Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Praktyka w zakresie dydaktyki muzyki (przedszkole)

symboljezyk
4/3035polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem i założeniem przedmiotu jest opanowanie praktycznej umiejętności prowadzenie zajęć umuzykalniających w przedszkolu, zgodnie z obowiązującym programem nauczania.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Metodyka i teoria edukacji muzycznej

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Nauka akompaniamentu, improwizacja fortepianowa, emisja głosu, warsztaty organizowane przez Polskie Towarzystwo C. Orffa

bibliografia podstawowa
  1. Brzozowska-Kuczkiewicz M. (1991) "Emil Jaques-Dalcroze i jego Rytmika", Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa
  2. Jaques-Dalcroze E. (1992) "Pisma wybrane", Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa
  3. Smoczyńska-Nachtman U. (1992) "Muzyka dla dzieci", Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa
  4. Smoczyńska-Nachtman U. (1992) "Kalendarz muzyczny w przedszkolu", Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa
  5. Smoczyńska-Nachtman U. (1978) "Zabawy i ćwiczenia przy muzyce", Centralny Ośrodek Metodyki i Upowszechniania Kultury, Warszawa

 

bibliografia uzupełniająca
  1. Skowrońska-Łebecka E. (1995) "Dźwięk i gest", Wydawnictwo "Żak", Warszawa
  2. Stadnicka J. (1998) "Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową", Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa
  3. Lenartowska J. (1960) "Wesołe zabawy rytmiczne", PWM, Warszawa
  4. Smoczyńska-Nachtman U. (1992) "Rozśpiewane przedszkole", Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa
  5. Cyrański Cz., Żaba-Żabińska W., Wójcik T. (2004) "Moje 3 i 4 lata", "Moje 5 lat", "Moje 6 lat", Wydawnictwo "MAC Edukacja", Warszawa

 

efekty kształcenia - wiedza

1. Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu dyscyplin pokrewnych pozwalających na realizację zadań zespołowych.
2. Student rozróżnia systemy edukacyjne C. Orffa oraz J. E. Dalcroze'a.
3. Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu psychologii i pedagogiki.
4. Student zna treści programowe przedszkolnego systemu edukacji.
5. Student definiuje metodę aktywnego słuchania muzyki Batii Strauss.
6. Student rozpoznaje zasady oraz strukturę pracy w grupie z dziećmi w wieku przedszkolnym.

efekty kształcenia - umiejętności

1. Student posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zasad placówki.
2. Student potrafi przygotować widowiska sceniczne, przedstawienia muzyczno-ruchowe z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
3. Student opanował warsztat techniczny potrzebny do profesjonalnej prezentacji muzyki i jest świadomy problemów specyficznych dla swojej specjalności.
4.Student wykazuje umiejętność radzenia sobie z róznymi sytuacjami stresowymi w odniesieniu do grupy, którą prowadzi.
5. Student tworzy układy choreograficzne tańców narodowych, tańców w kręgu różnych narodów.
6.Student bierze pod uwagę specyficzne wymagania grupy.
7. Student rozpoznaje zachowania w grupie, modeluje grupę, dobiera ćwiczenia do wieku i potrzeb dzieci.
8. Student potrafi tworzyć akompaniament do piosenek dziecięcych.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

1. Student realizuje własne koncepcje i działania artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce.
2. Student wykorzystuje własną wyobraźnię oraz ekspresję i intuicję mając na uwadze oddziaływanie edukacyjne.
3. Student posiada kompetencje i jest przygotowany praktycznie do wykonywania zawodu nauczyciela w zakresie zajęć muzyczno-ruchowych w przedszkolu.
4. Student kieruje grupą, troszczy się o jej dobro, bezpieczeństwo, tworzenie przyjaznej atmosfery podczas zajęć.
5. Student zachowuje ostrożność w wyrażaniu opinii, docenia starania dzieci.
6. Student jest otwarty na pomysły swoich podopiecznych, angażuje się w życie artystyczne placówki.
7. Student posiada umiejętności organizacji pracy własnej i grupy.
8. Student posiada umiejętności współpracy i integracji podczas realizacji działań.

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Edukacja muzyczna zintegrowana z językiem angielskim (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.001.0ćwiczeniazaliczeniemgr Katarzyna Kierzkowska, 4/3035/8523
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Realizacja programu nauczania zajęć umuzykalniających w przedszkolu w wybranych grupach wiekowych.

metody dydaktyczne

Obserwacja i prowadzenie zajęć umuzykalniających w wybranej grupie wiekowej.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Przygotowanie scenariuszy i przeprowadzenie 2 zajęć z dziećmi.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.000.5ćwiczeniazaliczeniemgr Katarzyna Kierzkowska, 4/3035/8524
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Realizacja programu nauczania zajęć umuzykalniających w przedszkolu w wybranych grupach wiekowych.

metody dydaktyczne

Obserwacje i prowadzenie zajęć umuzykalniających w wybranej grupie wiekowej.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Przygotowanie scenariuszy i przeprowadzenie 2 zajęć z dziećmi.

wykonanie: www.ansta.pl