Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Praktyka w zakresie metodyki edukacji muzycznej zintegrowanej z j. angielskim
symbol | jezyk |
4/3036 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Praktyki odbywają się z udziałem
klas szkoły podstawowej
nr 4 w Gdańsku. Autorski program zajęć obejmuje przedmiot muzyka z
elementami języka angielskiego w wymiarze jednej godziny tygodniowo
(obserwacje i prowadzenie lekcji muzyki) oraz koło muzyczno-
teatralne w wymiarze jedna godzina tygodniowo (udział w zajęciach
kółka, przygotowanie koncertu oraz inscenizacji słowno - muzycznej).
W ramach praktyk studenci prowadzą
obserwacje zajęć, samodzielne prowadzą lekcje w wyznaczonych
terminach oraz wspólnie z opiekunem koła przygotowują koncert i
inscenizację słowno - muzyczną.
Celem zajęć jest nabycie umiejętności
prowadzenia zajęć dodatkowych w klasach szkoły podstawowej, tj. poznawanie i wdrażanie metod
mobilizujących oraz stymulujących dzieci do angażowania się
czynnie w zajęcia nieobowiązkowe; opracowywanie scenariusza
inscenizacji pod względem dostosowania możliwości ekspresyjnych
dzieci, warunków technicznych(m.in. scenografia), a przede
wszystkim muzycznym;
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
Przedmiot wprowadzający - Metodyka i teoria edukacji muzycznej |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
improwizacja fortepianowa, praktyczna nauka j. angielskiego |
bibliografia podstawowa |
Autorski program przedmiotu Koło muzyczno-teatralne dla klas III - VI szkoły podstawowej (2013); |
bibliografia uzupełniająca |
1. L. Jankowska, D. Wasilewska: Muzyka 3 – podręcznik dla kl. 3
Muzyka 3. Przewodnik metodyczny dla nauczyciela 2. J. Socha: Nasze muzykowanie – podręcznik dla klas 1-3 Nasze muzykowanie.
Przewodnik metodyczny dla nauczyciela
3. K. Stasińska: 120 lekcji muzyki w klasach 1-3
4. E. Drzał, I. Skibińska-Czechowicz: Inscenizacje w nauczaniu zintegrowanym
5. B. Broszkiewicz, J. Jarek: Teatr szkolny
6. D. Dankowska: W górę kurtyna |
efekty kształcenia - wiedza |
- definiuje dokumentację szkolną stosowana do jej funkcjonowania (jak dziennik lekcyjny, statut szkoły itp.) - zna zakres obowiązków i zadań nauczyciela wynikających z kodeksu pracy i Karty Nauczyciela - definiuje system oceniania wewnątrzszkolnego (WSO) i zna zasady jego stosowania - wybrane treści programowe potrafi przedstawić w innej konwencji językowej - rozpoznaje i rozróżnia metody pracy z uczniem o zróżnicowanych potrzebach dydaktycznych - definiuje i określa podstawowe zasady funkcjonowania szkoły (lub innej placówki oświatowej) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- wykazuje umiejętność praktycznego zastosowania wiedzy dotyczącej podstawowych koncepcji pedagogicznych, dającą kwalifikacje do nauczania w zakresie swej specjalności na poziomie podstawowym edukacji muzycznej - posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły - jest przygotowany do współpracy z innymi muzykami w różnego typu zespołach oraz w ramach innych wspólnych prac i projeków, także o charakterze multidyscyplinarnym (np. inscenizacje słowno-muzyczne, koncerty edukacyjne, choreografie, spektakle i widowiska) - opanował warsztat techniczny potrzebny do profesjonalnej prezentacji muzycznej w specjalności "edukacja muzyczna zintegrowana z językiem angielskim" - jest świadomy problemów specyficznych dla swojej specjalności - dzięki występom publicznym wykazuje umiejętność radzenia sobie z różnymi stresowymi sytuacjami z nich wynikającymi - wykazuje umiejętność brania pod uwagę specyficznych wymagań publiczności i innych okoliczności towarzyszących wykonaniu (jak np. reagowania na rozmaite warunki akustyki sal, zapotrzebowania repertuarowego wynikającego ze zdolności percepcyjnych, ale i ze świadomej edukacji kulturalnej dla społeczeństwa) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- posiada kompetencje i jest przygotowany pod względem praktycznym do wykonywania zawodu nauczyciela w zakresie pedagogiki muzyki na pierwszym etapie edukacyjnym (szkoła podstawowa) - umiejętnie komunikuje się przy użyciu różnych kanałów i technik, zarówno z osobami będącymi podmiotami działalności pedagogicznej, jak i z innymi osobami współdziałającymi w procesie dydaktyczno-wychowawczym oraz specjalistami wspierającymi ten proces - posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów, szczególnie w perspektywie realizacji zadań wynikających z kształtowania warsztatu pedagoda-nauczyciela - umiejętnie komunikuje się w obrębie własnego środowiska i społeczności - głównie szkolnej i w placówkach kulturalno-oświatowych - posiada umiejętność współpracy i integracji podczas realizacji zespołowych zadań projektowych oraz przy pracach organizacyjnych i artystycznych związanych z różnymi przedsięwzięciami kulturalnymi - w sposób świadomy i profesjonalny umie zaprezentować działalność artystyczną realizowaną z prowadzonymi zespołami oraz indywidualnie |
Semestry
Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Edukacja muzyczna zintegrowana z językiem angielskim (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
3 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | mgr Emilia Sulkowska, | 4/3036/8525 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- wykorzystanie Instrumentarium Orff'a na zajęciach; - formy łączenia śpiewu z ruchem i elementami gry aktorskiej; - nauka świadomego korzystania z aparatu mowy (ćwiczenia dykcji, emisji głosu oraz oddechowe); - poznawanie ćwiczeń integrujących i interpersonalnych oraz rozwijające pamięć i
koncentrację; |
metody dydaktyczne |
- analityczno-percepcyjna - problemowo-twórcza - problemowo-analityczna - ekspozycji - organizowanie i rozwijanie działalności muzycznej - aktywizująca |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- obecność na wszystkich zajęciach; - obserwacja trzech lekcji prowadzącego praktyki; - przeprowadzenie co najmniej 2 lekcji w ciągu semestru;
- przygotowanie i przeprowadzenie ćwiczeń i zabaw dramowo-muzycznych; - przygotowanie i przeprowadzenie koncertu o tematyce zimowo-świątecznej; - przedstawienie dokumentacji prowadzonych lekcji; |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
4 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | mgr Emilia Sulkowska, | 4/3036/8526 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- wykorzystanie Instrumentarium Orff'a na zajęciach; - formy łączenia śpiewu z ruchem i elementami gry aktorskiej; - nauka świadomego korzystania z aparatu mowy (ćwiczenia dykcji, emisji głosu oraz oddechowe); - poznawanie ćwiczeń integrujących i interpersonalnych oraz rozwijające pamięć i
koncentrację; |
metody dydaktyczne |
- analityczno-percepcyjna - problemowo-twórcza - problemowo-analityczna - ekspozycji - organizowanie i rozwijanie działalności muzycznej ucznia - aktywizująca "burza mózgów" |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- obecność na wszystkich zajęciach; - przeprowadzenie co najmniej 2 lekcji w ciągu semestru;
- przygotowanie i przeprowadzenie ćwiczeń i zabaw dramowo-muzycznych; - przygotowanie i przeprowadzenie inscenizacji słowno-muzycznej; - przedstawienie dokumentacji prowadzonych lekcji; |