Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Emisja głosu

symboljezyk
4/3030
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Cele nauczania zmierzają w kierunku: - przygotowania studenta do prawidłowego posługiwania się głosem w śpiewie i mowie, - zapoznania studentów z problematyką głosu śpiewaczego i techniki wokalnej oraz zasadami ortofonii, - wykształcenia umiejętności metodycznego nauczania emisji głosu w pracy w szkołach na lekcjach śpiewu i muzyki, w pracy z zespołami chóralnymi o różnych składach.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Wymagania wstępne:

  • Brak przeciwskazań foniatrycznych do pracy głosem
  • Brak wad wymowy (ew. nieznaczne wady wymowy możliwe do skorygowania w trakcie kursu)

Wymagania dodatkowe:

  • Podstawowe predyspozycje wokalne
  • Poprawna intonacja głosu
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Uczestnictwo w zajęciach  wokalnych - zespoły wokalne, chór, kształcenie słuchu.

Aktywne uczestnictwo w próbach i koncertach.

bibliografia podstawowa

WYKAZ REPERTUARU PODSTAWOWEGO

  1. T. Mayzner - Rok w piosence
  2. M. Kaczurbina, L. Miklaszewski - "Płynie rzeczka płynie"
  3. M. Kaczurbina, L. Miklaszewski - "Wlazł kotek..."
  4. M. Kaczurbina, L. Miklaszewski - Wędrówka z piosenką
  5. T. Kassatti - Muzyczy zwierzyniec
  6. W. Lutosławski - Piosenka o złotym listku
  7. W. Lutosławski - Majowa nocka
  8. W. Lutorsławski - Pióreczko, Muszalka, Wianki, Wróbelek, Srebrna szybka
  9. W. Lutosławski - Bajka iskierki
  10. W. Lutosławski - Piosenki dziecinne
  11. R. Twardowski, E. Pałłasz, A. Hundziak - Piosenki dla Agatki
  12. B. Konowalski - Dwie pieśni dziecinne
  13. E. Pałłasz - Malowany latawiec
  14. E. Pałłasz - Śliwki, gruszki, jabłka
  15. J. Szaja-Lewandowska - Gramy w zielone
  16. T. Baird - 5 Piosenek dla dzieci
  17. A. Bloch - Piosenki dla dzieci
  18. I. Pfeiffer - Przedszkolaki śpiewają
  19. W. Sołtysik - Kanony - Antologia
  20. Z. Noskowski - Pory roku
  21. N. Vaccai - Praktyczna metoda włoskiego śpiewu
  22. G. Concone - 50 ćwiczeń

 

WYKAZ REPERTUARU PODSTAWOWEGO (wprowadzenie do wielogłosowości):

  1. S.Wiechowicz - Antologia muzyki renesansu
  2. J. Wasowski - Piosenki dziecięce
  3. W. Sołtysik - Kanony - antologia
  4. W. Sołtysik - Przysłowia w kanonach
  5. L. Laprus - 16 kanonów nie kończących się
  6. W.A. Mozart - Kanony
  7. J. Haydn - Kanony
  8. F. Jöde - Der Kanon
  9. H. Jaskulsky - Das Kanonbuch
  10. A. Koszewski - Zaklęcia
  11. A. Koszewski - Barwy tęczy
  12. J. Lasocki - Z pieśnią
  13. Z. Noskowski - Pory roku

BIBLIOGRAFIA PODSTAWOWA:

  1. Górski Henryk: Zbiór ćwiczeń z emisji głosu, Poznań 2001.
  2. Łukaszewski Leon: Pielęgnacja, kształcenie i rozwijanie głosu dziecka, Warszawa 2009.
  3. Martienssen-Lohmann Fr.: Kształcenie głosu śpiewaka, Kraków 1953.
  4. Oddychanie w śpiewie i grze na instrumentach dętych. Prace specjalne 22, Gdańsk 1980.
  5. Sobierajska Halina: Uczymy się śpiewać, Wa-wa 1986.
  6. Tarasiewicz Bogumiła: Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2005.
  7. Wojtyński Czesław: Emisja głosu, Wa-wa 1977.
  8. Zielińska Halina: Emisja głosu, Lublin 2001.



bibliografia uzupełniająca
  1. Klajman Stanisław: Higiena głosu, Gdańsk 1990.
  2. Pawłowski Zygmunt: Foniatryczna diagnostyka wykonawstwa emisji głosu śpiewaczego i mówionego, Kraków 2005
  3. Mitrinowicz-Modrzejewska A.: Akustyka psychofizjologiczna w medycynie, Wa-wa 1974.
  4. Pruszewicz A. (red.): Foniatria kliniczna, Wa-wa 1992

