Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Praktyka w zakresie metodyki edukacji muzycznej zintegrowanej z j. angielskim

symboljezyk
4/3036
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Praktyki odbywają się z udziałem klas szkoły podstawowej nr 4 w Gdańsku. Autorski program zajęć obejmuje przedmiot muzyka z elementami języka angielskiego w wymiarze jednej godziny tygodniowo (obserwacje i prowadzenie lekcji muzyki) oraz koło muzyczno- teatralne w wymiarze jedna godzina tygodniowo (udział w zajęciach kółka, przygotowanie koncertu oraz inscenizacji słowno - muzycznej).

W ramach praktyk studenci prowadzą obserwacje zajęć, samodzielne prowadzą lekcje w wyznaczonych terminach oraz wspólnie z opiekunem koła przygotowują koncert i inscenizację słowno - muzyczną.

Celem zajęć jest nabycie umiejętności prowadzenia zajęć dodatkowych w klasach szkoły podstawowej, tj. poznawanie i wdrażanie metod mobilizujących oraz stymulujących dzieci do angażowania się czynnie w zajęcia nieobowiązkowe; opracowywanie scenariusza inscenizacji pod względem dostosowania możliwości ekspresyjnych dzieci, warunków technicznych(m.in. scenografia), a przede wszystkim muzycznym;

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Przedmiot wprowadzający - Metodyka i teoria edukacji muzycznej

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

improwizacja fortepianowa, praktyczna nauka j. angielskiego

bibliografia podstawowa

Autorski program przedmiotu Koło muzyczno-teatralne dla klas III - VI szkoły podstawowej (2013);

bibliografia uzupełniająca

1. L. Jankowska, D. Wasilewska: Muzyka 3 – podręcznik dla kl. 3

    Muzyka 3. Przewodnik metodyczny dla nauczyciela
2. J. Socha: Nasze muzykowanie – podręcznik dla klas 1-3 Nasze muzykowanie.

     Przewodnik metodyczny dla nauczyciela

3. K. Stasińska: 120 lekcji muzyki w klasach 1-3

4. E. Drzał, I. Skibińska-Czechowicz: Inscenizacje w nauczaniu zintegrowanym

5. B. Broszkiewicz, J. Jarek: Teatr szkolny

6. D. Dankowska: W górę kurtyna

efekty kształcenia - wiedza

- definiuje dokumentację szkolną stosowana do jej funkcjonowania (jak dziennik lekcyjny, statut szkoły itp.)
- zna zakres obowiązków i zadań nauczyciela wynikających z kodeksu pracy i Karty Nauczyciela
- definiuje system oceniania wewnątrzszkolnego (WSO) i zna zasady jego stosowania
- wybrane treści programowe potrafi przedstawić w innej konwencji językowej
- rozpoznaje i rozróżnia metody pracy z uczniem o zróżnicowanych potrzebach dydaktycznych
- definiuje i określa podstawowe zasady funkcjonowania szkoły (lub innej placówki oświatowej)

