symbol | jezyk |
---|---|
4/3024 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem nauczania przedmiotu jest wszechstronny rozwój muzycznego słyszenia i muzycznego myślenia w zakresie ściśle związanym ze specyfiką działań zawodowych wykonywanych przez absolwentów. W bliższym spojrzeniu cele te dają się zdefiniować w sposób następujący: rozwijanie zdolności muzycznych i wrażliwości słuchowej /słuch wysokościowy, harmoniczny, poczucie rytmu, wrażliwość na barwę/, pamięci i wyobraźni muzycznej poprzez kształcenie sprawności słuchowych, głosowych i analitycznych, wykształcenie umiejętności analizy i zapisu zjawisk dźwiękowych,wykształcenie umiejętności biegłego czytania nut głosem w fakturze 1-4 głosowej wraz z korektą błędów dźwiękowych i intonacyjnych oraz praktyczne zastosowanie metody Z. Kodaly`a i fonogestyki do ćwiczeń jednogłosowych. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Od kandydata na studia wymaga się umiejętności zapisu prostej, tonalnej, dwugłosowej konstrukcji melodycznej. Wymagania końcowe: dyktando dwugłosowe rozszerzone tonalnie, ciąg harmoniczny rozszerzony tonalnie, dyktando rytmiczne dwuplanowe, czytanie a` vista utworów trzygłosowych a cappella, fonogestyka Kodaly`a w zakresie ćwiczeń jednogłosowych. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
harmonia, ćwiczenia harmoniczne, kontrapunkt, zasady muzyki, literatura muzyczna | |
bibliografia podstawowa | |
- M. Wacholc "Czytanie nut głosem" cz. III, PWM, Kraków 1997. - W. Anczykowska-Wysocka, D. Dopierała, E. Głowski, A. Kowalska-Pińczak, R. Szyszko, T. Świercz „Przestrzenie wyobraźni muzycznej. Od tonalności po atonalność“, Akademia Muzyczna im. S. Moniuszki, Gdańsk 2011. - J. Dzielska "Materiały pomocnicze do kształcenia słuchu", PWM, Kraków 1978. - M. Dziewulska, A. Frączkiewicz, K. Palowska "Materiały do kształcenia słuchu", PWM, Kraków 1964. - D. Dobrowolska-Marucha "Dyktanda muzyczne"cz. III, PWM, Kraków 2003. - D. Dobrowolska-Marucha "Ćwiczenia do kształcenia słuchu. Wybór utworów Fryderyka Chopina", PWM, Kraków 1992. - A. Kowalska-Pińczak „Kształcenie słyszenia linearnego od tonalności do atonalności“, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki, Gdańsk 2001 - B. de Mezer, D. Wilczak "Materiały nie tylko do kształcenia słuchu - Muzyka wokalna XIII-XX w.", Wydawnictwo UMFC, Warszawa 2006. - E. Stachurska „Ćwiczenia do realizacji przebiegów rytmicznych“, Akademia Muzyczna im. F.Chopina, Warszawa 2005. - I. Targońska "Kształcenie pamięci muzycznej", CEA, Warszawa 1999. - I. Targońska „Podstawy korekty błędów“, Uniwersytet Muzyczny im. F.Chopina, Warszawa 2008. - I. Targońska "Ćwiczenia do kształcenia słuchu. Ćwiczenia strukturalne i harmoniczne wraz z nagraniami muzycznymi" CEA, Warszawa 2003. - E. Wilczyńska „Ćwiczenia do kształcenia słuchu. Wybór z utworów Karola Szymanowskiego“, Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina, Warszawa 2005. Z. Burowska: Metoda Kodaly`a. /w:/ Z zagadnień nauczania przedmiotów ogólnomuzycznych. W-wa 1974, s. 51-95. J. K. Lasocki: Z pieśnią. T. I, II, III, IV. PWM Kraków 1979, 1964, 1977, 1967. Zaśpiewajmy!/ Pieśni dla chórów 2-3 i 4 głosowych a cappella. Zebrała M. Wacholc. Warszawa. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 1987. | |
bibliografia uzupełniająca | |
