Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Wychowanie fizyczne - taniec współczesny

symboljezyk
4/3037polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Założenia i charakterystyka przedmiotu:

Zajęcia skierowane są do osób o zróżnicowanym doświadczeniu tanecznym. Mają na celu przygotowanie bazy technicznej ułatwiającej i wzbogacającej proces tworzenia kompozycji ruchowych (nie tylko technik modern czy contemporary) Wyuczenie nawyków odpowiedniej postawy (linie ciała, ręce, nogi, kręgosłup), poczucia rytmu, poczucia przestrzeni, świadomej pracy z ciałem oraz oddechem a także wzmocnienie szkieletu mięśniowego.

Zajęcia tańca współczesnego oprócz kształtowania wytrzymałości i siły naszego ciała, mają na celu wyzwolenie tkwiących w naszym ciele naturalnych sil i energii, która sprawia, że poprzez taniec i ruch potrafimy wyrażać uczucia, myśli i komunikować się w płaszczyźnie poza werbalnej, jaką jest taniec.

 

Cele:

  1. Wykorzystanie podstawowych zasad tańca współczesnego w kształceniu świadomości ciała i w pracy nad jego strukturą.
  2. Uzyskanie świadomości i ekspresji, odkrywania, identyfikacji i integracji w kierunku całościowego doświadczania organizmu człowieka.
  3. Kształcenie w podstawach ruchu i niektórych technikach tanecznych-jako podstawowe ćwiczenia zwiększające obszerność elastyczność, ciągłość i dynamikę ruchu.
  4. Zapoznanie się z systemami techniki funkcjonalnej w celu przywrócenia naturalnego kształtu i rytmu aparatu mięśniowego oraz napięcia (Rifkin-Gainer, Bernstein, Melson) .
  5. Uzyskanie precyzji ruchowej dotyczącej prawidłowego wykonania poszczególnych elementów i sprawności fizycznej poprzez zwrócenie uwagi na: rytmiczność ruchu do słyszanej muzyki, przepływ ruchu, w którym jeden wynika z drugiego z jego treści i formy, świadome wykorzystywanie własnych możliwości anatomicznych.
  6. Wykonywanie ewolucji tanecznych we współpracy z partnerem/partnerką lub większą liczbą wykonawców z wykorzystaniem wiedzy o technikach ruchu i w powiązaniu z elementarnymi zadaniami aktorskimi oraz techniką taneczną.
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Wymagania wstępne:

  • obecność i aktywny udział w zajęciach
  • staranne i dokładne wykonywanie ćwiczeń
  • świadoma praca nad techniką wykonania elementów tanecznych
  • przygotowanie do zajęć ( odpowiedni strój, przygotowanie rekwizytu, dysponowanie muzyką do własnych kompozycji tanecznych)
  • praca nad pamięcią ruchową

Wymagania dodatkowe:

  • dbałość o estetykę i wyraz wykonywanych ruchów
  • sprawność fizyczna
  • znajomość określeń i wiadomości teoretycznych z zakresu techniki tańca współczesnego
  • kreatywność i oryginalność improwizacji ruchowej skoordynowanej z muzyką
  • Prawidłowe wykonanie choreografii pod względem ruchowym i muzycznym
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Udział w warsztatach tanecznych organizowanych na terenie Trójmiasta z zakresu tańca współczesnego i innych technik tanecznych . Np Warsztaty Taneczne Gdańskiego Festiwalu Tańca.

bibliografia podstawowa
  • I.Turska „Krótki zarys historii tańca i baletu”,
  • J. Berski „ W teatrze dźwięku i ruchu”
  • R. Lange „O istocie tańca”
  • W. Sorell „ The dance has many faces”,
  • D. Humphrey „ The Art of Making Dances”,
  • A. Waganowa „ Zasady tańca klasycznego”
  • S. Au „ Ballet and Modern Dance”,
  • O. Kuźmińska „ Taniec w teorii i praktyce”,
  • bibliografia uzupełniająca
  • A. Appia " Dzieło sztuki żywej i inne prace"., Wyd Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1974
  • E. Darawska " O kompozycji tanecznej" . , Wyd Związkowe, Warszawa 1964
  • St. Cheybal " Kompozycja plastyczna podstawowe zasady." PZWS, Warszawa 1964
  • efekty kształcenia - wiedza

