte rytmicznych. Używanie tego rodzaju struktur na dłuższych przestrzeniach czasowych (etiudy, miniatury) stoi na pograniczu rozszerzonej tonalności i atonalności.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Progresyjne powtarzanie jedno lub dwutaktowych motywów wykorzystujących czterodźwięk zmniejszony o małą sekundę i tercję w kierunku wznoszącym lub opadającym. Taki materiał zakończony lokalną kadencją może służyć do konstruowania zadań metrorytmicznych. w fakturze linearnej między dwoma rękami jest interesującym tworzywem etiud, miniatur i kompozycji przestrzennych, zabaw ruchowych, tła do poezji. Obowiązujące w IV semestrze ćwiczenia rytmiczne: kanon i uzupełnienie rytmiczne są związane z elementarnymi podstawami polifonii, która szerzej jest wprowadzana na kursie magisterskim.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia semestru IV jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium kończącego semestr. Ocena uwzględnia obecności i pracę na lekcjach. Kolokwium obejmuje: przedstawienie dyminucji, uzupełnienia, przekształcenia tematów z metrum 3/4 na 6/8, poloneza, etiudy lub miniatury, piosenki w metrum parzystym, kompozycji do ćwiczeń ekspresyjnych.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | kolokwium w czasie sesji | prof. dr hab. Anna Galikowska-Gajewska, dr hab. Marzena Kamińska, dr Taida Wiśniewska, | 4/3044/8581 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Materiał dźwiękowy: wybrane struktury akordowe atonalne: akordy kwartowe, tercjowo-trytonowe, sekundowe, trójdźwięk zwiększony Wybrane zagadnienia metody E. Jaques Dalcroze’a:
Wymienione w V semestrze struktury akordowe mogą być wzbogacone o akordy zaproponowane przez studentów. Ich użycie w różnych zestawieniach interwałowych decyduje o powstawaniu coraz to innych jakości brzmieniowych.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Tak jak w semestrach poprzednich nowy rodzaj struktury akordowej wymaga progresyjnego powtarzania w różnego rodzaju fakturach (piony akordowe, przebiegi linearne) o różny interwał. Jest doskonałym tworzywem do etiud, miniatur, ilustracji muzycznych, kompozycji przestrzennych itd. Tego rodzaju materiał może służyć do konstruowania etiud i ćwiczeń ruchowych.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia semestru V jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium kończącego semestr. Ocena uwzględnia obecności i pracę na lekcjach. Kolokwium obejmuje: przedstawienie tematów w metrum ćwierćnutowym i ósemkowym, uzupełnienia jednorodnego, etiudy lub miniatury, kompozycji do ćwiczeń ekspresyjnych, piosenki w metrum 3/4.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. dr hab. Anna Galikowska-Gajewska, dr hab. Marzena Kamińska, dr Taida Wiśniewska, | 4/3044/8586 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Ostatni semestr nauki improwizacji fortepianowej, kończący studia licencjackie, przebiega dwutorowo: - etap pierwszy polega na poprowadzeniu lekcji w Szkole Muzycznej I stopnia. Student samodzielnie opracowuje ćwiczenia ruchowe i materiał dźwiękowy do wskazanego problemu rytmicznego. - etap drugi ma charakter powtórzeniowy. Polega na prezentacji na egzaminie semestralnym zrealizowanych dotychczas problemów metrorytmicznych w oparciu o poznane rodzaje materiału dźwiękowego:
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Materiał dźwiękowy, dobór ćwiczeń ruchowych jest autorstwa osoby egzaminowanej. Nauczyciel prowadzący dokonuje poprawek w miarę potrzeb, zarówno w zakresie doboru materiału dźwiękowego jak i wyboru problematyki. Natomiast szczegółowy rodzaj ćwiczeń ruchowych jest konsultowany z nauczycielem rytmiki.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia semestru jest egzamin praktyczny w postaci lekcji rytmiki prowadzonej przez osobę egzaminowaną z udziałem studentów. Przykładowe zestawy ćwiczeń: Zestaw I: - Temat rytmiczny: dyminucja – propozycja 3-4 ćwiczeń rytmicznych - Uzupełnienie jednorodne: przekształcenia – propozycja 3-4 ćwiczeń rytmicznych
|