Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Interpretacja tekstu literackiego z dykcją

symboljezyk
4/3040
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Przedmiot ma na celu przybliżyć studentowi możliwości właściwej interpretacji tekstu, możliwe do odczytu z interpunkcji oraz zawartości fonologicznej tekstu.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

brak

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

brak

bibliografia podstawowa

B. Rocławski, Poradnik fonetyczny dla nauczycieli, Warszawa 1986.

Z. Adamiszyn, A. Walencik-Topiłko, Logopedia artystyczna, [w:] Logopedia. Pytania i odpowiedzi, P.red. T. Gałkowskiego i G. Jastrzębowskiej, Opole 2003.

Prawidła poprawnej wymowy polskiej, p.red. Z. Klemensiewicza, Warszawa 1994.

A. Walencik-Topiłko, Głos jako narzędzie, Gdańsk 2009.

 

 

bibliografia uzupełniająca

M. Oczkoś, Abecadło mówienia, Warszawa 1999.

B. Toczyska, Głośno i wyraźnie, Gdańsk 2007.

B. Toczyska, Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1994.

A. Walencik-Topiłko, Wierszyki pisane przez ciche szumy i syki, Gdańsk 2007

efekty kształcenia - wiedza

posiada podstawową wiedzę dotyczącą zasad prawidłowej interpretacji tekstu mówionego i śpiewanego, a także w zakresie podstawowych zasad fonetycznych (prawideł poprawnej wymowy)..

efekty kształcenia - umiejętności

dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych w zakresie przedmiotu interpretacji tekstu z dykcją.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu fonetyki i ortofonii.

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Rytmika (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.001.0wykład/ćwiczeniazaliczeniemgr Elżbieta Goetel-Dąbkowska, 4/3040/8532
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zasady ortofonii języka polskiego.

Prawidłowa prozodia - akcent, intonacja, tempo. Teoria i przykłady.

Ortografia a ortofonia w polszczyźnie.

Stylistyka tekstu.

metody dydaktyczne

Metoda aktywnej pracy z tekstem.

Metoda aktywizująca.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kolokwium - praca pisemna.

metody dydaktyczne
- brak danych -
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
- brak danych -
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.002.0wykład/ćwiczeniazaliczeniemgr Elżbieta Goetel-Dąbkowska, 4/3040/8535
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Ćwiczenia zapisu fonetycznego tekstu według norm ortofonicznych.

Ćwiczenia motoryki narządów mowy.

Ćwiczenia prawidłowej prozodii wygłaszanego tekstu.

Ćwiczenia właściwego frazowania tekstu.

 

 

 

metody dydaktyczne

Metoda aktywnej pracy z tekstem.

Metoda aktywizująca.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Praca pisemna - interpretacja zjawisk fonetycznych w zadanym tekście.

wykonanie: www.ansta.pl