    Student zna pozycje stóp( I, II, III, IV, V) określenia pointe, flex, pozycje rąk (I-V)bazujących na pozach tańca klasycznego
    Posługuje się nazewnictwem baletowym przy opisywaniu nauczanych układów ciała w połączeniu z krokami np. (releve, plie, battements, jete, rond de jambe, tombe, fondu, frappes, attitude, arabesque)
    Rozumie i stosuje terminologię opisującą ćwiczenie dla poszczególnych partii ciała np. ( swing, contraction, release, stretching, twist, back fall, side fall, front fall, brushes battements, roll up and down
    Wyciąga wnioski ze zdobytej wiedzy anatomicznej przy wykonywaniu poszczególnych ćwiczeń.
    Świadomie nazywa poszczególne fazy ruchu i sposoby wykonawstwa wiedząc co to jest noga oporna, pracująca wykręcenie stóp, skurcz mięśnia ekscentryczny, koncentryczny
    Posługuje się wiedzą opisaną w książkach specjalistycznych w celu pogłębienia swojej wiedzy z zakresu przedmiotu taniec wspólczesny
    Uzupełnia wiadomości korzystając z wszelkich mediów ( internet, płyty Cd DVD itd. itp.) dotyczących tanca współczesnego

    efekty kształcenia - umiejętności

    Potrafi zaobserwować, opisać i ocenić ruch wykorzystujący grawitację, jego zawieszenie i płynne opadanie.
    Wykazuje się kreatywnością w tworzeniu choreografii jak i odtwarzaniu układów choreograficznych.
    Poddaje krytyce własne umiejętności ruchowe świadomie dążąc do precyzji wykonawczej i samorozwoju
    Rozpoznaje przyczyny niedoskonałości ruchowej i zapobiega ich pogłebianiu się.
    Wyrabia w sobie poczucie systematyczności ruchowej, potrzeby dbania o stan własnego ciała widząc w nim warsztat własnej pracy
    Wyrabia w sobie poczucie systematyczności ruchowej, potrzeby dbania o stan własnego ciała widząc w nim warsztat własnej pracy.
    Analizuje układy ruchowe starając się wpłynąć na ich wykonawstwo, znajdując elemnty zawieszenia, płynności i spokojnej pracy z oddechem
    Zapamiętuje kombinacje taneczne i potrafi je odtworzyć w ewszystkich kierunkach ruchu w zgodzie z muzyką ( jej rytmem, wyrazem)

    efekty kształcenia - kompetencje społeczne

    Angażuje się w projekty o charakterze multidyscyplinarnym.
    Wykazuje się kreatywnością w tworzeniu choreografii jak i odtwarzaniu układów choreograficznych.
    Potrafi wspóldziałać w zespole i komponować się w przestrzeni tworząc odpowiednie figury choreograficzne.
    Troszczy się o prawidłowe i precyzyjne odzwierciedlenie pomysłu choreograficznego swojego kolegi czy pedagoga.
    Jest wrażliwy na muzykę i potrafi z ekspresją wykonać choreografie taneczną.
    Jest odpowiedzialny za siebie i partnera podczas wykonywania trudnych elemntów akrobatycznych w choreografii.