efekty kształcenia - umiejętności

- wykazuje umiejętność praktycznego zastosowania wiedzy dotyczącej podstawowych koncepcji pedagogicznych, dającą kwalifikacje do nauczania w zakresie swej specjalności na poziomie podstawowym edukacji muzycznej
- posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły
- jest przygotowany do współpracy z innymi muzykami w różnego typu zespołach oraz w ramach innych wspólnych prac i projeków, także o charakterze multidyscyplinarnym (np. inscenizacje słowno-muzyczne, koncerty edukacyjne, choreografie, spektakle i widowiska)
- opanował warsztat techniczny potrzebny do profesjonalnej prezentacji muzycznej w specjalności "edukacja muzyczna zintegrowana z językiem angielskim"
- jest świadomy problemów specyficznych dla swojej specjalności
- dzięki występom publicznym wykazuje umiejętność radzenia sobie z różnymi stresowymi sytuacjami z nich wynikającymi
- wykazuje umiejętność brania pod uwagę specyficznych wymagań publiczności i innych okoliczności towarzyszących wykonaniu (jak np. reagowania na rozmaite warunki akustyki sal, zapotrzebowania repertuarowego wynikającego ze zdolności percepcyjnych, ale i ze świadomej edukacji kulturalnej dla społeczeństwa)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- posiada kompetencje i jest przygotowany pod względem praktycznym do wykonywania zawodu nauczyciela w zakresie pedagogiki muzyki na pierwszym etapie edukacyjnym (szkoła podstawowa)
- umiejętnie komunikuje się przy użyciu różnych kanałów i technik, zarówno z osobami będącymi podmiotami działalności pedagogicznej, jak i z innymi osobami współdziałającymi w procesie dydaktyczno-wychowawczym oraz specjalistami wspierającymi ten proces
- posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów, szczególnie w perspektywie realizacji zadań wynikających z kształtowania warsztatu pedagoda-nauczyciela
- umiejętnie komunikuje się w obrębie własnego środowiska i społeczności - głównie szkolnej i w placówkach kulturalno-oświatowych
- posiada umiejętność współpracy i integracji podczas realizacji zespołowych zadań projektowych oraz przy pracach organizacyjnych i artystycznych związanych z różnymi przedsięwzięciami kulturalnymi
- w sposób świadomy i profesjonalny umie zaprezentować działalność artystyczną realizowaną z prowadzonymi zespołami oraz indywidualnie

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Edukacja muzyczna zintegrowana z językiem angielskim (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.002.0ćwiczeniazaliczeniemgr Emilia Sulkowska, 4/3036/8525
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- wykorzystanie Instrumentarium Orff'a na zajęciach;
- formy łączenia śpiewu z ruchem i elementami gry aktorskiej;
- nauka świadomego korzystania z aparatu mowy (ćwiczenia dykcji, emisji głosu 
  oraz oddechowe);
- poznawanie ćwiczeń integrujących i interpersonalnych oraz rozwijające pamięć i

  koncentrację;

metody dydaktyczne

- analityczno-percepcyjna
- problemowo-twórcza
- problemowo-analityczna
- ekspozycji
- organizowanie i rozwijanie działalności muzycznej
- aktywizująca

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

- obecność na wszystkich zajęciach;
- obserwacja trzech lekcji prowadzącego praktyki;
- przeprowadzenie co najmniej 2 lekcji w ciągu semestru;

- przygotowanie i przeprowadzenie ćwiczeń i zabaw dramowo-muzycznych;
- przygotowanie i przeprowadzenie koncertu o tematyce zimowo-świątecznej;
- przedstawienie dokumentacji prowadzonych lekcji;

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.002.0ćwiczeniazaliczeniemgr Emilia Sulkowska, 4/3036/8526
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- wykorzystanie Instrumentarium Orff'a na zajęciach;
- formy łączenia śpiewu z ruchem i elementami gry aktorskiej;
- nauka świadomego korzystania z aparatu mowy (ćwiczenia dykcji, emisji głosu 
  oraz oddechowe);
- poznawanie ćwiczeń integrujących i interpersonalnych oraz rozwijające pamięć i

  koncentrację;

metody dydaktyczne

- analityczno-percepcyjna
- problemowo-twórcza
- problemowo-analityczna
- ekspozycji
- organizowanie i rozwijanie działalności muzycznej ucznia
- aktywizująca "burza mózgów"

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

- obecność na wszystkich zajęciach;
- przeprowadzenie co najmniej 2 lekcji w ciągu semestru;

- przygotowanie i przeprowadzenie ćwiczeń i zabaw dramowo-muzycznych;
- przygotowanie i przeprowadzenie inscenizacji słowno-muzycznej;
- przedstawienie dokumentacji prowadzonych lekcji;

wykonanie: www.ansta.pl