 

efekty kształcenia - wiedza

student posiada wiedzę związaną z funkcjonowaniem aparatu głosowego i oddechowego
student zna wzorcową literaturę wokalną dotyczącą problematyki emisji głosu, w tym szczególnie literaturę piosenki dziecięcej, pieni szkolnej i chóralnej zgodnie z realizowaną specjlnością
zna specyfikę zapisu partii wokalnej (śpiew sylabiczny, melizmatyczny, ozdobniki)
student zna prawidowości zachwania higieny głosu w mowie i śpiewie

efekty kształcenia - umiejętności

student potrafi określić rodzaj głosu u siebie
student potrafi skutecznie przeprowdzić rozgrzewkę wokalną w oparciu o prawidłową pracę narządów biorących udział w fonacji
student potrafi zorczytać materiał nutowy prawidłowo pod wzgledem elementów melodyki, rytmiki, artykulacji i frazowania
student potrafi, po nauczeniu realizowanego utworu, przeprowadzić własną, przemyślaną koncepcję artystyczną
student potrafi świadommie kontrolować właściwy kierunek rozwoju swego głosu w oparciu o opracowywane utwory a także ćwiczenia rozwiązujące określone prolemy wykonwcze
student potrafi przygotować i zaprezetnować publiczny koncert w oparciu opracowany repertuar wokalny

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

student zna wagę właściwego posługiwania sie głosem w mowie i śpiewie jako główej dyspocyzji społecznej w komunikowaniu się z otoczenim
student uczy się oceniać, analizować i rozwiązywać problemy występujące na polu emisji głosu, szczególnie w odniesieniu do profilaktyki narządów mowy i słuchu
student wypracowuje własną wizję/misję pracy jako świadomy nauczyciel odpowiedzialny za propagowanie kultury słowa w mowie i róznych formach artystycznych

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Rytmika (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.002.0ćwiczeniazaliczenieprof. dr hab. Monika Fedyk-Klimaszewska, dr hab. Liliana Górska, dr Teresa Pabjańczyk, 4/3030/8556
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- postawa śpiewacza, odczucie aktywności ciała i pól czuciowych w kształtowaniu dźwięków wokalnych, - oddychanie dynamiczne, appoggio, - formowanie dźwięku, wysoka pozycja głosu, - układ języka, warg, żuchwy, krtani, - rezonans, wyrównanie rejestrów głosowych, - wyrównanie brzmienia samogłosek w śpiewie, - artykulacja spółgłosek.

metody dydaktyczne
  1. Ćwiczenia, prezentacja, konwersatorium, koncert
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie na ocenę przez pedagoga na podstawie frekwencji  oraz stopnia realizacji treści programowych.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.002.0ćwiczeniakolokwium w czasie sesjiprof. dr hab. Monika Fedyk-Klimaszewska, dr hab. Liliana Górska, dr Teresa Pabjańczyk, 4/3030/8557
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- postawa śpiewacza, odczucie aktywności ciała i pól czuciowych w kształtowaniu dźwięków wokalnych, - oddychanie dynamiczne, appoggio, - formowanie dźwięku, wysoka pozycja głosu, - układ języka, warg, żuchwy, krtani, - rezonans, wyrównanie rejestrów głosowych, - wyrównanie brzmienia samogłosek w śpiewie, - artykulacja spółgłosek.

metody dydaktyczne

Ćwiczenia, prezentacja, konwersatorium, koncert

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • Ćwiczenie wokalne N. Vaccai'a lub G. Concone'a
  • 5 piosenek szkolnych wykonanych a cappella
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.002.0ćwiczeniakolokwium w czasie sesjiprof. dr hab. Monika Fedyk-Klimaszewska, dr hab. Liliana Górska, dr Teresa Pabjańczyk, 4/3030/8509
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

postawa śpiewacza, odczucie aktywności ciała i pól czuciowych w kształtowaniu dźwięków wokalnych, - oddychanie dynamiczne, appoggio, - formowanie dźwięku, wysoka pozycja głosu, - układ języka, warg, żuchwy, krtani, - rezonans, wyrównanie rejestrów głosowych, - wyrównanie brzmienia samogłosek w śpiewie, - artykulacja spółgłosek.

metody dydaktyczne

Ćwiczenia, prezentacja, konwersatorium, koncert

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Ćwiczenie wokalne

10 piosenek ludowych

Kanon wykonany w zespole

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.002.0ćwiczeniakolokwium w czasie sesjiprof. dr hab. Monika Fedyk-Klimaszewska, dr hab. Liliana Górska, dr Teresa Pabjańczyk, 4/3030/8558
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- technika śpiewu legato, staccato - miękki atak dźwięku, - praca nad koordynacją czynności mięśni oddechowych, - świadoma kontrola podparcia oddechowego, - praca nad dykcją i artykulacją, - utrwalanie nawyków prawidłowej emisji głosu, - interpretacja piosenek szkolnych, kanonów, pieśni artystycznej, partii głosowych utworu chóralnego, - kształtowanie wrażliwości na jakość brzmienia głosu oraz świadomości różnorodnej barwy głosu, - higiena głosu: problematyka patologii głosu, - charakterystyka schorzeń głosu, wysiłek głosowy jako przyczyna powstawania schorzeń zawodowych.

metody dydaktyczne

Ćwiczenia, prezentacja, konwersatorium, koncert

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • Ćwiczenie wokalne
  • 5 kanonów o różnym stopniu trudności, w tym 1 wykonany zespołowo
  • Piosenka z akompaniamentem (proponowany cykl Z. Noskowskiego -Pory roku)
wykonanie: www.ansta.pl