    Semestry

    Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
    Rytmika (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

    semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
    530.001.0ćwiczeniazaliczeniemgr Beata Oryl, 4/3037/8527
    treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

    Treści programowe:

     

    SEMESTR I

    Zapoznanie studentów z elementami wprowadzającymi do tańca współczesnego:

    • floor barre (ćwiczenia na podłodze poprawiające pamięć mieśniową, rozciągające i wydłużające ruch wykorzystując siłę ciężkości ciała. Podczas maksymalnego rozciągania i wzmacniania aparatu mięśniowego następuje jednoczesne zwolnienie jego napięcia. Wykorzystanie ciężaru, swingu, rotacji, podstawowej artykulacji klasycznej rąk, nóg, głowy).
    • floor work ( kombinacje ruchowe na podłodze)
      • przenoszenie ruchu z podłogi w przestrzeń
      • podstawowe zasady w modern, połączenia i zależności w ciele, kontrakcja, izolacje, inicjacja i przebieg ruchu,
      • elementy technik modern J.Limon, E.Hawkins, M.Graham (kontrakcja, swing, upadanie i wstawanie, praca miednicy-centrum)
      • orientacja ciała w przestrzeni
      • obroty, artykulacja nóg, rąk, skoki
      • stretching, conditioning ( elementy jogi i techniki Alexandra )
      • utanecznienie, kombinacje taneczne
      • zapoznanie się z podstawowymi zasadami tańca klasycznego i jego terminologią ( I, II, III, IV, V pozycja nóg, I, II, III pozycja rąk, ćwiczenia demi plié et grand plié, battemetns tendus, jeté, rond de jambe par terre, kierunki ruchu

    Efekty Kształcenia:

    • poprawa estetyki ruchu
    • osiągnięcie zgrabnej sylwetki
    • wzrost samooceny, przełamywanie barier i blokad psychicznych "wbudowanych" w aparat mięśniowy
    • rozwój pamięci ruchowej
    • poprawa koordynacji ruchowej
    • wzmocnienie mięśni i stawów
    • świadoma kontrola oddechu
    • nabycie umiejętności płynnego poruszania się poprzez traktowanie ruchu całościowo ( bez myślenia o wykonywaniu póz lecz przepływ ruchu od impulsu do impulsu)
    • prawidłowe ustawienie miednicy i elastyczność kręgosłupa warunkujący piękny chód, bieg i skok
    • Nadanie sprężystości i siły stopom
    • wzbogacenie wyobraźni ruchowej
    • świadomość poczucia napięcia i odprężenia mięśni warunkujących wyrazistość ruchu
    • znajomość terminologii tanecznej
    metody dydaktyczne

    metody dydaktyczne

    Metody dydaktyczne:

    1. Nieprzerwana ciągła,
    2. Zmienna o planowanych zmianach intensywności

    Wszystkie metody uwzględniają zasadę systematyczności-narastanie bodźców treningowych-specyficzność procesów adaptacyjnych-cykliczność

     

    warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

    Podstawą zaliczenia przedmiotu jest obecność na 12 zajęciach.

    semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
    630.001.0ćwiczeniazaliczeniemgr Beata Oryl, 4/3037/8528
    treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

    Treści programowe:

    Kontynuacja założeń I semestru rozwijana o elementy:

    • lekcje tańca w oparciu o wybrane systemy świadomości ciała, czasu, przestrzeni (Laban, Bartenieff, , Alexander)
    • kreowanie własnego stylu ruchu charakteryzującego się: plastyczną pracą kręgosłupa, rozluźnionymi stawami,
    • wykorzystanie odbicia ruchu i jego inicjacji z różnych części ciała, izolowanie części ciała poprzez drobne impulsy, polimetria ruchu.
    • użycie energii; rozrzucanie, zagarnianie, trwanie, spirale, emitowanie
    • mechanika ruchu; operowanie ciężarem ciała, grawitacja, bezwładność, inercja, wahadło, siła odśrodkowa, rotacje
    • specyfika pracy dłoni, miednicy, tułowia (organów), kręgosłupa, głowy, stawów, mięśni
    • inicjacja i przepływ ruchu; rola oddechu, ruch od wewnątrz na zewnątrz,
    • istota wzroku w ruchu; wzrok-zakres ruchu
      • jakości ruchu , release, zawieszenie, upadanie
      • kombinacje taneczne
      • terminologia ( contraction, release, Shift, lift, drop, fall, push, pull, tilt, curve, body arch, backbend, pozycje nóg w siadzie, płaszczyzny i osie ruchu).
      • tworzenie sekwencji tanecznych z wykorzystaniem powyższych zasad,
      • samodzielne prowadzenie rozgrzewki,
      • kontakt improwizacja jako forma kształcąca świadomość ciała ucząca podnosić kogoś bez zbędnego wysiłku i być podnoszonym
      • terminologia ( contact improvisation, rolling, spiraling, springing, falling, terminy ćwiczeń i pozycji w tańcu klasycznym: frappés, fondues développés, grand battements arabesque, relevé, skoki: changement de pieds, assemble, glissade, sissone, sauté, obroty: battement soutenu, pique, chaînés)

