symbol | jezyk |
---|---|
4/3030 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Cele nauczania zmierzają w kierunku: - przygotowania studenta do prawidłowego posługiwania się głosem w śpiewie i mowie, - zapoznania studentów z problematyką głosu śpiewaczego i techniki wokalnej oraz zasadami ortofonii, - wykształcenia umiejętności metodycznego nauczania emisji głosu w pracy w szkołach na lekcjach śpiewu i muzyki, w pracy z zespołami chóralnymi o różnych składach. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Wymagania wstępne:
Wymagania dodatkowe:
| |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Uczestnictwo w zajęciach wokalnych - zespoły wokalne, chór, kształcenie słuchu. Aktywne uczestnictwo w próbach i koncertach. | |
bibliografia podstawowa | |
WYKAZ REPERTUARU PODSTAWOWEGO
WYKAZ REPERTUARU PODSTAWOWEGO (wprowadzenie do wielogłosowości):
BIBLIOGRAFIA PODSTAWOWA:
| |
bibliografia uzupełniająca | |
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
student posiada wiedzę związaną z funkcjonowaniem aparatu głosowego i oddechowego | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
student potrafi określić rodzaj głosu u siebie | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
student zna wagę właściwego posługiwania sie głosem w mowie i śpiewie jako główej dyspocyzji społecznej w komunikowaniu się z otoczenim |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. dr hab. Monika Fedyk-Klimaszewska, dr hab. Liliana Górska, dr Teresa Pabjańczyk, | 4/3030/8556 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- postawa śpiewacza, odczucie aktywności ciała i pól czuciowych w kształtowaniu dźwięków wokalnych, - oddychanie dynamiczne, appoggio, - formowanie dźwięku, wysoka pozycja głosu, - układ języka, warg, żuchwy, krtani, - rezonans, wyrównanie rejestrów głosowych, - wyrównanie brzmienia samogłosek w śpiewie, - artykulacja spółgłosek. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie na ocenę przez pedagoga na podstawie frekwencji oraz stopnia realizacji treści programowych. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | kolokwium w czasie sesji | prof. dr hab. Monika Fedyk-Klimaszewska, dr hab. Liliana Górska, dr Teresa Pabjańczyk, | 4/3030/8557 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- postawa śpiewacza, odczucie aktywności ciała i pól czuciowych w kształtowaniu dźwięków wokalnych, - oddychanie dynamiczne, appoggio, - formowanie dźwięku, wysoka pozycja głosu, - układ języka, warg, żuchwy, krtani, - rezonans, wyrównanie rejestrów głosowych, - wyrównanie brzmienia samogłosek w śpiewie, - artykulacja spółgłosek. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Ćwiczenia, prezentacja, konwersatorium, koncert | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | kolokwium w czasie sesji | prof. dr hab. Monika Fedyk-Klimaszewska, dr hab. Liliana Górska, dr Teresa Pabjańczyk, | 4/3030/8509 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
postawa śpiewacza, odczucie aktywności ciała i pól czuciowych w kształtowaniu dźwięków wokalnych, - oddychanie dynamiczne, appoggio, - formowanie dźwięku, wysoka pozycja głosu, - układ języka, warg, żuchwy, krtani, - rezonans, wyrównanie rejestrów głosowych, - wyrównanie brzmienia samogłosek w śpiewie, - artykulacja spółgłosek. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Ćwiczenia, prezentacja, konwersatorium, koncert | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Ćwiczenie wokalne 10 piosenek ludowych Kanon wykonany w zespole |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | kolokwium w czasie sesji | prof. dr hab. Monika Fedyk-Klimaszewska, dr hab. Liliana Górska, dr Teresa Pabjańczyk, | 4/3030/8558 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- technika śpiewu legato, staccato - miękki atak dźwięku, - praca nad koordynacją czynności mięśni oddechowych, - świadoma kontrola podparcia oddechowego, - praca nad dykcją i artykulacją, - utrwalanie nawyków prawidłowej emisji głosu, - interpretacja piosenek szkolnych, kanonów, pieśni artystycznej, partii głosowych utworu chóralnego, - kształtowanie wrażliwości na jakość brzmienia głosu oraz świadomości różnorodnej barwy głosu, - higiena głosu: problematyka patologii głosu, - charakterystyka schorzeń głosu, wysiłek głosowy jako przyczyna powstawania schorzeń zawodowych. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Ćwiczenia, prezentacja, konwersatorium, koncert | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
|