- H. Danyszowa "Zbiór ćwiczeń do kształcenia słuchu", PWM, Kraków 1978. - J. Dzielska "Kształcenie słuchu muzycznego", PWN, Warszawa 1988. - Z. Peret-Ziemlańska "Ćwiczenia do samodzielnego kształcenia słuchu", WSiP, Warszawa 1980. - W. Kulikowski "100 kanonów", PWM, Kraków 1951. - F. Wesołowski "Materiały do nauki o skalach muzycznych", PWM, Kraków 1997. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student rozpoznaje słuchowo procesy dotyczące dzieła muzycznego K_W11 | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Posiada umiejętność odczytania zapisu muzyki wokalnej K_U11 | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Student jest przygotowany pod względem sluchowym do wykonywania zawodu nauczyciela K_K01 |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr Monika Kaźmierczak, | 4/3024/8502 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Dyktando dwugłosowe z elementami rozszerzenia tonalnego, ciąg harmoniczny tonalny (głosy skrajne i akordy), zapis brakującego głosu w przebiegu wielogłosowym, korekta błędów, czytanie a vista utworów jedno i dwugłosowych, fonogestyka Kodaly`a w zakresie ćwiczeń jednogłosowych. Efekty kształcenia: zapis dwugłosowego dyktanda z elementami rozszerzonej tonalności, dyktando rytmiczne jednoplanowe, czytanie a vista utworów jedno i dwugłosowych, rozpoznawanie tonalnych treści harmonicznych. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Ćwiczenia przy użyciu metody cyfrowej J. J. Rousseau i jej modyfikacji opracowanej przez prof. dr Alinę Kowalską- Pińczak, ćwiczenia przy użyciu metody "całości melodycznych" Jana Taciny i jej modyfikacji opracowanej przez dr hab. Alicję Kozłowską- Lewna, elementy metod Valeriego Brainina oraz Zoltana Kodaly`a, ćwiczenia pamięciowe. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą zaliczenia semestru jest pozytywne zaliczenie wszystkich ćwiczeń oraz zaliczenie kolokwium. Podstawą zaliczenia kolokwium jest prawidłowy zapis połowy prezentowanych zadań. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | kolokwium | dr Monika Kaźmierczak, | 4/3024/8493 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Dyktando dwugłosowe rozszerzone tonalnie, tonalny ciąg harmoniczny z elementami rozszerzeń tonalnych, dyktando rytmiczne dwuplanowe, korekta błędów, uzupełnianie brakujących głosów w przebiegu wielogłosowym, czytanie a vista utworów 2-4-głosowych, fonogestyka Kodaly'a w zakresie ćwiczeń jednogłosowych. Efekty kształcenia: zapis dwugłosowego dyktanda rozszerzonego tonalnie, dyktando harmoniczne z elementami rozszerzenia tonalnego (zapis skrajnych głosów i akordów), czytanie a'vista utworów dwu- i trzygłosowych, rozpoznawanie treści harmonicznych z elementami rozszerzeń tonalnych. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Ćwiczenia przy użyciu metody cyfrowej J. J. Rousseau i jej modyfikacji opracowanej przez prof. dr Alinę Kowalską-Pińczak, ćwiczenia przy użyciu metody "całości melodycznych" Jana Taciny i jej modyfikacji opracowanej przez dr hab. Alicję Kozłowską- Lewna, elementy metod Valeriego Brainina oraz Zoltana Kodaly'a, sopran cyfrowany, ćwiczenia pamięciowe, korekta błędów. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą zaliczenia semestru jest pozytywne zaliczenie wszystkich ćwiczeń oraz zaliczenie kolokwium końcowego. Podstawą zaliczenia kolokwium jest prawidłowy zapis połowy prezentowanych zadań. |