    Efekty kształcenia:

    • podniesienie swoich umiejętności ruchowych.
    • poprawa tolerancji wysiłku.
    • wzrost siły
    • wzrost liczby powtórzeń ćwiczeń – wzrost wytrzymałości mięśniowej
    • większe tempo ćwiczeń – wzrost siły eksplozywnej
    • zwiększenie napięcia mięśni – wzrost siły i mocy
    • poprawa estetyki ruchu
    • osiągnięcie zgrabnej sylwetki
    • wzrost samooceny, przełamywanie barier i blokad psychicznych "wbudowanych" w aparat mięśniowy
    • rozwój pamięci ruchowej
    • poprawa koordynacji ruchowej
    • świadoma kontrola oddechu
    • nabycie umiejętności płynnego poruszania się poprzez traktowanie ruchu całościowo ( bez myślenia o wykonywaniu póz lecz przepływ ruchu od impulsu do impulsu)
    • prawidłowe ustawienie miednicy i elastyczność kręgosłupa warunkujący piękny chód, bieg i skok
    • Nadanie sprężystości i siły stopom
    • Świadomość poruszania tylko określoną partią ciała oraz niezależne wykonywanie ruchów poszczególnymi partiami ciała w innym rytmie w tym samym czasie
    • wzbogacenie wyobraźni ruchowej
    • świadomość poczucia napięcia i odprężenia mięśni warunkujących wyrazistość ruchu
    • znajomość terminologii tanecznej
    • rozwój ekspresji ruchowej
    • większa dbałość, różnorodność ruchowa w improwizacjach
    • świadomość znaczenia rysunku choreograficznego i zasad kompozycji ruchu w przestrzeni
    • świadome wykorzystywanie ciężaru ciała podczas wykonywanych ćwiczeń w grupie i indywidualnie
    metody dydaktyczne

    metody dydaktyczne

    Metody dydaktyczne:

    1. Werbalne- Oparte na słowie
    2. Wizualne- Oparte na obrazie
    3. Uczenie w praktycznym działaniu- Oparte na działaniu praktycznym uczniów
    4. Syntetyczno –całościowe
      - analityczno – częściowe
      - mieszane: syntetyczno – analityczna
      - kompleksowe – uczy się od razu pewnych kompleksów ruchu
    5. Metody reproduktywne – odtwórcze
      -metoda klasyczna – naśladowcza – ścisła,
    6. Metody usamodzielniające czyli proaktywne:
      -zabawowa – naśladowcza – naśladowanie tego co dzieje się wokół otoczenia, naśladowanie ruchów ludzi, mechanizmów, zwierząt
      -zabawowa – klasyczna – uczniowie stawiani są w sytuacji zabawowej w sytuacji zadaniowej –przepisy, gry, gra – należy podporządkować się przepisom
      -bezpośredniej celowości ruchu
      -programowego usprawniania się
      nauczania programowego – dowolność wyboru ćwiczeń, każdy uczy się sam w sposób programowy
      -nauczania ideomotorycznego – oparta na nauczaniu, gdy kogoś się obserwuje, lub obserwuje się jakiś ruch, wówczas w mózgu tworzy się idea wykonania tego ruchu
    7. Metody kreatywne – twórcze
    warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

    Podstawą zaliczenia przedmiotu jest obecność na 12 zajęciach.

    wykonanie: www.ansta.pl